2014-03-17, 14:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Att en av piloterna ligger bakom det hela är det troligaste alternativet. Att en terroristgrupp ligger bakom det hela lär ligga betydligt längre ner på listan. För det första finns det inga som helst indikationer på att någon av passagerarna kan ha några kopplingar till terrorgrupper eller fanatism (som dessutom ska kunskapen att flyga en 777a) och sedan är det osannolikt att man lyckas med en flygkapning 2014 i ett land och på ett flygbolag med så hög flygsäkerhet. Ja, man kan sitta och komma på teoretiska exempel på hur man skulle ha kunnat lyckas med det men i samtliga fall krävs en himla massa tur för att faktiskt lyckas.

Ingen av dem jobbade väl för flygbolaget?
En eller båda piloterna kan ju vara inblandade av en eller annan anledning. Vi vet ju som sagt inte vad myndigheterna faktiskt vet, bara vad media förmedlar.

Och jag undrar lite vad en ensam pilot skulle ha att vinna på detta? Psykos? Lite skoj? Påvisa hur lättkapat ett plan är (med konsekvensen livstids fängelse eller liknande)?
Citera
2014-03-17, 14:48
Medlem
Ännu en teori:

Kan det funnits något gods av intresse på planet? Inget land/ försvarsmakt/ bank som saknar något?
Citera
2014-03-17, 14:48
Medlem
Nu säger de på CNN att ACARS stängdes av kort efter att planet hade lämnat flygplatsen i KL. Vad kan man dra för slutsats av det? Måste inte minst en av piloterna vara inblandad då? Vad kan syftet ha varit med att stänga av detta redan långt innan planet sattes ur kurs?

http://edition.cnn.com/2014/03/17/world/asia/malaysia-plane-up-to-speed/index.html?hpt=hp_c1
Citera
2014-03-17, 14:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Varför söker man bara planet i havet? Allting tyder ju på att planet finns på land.

Ingen vet ju säkert vilken riktning de flög, och 7-8 timmars flygning från KL ger en enorm yta att söka i, som exempel öarna i indiska oceanen, det lär finnas över 500 av dem
Citera
2014-03-17, 14:50
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nja, det finns en lista på minimum fungerande grejer, MEL(?), och planet får lyfta med lite trasiga grejer om listan medger, en tekniker ombord kan inte ersätta ett trasigt instrument som krävs av MEL.

Sedan fanns det massor av lediga platser, en tekniker skulle nog inte sitta i cocpit frivilligt antar jag, om han var på semester villsäga.
Kikar man denna listan http://www.scmp.com/news/asia/article/1443730/full-malaysia-airlines-flight-mh370-passenger-list så återfinns teknikerna under "Crew" alltså under arbete.
Om de skulle vara lediga så gissar jag på att de skulle finnas med på den normala passagerarlistan och inte vara uppsatta som personal.

Jo MEL känner jag till något sånär i alla fall. Det reglerar väl mest saker som inte är en direkt påverkan på flygdugligheten. Vad som exakt finns där under vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ingen av dem jobbade väl för flygbolaget?
De finns ju med på listan under "personal" så det vore väl konstigt om de inte gjorde det i så fall.
Har du någon annan information om det?
Citera
2014-03-17, 14:53
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Varje timme är viktig, allt medan Malaysia sätter in alla sina resurser att leta på havets botten. Mycket troligt att det finns levande människor på 10 000 meters djup...

Vilka nötter!

Det finns alltså en person därute som tror att allt sökande pågår i vattnet.

Du.

Nötterna har, som alla som följer dramat vet, i stort sett obegränsad tillgång till materialinhämtning och hjälp var dom vill i världen för att lösa mysteriet.

Vilket inte hindrar att planet ligger några tusen meter nere i havsdjupet.
Citera
2014-03-17, 14:54
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu säger de på CNN att ACARS stängdes av kort efter att planet hade lämnat flygplatsen i KL. Vad kan man dra för slutsats av det? Måste inte minst en av piloterna vara inblandad då? Vad kan syftet ha varit med att stänga av detta redan långt innan planet sattes ur kurs?

http://edition.cnn.com/2014/03/17/world/asia/malaysia-plane-up-to-speed/index.html?hpt=hp_c1
Det där är vad den malaysiska regeringen hävdar. Jag har inte sett något bra bevis på att ACARS faktiskt stängdes av.

