2014-03-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Men sen vet vi ju inte hur noga saker och ting fungerar ibland annat Malaysia.
Visserligen finns de ju inte med på svarta listan, så jag antar att de sköter sig bra.

Har varit i KL ett flertal gånger (flög KL-BKK dagen efter MH370 försvann). Landet är i många avseenden mer modernt än Sverige men det säger ju ingenting. Enligt lokala vänner är polisen värdelös men det säger iofs. svenskar om svenska polisen också.

En sak har jag funderat på. I höstas när jag skulle lämna KL hade jag 2st stora burkar proteinpulver i handbagaget. Vid säkerhetskontrollen frågade de endast om det var träningstillskott varpå jag svarade ja. Det skulle lika gärna kunnat vara något explosivt? Eller knark. De kollade alltså inte ens på burkarna annat än vid skärmen.
Senast redigerad av Adestro 2014-03-17 kl. 15:10.
Citera
2014-03-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kikar man denna listan http://www.scmp.com/news/asia/article/1443730/full-malaysia-airlines-flight-mh370-passenger-list så återfinns teknikerna under "Crew" alltså under arbete.
Om de skulle vara lediga så gissar jag på att de skulle finnas med på den normala passagerarlistan och inte vara uppsatta som personal.

Jo MEL känner jag till något sånär i alla fall. Det reglerar väl mest saker som inte är en direkt påverkan på flygdugligheten. Vad som exakt finns där under vet jag inte.

De finns ju med på listan under "personal" så det vore väl konstigt om de inte gjorde det i så fall.
Har du någon annan information om det?

Namnet utskrivet säger precis vad det är: Minimum Equipment List. Varje system finns beskrivit i form av ATA-nummer och också vad som minimum utrustning för varje system för att kunna operera. Allt är tidsbundet så till vida att det finns en max. tid du kan operera(flyga) innan felet måste vara åtgärdat.
Citera
2014-03-17, 15:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Vad tyder på att planet är kapat? Jag trodde att man låste dörrarna till cockpit efter 11 september. Allting jag har läst tyder på att piloten har styrt planet hela tiden.

Med ev.hot om att döda passagerarna kanske piloterna hade låst upp dörren...
( alltså att kaparna åkte som passagerare).
Citera
2014-03-17, 15:15
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Med ev.hot om att döda passagerarna kanske piloterna hade låst upp dörren...
( alltså att kaparna åkte som passagerare).

Tror piloterna inte får öppna under några som helst omständigheter. Ett alternativ vore ifall en utav piloterna var på kaparnas sida, det skulle räcka dock.
Citera
2014-03-17, 15:16
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Helt rätt - Om några överlevde branden eller nödlandningen tillräckligt länge samt att flytvästar/livflottar klarat sig.

Varför är det helt rätt? Man letade ju inte från början där planet i så fall skulle nödlandat i havet. Och vid detta laget lär ju passagerarna vara döda.
Citera
2014-03-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tror piloterna inte får öppna under några som helst omständigheter. Ett alternativ vore ifall en utav piloterna var på kaparnas sida, det skulle räcka dock.
De öppnar för andra i besättningen. Vilket göra tt CA eller mekar kan vara lika troliga "interna" kapare som piloterna.
Citera
2014-03-17, 15:19
Medlem
MrFolds avatar
Ett annat scenario som jag kom på att jag skulle vilja veta om det är tekniskt tänkbart apropå uppgifter om hur olika system "stängts av":

- Kan man tänka sig att ett smygande elfel i planet slår ut olika system efter hand utan att ge några indikationer på det? Det slår mig att planets kursändring kan stämma överens med att piloterna kort efter den sista radiokontakten får indikation på/inser att flera system i planet slagits ut. Man försöker omedelbart kontakta flygledningen i Malaysia, men nu strejkar även kommunikationsutrustningen. Kaptenen vänder då planet tvärt i syfte att gå tillbaka mot Kuala Lumpur och nödlanda (vilket säkert är enligt instruktionerna om något så allvarligt inträffar). Man jobbar febrilt med att få igång systemen igen, men istället går det åt andra hållet: Planets navigationsutrustning och styrning slås också ut, åtminstone delvis. I denna desperata situation utan omvärldskontakt beslutar piloten att stiga till en höjd där man inte ska riskera att korsa något annat flygplans rutt. En nödlandning i Kuala Lumpur kan inte göras, utan han sätter planet på rak kurs vidare ut mot Indonesien och Andamanöarna (Hela scenariot bygger på att jetmotorerna inte omfattas av elektronikproblemen). Efter att ha lämnat mer trafikerat luftrum går han ner igen till lägre höjd (eller så utför det "ostyrbara" planet detta självt). Man försöker desperat åtgärda felen, men lyckas inte. Till slut finns inget annat att göra än att vänta på den oundvikliga kraschen mitt ute i havet...
Citera
2014-03-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det skulle vara väldigt intressant att få någon experts analys av om detta är ett möjligt scenario rent tekniskt.

