2014-03-17, 15:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men kan man avfärda den där Malaysiska terrorcellen som enligt uppgift av en al queda talesman planerade nått dåd på plan , dom hade ju fått nån skobomb som dom sas skulle använda för att ta sig in i cockpit, kan dom inte hotat med att spränga bomben om dom inte öppnade cockpit?

Alltså det skrivs så mycket skit att man kräks på det. Minsta lilla "spår" slås upp utan all källkritisk prövning av tidningar som Aftonbladet.

"Uppgiften" kommer från en fängslad terrorist som om jag förstod saken rätt suttit i kurran sen 2004 eller 2005. Jag tvivlar skarpt på att personen i fråga har några möjligheter att från finkan kommunicera och få rapporter om senaste läget på terrorfronten av sin gamla mujahedinpolare. Det är väl inte omöjligt att han hade kontakter med folk som för 10 år sen snackade om att kapa flygplan i Asien. Det underrättelsemässiga värdet av såna uppgifter NU måste vara lågt på gränsen till obefintligt.

Utgå från att 90% (minst) av allt som skrivs om det här är rykten, andrahandskällor, lösa spekulationer, självutnämnda experter som säger ditten datten eller dutten till de tidningar/media som vill ge dom utrymme. Då inser du att det som blir kvar kan jämföras med att koka soppa på en spik. Eller näst intill åtminstone.
Citera
2014-03-17, 15:30
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Om det inte vore för att saker slagits av skulle man kunna dra paralleller till denna spökflight:
http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Helios Airways Flight 522 was a scheduled Helios Airways passenger flight that crashed into a mountain on 14 August 2005 at 12:04 pm EEST, north of Marathon and Varnavas, Greece, whilst flying from Larnaca, Cyprus to Athens, Greece. A lack of oxygen incapacitated the crew, leading to the aircraft's eventual crash after running out of fuel.
Mer suspekt än att ACARS slagits av (vilket för mig är oklart) är att flygplanet försvinner mellan två luftutrymmen. Avsaknaden av kontakt kan ha setts som ett tillfälle att leda planet ur flygkursen.
Citera
2014-03-17, 15:31
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ett annat scenario som jag kom på att jag skulle vilja veta om det är tekniskt tänkbart apropå uppgifter om hur olika system "stängts av":

- Kan man tänka sig att ett smygande elfel i planet slår ut olika system efter hand utan att ge några indikationer på det? Det slår mig att planets kursändring kan stämma överens med att piloterna kort efter den sista radiokontakten får indikation på/inser att flera system i planet slagits ut. Man försöker omedelbart kontakta flygledningen i Malaysia, men nu strejkar även kommunikationsutrustningen. Kaptenen vänder då planet tvärt i syfte att gå tillbaka mot Kuala Lumpur och nödlanda (vilket säkert är enligt instruktionerna om något så allvarligt inträffar). Man jobbar febrilt med att få igång systemen igen, men istället går det åt andra hållet: Planets navigationsutrustning och styrning slås också ut, åtminstone delvis. I denna desperata situation utan omvärldskontakt beslutar piloten att stiga till en höjd där man inte ska riskera att korsa något annat flygplans rutt. En nödlandning i Kuala Lumpur kan inte göras, utan han sätter planet på rak kurs vidare ut mot Indonesien och Andamanöarna (Hela scenariot bygger på att jetmotorerna inte omfattas av elektronikproblemen). Efter att ha lämnat mer trafikerat luftrum går han ner igen till lägre höjd (eller så utför det "ostyrbara" planet detta självt). Man försöker desperat åtgärda felen, men lyckas inte. Till slut finns inget annat att göra än att vänta på den oundvikliga kraschen mitt ute i havet...

Din teori faller tyvärr på flera punkter. Skulle något fel inträffa så får man kännedom om detta direkt. Det vill säga att om nu en eller hela planets funktion skulle haverera så skulle ändå signaler om problem ha nåt marken i samma ögonblick som problemet uppstod. Skulle alla funktioner på planet vara intakta (vilket verkar vara fallet eftersom inga problem automatiskt rapporterats till marken) och att piloternas kommunikationsmöjligheter försvann så skulle planet redan varit på närmaste landningsbana och problemet löst. Om nu BÅDE kommunikationen och all styrning i planet havererat så skulle planet kraschat på några minuter och därmed hade kraschen registrerats av sensorer (som inte kan slås ut). OM nu kommunikationen, all elektronik OCH sensorerna "gått sönder" exakt samtidigt, ja då ligger det vrakdelar någonstans. Problemet är att det är i det närmaste ett helt omöjligt scenario.
Citera
2014-03-17, 15:31
Medlem
Citat:
Nånting i den här stilen tycks faktiskt ha inträffat för bara några år sen på en rysk inrikesflight:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Mirny_Air_Enterprise_Flight_514

Jag skulle inte göra en 100% säker avskrivning av olyckshypotesen ännu...

Tupolev TU-154 har dock betydligt mindre imponerande olycksstatistik än Boeing 777-200:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154#Incidents_and_accidents
Citera
2014-03-17, 15:32
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Nånting i den här stilen tycks faktiskt ha inträffat för bara några år sen på en rysk inrikesflight:

Problemet är att INGET tekniskt problem har registrerats från flygplanet (så vitt vi har fått kännedom om).
Citera
Medlem
Arngrips avatar
Den här nya bilden tyckte jag var bra.

