2014-03-16, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
sen delar alla jv på en hemlighet... Harmagedon... skräck... vi lever i de yttersta dagar,
(de tror egentligen inte 100% på Jesu offer på korset och frälsningen utan vill av egen kraft bli frälsta genom att knacka på dörrar,
alla ställer sig frågan, har jag knackat och rafsat på dörrar tillräckligt många timmar denna månad?

vuxna människor kan av såna tankar bli deprimerade och få ångest, då kan ni tänka er hur barn påverkas,

barnen ser en helt annan värld än den som Vakttornet och föräldrarna beskriver, de måste leva i lögn,
för att inte såra sina föräldrar,

det är en enorm psykisk press

Mnja, barn som växer upp inom jv filtrerar bort allt sådant ganska lätt faktiskt. Jag säger inte att dom inte påverkas alls av det, men jv-barn går inte omkring och har ångest över harmageddon. Jag är uppväxt som jv, men jag kan säga att det sista jag och mina barndomskamrater var oroliga över det var harmageddon och hur mycket vi eventuellt gick i tjänsten. Våra bekymmer var den där söta flickan som vi var olyckligt kära i, den där idioten som alltid va jobbig på skolgården osv, ganska normala saker. Harmageddon var snarare som en avlägsen saga som man då och då gav en filosofisk tanke åt, inget mer. Inte går väl katolska barn omkring och grubblar över helvetet tex? Det som kan påverka jv-barn mer omfattande är att bli mobbad i skolan just för att vara jv och allt vad det innebär, inte få fira födelsedagar, jul osv osv.
Men jag kan inte tala för alla barn inom jv, jag kan bara säga att jag och mina kompisar brydde oss mer om playstation än harmageddon och tjänsten.
Citera
2014-03-16, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
När jag pratar om att vara overksam så menar jag inte att man ska glida iväg och begå synder i det fördolda.
Då är det bättre att vara uppriktig med församlingen och ta konsekvenserna, om du nu föredrar synderna framför att vara en del av församlingen.
Det är inte så lätt när man är ung, speciellt inte när man har fötts in i organisationen! Det är ett ENORMT steg att ta, och man kan inte begära av en ung människa att man ska kunna välja mellan antingen sin familj/vänner och hur man vill leva sitt liv. Man bör respekteras oavsett hur man vill leva och inte bli utfryst pga det. Det är mobbningsfasoner och det står uttryckligen i vakna 2009 att ingen ska behöva tvingas välja mellan sin familj och sin tro.
Citera
2014-03-16, 23:24
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen får all sin världsuppfattning från Vakttornet och Vakna, två veckomagasin som läses mycket noga, och diskuteras inom församlineg och familjen,
deras tolkningar är lag !

De som tillverkar vakttornet har sagt att de inte är ofelbara eller gudomligtinspirerad. Det du säger förövrigt angående att man inte ska ifrågasätta det som sägs för mycket är sant i teorin (Men av egen erfarenhet är det väldigt djupa filosofiska resonomang, de äldste i min församling är också med på det.) Det gör dock inget om man inte tror på en detalj så länge man inte för för mycket väsen. Detta handlar precis som för judarna och de kristna om enhet.

Citat:

man ifrågasätter alla mänskliga institutioner, FN, Röda Korset, Greenpeace, NATO, EU,

Vakktornet anser att alla de ger falsk trygghet och är jävulens påfund, det finns inga auktoriteter för jehovas vittnen,

PÅ Rutherfords tid var det du säger sant (Han dog tidigt 40 talet) men sen dess så har det blivit ändrat och ett jehovas vittne ska göra vad som helst som en regering kräver sålänge det inte går emot bibeln (Tillexempel böja sig ner för kejsaren eller gå med i armen.)

Citat:
man kritiserar och hånar andra kristna kyrkor,

Detta ser jag som possitivt. Jehovas vittnen är inte perfekta men kyrkan är ju äcklig och alla fattar hur äcklig den är nu för tiden. Förrut så gick man ut ur svenska kyrkan för att man inte trodde på gud, nu går man ut för att man tror på gud.

Citat:
det är ett vi och de tänkande

Sant, även fast väldigt stort fokus läggs på att "de " ska bli " vi ".

