2014-03-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Varför i helvete ska jag börja söka efter inlägg när jag väl postar något, är du helt jävla sneknullad? försvinn.

Du ska söka innan du postar, så slipper jag och andra upprepa saker som redan sagts flera gånger i tråden. Det handlar om vanligt hyfs och vett. Något som du dock verkar sakna.

*we shall overcome*

Och så tillbaka på topic.

Är man bara två piloter så sover man inte, det händer att en pilot tar toapaus men normalt är båda två i cockpit hela tiden.

Vad gäller att man skulle stigit högre för att snabba på död för ev. syrelösa pax så har jag skrivit innan att jag itne tror på den teorin, se:

(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09

Angående diskussioner om att man stigit för att säkrare missa annan trafik så är du inte säker på FL450 heller, det finns bizjetar och annat som flyger på dom höjderna. Istället bör du välja t.ex. FL345, man använder nämligen inte 500-fotsnivåer. Då är dock risken att någon ser dig och tycker du verkar ligga väldigt nära och blir misstänksam. Den risken är dock liten och jag skulle tro att det är ett bättre alternativ än att stiga över service ceiling. Återigen tror jag att ksvs teori tidigare i tråden om att en sådan stigning kan bero på att autopiloten var avslagen verkar mest sannolik. Det förutsätter dock att man överhuvudtaget har stigit så högt, jag vet inte om den uppgiften någonsin bekräftades?
Senast redigerad av Hefaiston 2014-03-17 kl. 16:58.
Citera
2014-03-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Vi leker med tanken att den är kapad och att man har landat den på nåt jävla öken någonstans..
men den måste väl tankas, jag har inte kollat i kartan vart kan man eventuellt ha landat den.. vet dock inte hur bensinförbrukningen är på ett sådant plan och hur mycket man har tankat dom med och hur långt dom kommer från där planet startade tills bensinen tar slut, vet man det då kan man ju ta ut en liten radie.

Finns ingen bensin i närheten av en jetkärra. Utan jetbränsle Jet A-1. Använd uttrycket bränsle så kommer du långt. Han nämns ett flertal gånger i tråden hur lång den beräknade flygtiden var på den mängd bränsle de hade.
Senast redigerad av hogwild 2014-03-17 kl. 17:04.
Citera
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
t.ex.

http://www.viewzone.com/chinabases/base1.html
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
När du lastat planet med en dirty bomb och sedan flyger det mot ditt mål så har du självklart passagerarna levande kvar ombord. Då blir beslutet svårt för främmande makt om dom ska skjuta ner det eller inte.
Men toligast är att det finns ett mänsklighetsdecimerande virus ombord.

Då skjuter man inte ner planet eftersom bakterierna sprids med vinden
Citat:
Malaysia Airlines Mystery Deepens After Top Disease Experts Rushed To Indian Ocean

As to why both American and Chinese disease experts were taken to Diego Garcia where Flight 370 is now known to be, this report says, has as yet not been answered by either of these governments after repeated Foreign Ministry requests for “explanations and clarification.”

http://www.eutimes.net/2014/03/malaysia-airlines-mystery-deepens-after-top-disease-experts-rushed-to-indian-ocean/
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Mer om transponder/ACARS: http://www.forbes.com/sites/johngoglia/2014/03/14/malaysia-air-flight-370-significance-of-latest-clues/

Det finns tydligen TVÅ transpondrar på en Boeing 777 som måste stängas av separat från varandra. Något som åtminstone gått mig förbi.

Han garderar sig fortfarande med "catastrophic failure", men verkar annars inte se någon annan förklaring än medvetet sabotage. (oavsett vem som nu gjorde det)
Citera
2014-03-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta visste vi redan, men teorin är ju att piloten med flit öppnade ventilerna och släppte ut trycket i kabinen. I så fall borde en stigning snabba på döden för passagerarna.
Man kan ju tänka sig att om piloten hade låst dörren till cockpit så stod det redan folk och bankade på dörren och undrade vad i helvete som pågick där inne.

