Citat:
Ursprungligen postat av
Sprangdegs-Harry
Pilot nr1 lurar ut pilot nr2 att kontrollera något bak i planet. Pilot nummer 1 låser sedan dörren till cocpiten.
Pilot nr 1 stänger nu av trycksättningen till kabinen samtidigt som han sätter på sig sin syrgasmask.
Pilot nr2 fattar nu att något är åt helvete fel, syrgasmaskerna i kabinen som räcker typ 10min aktiveras.
Pilot nr2 försöker nu tillsammans med personalen forsera dörren till cocpiten utan resultat. Personalen har bärbara syrgasmasker.
När luften är slut för passagerarna så börjar dom slockna en efter en pga syrebrist.
Nu kvarstår endast pilot nr2 samt personalen som har bärbara syrgasmasker. (kanske räcker 20-30min, betydligt kortare om du försöker forsera en dörr)
När piloten i cocpiten märker att ingen bankar på dörren längre kollar han ut genom titthålet och ser ett gäng livlösa människor, han väntar ytterligare 10 min för att säkerställa att ingen lever innan han trycksätter kabinen.
Piloten har nu planet för sig själv och kan i lugn och ro spela över dom sista 30 min av CVRen innan han slår av strömmen till dessa system och dumpar kärran i havet.
Piloten kan ju för bonuspoäng dumpa kärran långt från den planlagda rutten för att minska chansen att någon hittar den.
Enligt piloterna på pprune finns det en hemlig knapp någonstans utanför cockpit-dörren, just för att förhindra att en solo-pilot där inne skulle gå bananas, vad jag förstår infördes denna lösning efter Helios-olyckan där besättningen inte kunde ta sig in i cockpit efter ett tryckfall som slog ut piloterna, den kärran flög vidare tills soppan tog slut och störtade.
Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Detta är ingen rättegång, så jag kan nog tycka att om Malaysiska myndigheter är väldigt intresserade i kaptenens förehavanden borde väl vi också vara det av naturliga skäl. Men min undran baseras på rent tekniska grunder, 777 är inte byggd för 45 000 fot, så kabinen klarar inte av att trycksätta till en nivå som är möjlig att sitta någon längre tid i. Syftet att samla in flaskorna är både nödvändigt och strategiskt vill jag tro. Säkerställer att den som kapar kärran har syre tills alla andra är medvetslösa och att inte någon i cabincrew grusar planerna. Tror nämligen inte att piloterna kan försätta trycksystemet ur funktion via någon manöverpanel. Då är det enklaste att stiga till en höjd där systemet inte klarar sin uppgift längre.
Måste för övrigt varit väldigt svårt att hantera kärran på den höjden. Den måste ha legat farligt nära stall.
The 777 is capable of cruising at altitudes up to 43,100 feet.
källa:
http://www.boeing.com/boeing/commercial/777family/pf/pf_facts.page
Han steg alltså 500m till till 45.000 feet, enligt tester har Boeing gått upp extra 3000 feet som ska vara "smärtgränsen" (46.100 feet), alltså inga problem för tryckkabinen men bränsle-ekonomiskt inte den bästa höjden. Att han gick upp till 45.000 feet när han vände anses av de flesta piloter bero på att han ville undvika midair-collision med andra utgående flighter, eftersom han stängt av transpondern. Detta pekar också på att han inte har varit självmords-benägen, det hade ju varit idealiskt att smälla i 900 knyck i så fall.
Att piloten lät "pinget" fortsätta pekar allt mer på att "någon" kapade planet som inte hade full teknisk insyn, utan denna kapare har då trott att dom varit osynliga när piloten tvingats stänga ner transponder + acars, för det finns säkringar/knappar för att stänga ner Satcom - som aldrig slogs av. Alltså kan man misstänka att piloten signalerat problem genom att stänga av systemen i en viss ordning och hoppats att folk på landbacken skulle förstå problemen, men det gick inte fram....
Frågan som ska ställas är vilka ombord som nu kan vara kaparna, och om dessa ingick i en organisation som då kan haft fler medhjälpare på landbacken som då stått stand-by att ta emot planet, eftersom det krävs folk på landbacken att ta emot planet och ge data för vindar/lufttryck/landingsplatsljus etc.
Vi vet ju inte heller om något krav har framförts, myndigheterna kan ha fått det men valt att mörka, och i så fall måste det vara någonting extra eftersom malaysierna låtit flera länder irra runt med kostsamma sökoperationer. Den här soppan växer vartefter det kommer nya avslöjanden.