Citat:
sen delar alla jv på en hemlighet... Harmagedon... skräck... vi lever i de yttersta dagar,

Om du är så pass ovetande/korkad att du inte lever i skräck för harmageddon så kommer många att behöva vara avundsjuka på dig. Harmageddon kommer 100 procent. Det blir kärnvapenskrig såvida inte gud ingriper. Dom hade många gånger mera kärnvapen som krävdes för att förinta världen under kalla kriget och det har dom fortfarande. Det finns gott om nihilister som inte har något emot att spränga sig själva för att få sin poäng framförd. Tror du att vi kan hålla kärnvapen ur deras hand för evigt ?

Jag är dock inte "rädd " för harmageddon..Har aldrig varit det faktiskt...Jag vet att andra kan ha gjort det men tanken på att gud skulle ingrippa för att rensa bort de onda människor som inte passar för en utopi är inte alls lika hemsk som tanken på att människor skulle förstöra vårat hem med oselektiva kärnvapen. Det förstnämnda är ju något possitivt..
Citera
2014-03-16, 23:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Om du är så pass ovetande/korkad att du inte lever i skräck för harmageddon så kommer många att behöva vara avundsjuka på dig.

Nja det "korkade liggar mer hos såna som förlitar sig på profetior i allmänhet eftersom profetering som metod TYDLIGEN är extremt oprecis.

Att sen JV på toppen demagogisk slingrar sig ur sina egna misstag bidrar ju till JVs impopularitet.

Citat:
Harmageddon kommer 100 procent.

Ja, ingenting varar evigt, så det är bara en plattityd.
Citera
2014-03-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja det "korkade liggar mer hos såna som förlitar sig på profetior i allmänhet eftersom profetering som metod TYDLIGEN är extremt oprecis.

Att sen JV på toppen demagogisk slingrar sig ur sina egna misstag bidrar ju till JVs impopularitet.

Bogomi...Om du inte har missat det så är det flera världsmakter som sitter och leker med kärnvapen och andra massförstörelse vapen mycket starkare än det som förstördde hiroshima. Jag är inte oroad över detta eftersom jag vet att gud inte kommer tillåta oss att förstöra jorden helt. Men hur tror du att barn till ickereligiösa känner sig när de ser på nyheterna om kriget i syrien/Fattigdom/hotet om kärnvapen ?

Att förlita sig på profetior från bibeln är inte korkat. Bibeln är full med profetir som uppfyldes. Problemet är att många helt enkelt avfärdar dessa som "efterkonstruktioner " men detta är inte riktigt 100 procent empiriskt. Hursomhelst så är nóg " skräck " för harmageddon mindre bland barn till jehovas vittnen eftersom vi vet att det är gud som selektivt rensar bort de onda tillskilnad från massförstörelse vapen. Visst är det inte 100 procent att mänskligheten gör det men med största sannolikhet kommer människorna att ha skapat harmageddon inom våran livsstid såvida inte gud ingriper eller manipulerar situationen.
Citera
2014-03-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det är inte så lätt när man är ung, speciellt inte när man har fötts in i organisationen! Det är ett ENORMT steg att ta, och man kan inte begära av en ung människa att man ska kunna välja mellan antingen sin familj/vänner och hur man vill leva sitt liv.

Det finns ett viktigare val innan detta, och det är valet att bli döpt som ett Jehovas vittne. När man blir döpt så överlämnar man sitt liv till Gud, man skriver så att säga under på att man vill leva efter dom normer som Gud har satt upp i bibeln. Och man är medveten om att man blir utesluten om man avfaller och inte längre vill underordna sig Gud.

Och visst är detta valet svårt för en ung människa, men det kan det vara för lite äldre människor också, men faktum kvarstår att man har överlämnat sitt liv till Gud när man blev döpt.

Citat:
Man bör respekteras oavsett hur man vill leva och inte bli utfryst pga det.

Det står uttryckligen i bibeln att om man som en döpt kristen avfaller och börjar synda, så ska man betraktas så som judarna betraktade hedningar, judar umgicks inte med hedningar. Paulus förtydligar detta med att säga:

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan...fällt domen över den skyldige... en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag."(1Kor 5:2,3,4,5 Bibel2000)

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom." (1Kor 5:11 Bibel2000)

Du har själv läst dessa rader säkert massor med gånger innan du tog ställning och personligen överlämnade dig själv till Gud och blev döpt. Det var dessa spelregler du gick med på när du blev döpt.

