2014-03-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Nordkorea har väl i princip brist på allt. Även civila flygplan senaste modellen kan jag tänka mig har en massa attraktiv teknik för ett land som Nordkorea, där embargo gäller för teknikexport. Min gissning.

Nordkorea har ju tydligen tidigare kidnappat bland annat japaner och sydkoreaner.

Det skulle aldrig ske. Nordkorea skulle, även om de kunde, aldrig sno en kärra full med Kineser, helt otänkbart eftersom det skulle innebära slutet för regimen. Dessutom har jag svårt att se att ett flygplan av den storleken kan trassla sig igenom hela det kinesiska luftrummet alternativt Taiwan och Sydkorea utan att upptäckas. Den låga höjd som skulle krävas för att ens ha en suck ger inte räckvidden att ens ta sig till området.
Citera
2014-03-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns batteridrivna störningssändare för GSM också.

Ja fast du skulle passera en rad olika mobilsystem i Asien, frekvenser och teknologier. Det räcker inte med att störa ut GSM utan du måste plocka allt från 800-2600mhz och det fixar du inte med någon portabel utrustning om du vill vara på den säkra sidan.

Folk hänger upp sig för mycket på det här med mobilerna. Är det en olycka är mobilerna och deras ägare döda, är det en kapning kan antingen mobilerna vara utslängda ur planet, avstängda eller deras ägare utslagna i ett tidigt skede.
Citera
2014-03-17, 09:39
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det skulle aldrig ske. Nordkorea skulle, även om de kunde, aldrig sno en kärra full med Kineser, helt otänkbart eftersom det skulle innebära slutet för regimen. Dessutom har jag svårt att se att ett flygplan av den storleken kan trassla sig igenom hela det kinesiska luftrummet alternativt Taiwan och Sydkorea utan att upptäckas. Den låga höjd som skulle krävas för att ens ha en suck ger inte räckvidden att ens ta sig till området.

Håller med till fullo. Väl skrivit.
Citera
2014-03-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbz
Jo, det är enkelt. På en 777 ser panelen ut så här: http://www.airteamimages.com/pics/146/146265_800.jpg
Då är syftet att det inte skulle finnas täckning för radioutrustning när man stiger till FL450.
Oavsett behöver personerna i cockpit all syrgas de kunde få.
Citera
2014-03-17, 09:41
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Pilot nr1 lurar ut pilot nr2 att kontrollera något bak i planet. Pilot nummer 1 låser sedan dörren till cocpiten.

Pilot nr 1 stänger nu av trycksättningen till kabinen samtidigt som han sätter på sig sin syrgasmask.

Pilot nr2 fattar nu att något är åt helvete fel, syrgasmaskerna i kabinen som räcker typ 10min aktiveras.

Pilot nr2 försöker nu tillsammans med personalen forsera dörren till cocpiten utan resultat. Personalen har bärbara syrgasmasker.

När luften är slut för passagerarna så börjar dom slockna en efter en pga syrebrist.
Nu kvarstår endast pilot nr2 samt personalen som har bärbara syrgasmasker. (kanske räcker 20-30min, betydligt kortare om du försöker forsera en dörr)

När piloten i cocpiten märker att ingen bankar på dörren längre kollar han ut genom titthålet och ser ett gäng livlösa människor, han väntar ytterligare 10 min för att säkerställa att ingen lever innan han trycksätter kabinen.

Piloten har nu planet för sig själv och kan i lugn och ro spela över dom sista 30 min av CVRen innan han slår av strömmen till dessa system och dumpar kärran i havet.

Piloten kan ju för bonuspoäng dumpa kärran långt från den planlagda rutten för att minska chansen att någon hittar den.

