2014-03-17, 14:27
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag har svårt att se några andra alternativ än kidnappning eller terrorism, alternativt både och. Givetvis finns det ett specifikt syfte med att man kapar ett plan med många passagerare. Pengar eller fanatism. Eventuellt i kombination. Och jag drar till med 80% sannolikhet för att det är någon terrorgrupp som ligger bakom. Krävs både pengar och organisation för att ro iland med detta.

Jag tror ju knappast att planet i detta nu slaktas i Polen för att reservdelarna ska cirkulera på svarta marknaden i Östeuropa.
Citera
2014-03-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano

Om de valde att flyga söderut så bör den sista pingen har varit inom detta område;
http://www.airliners.net/ufview.file?id=194466&filename=phpMVBJqw.jpeg
Dvs det område där det aktuella avståndet ifrån satelliten överlappar med
det för närvarande kända teoretiska max-avståndet ifrån där de försvann.

Bild från Socalgeo.

Man kan bara konstatera att om planet tog den södra rutten som bilden visar så hamnade det i plurret. Den närmsta ön är Cocos Keeling islands och det är en bra bit ifrån. Dessutom skulle planet garanterat ha blivit upptäckt om det hade landat där.
Citera
2014-03-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag har svårt att se några andra alternativ än kidnappning eller terrorism, alternativt både och. Givetvis finns det ett specifikt syfte med att man kapar ett plan med många passagerare. Pengar eller fanatism. Eventuellt i kombination. Och jag drar till med 80% sannolikhet för att det är någon terrorgrupp som ligger bakom. Krävs både pengar och organisation för att ro iland med detta.

Jag tror ju knappast att planet i detta nu slaktas i Polen för att reservdelarna ska cirkulera på svarta marknaden i Östeuropa.
Räcker väl med att piloten är självmordsbenägen och har kraschat planet i havet?
Citera
2014-03-17, 14:29
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Hm, flygtekniker som sitter i cockpit är väl rätt utrotat sedan 80-talet? Däremot fanns visst en flygtekniker ombord som passagerare:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2582504/MH370-Malaysia-Airlines-mystery-Police-probe-flight-engineer-Mohd-Khairul-flight-engineer-private-je t-firm-involved-hijacking.html
Ja givetvis är det så, allting sköts ju av de båda piloterna idag.

Men vad jag menar är att om en tekniker satt i jumpseat, så kan det innebära att någonting var lite vajsing i planet. Vartefter de ändå väljer att flyga, men då med två tekniker ombord i fall något skulle ske under färden.

Det fanns två tekniker ombord enligt passagerarlistan.
Citera
2014-03-17, 14:38
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Men vad jag menar är att om en tekniker satt i jumpseat, så kan det innebära att någonting var lite vajsing i planet. Vartefter de ändå väljer att flyga, men då med två tekniker ombord i fall något skulle ske under färden.

Nja, det finns en lista på minimum fungerande grejer, MEL(?), och planet får lyfta med lite trasiga grejer om listan medger, en tekniker ombord kan inte ersätta ett trasigt instrument som krävs av MEL.

Sedan fanns det massor av lediga platser, en tekniker skulle nog inte sitta i cocpit frivilligt antar jag, om han var på semester villsäga.
Citera
2014-03-17, 14:39
Medlem
boqpods avatar
Citat:

För det första kan planet utan problem flygas av en ensam pilot. Anledningen till att man är 2 är för att om det händer den ena något tar den andra över (hjärtinfarkt, magförgiftning osv). De äter dessutom alltid vid olika tidpunkt och olika maträtter för att minimera just den risken.

För det andra är det omöjligt att ett passagerarplan av denna typ skulle få tillåtelse att ens lyfta om det fanns brister på det. Det räcker med att en glödlampa inte fungerar som den ska så får man inte lyfta. Skulle det vara så att man "mörkat" några problem skulle det vara av sådan karaktär att planets funktion inte var försämrat. Allting loggas och är det någonting som är fel så får man vetskap om det direkt och planet skulle som sagt inte få lyfta.

Vi vet ju alla att saker kan hända under start/färd/landning, men det finns sensorer i planet som skickar signaler vid (förenklad uttryckt) kraftig G-kraftsförändring som skulle ha aktiverats vid en kollision/krasch, detta är ingenting som kan stängas av eller modifieras.

Min teori är att det är piloterna själva som av en eller annan anledning stängt av trackersändarna/transpondrarna och sedan landat planet någon annanstans. Det skulle kunna vara så att man ämnar använda planet i en kommande terrorattack eller så har man gjort detta för att visa på brister inom flygsäkerheten (som vi inte känner till, men alla piloter gör). Rena spekulationer.
Citera
2014-03-17, 14:41
Medlem
Varför söker man bara planet i havet? Allting tyder ju på att planet finns på land. Antingen kraschlandning eller att man lyckats sätta ner planet på nån ö däromkring. I så fall sitter hundratals människor på den där ön och väntar på räddning och eventuellt några skadade också. Varje timme är viktig, allt medan Malaysia sätter in alla sina resurser att leta på havets botten. Mycket troligt att det finns levande människor på 10 000 meters djup...