Normalt kommer då maskerna att ramla ned automatiskt. Ponera dock att något dragit säkringen för autoutlösning av maskerna då blir det en annan situation. Kabinpersonalen har dock tillgång till flaskor, men frågan är hur snabbt kärran steg och med den kabinen, om de hade tid att förstå vad som hände.
Senast redigerad av hogwild 2014-03-17 kl. 17:05.
Citera
2014-03-17, 17:02
Medlem
Oavsett vad som hänt verkar det otroligt om ingen militär radar fångat upp ett så stort flygplan om det avvikit från rutten. OM nu det inte ligger på havets botten,vilket jag tror.

Skulle det nu inte vara så ,tycker jag något land bör anfalla via luften och atombomba bort det landet där flygplanet isf står. Garanterat ingen risk för upptäckt iallafall.

Flyga under radarn - visst,men det här är verkligheten. Tror det är svårare än Topgun till Nintendo....
Citera
2014-03-17, 17:04
Medlem
bananasvennes avatar
Ny teori om att piloten gjort det som en protest för att en malaysisk politiker blev fängslad dagarna innan, co-piloten skall visst ha blivit drogad och en av anledningarna till att planet gick från 45,000 feet ner till 23,000

http://www.zerohedge.com/news/2014-03-17/finally-plausible-scenario-what-happened-flight-370

Skall tydligen funnits något värdefullt i lasten

http://www.davidicke.com/forum/showthread.php?t=270176&page=66
Citera
2014-03-17, 17:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
Nu slutar vi bråka och sjunger tillsammans "We shall all overcome".

Jag skulle ha mycket svårt att tänka mig att man går och lägger sig på en flygning där man endast är två piloter. Personligen tror jag inte ens att pilotens "godnatt" spelar någon större roll, frågan är fortfarande vilka de som inte bordade planet är och varför de inte bordade planet. Skulle grupp A med kapare tagit sig ombord kanske grupp B helt enkelt inte behövde.

Detta kvarstår som ett j*vla mysterium och jag hoppas de kommer fram till en slutsats någon gång, där även omvärlden får veta hur allting gick till.

Låt mig en gång för alla hjälpa dig döda myten om att "good night" skulle ha maliciösa undertoner. Nätet är fullt av info och det finns uppenbarligen flygnördar som roar sig med att transkribera kommunikation mellan flygplan och trafikledning.

Några exempel:
- Boston Center good evening this is AF008 heavy maintaining 390.

- AF008 Contact Boston Center 135.47
- 35.47 AF008 good night.

- 19.1 have a good night Sir.

Kanske vi kan skippa pilotens good night nu?
Citera
2014-03-17, 17:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Är det förresten bekräftat att TCAS visar flight info för andra plan när egen transponder är avstängd (antar att en annan formulering skulle kunna vara hur översättningen från Singapore Airlines squawk hanteras. Är det via egen transponder?)?
Citera
2014-03-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Låt mig en gång för alla hjälpa dig döda myten om att "good night" skulle ha maliciösa undertoner. Nätet är fullt av info och det finns uppenbarligen flygnördar som roar sig med att transkribera kommunikation mellan flygplan och trafikledning.

Några exempel:

Vad hände med att det sista som sades var "roger"? Det ändrades någon gång under dom senaste 400 sidorna men ingenstans har det bekräftats om "roger" var felaktigt eller om det är någon som översatt fel (jag har dock sett "good night" även i engelskspråkig press).

Angående att det skulle vara konstigt har du helt rätt, så länge det inte är väldigt mycket att göra använder vi regelbundet "hello", "bye", "see you", "thanks" och så vidare på radiofrekvenserna. Det står till och med i vårt regelverk att det är OK så länge det inte är "överdrivet" (eller något åt det hållet).

TCAS fungerar normalt inte när din transponder är avstängd, TCAS "ser" heller inte andra plan som inte har transponder aktiv.
Citera
2014-03-17, 17:14
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Några exempel:

Om du läser om det jag skrev så ser du att jag håller med om att pilotens "good night" förmodligen inte har någon innebörd i detta sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in