2014-03-17, 17:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
Om du läser om det jag skrev så ser du att jag håller med om att pilotens "good night" förmodligen inte har någon innebörd i detta sammanhanget.

Jag behöver inte läsa om, jag såg det och ville bidra till ditt lustmord på nyheten
Citera
2014-03-17, 17:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad hände med att det sista som sades var "roger"? Det ändrades någon gång under dom senaste 400 sidorna men ingenstans har det bekräftats om "roger" var felaktigt eller om det är någon som översatt fel (jag har dock sett "good night" även i engelskspråkig press).

Angående att det skulle vara konstigt har du helt rätt, så länge det inte är väldigt mycket att göra använder vi regelbundet "hello", "bye", "see you", "thanks" och så vidare på radiofrekvenserna. Det står till och med i vårt regelverk att det är OK så länge det inte är "överdrivet" (eller något åt det hållet).

TCAS fungerar normalt inte när din transponder är avstängd, TCAS "ser" heller inte andra plan som inte har transponder aktiv.

Det är lite märkligt att myndigheterna inte kan vara mer exakta med vad han sa men även "Roger" hittar jag en masse i kommunikation vid storflygplatser.

Det där med TCAS är märkligt, hur bar han sig isf åt för att ens se var Singapore Airlines befann sig när han inte vet vilket eko det är TCAS visar (eller fattar jag dig fel?). Kollar man t. ex. FR24 så är det en stadig ström av trafik med 5-8 km imellan som tickar norröver, hur visste han vilket han skulle följa? (erkänner, jag gillar teorin som länkats men behöver förstå bakgrunden bättre)
Citera
2014-03-17, 17:27
Medlem
sushitas avatar
Är själv pilot och känner Zaharie. Båda delar intresset flygsimulator och han har hjälp mig en hel del. Tanken att han ligger bakom det hela känns bara fel. Dock anser jag inte att det krävs något proffs för att göra sig osynlig i luften, då jag själv har de kunskaperna. Och då har jag fyra års erfarenhet av tyngre luftfart.

Dock misstänker jag att de sista signalerna kan komma från flygplanets Retardation när de landade.
Citera
2014-03-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Ny teori om att piloten gjort det som en protest för att en malaysisk politiker blev fängslad dagarna innan, co-piloten skall visst ha blivit drogad och en av anledningarna till att planet gick från 45,000 feet ner till 23,000

http://www.zerohedge.com/news/2014-03-17/finally-plausible-scenario-what-happened-flight-370

Skall tydligen funnits något värdefullt i lasten

http://www.davidicke.com/forum/showthread.php?t=270176&page=66

Ja teorin om att det är förstepiloten som är boven i dramat har stärkts. Det finns många sammanträffanden runt honom och det kan definitivt hända att detta är någon sorts vridet sätt att visa sitt missnöje med politiken. Samtidigt tror jag också att han ville testa i verkligheten det han hade övat på i sin simulator. Kanske skulle man kunna hitta var planet har tagit vägen ifall man kunde se vilka flygrutter som han har simulerat.

Men vi kan definitivt inte inte vara säkra på att det verkligen var han i nuläget.
Citera
2014-03-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Är själv pilot och känner Zaharie. Båda delar intresset flygsimulator och han har hjälp mig en hel del. Tanken att han ligger bakom det hela känns bara fel. Dock anser jag inte att det krävs något proffs för att göra sig osynlig i luften, då jag själv har de kunskaperna. Och då har jag fyra års erfarenhet av tyngre luftfart.

Dock misstänker jag att de sista signalerna kan komma från flygplanets Retardation när de landade.

Han var en trevlig person som jag förstått det? ingen du kan tänka dig kan ha kapat planet gissar jag?Vad är en Retardation?
Citera
2014-03-17, 17:34
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Men toligast är att det finns ett mänsklighetsdecimerande virus ombord.

Då skjuter man inte ner planet eftersom bakterierna sprids med vinden

Detta ar bara sa urbota dumt, dessvarre ar du inte forst med denna foliehattsteori da SARS & Ebola redan namnts te.x

Innan man skriver och citerar andra foliehattar sa vore det ju bra om man stallde lite sjalvkritiska fragor, som te.x rimligheten i ett dylikt pastaende.

Citat:

Hur kanner du honom ?
Citera
2014-03-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Han var en trevlig person som jag förstått det? ingen du kan tänka dig kan ha kapat planet gissar jag?Vad är en Retardation?

Motsatsen till acceleration.
Citera
2014-03-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Motsatsen till acceleration.

Ok , skickar planen ut signaler när dom bromsar? man läser av på motorn eller?
Citera
2014-03-17, 17:44
Medlem
panzertaxs avatar
Har suttit o jämfört mycket med AF447 och andra liknande krasher. AF447 ligger dock nära till hands som referens. Automatiska meddelanden skickades ut om att det var systemfel osv, men ingen mayday.

Av AF447-rapporten o döma så satte piloterna planet i stall pga felaktig data (och viss mån nonchalant agerande /min åsikt) och smackade i Atlanten. Nu tog det ju lite tid innan bärgade svarta lådorna, men vrakdelar o kroppar hittades ju ändå hyggligt snabbt. Det visade dock på att en olycka kan ske snabbt utan att någon hinner anropa eller t.ex. slå på en mobiltelefon och ringa släkt/vänner osv.

Om planet skulle ha krashat i närheten av där transpondern slutade sända, så borde man ha hittat något från planet nu. Även om det krashat i havet som AF447 gjorde, så fann de ju ändå portföljer, flygbiljetter, kroppar osv förhållandevis intakt (och identifierbart). Om planet har krashat i havet någon helt annan stans än efter tänkt flygrutt, så kan det ta ett bra tag innan man hittar något flytande föremål. Det kan ta månader eller i värsta fall år.

Det som talar emot en olycka för min del är att då borde man faktiskt hitta något från vraket inte långt från där transpondersändningen slutade. Dessutom jämfört mot AF447 så var det ju helt andra väderförutsättningar.

Planet kan ha krashat i havet, men då är det bannemig en kraftig avvikelse från flygrutten och gemene procedurer inne i kabinen.
Citera
2014-03-17, 17:44
Medlem
Skumgummis avatar
Om planet har landat någonstans borde det inte ha hittats vid det här laget?

hela den här historien är mystisk
Citera
2014-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumgummi
Om planet har landat någonstans borde det inte ha hittats vid det här laget?

hela den här historien är mystisk

Problemet är väl att man inte vet vart det landat, man vet u inte om dom landat på en flygplats, kanske finns nån annan plats dom kunnat landa på.
Citera
2014-03-17, 17:48
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:

Vilken pilot delar inte intresset flygsimulator?
Kanske något av det märkligaste jag sett media belysa i sina artiklar. Det är ju inte direkt ovanligt att man som pilot har ett intresse/passion för flygplan och flygsimulatorer.

Sedan kan man såklart nyttja det i syfte för att träna terrorattentat också, var väl i flightsim som twin towers blev bortplockade för att man inte skulle kunna simulera 9/11 om jag inte missminner mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in