2014-03-17, 16:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Haha, sant

Men kan det kanske varit så att den ena av dem ville vara utvilad inför landningen? Vet inte alls hur de brukar lägga upp det där. Personligen har det hänt några gånger att man vill gå och lägga sig en timme in på ett nattpass, piloter är ju inga supermänniskor de heller...

Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Snarare att det är andrapiloten som går ut och lägger sig, eftersom det är han som säger good night. Nu är förstepiloten helt ensam därinne att göra vad han vill. Han var ju den som först misstänktes. Men det låter lite väl stolligt, ur ett flygsäkerhets perspektiv. Vad händer om han svimmar, och larmet går. Då kommer ju inte andrepiloten in och kan flyga, eftersom dörren skulle vara låst. Alltså borde deras sovavdelning ligga i samma sektion som cockpit. Någon som vet?
Men jösses.. Man går inte och lägger sig om det bara är två piloter på flygningen.
Er teori är alltså helt felaktig.
Citera
2014-03-17, 16:35
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Snarare att det är andrapiloten som går ut och lägger sig, eftersom det är han som säger good night. Nu är förstepiloten helt ensam därinne att göra vad han vill. Han var ju den som först misstänktes. Men det låter lite väl stolligt, ur ett flygsäkerhets perspektiv. Vad händer om han svimmar, och larmet går. Då kommer ju inte andrepiloten in och kan flyga, eftersom dörren skulle vara låst. Alltså borde deras sovavdelning ligga i samma sektion som cockpit. Någon som vet?

Dörren måste ju gå att öppna utifrån på något sätt, har för mig att jag läste om kodlås någonstans (och att detta av säkerhetsskäl kunde nekas inifrån cockpit?).
Citera
2014-03-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Som jag har fattat det så täcks dock detta område även av en annan satellit, som överlappar, varför detta scenario kunnat uteslutas.

Visst sägs det vara så men om man tar informationen från båda satelliterna och sätter sig ner och jämför tidsstämplarna på allvar så skulle åtminstone inte jag bli förvånad om det hela överensstämmer hyfsat med sista kända positionen från transpondern (alla delta på klockor och dylikt då beaktat).
Citera
2014-03-17, 16:37
Medlem
bees avatar
Kan ju vart idiot kapare som försökte flyga dit bränslet inte räckte som i detta fallet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961
Citera
2014-03-17, 16:42
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Vi leker med tanken att den är kapad och att man har landat den på nåt jävla öken någonstans..
men den måste väl tankas, jag har inte kollat i kartan vart kan man eventuellt ha landat den.. vet dock inte hur bensinförbrukningen är på ett sådant plan och hur mycket man har tankat dom med och hur långt dom kommer från där planet startade tills bensinen tar slut, vet man det då kan man ju ta ut en liten radie.

Bensinförbrukning på ett Boeing 777-200ER är otroligt snål, så snål att det
inte går åt någon bensin alls oavsett hur fort/långt de flyger.

En uträkning på räckvidden har du här:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09
Citera
2014-03-17, 16:46
Medlem
MrFolds avatar
Har hittat en intressant post från en person som verkar vara en seriös källa, en fd flygmekaniker med 40 års branscherfarenhet som bl.a haft uppdrag i nationella, amerikanska säkerhetskommittér som tillsätts av Visa huset.

I denna post: http://www.forbes.com/sites/johngoglia/2014/03/15/malaysia-air-flight-370-could-passengers-have-survived-777-ascent-to-45000-feet/ skriver han att en stigning till 45000 fot inte alls betyder döden för passagerarna eller att planet måste gå sönder. I själva verket skulle inte ens syrgasmasker behövas om bara kabintrycket är påslaget. Han påpekar också det vi redan visste om att höjduppgifterna är osäkra och måste tas med en stor nypa salt.
Citera
2014-03-17, 16:50
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har hittat en intressant post från en person som verkar vara en seriös källa, en fd flygmekaniker med 40 års branscherfarenhet som bl.a haft uppdrag i nationella, amerikanska säkerhetskommittér som tillsätts av Visa huset.