Infographic on the known sequence of events in the Malaysia Airlines mystery
https://twitter.com/AFP/status/445522351082319873/photo/1

Mer info finns även här:
http://www.theguardian.com/world/blog/2014/mar/17/mh370-crew-of-missing-plane-investigated-for-more-than-a-week-live-updates
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Klart att det är möjligt, klockor i helt olika datorsystem på backen på olika platser och kanske till och med i olika länder. Sen har man tagit rådata från de olika systemen och skickat till utredarna. Om dessa är inkompetenta eller klantiga och inte ifrågasätter tiderna så kommer det att uppstå en rad följdproblem.

Man kan ju börja fråga sig om det rimligaste scenariot för just det västra spåret är att ett det försvunna flygplanet i princip skuggat den kända flighten SIA68 på 14min avstånd eller om Malaysiska militären gjort ett misstag och inte insett att deras radarspår visar just SIA68 fast klockslagen skiljer sig.

Lägg till något lurt med det så kallade satellitspåret (dvs att man inte tagit hänsyn till tidförskjutningen från Malaysisk tid och Inmarsats rådata som säkerligen är UTC (ev +1)) och helt plötsligt så upphörde även satellitsignalen utanför Vietnams kust på utsatt tid. Alternativt att hela satellithistorien är ett villospår av andra tekniska anledningar (för om man tittar på var just satellitgränsen går men lägger till 7 timmar så hamnar allt på plats och kärran ligger i krokarna där transpondersignalen upphörde).

Det vore ju helt otroligt klantigt om man misstagit sig på något så grundläggande som tidsskillnader. Men man ska väl aldrig säga aldrig här antar jag. Om radaranläggningar kan jag ingenting så jag har ingen aning om vilken sannolikhet man ska sätta på ett scenario som det du beskriver.
Citera
2014-03-17, 15:35
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

Tror aldrig att media lagt fram så många konspirationsteorier, för att sticka ut gissar jag på en olyckshändelse. Att signaler upphör är inte ovanligt vid krasch, frågan är om det finns belägg för att planet ändrat kurs och fortsatt timmavis efter att signalerna försvann.
Citera
2014-03-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Om det inte vore för att saker slagits av skulle man kunna dra paralleller till denna spökflight:
http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Helios Airways Flight 522 was a scheduled Helios Airways passenger flight that crashed into a mountain on 14 August 2005 at 12:04 pm EEST, north of Marathon and Varnavas, Greece, whilst flying from Larnaca, Cyprus to Athens, Greece. A lack of oxygen incapacitated the crew, leading to the aircraft's eventual crash after running out of fuel.

Ja detta var en av de förhärskande teorierna de första dagarna. Men någon kopia på den grekiska olyckan är det inte. Där verkar det ha begåtts flera grova fel av piloterna och man har bland annat ignorerat varningssystem.

När det gäller MH370 har flera varit inne på att det kunde blivit en spricka i tryckkabinen som har slagit ut flera antenner och samtidigt orsakat långsam dekomprimering så att piloterna har svimmat. Sedan skulle planet bara ha fortsatt rakt fram tills soppan tog slut, men mer och mer fakta talar tydligen emot denna teori och nu tycks de flesta experterna vara eniga om att planets försvinnande är en medveten handling av en eller flera personer.
Citera
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Den här nya bilden tyckte jag var bra.

Infographic on the known sequence of events in the Malaysia Airlines mystery
https://twitter.com/AFP/status/445522351082319873/photo/1

Mer info finns även här:
http://www.theguardian.com/world/blog/2014/mar/17/mh370-crew-of-missing-plane-investigated-for-more-than-a-week-live-updates
Enligt det där slås ACARS av efter "goodnight"-meddelandet, eller?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Problemet är att INGET tekniskt problem har registrerats från flygplanet (så vitt vi har fått kännedom om).

Jag får ställa en dum kontrollfråga här för att vara säker på att jag inte missförstår dig: Sker en automatisk kommunikation mellan all viktigare instrumentering och "marken" kontinuerligt som borde gett indikationsdata av den typ du beskriver på ALLA instrument som slagits ut? Kan man vara helt säker på att deaktiveringen av de båda systemen är ett resultat av en medveten handling (Det borde bl.a. förutsätta att hela sekvensen för deaktiveringen av transpondern med alla "vridningar" på reglaget och "lösenordet" finns med i den info som gått ner till marken)
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ett annat scenario som jag kom på att jag skulle vilja veta om det är tekniskt tänkbart apropå uppgifter om hur olika system "stängts av":

Var det inte någon flight i Japan eller något för X antal år sedan där man förlorade styrförmågan bland annat och allt slutade med att planet själv flög rätt in i ett berg? Helt olika scenarior, men visst kan saker och ting låsa sig.

Själv tycker jag iofs att andra lösningar är mer sannolikt i dagsläget, men självklart kan man inte utesluta någonting, man bör snarare klämma in det lite längre ner på listan över tänkbara scenarior helt enkelt.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-17 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in