Citat:
Det är mobbningsfasoner och det står uttryckligen i vakna 2009 att ingen ska behöva tvingas välja mellan sin familj och sin tro.

Ändå ställer Jesus kravet att välja mellan honom och familj:

"Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen.

Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender.

Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig.
" (Matteus 10:32-27 Folkbibeln)
Citera
2014-03-17, 00:45
Bannlyst
Citat:
Det finns ett viktigare val innan detta, och det är valet att bli döpt som ett Jehovas vittne. När man blir döpt så överlämnar man sitt liv till Gud, man skriver så att säga under på att man vill leva efter dom normer som Gud har satt upp i bibeln. Och man är medveten om att man blir utesluten om man avfaller och inte längre vill underordna sig Gud.

Och visst är detta valet svårt för en ung människa, men det kan det vara för lite äldre människor också, men faktum kvarstår att man har överlämnat sitt liv till Gud när man blev döpt.
Du kan inte jämföra en ung människas psykologi med en äldres. Du vet själv att Jesus inte döpte sig förrens han var 30+. Vill man döpa sig när man är 35 eller 80, fine! Men jag vet av egen erfarenhet att dopet uppmanas starkt av både familjemedlemmar, vänner och äldste redan när barnen är 15,16 år gamla. Och man kanske är medveten om konsekvenserna av en uteslutning rent kognetivt, men det är nog få som är medveten & redo för vad det innebär känslomässigt och i praktiken!

Citat:
Det står uttryckligen i bibeln att om man som en döpt kristen avfaller och börjar synda, så ska man betraktas så som judarna betraktade hedningar, judar umgicks inte med hedningar. Paulus förtydligar detta med att säga:

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan...fällt domen över den skyldige... en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag."(1Kor 5:2,3,4,5 Bibel2000)

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom." (1Kor 5:11 Bibel2000)

Du har själv läst dessa rader säkert massor med gånger innan du tog ställning och personligen överlämnade dig själv till Gud och blev döpt. Det var dessa spelregler du gick med på när du blev döpt.
Jag har läst det många gånger ja, men det är ord som har skrivits av människor för tusentals år sedan med en helt annan världsbild än den vi har nu. Vissa saker kan man ta lärdom av, precis som man kan göra av koranen eller någon annan religion & livsuppfattning. Vi har blivit välsignade med ett sunt förnuft och jag tycker att många religiösa borde utnyttja det istället för att blint avkoda en gammal lagbok till sitt eget tycke. För övrigt så var jag för ung och naiv för att till fullo förstå det "avtal" jag ingick.

Citat:
Ändå ställer Jesus kravet att välja mellan honom och familj:

"Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen.

Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender.

Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig.
" (Matteus 10:32-27 Folkbibeln)
Detta kan man tolka på många sätt. Vad jag personligen kan säga är att en gud som förväntar sig att jag ska älska honom mer än mitt eget barn kan ta och rövknulla sig själv med sin lilla heliga skrift tills hans blöder ur arslet och skiter ut sina egna heliga inälvor! Detta är något som jag stör mig mest med jv, dvs att Jehova går före allt annat inklusive sina egna barn. Jag har barn själv så jag kan aldrig gå med på det och jag kan aldrig tänka mig att en allsmäktig gud skulle kräva något sådant av oss människor.
Citera
2014-03-17, 03:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Bogomi...Om du inte har missat det så är det flera världsmakter som sitter och leker med kärnvapen och andra massförstörelse vapen mycket starkare än det som förstördde hiroshima.

Nej, det har jag inte missat. Min poäng var att om vi bara väntar tillräcligt länge KAN människans natur, solens slut, entropin m.m. göra slut på allting.

Om sen nån profetia-entusiast råkar ha sina profetior samstämmiga med dessa händelser .... som inte behövar en 'gud' i ekvationen ..... och efter tvåtusen års fel-profeterande triumferande sägar: "What did I tell you" är ingenting annat än en opportunism som inte bevisar ett dyft. (1)

Marknaden KRYLLAR av profeter och profetior och det skulle vara konstigt om inte några få av dessa gissninger råkar vara i överensstämmelse med verkligheten.

Citat:
Jag är inte oroad över detta eftersom jag vet att gud inte kommer tillåta oss att förstöra jorden helt. Men hur tror du att barn till ickereligiösa känner sig när de ser på nyheterna om kriget i syrien/Fattigdom/hotet om kärnvapen ?