I denna post: http://www.forbes.com/sites/johngoglia/2014/03/15/malaysia-air-flight-370-could-passengers-have-survived-777-ascent-to-45000-feet/ skriver han att en stigning till 45000 fot inte alls betyder döden för passagerarna eller att planet måste gå sönder. I själva verket skulle inte ens syrgasmasker behövas om bara kabintrycket är påslaget. Han påpekar också det vi redan visste om att höjduppgifterna är osäkra och måste tas med en stor nypa salt.
Är det någon som har flight simulator installerad och kan testa att flyga till 45000 fot med en 777? Bara för skojs skull. Det låter inte som en omöjlig uppgift.
Citera
2014-03-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Just det här med saknaden av sista samtalet från planet är lite förbryllande, Hade det varit ett Svenskt plan så hade det varit på EX och AB löpsedlarna direkt.
Men kineserna kanske reagerar lite annorlunda och slänger ut grisarna.
Det var ju också mitt i natten.

Okey, mitt i natten. Det tänkte inte jag på. Så man är mitt ute över havet mitt i natten, nästan alla passagerarna lär väl sova gott och det förklarar också varför en pilot sägs ha sagt godnatt.

Med andra ord en väldigt låg nivå av kommunikation är rimlig.
Citera
2014-03-17, 16:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Han skriver också i en annan post att ett scenario av den typen jag spekulerat i med att elen slås ut är väldigt osannolikt med tanke på att flera reservsystem finns och att man också plockar ström från en vindturbin i planet. Så då böjer jag mig t.v. för expertisen och sätter inte mycket tilltro till idén om en gradvis "shutdown" av instrumenten i planet som inte upptäckts av piloterna när de sista gången kommunicerade med marken.
Citera
2014-03-17, 16:53
Medlem
Citat:

Ja detta visste vi redan, men teorin är ju att piloten med flit öppnade ventilerna och släppte ut trycket i kabinen. I så fall borde en stigning snabba på döden för passagerarna.
Man kan ju tänka sig att om piloten hade låst dörren till cockpit så stod det redan folk och bankade på dörren och undrade vad i helvete som pågick där inne.
Citera
2014-03-17, 16:54
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Varför i helvete ska jag börja söka efter inlägg när jag väl postar något, är du helt jävla sneknullad? försvinn.

Nu slutar vi bråka och sjunger tillsammans "We shall all overcome".

Jag skulle ha mycket svårt att tänka mig att man går och lägger sig på en flygning där man endast är två piloter. Personligen tror jag inte ens att pilotens "godnatt" spelar någon större roll, frågan är fortfarande vilka de som inte bordade planet är och varför de inte bordade planet. Skulle grupp A med kapare tagit sig ombord kanske grupp B helt enkelt inte behövde.

Detta kvarstår som ett j*vla mysterium och jag hoppas de kommer fram till en slutsats någon gång, där även omvärlden får veta hur allting gick till.
Citera
2014-03-17, 16:54
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
...förutom att planet med största sannolikhet finns på marken någonstans...ingen går igenom en sån avancerad plan för att flyga i 7 timmar och störta det. Totalt meningslöst. Det kunde gjorts direkt om piloten velat ta självmord eller helt enkelt i någons namn ta livet av alla.

Men...det finns en hel uppsjö av gamla kallakriget-flygvapenbaser för bombplan och taktiska enheter i de gamla Sovjetrepublikerna och i västra/nordvästra Kina. Det finns inte en chans med den status som deras militärer är i att de kan övervaka allt efter gränsen med radar. Särskilt i de gamla Sovjetrepublikerna.

Mitt tips är att det står där någonstans. Alla passagerarna är döda (45000 fotsstigningen och öppna cabin outflow valve). Det finns många trafikplansrutter över de områdena. Det är inget problem att lura luftförsvaren så länge som planet hållit sig till kända trafikrutter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in