Det kan också vara så att det strulade och piloterna stängde av det för att det inte skulle störa, men i verkligheten visade det på ett större tekniskt problem.
Citera
2014-03-17, 14:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
För det första kan planet utan problem flygas av en ensam pilot. Anledningen till att man är 2 är för att om det händer den ena något tar den andra över (hjärtinfarkt, magförgiftning osv). De äter dessutom alltid vid olika tidpunkt och olika maträtter för att minimera just den risken.

För det andra är det omöjligt att ett passagerarplan av denna typ skulle få tillåtelse att ens lyfta om det fanns brister på det. Det räcker med att en glödlampa inte fungerar som den ska så får man inte lyfta. Skulle det vara så att man "mörkat" några problem skulle det vara av sådan karaktär att planets funktion inte var försämrat. Allting loggas och är det någonting som är fel så får man vetskap om det direkt och planet skulle som sagt inte få lyfta.

Vi vet ju alla att saker kan hända under start/färd/landning, men det finns sensorer i planet som skickar signaler vid (förenklad uttryckt) kraftig G-kraftsförändring som skulle ha aktiverats vid en kollision/krasch, detta är ingenting som kan stängas av eller modifieras.

Min teori är att det är piloterna själva som av en eller annan anledning stängt av trackersändarna/transpondrarna och sedan landat planet någon annanstans. Det skulle kunna vara så att man ämnar använda planet i en kommande terrorattack eller så har man gjort detta för att visa på brister inom flygsäkerheten (som vi inte känner till, men alla piloter gör). Rena spekulationer.
Helt rätt, vad man får flyga med och inte regleras ju under MEL och MMEL som diskuterades lite ovan. Kort sagt att så länge det inte påverkar flygdugligheten så är det tillåtet i princip.

Men sen vet vi ju inte hur noga saker och ting fungerar ibland annat Malaysia.
Visserligen finns de ju inte med på svarta listan, så jag antar att de sköter sig bra.
Citera
2014-03-17, 14:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
så återfinns teknikerna under "Crew" alltså under arbete.

ja, de var alltså i tjänst.

Eller iallafall reste på en biljett avsett för personal(?)
Citera
2014-03-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det som stör mig är frånvaron av information om kontakt med passagerarna. Har inte sett när sista kontakten med passagerarna skedde. Hade de möjlighet att kommunicera när planet befann sig ute över havet?

Sen känns det som att informationen om att flygplanet skickat signaler efter den tidpunkt då den försvann och tystnade, är lite spektakulär. Kan man tro att den är sann? Speciellt som det krävs flera timmar ytterligare flygning, vilket i sig lett till massor av olika rykten kring kapning etc. Isåfall om det stämmer är det en historia som överträffar det allra mesta man hört innan.

Men det är värt att ifrågasätta den informationen.

Just att ingen information alls förvarnade, inga nödrop eller sändningar att något problem uppstått talar för ett mycket snabbt förlopp. Sen om orsaken till det kan man spekulera i, men isåfall ligger planet i havet.

Just det här med saknaden av sista samtalet från planet är lite förbryllande, Hade det varit ett Svenskt plan så hade det varit på EX och AB löpsedlarna direkt.
Men kineserna kanske reagerar lite annorlunda och slänger ut grisarna.
Det var ju också mitt i natten.
Citera
2014-03-17, 14:59
Medlem
För de som gillar konspirationsteorier:
http://www.eutimes.net/2014/03/russia-puzzled-over-malaysia-airlines-capture-by-us-navy/
Citera
2014-03-17, 15:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Fetade det viktiga. Tiderna i sammanhanget litar jag inte ett dugg på. Jag skulle inte bli ett dugg överraskad om vissa av de inblandade klockorna från de extremt olika system som använts helt enkelt går fel med ett par minuter. Det skulle nämligen förklara precis allt som ser mystiskt ut.
Dvs det var SIA68 som Malaysiska militären säger sig spåra och inte den försvunna kärran, de 14 minuter man talar om i sammanhanget är även lika stor som tidsskillnaden man hävdar mellan transponderns försvinnande och annan utrustning.

Dvs allt försvann samtidigt som transpondern och hela det västliga spåret är en olycklig utveckling till följd av inkompetens och slarv.
Det enda suspekta är satellitsignalerna eftersom 7 timmar är på tok för mycket i sammanhanget om nu inte Inmarsat eller haveriutredarna är dumma i huvudet och inte dubbelkollat och/eller tagit hänsyn till tidsskillnaden mellan inblandade länder (varpå allt faller på plats) eller att den uppfattade signalen helt enkelt är från ett annat flygplan eller någon glitch.

Det skulle vara väldigt intressant att få någon experts analys av om detta är ett möjligt scenario rent tekniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in