Förhoppningsvist växar dom upp till att bli ansvarstagande individer, som tar itu med problemen så gott dom kan istället för att annamme en defaitistisk snuttefilts-position.

Citat:
Att förlita sig på profetior från bibeln är inte korkat.

Jo.

Citat:
Bibeln är full med profetir som uppfyldes.

Nej.

Citat:
Problemet är att många helt enkelt avfärdar dessa som "efterkonstruktioner " men detta är inte riktigt 100 procent empiriskt.

Jaså.

Dom exempel som jag hittils har sett presenterade krävar en omfattande mängd semantisk akrobatik för att kunne påstås leva upp till kraven för vetenskapens systematiska metodologi eller logik.

Citat:
Hursomhelst så är nóg " skräck " för harmageddon mindre bland barn till jehovas vittnen eftersom vi vet att det är gud som selektivt rensar bort de onda tillskilnad från massförstörelse vapen.

Och vad har "skräck" med profetiors validitet att göra?

Citat:
Visst är det inte 100 procent att mänskligheten gör det men med största sannolikhet kommer människorna att ha skapat harmageddon inom våran livsstid såvida inte gud ingriper eller manipulerar situationen.

Det är nonsens att åberopa sig ännu inte manifesterade händelser som ett argument. Och som sagt har det ändå ingen relevans (se (1) ).

I ett (rationellt objektivt) vetenskapligt och logisk perspektiv har din korrelationism inget värde; sen kan du ju som individ ha vilken tro på denna typ av pseudo-rationalism du vill.

Det är bl.a. denna typ av förvrängd rationalism som för min del gör JV så osympatisk. Det finns tydligen ingen gräns för den intellektuella ohederligheten i missions-fixeringen.
Citera
2014-03-17, 03:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"[b]Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender.

Och det är exakt profileringen på detta som är representativ för människans existentiella problem (problemet som Doubletime refererar till i sin Harmageddon kampanj) .... extremist-polarisering med elitistiska och exklusiva pådyvlar-attityder.

NI är (del av) den existentiella elitist-sjukdomen, ni är inte botemedlet.
Citera
2014-03-17, 10:11
Medlem
Citat:
Mnja, barn som växer upp inom jv filtrerar bort allt sådant ganska lätt faktiskt. Jag säger inte att dom inte påverkas alls av det, men jv-barn går inte omkring och har ångest över harmageddon. Jag är uppväxt som jv, men jag kan säga att det sista jag och mina barndomskamrater var oroliga över det var harmageddon och hur mycket vi eventuellt gick i tjänsten. Våra bekymmer var den där söta flickan som vi var olyckligt kära i, den där idioten som alltid va jobbig på skolgården osv, ganska normala saker. Harmageddon var snarare som en avlägsen saga som man då och då gav en filosofisk tanke åt, inget mer. Inte går väl katolska barn omkring och grubblar över helvetet tex? Det som kan påverka jv-barn mer omfattande är att bli mobbad i skolan just för att vara jv och allt vad det innebär, inte få fira födelsedagar, jul osv osv.
Men jag kan inte tala för alla barn inom jv, jag kan bara säga att jag och mina kompisar brydde oss mer om playstation än harmageddon och tjänsten.

Riktigt så enkelt som du beskriver det är det nog inte för alla. Du kan ju bara tala för dig själv, och den omgivning du växte upp i.
Och det vet vi ju, att olika församlingar inte är lika strikta, eller stränga.
Och att det är väldigt stor skillnad på hur stor press JV-föräldrar sätter på sina barn. Det finns skrämmande exempel.

Ur utredningen, jag kommenterar en del av punkterna med kursiv stil.

Problem med Jehovas vittnen ur barnperspektiv som lyfts fram i utredningen:

1. Rädslan för onda andar
Rädslan för demoner har varit stor på sina håll bland JV-barn. Och det är ju inte så konstigt med tanke på att det talades om att leksaker som "My Little ponny" och framförallt "smurfarna" var demonbesatta, och kunde skada barnet när det sov.