Klart att det är möjligt, klockor i helt olika datorsystem på backen på olika platser och kanske till och med i olika länder. Sen har man tagit rådata från de olika systemen och skickat till utredarna. Om dessa är inkompetenta eller klantiga och inte ifrågasätter tiderna så kommer det att uppstå en rad följdproblem.

Man kan ju börja fråga sig om det rimligaste scenariot för just det västra spåret är att ett det försvunna flygplanet i princip skuggat den kända flighten SIA68 på 14min avstånd eller om Malaysiska militären gjort ett misstag och inte insett att deras radarspår visar just SIA68 fast klockslagen skiljer sig.

Lägg till något lurt med det så kallade satellitspåret (dvs att man inte tagit hänsyn till tidförskjutningen från Malaysisk tid och Inmarsats rådata som säkerligen är UTC (ev +1)) och helt plötsligt så upphörde även satellitsignalen utanför Vietnams kust på utsatt tid. Alternativt att hela satellithistorien är ett villospår av andra tekniska anledningar (för om man tittar på var just satellitgränsen går men lägger till 7 timmar så hamnar allt på plats och kärran ligger i krokarna där transpondersignalen upphörde).
Citera
2014-03-17, 15:20
Medlem
Men kan man avfärda den där Malaysiska terrorcellen som enligt uppgift av en al queda talesman planerade nått dåd på plan , dom hade ju fått nån skobomb som dom sas skulle använda för att ta sig in i cockpit, kan dom inte hotat med att spränga bomben om dom inte öppnade cockpit?
Citera
2014-03-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
För de som gillar konspirationsteorier:
http://www.eutimes.net/2014/03/russia-puzzled-over-malaysia-airlines-capture-by-us-navy/

Ja det är sån här desinformation som ryssarna hela tiden håller på och sprider ut. Att planet skulle ha radiostyrts till Diego Garcia på grund av någon hemlig last är högst osannolikt. Det skulle i så fall innebära att en mängd soldater på basen skulle vara tvungna att hålla käften liksom radarpersonalen. Vad skulle man ha gjort med passagerarna?

Det är ju också märkligt att den ryska underrättelsetjänsten alltid vet exakt vad som pågår runt om i världen trots att ingen annan har en aning. Varför berättar de inte för den Malaysiska utredningen hur det hela har gått till i stället för att bara sprida ut det som nyheter.

För övrigt stämmer inte Diego Garcia med den omkrets från satelliten som man har kommit fram till att planet skall ha befunnit sig på när sista pinget kom.
Citera
2014-03-17, 15:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ett annat scenario som jag kom på att jag skulle vilja veta om det är tekniskt tänkbart apropå uppgifter om hur olika system "stängts av":

- Kan man tänka sig att ett smygande elfel i planet slår ut olika system efter hand utan att ge några indikationer på det? Det slår mig att planets kursändring kan stämma överens med att piloterna kort efter den sista radiokontakten får indikation på/inser att flera system i planet slagits ut. Man försöker omedelbart kontakta flygledningen i Malaysia, men nu strejkar även kommunikationsutrustningen. Kaptenen vänder då planet tvärt i syfte att gå tillbaka mot Kuala Lumpur och nödlanda (vilket säkert är enligt instruktionerna om något så allvarligt inträffar). Man jobbar febrilt med att få igång systemen igen, men istället går det åt andra hållet: Planets navigationsutrustning och styrning slås också ut, åtminstone delvis. I denna desperata situation utan omvärldskontakt beslutar piloten att stiga till en höjd där man inte ska riskera att korsa något annat flygplans rutt. En nödlandning i Kuala Lumpur kan inte göras, utan han sätter planet på rak kurs vidare ut mot Indonesien och Andamanöarna (Hela scenariot bygger på att jetmotorerna inte omfattas av elektronikproblemen). Efter att ha lämnat mer trafikerat luftrum går han ner igen till lägre höjd (eller så utför det "ostyrbara" planet detta självt). Man försöker desperat åtgärda felen, men lyckas inte. Till slut finns inget annat att göra än att vänta på den oundvikliga kraschen mitt ute i havet...

Nånting i den här stilen tycks faktiskt ha inträffat för bara några år sen på en rysk inrikesflight:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Mirny_Air_Enterprise_Flight_514

Jag skulle inte göra en 100% säker avskrivning av olyckshypotesen ännu...
Citera
2014-03-17, 15:25
Medlem
Om det inte vore för att saker slagits av skulle man kunna dra paralleller till denna spökflight:
http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Helios Airways Flight 522 was a scheduled Helios Airways passenger flight that crashed into a mountain on 14 August 2005 at 12:04 pm EEST, north of Marathon and Varnavas, Greece, whilst flying from Larnaca, Cyprus to Athens, Greece. A lack of oxygen incapacitated the crew, leading to the aircraft's eventual crash after running out of fuel.
Senast redigerad av Adestro 2014-03-17 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in