Vilka nötter!
Citera
2014-03-17, 14:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Räcker väl med att piloten är självmordsbenägen och har kraschat planet i havet?
Mina teorier utgick givetvis ifrån de senaste uppgifterna om att planet är just kapat och alltså inte har störtat.
Citera
2014-03-17, 14:43
Medlem
sven33s avatar
Citat:

Att en av piloterna ligger bakom det hela är det troligaste alternativet. Att en terroristgrupp ligger bakom det hela lär ligga betydligt längre ner på listan. För det första finns det inga som helst indikationer på att någon av passagerarna kan ha några kopplingar till terrorgrupper eller fanatism (som dessutom ska kunskapen att flyga en 777a) och sedan är det osannolikt att man lyckas med en flygkapning 2014 i ett land och på ett flygbolag med så hög flygsäkerhet. Ja, man kan sitta och komma på teoretiska exempel på hur man skulle ha kunnat lyckas med det men i samtliga fall krävs en himla massa tur för att faktiskt lyckas.

Citat:

Ingen av dem jobbade väl för flygbolaget?
Citera
2014-03-17, 14:44
Medlem
Citat:
Mina teorier utgick givetvis ifrån de senaste uppgifterna om att planet är just kapat och alltså inte har störtat.

Vad tyder på att planet är kapat? Jag trodde att man låste dörrarna till cockpit efter 11 september. Allting jag har läst tyder på att piloten har styrt planet hela tiden.
Citera
2014-03-17, 14:45
Medlem
BadCash81s avatar
Letar de något över land överhuvudtaget, någon som läst nåt om det?

Aceh mountains på norra Sumatra är väl ganska obebott och ligger i rätt riktning, om det nu bara inte vore för de där förb---de satellitpingningarna som förbryllar. Skulle inte förvåna mig det minsta om de efter mycket om och men kommer fram till att satellitpingningarna var falska, de har misstolkat datan från satelliten. Sen har vi förvisso problemet med att svarta lådan inte gjort något väsen av sig heller...

Nu hittar jag inte igen artikeln, men läste om något mindre plan som kraschade i Aceh-bergen för något/några decennier sedan, och som man först för några år sedan trodde sig ha hittat rester av. Har skett fler olyckor där, men då har man hittat planen ganska snabbt, så det talar ju emot denna teori. Men man vet ju aldrig, det kan säkert ha hamnat på nåt väldigt knepigt och svårupptäckt ställe.

Vad jag vill komma till är väl att om det har kraschat i havet så borde det ju flyta omkring en massa bråte, men en krasch på land i ett stort och ödsligt område kan ju vara betydligt mer svårlokaliserat.
Citera
2014-03-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om du flyger på ett konstant avstånd (dvs varken avlägsnar dig eller närmar dig) till en radarstation så finns det inget dopplerskifte i ekot som kommer tillbaka. Eftersom mikrovågorna (eller radiovågorna i fallet OTH) studsar på precis allting så kommer flygplanet därmed inte vara urskiljbart från övriga mark och havsekon. Flyger du i en gigantisk cirkel (med radarn i mitten) istället för närmsta vägen så får radarn oerhört svårt att upptäcka dig. Detta är teoretiskt och har mig veterligen möjligen endast utnyttjats av stealthflygplan, och då endast delvis, för att bättre på deras chanser att penetrera luftförsvaret (och då understödda av kraftiga bakgrundsstörare vilket minskar noggrannheten i inmätningarna).

De bilder på korridorer som postats tidigare här i tråden skulle kanske ha sitt centrum på Diego Garcia (som i egenskap av stor amerikansk örlogsbas i Indiska oceanan möjligen skulle kunna ha dylika system).

Nu måste jag dock vara på det klara med att detta är så långt bortanför vad som skulle vara rimligt att det för egen del endast är intressant som tankeexperiment. Att det nämnts i sammanhanget och att "korridorerna" ser ut som de gör kan ha andra förklaringar just eftersom det är så otroligt långsökt.

Edit: Det har framkommit att "Kurvan" som jag tidigare skrev är baserad på information från det brittiska satellitbolaget Inmarsat. Man har med andra ord kunnat uppskatta ett avstånd men inte en riktning (därför ser den ut som den gör). Att cirkeln hamnar med centrum i trakterna kring Diego Garcia får nog endast betraktas som en slump.

Borde man inte vara tvungen att ha jävligt bra kunskap om vilka radarsystem som opererar i området för att lyckas med något sådant? Och besitta riktigt bra flygkunskaper? Är det inte också endast möjligt om man flyger i ett område som täcks av en enda radar (OHT)?

Inte så insatt måste jag säga. Ingen aning om det låter som en vettig förklaringsmodell till att undkomma radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in