2. Rädslan för Hamagedon (världens undergång)
En verklig rädsla för många som växt upp i rörelsen. De fruktansvärda bilderna i tidigare "barnböcker" som visar hur alla icke JV dör under hemska våndor , kan väl få vilken normal, kärleksfull unge som helst att fasa för att detta hemska öde ska drabba lekkamrater och släktingar som inte är JV? Och väldigt många JV-barn är ju osäkra på om de själva är tillräckligt "goda" för att få överleva, eller om det är sitt eget öde de kan se på bilderna.

3. Rädslan för förföljelse
Ja, och i barns fall kanske oftare rädslan för att bli retade eller mobbade för "sin" tro, som i själva verket är föräldrarnas tro.

4. Predikoarbetet dörr till dörr
En verklig plåga för många barn. Rädslan för att ringa på hos någon skolkamrat, som sedan dagen efter skulle berätta det för alla i skolan har förmörkat mångas barndom.

5. Mötesplikten
Ja, hur många barn tycker att det är kul att följa med på 2-timmarsmöten, där de måste sitta stilla och tysta? Inte fick de ha med tex ritblock heller. Sitta stilla och lyssna, trots att åtminstone de små barnen inte kunde begripa ett dyft av vad som sades.

6. Fysisk aga
Åtminstone tidigare ganska vanligt, inte minst när barnen inte satt stilla på mötena. Många barn togs då ut på toaletten för bestraffning.

7. Vägra firanden
Ja, och hur roligt är det för barn att inte få gå på födelsedagskalas, inte på julfester osv?

8. Ensamhet och isolering i skolan och församlingen
Ja, i skolan för att man inte får delta i fester, ofta inte i aktiviteter som utflykter med övernattning, eller i tex fotbollslaget. Och i församlingen, om man visar att man ville dessa saker, så blir man betraktad som dåligt umgänge.

9. Negativ inställning mot utbildning
Här behövs väl egentligen ingen kommentar, det har ju alltid hetat att det inte var lönt att skaffa utbildning, eftersom slutet är så nära. Många är de som efter att ha skrotat utbildning i unga år, nu får leva som fattigpensionärer.

10. Den kontrollerade sexualiteten och tidiga äktenskap
Här har jag inget att tillägga, eftersom jag håller på bibelns normer.
Det enda skulle vara just de förnedrande förhören som många ungdomar (framförallt systrar) har vittnat om, där 3 äldstebröder frågar ut i detalj om vad som har hänt. Sådant ser jag som obibliskt, erkänner hon otukt, och med vem, så behöver de äldste inte forska i när, var och hur det skedde, om hon njöt osv. Sådana frågor ovärdiga, och bara ämnade att stilla de äldstes nyfikenhet.

11. Dopet
Tyvärr är det så att många ungdomar utsätts för påtryckningar att döpa sig tidigt. Det finns flera fall i Sverige där dop har ägt rum långt innan barnet i fråga fyllt 10 år. Då är man knappast i stånd att ta ett sådant beslut för resten av livet.

12. Utfrysning
Ja, tyvärr väldigt vanligt inom JV. Och det kan räcka att någon får problem, tex sjukdom i familjen, så att mötesbesöken och tjänsten avtar, så kommer man efter ett tag att betraktas som mindre bra umgänge.

13. Dömande kommitté
Se punkt 10.

14. Tvivlet som psykisk börda och dubbellivet
Absolut, börjar man tvivla på att detta är "Sanningen" så blir det en enorm psykisk börda. Många hävdar att sjukdomar som fibromyalgi är mer utbredda bland JV-systrar än i samhället i övrigt, och här kan vi väl i så fall se en orsak till detta.

15. Svårigheterna att bryta sig loss från rörelsen
Ja, det är ju knappast någon enkel sak, har man hela släkten och hela sin vänskapskrets inom rörelsen, så blir man ju väldigt ensam om man tar ett sådant beslut. Därför är det också en del som stannar kvar, trots att de inte längre tror på lärorna.

16. Övriga problem, exempelvis frågan om blodtransfusioner
Här har vi ett stort problem, där Sällskapet har bestämt vilka blidbeståndsdelar som är tillåtna, eller en samvetssak som man uttrycker det, och vilka som är förbjudna. De förbjudna är ingen samvetssak.

Citera
2014-03-17, 10:26
Medlem
Citat:
Du kan inte jämföra en ung människas psykologi med en äldres. Du vet själv att Jesus inte döpte sig förrens han var 30+.

