2014-03-15, 20:35
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Ja det är sant, men personligen kan jag tycka att det är jobbigt att byta om med andra (speciellt killar)! Får väl göra som skogspromenad nämnde "byta om i duschrummet". Men kläderna blir kanske blöta? Fast man kan ju lägga dem i en påse eller något. Känner mig omständlig, men hellre det än att gå naken med en handduk till duschrummet, haha nej hu...

Men vänta lite här, nu är det inte något jag förstår - du menar alltså att du inte kan gå med handduken som en klänning in i duschbåset och sen ta av den för att det är "läskigt" att dina vapenbröder ska se ditt huvud, armar och ben?

Förlåt men jag förstår verkligen inte obehaget, vi hade ett flertal tjejer och ingen hade något problem med det. Killarna kommer heller inte försöka slita av den då det inte är lågstadiet längre..

Och sen när du är ute i fält kommer du få göra fempunktstvätt om du inte vill stinka som en jävla tjackpundare. Och då är du naken tillsammans med dina kvinnliga kollegor (du slipper alltså i bästa fall att göra fempunktstvätt med killarna)
Senast redigerad av Tinywalrus 2014-03-15 kl. 20:37.
2014-03-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Jag vill inte vara den som är den, men tycker du det är jobbigt så ska du kanske överväga att inte söka. När ni har fältveckor kommer ni få tvätta er ute i skogen precis innan ni ska sova/sitta post. De kan vara bäcksvart och kallt. Kommer inte vara bekvämligare än inne på regementet..

Självklart ska jag söka! Egentligen är det bara töntigt att ta upp detta (det är mitt eget problem dvs) men jag undrade bara lite lätt. Blev dock lite chockad över att man delar duschar med killar och tjejer, men egentligen människa som människa. Jag borde inte bry mig så mycket över det, kommer säkerligen stötta på mer problematiska saker som du säger. Sorry för att man är lite nojig!

Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
Men vänta lite här, nu är det inte något jag förstår - du menar alltså att du inte kan gå med handduken som en klänning in i duschbåset och sen ta av den för att det är "läskigt" att dina vapenbröder ska se ditt huvud, armar och ben?

Förlåt men jag förstår verkligen inte obehaget, vi hade ett flertal tjejer och ingen hade något problem med det. Killarna kommer heller inte försöka slita av den då det inte är lågstadiet längre...

Och sen när du är ute i fält kommer du få göra fempunktstvätt om du inte vill stinka som ett jävla tjackpundare. Och då är du naken tillsammans med dina kvinnliga kollegor (du slipper alltså i bästa fall att göra fempunktstvätt med killarna)

Jo det är sant, tänkte inte så långt... EN KLÄNNING FÅR DET BLI!
2014-03-15, 20:43
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:

Gött!
2014-03-15, 23:07
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Självklart ska jag söka! Egentligen är det bara töntigt att ta upp detta (det är mitt eget problem dvs) men jag undrade bara lite lätt. Blev dock lite chockad över att man delar duschar med killar och tjejer, men egentligen människa som människa. Jag borde inte bry mig så mycket över det, kommer säkerligen stötta på mer problematiska saker som du säger. Sorry för att man är lite nojig!

https://www.youtube.com/watch?v=5mqvsO0tsKc
2014-03-15, 23:54
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Teoretiskt krävs endast godkänt i Svenska A, Matematik A, Samhällskunskap A och Engelska A (heter väl annorlunda nu efter 2011), så det borde gå. Ett av våra befäl fullföljde inte gymnasiet har jag för mig, men han gjorde värnplikt och då kanske andra regler gällde.

Det jag inte förstår mig på, om man har betyg i följande ämnen, borde det inte gå att bli antagen?
2014-03-16, 00:04
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Det jag inte förstår mig på, om man har betyg i följande ämnen, borde det inte gå att bli antagen?
Jo det borde ju det, men på folk här låter det som det är omöjligt.
2014-03-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
https://www.youtube.com/watch?v=5mqvsO0tsKc

HAHAHAHA en sådan klänning som han bär vill jag ha, men gärna över andra bröstet också...
2014-03-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jo det borde ju det, men på folk här låter det som det är omöjligt.

Kan bero på att det är fler sökanden än platser på många utav utbildningarna. En person med fullständiga betyg som valt att ta ansvar vs en skoltrött person som "inte tagit" ansvar och har minimum för att söka.

Däremot kanske den skoltrötta personen hade passat bättre som ex skyttesoldat pga att det stimulerar han mer än att sitta bakom en skolbänk, men det är svårt att visa när de flesta är unga och inte har mycket på CV't att komma med.
2014-03-16, 18:05
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Kan bero på att det är fler sökanden än platser på många utav utbildningarna. En person med fullständiga betyg som valt att ta ansvar vs en skoltrött person som "inte tagit" ansvar och har minimum för att söka.

Däremot kanske den skoltrötta personen hade passat bättre som ex skyttesoldat pga att det stimulerar han mer än att sitta bakom en skolbänk, men det är svårt att visa när de flesta är unga och inte har mycket på CV't att komma med.

Givetvis är jag inte skoltrött.. Vill dock få det klart innan jag går ut så jag kan söka till högskola efteråt, samtidigt som jag är soldat på deltid.

Om man sätter 9 i styrka och kondition t.ex. tror du inte det går att bli antagen? Blir man ens kallad till testerna utan fullständiga betyg i orelaterade ämnen?
2014-03-16, 18:22
Medlem
meganegerdases avatar
Angående nakenhet och delande av duschutrymme. Hela GMU är så avsexualiserat att det märks inte ens att det står en tjej i underkläder framför e kom på mig själv första helgen med att jag fan aldrig hade stånd under hela veckan. Inte i något läge (kanske sovande då). Man hinner inte tänka på sånt när man har fullt upp med annat.

Efter 7 veckor nu hade vi troligtvis kunnat ställa upp nakna hela plutonen utan att nån reagerat. Lovar femte dagen i fält är det värt att klä av sig naken, hälla termosen varmvatten över sig o köra en extended fempunktstvätt!
2014-03-16, 20:28
Medlem
Citat:
Givetvis är jag inte skoltrött.. Vill dock få det klart innan jag går ut så jag kan söka till högskola efteråt, samtidigt som jag är soldat på deltid.

Om man sätter 9 i styrka och kondition t.ex. tror du inte det går att bli antagen? Blir man ens kallad till testerna utan fullständiga betyg i orelaterade ämnen?

Det blir du säkert och klart man har chans att bli antagen om man kan motivera varför betygen ser ut som dem gör. Jag försökte bara förklara varför det kan vara bra att ha det klart.
2014-03-16, 22:08
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:

I ärlighetens namn så är inte styrkan det viktigaste, ett välgjort "IQ-test" och en bra kondition så kommer du långt, sen så söker du ändå tre olika tjänster så att bli antagen till någon av dem är relativt stor. Som sagt, så länge du presterar bra under mönstringen. Efter du gjort GMU så har inte resultaten på mönstringen något värde alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in