Vad menar du med det, att man inte är mogen att fatta egna beslut förrän efter 30? Dessutom döpte han sig inte, han blev döpt.

Citat:
Vill man döpa sig när man är 35 eller 80, fine!

Gränsen går vid 35?

Citat:
Men jag vet av egen erfarenhet att dopet uppmanas starkt av både familjemedlemmar, vänner och äldste redan när barnen är 15,16 år gamla. Och man kanske är medveten om konsekvenserna av en uteslutning rent kognetivt, men det är nog få som är medveten & redo för vad det innebär känslomässigt och i praktiken!

Och detta vet man inte förrän man är 35?

Du säger att man "uppmanas starkt", du vet nog att detta varierar väldigt mycket från familj till familj, och person till person. Jag är självklart emot att man övertalar, tvingar och utövar kompistryck mot varandra, detta oavsett om det är en 15-åring, 20-åring, 30-åring eller vilken annan ålder som helst. Men det är ändå så i slutändan att man själv har ett ansvar att tänka igenom saken innan man överlämnar sig själv till Gud.

Överlämnandet sker inte vid dopet, utan i sin ensamhet tillsammans med Gud. Ingen annan människa finns där för att utöva påtryckning på att du i bön talar med Gud och lovar att överlämna ditt liv till honom, som i värsta fall kan innebära döden för att man vägrar att avsäga sig sin relation till honom. Det kan handla t.ex. om att man under pistolhot ska avsäga sig sin tro, så som många Jehovas vittnen i Hitler Tyskland råkade ut för, där många dog, eller att man vägrar att döda andra människor i krig och därmed blir arkebuserade, eller att man vägrar att anamma det som världens människor hittar på i form av t.ex. användning av blod och stamceller från aborterade foster.

Dessutom finns det många exempel där man som ung blivit döpt och fortfarande är starkt troende Jehovas vittnen. Det finns t.o.m. exempel där barn med icke troende föräldrar gått emot föräldrarnas påtryckningar att INTE bli döpt. Vad har du för rättighet att förbjuda detta barn att bli döpt? Bibeln förbjuder inte detta i alla fall. Om man kan ta beslut om att överlämna sig till Gud efter noga överväganden genom omfattande bibelstudier, så är man lika kapabel att välja i sitt liv som en 80-åring.

Och det finns många exempel på när barnet valt att inte bli döpt, och senare gör det, eller inte blir döpt överhuvudtaget. Din situation där du känner dig i det närmaste tvingad till att bli döpt tror jag är väldigt få exempel, jag har ingen statistik, men det är min uppskattning. Det är nog flera av dessa som blir bittra och överdriver Jehovas vittnens behandling av barn, man tillämpar sin egen erfarenhet på alla Jehovas vittnen och drar alla över en kam. Man ser inte objektivt på det eftersom man känner sig illa behandlad trots att man har vetat konsekvenserna av att synda mot bibelns bud.

Men samtidigt så tycker jag själv att man ska uppmana barn att vänta med överlämnandet tills dom blir myndiga enligt det landets lagar, det finns ingen anledning att ha för bråttom med beslutet. Men om individen absolut har bestämt sig, så skulle man begå övergrepp mot barnet och Guds bud om man förbjuder människan att bli döpt. Om det vore så att Gud ville att man skulle uppnå en viss ålder innan man fick tillåtelse att bli döpt, så hade det stått i bibeln klart och tydligt. Men detta handlar i grunden om människans fria vilja, barn blir mogna vid olika åldrar. Bara för att landets lagar säger att man inte är myndig förrän 18 år, 16 år, 20 år så betyder det inte att man är en imbecill fram till just det datumet.

Citat:
Jag har läst det många gånger ja, men det är ord som har skrivits av människor för tusentals år sedan med en helt annan världsbild än den vi har nu. Vissa saker kan man ta lärdom av, precis som man kan göra av koranen eller någon annan religion & livsuppfattning. Vi har blivit välsignade med ett sunt förnuft och jag tycker att många religiösa borde utnyttja det istället för att blint avkoda en gammal lagbok till sitt eget tycke.

Jehovas vittnen undersöker bibeln objektivt, det är därför man har fått ändra sin synsätt och läror på många olika sätt genom tiden. Man tolkar inte bibeln till sitt eget tycke, om det står att man ska utesluta syndare, så följer vi det. Även Jesus talade om att man inte ska umgås med syndare som inte ångrar sig på samma sätt som judar inte umgicks med hedningar.

Om man inte tycker om budskapet i bibeln så är det ok för mig, men kom inte och påstå att Jehovas vittnen inte använder förnuft, och tolkar enligt sitt eget tycke. Jag kan bevisa och argumentera för dom flesta läror som Jehovas vittnen har, att det inte handlar om ett eget tycke, utan om bibelns tycke. Dessutom har du själv medgett indirekt att dessa bud om uteslutning står i bibeln. Att förneka detta är verkligen att tolka bibeln enligt sitt eget tycke, att man väljer det som kittlar i örat och struntar i dom mer obekväma sanningarna som bibeln uttrycker.

Citat:
För övrigt så var jag för ung och naiv för att till fullo förstå det "avtal" jag ingick.

Får jag fråga varför du inte kunde hålla avtalet?

Citat:
Detta kan man tolka på många sätt.

Ok, vilka andra sätt man kan tolka detta på?

Citat:
Vad jag personligen kan säga är att en gud som förväntar sig att jag ska älska honom mer än mitt eget barn kan ta och rövknulla sig själv med sin lilla heliga skrift tills hans blöder ur arslet och skiter ut sina egna heliga inälvor! Detta är något som jag stör mig mest med jv, dvs att Jehova går före allt annat inklusive sina egna barn. Jag har barn själv så jag kan aldrig gå med på det och jag kan aldrig tänka mig att en allsmäktig gud skulle kräva något sådant av oss människor.

Det är dina egna uppfattningar, vad bibeln säger är klart och tydligt.
Detta är ju bland dom viktigaste buden (Matt 22:37). Om du inte har förstått detta så förstår jag att det gick som det gick. Jag funderar på vad du tänkte och hur du tänkte när du i bön i din ensamhet pratade med Gud, och sade att du skulle överlämna ditt liv till honom, vad trodde du att det innebar?

I praktiken så innebär det att om ens barn, mor, bröder vänder Gud ryggen och blir ond, så kommer kommer Gud att avskära onda människor oavsett om dessa tillhör någons familj:

"Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och skickade bud efter honom. Det satt mycket folk omkring honom, och de sade: ”Din mor och dina bröder är här utanför och söker dig.” Jesus svarade dem: ”Vem är min mor och mina bröder?” Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”(Markus 3:31-35 Bibel2000)

"Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas"(2 Petrus 3:7 Bibel2000)

Om man då tar parti för det ogudaktiga onda barnet, föräldern, syskonet i dess onda gärningar, så kommer man hamna bland de ogudaktiga.

Du säger att du aldrig kan tänka dig att en allsmäktig gud skulle kräva sådant här av oss människor, vilken gud menar du då? Vad baserar du dina påståenden om den allsmäktiga guden? Baserar du det genom din egen visdom och dina egna moraliska värderingar, eller har du hört den allsmäktiga tala till dig och berättat hur det ligger till?

Det är självklart att den enda källan vi har till att veta vad som är gott och ont är bibeln. Och om man anser bibelns bud är onda, så är du bara vis i dina egna ögon:

"Ve dem som kallar ont för gott och gott för ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, surt till sött och sött till surt! Ve dem som är visa i egna ögon och anser sig själva kloka!" (Jes 5:20-21 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2014-03-17 kl. 10:30.
Citera
2014-03-17, 10:40
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt när man är ung, speciellt inte när man har fötts in i organisationen! Det är ett ENORMT steg att ta, och man kan inte begära av en ung människa att man ska kunna välja mellan antingen sin familj/vänner och hur man vill leva sitt liv. Man bör respekteras oavsett hur man vill leva och inte bli utfryst pga det. Det är mobbningsfasoner och det står uttryckligen i vakna 2009 att ingen ska behöva tvingas välja mellan sin familj och sin tro.

När detta skrevs, att ingen ska behöva välja mellan sin familj och sin tro, så insåg nog inte Sällskapet vad detta uttalande innebar!
Artikeln handlade ju om jag minns rätt, om en kvinna som ville bli JV, men vars familj hade en annan religion, Hinduism?, och som ville förskjuta henne om hon fullföljde detta.
Då passade det Sällskapet att skriva att ingen skulle tvingas att välja mellan familj och tro, men man vill inte veta av detta uttalande den motsatta vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in