Enligt piloterna på pprune finns det en hemlig knapp någonstans utanför cockpit-dörren, just för att förhindra att en solo-pilot där inne skulle gå bananas, vad jag förstår infördes denna lösning efter Helios-olyckan där besättningen inte kunde ta sig in i cockpit efter ett tryckfall som slog ut piloterna, den kärran flög vidare tills soppan tog slut och störtade.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Detta är ingen rättegång, så jag kan nog tycka att om Malaysiska myndigheter är väldigt intresserade i kaptenens förehavanden borde väl vi också vara det av naturliga skäl. Men min undran baseras på rent tekniska grunder, 777 är inte byggd för 45 000 fot, så kabinen klarar inte av att trycksätta till en nivå som är möjlig att sitta någon längre tid i. Syftet att samla in flaskorna är både nödvändigt och strategiskt vill jag tro. Säkerställer att den som kapar kärran har syre tills alla andra är medvetslösa och att inte någon i cabincrew grusar planerna. Tror nämligen inte att piloterna kan försätta trycksystemet ur funktion via någon manöverpanel. Då är det enklaste att stiga till en höjd där systemet inte klarar sin uppgift längre.

Måste för övrigt varit väldigt svårt att hantera kärran på den höjden. Den måste ha legat farligt nära stall.

The 777 is capable of cruising at altitudes up to 43,100 feet.
källa:http://www.boeing.com/boeing/commercial/777family/pf/pf_facts.page
Han steg alltså 500m till till 45.000 feet, enligt tester har Boeing gått upp extra 3000 feet som ska vara "smärtgränsen" (46.100 feet), alltså inga problem för tryckkabinen men bränsle-ekonomiskt inte den bästa höjden. Att han gick upp till 45.000 feet när han vände anses av de flesta piloter bero på att han ville undvika midair-collision med andra utgående flighter, eftersom han stängt av transpondern. Detta pekar också på att han inte har varit självmords-benägen, det hade ju varit idealiskt att smälla i 900 knyck i så fall.

Att piloten lät "pinget" fortsätta pekar allt mer på att "någon" kapade planet som inte hade full teknisk insyn, utan denna kapare har då trott att dom varit osynliga när piloten tvingats stänga ner transponder + acars, för det finns säkringar/knappar för att stänga ner Satcom - som aldrig slogs av. Alltså kan man misstänka att piloten signalerat problem genom att stänga av systemen i en viss ordning och hoppats att folk på landbacken skulle förstå problemen, men det gick inte fram....

Frågan som ska ställas är vilka ombord som nu kan vara kaparna, och om dessa ingick i en organisation som då kan haft fler medhjälpare på landbacken som då stått stand-by att ta emot planet, eftersom det krävs folk på landbacken att ta emot planet och ge data för vindar/lufttryck/landingsplatsljus etc.

Vi vet ju inte heller om något krav har framförts, myndigheterna kan ha fått det men valt att mörka, och i så fall måste det vara någonting extra eftersom malaysierna låtit flera länder irra runt med kostsamma sökoperationer. Den här soppan växer vartefter det kommer nya avslöjanden.
Citera
2014-03-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoHeadedEagle
Om planet blivit kapat så skulle väl knappat passagerarna få ha kvar sina mobiler? Att dem fortsätter ringa kanske är ett tecken på att alla mobiler ligger i någon säck någonstans.

Ja men det finns ju 239 passagerare ombord så någon måste väl ha lyckats behålla sin mobil.
Citera
2014-03-17, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Nordkorea har väl i princip brist på allt. Även civila flygplan senaste modellen kan jag tänka mig har en massa attraktiv teknik för ett land som Nordkorea, där embargo gäller för teknikexport. Min gissning.

Nordkorea har ju tydligen tidigare kidnappat bland annat japaner och sydkoreaner.
De har väl inga problem med att bara ta ett plan som landar i landet?Tror de gör så istället för att döda drygt 200 pers för att komma över ett civilt plan.
Citera
2014-03-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inte alls omöjlig men det är samma frågetecken med den sydliga rutten, nämligen
en tämligen stor radartäckning, i det här faller från Australiens sida, där den sydliga
rutten till största delen går inom räckvidden för Australiensisk radars räckvidd.

Hade de flugit den södra rutten så borde de ju ha upptäckts av den Australiensiska radarn?
Enligt denna artikel så finns det inga spår av Mh370 på Australiensisk radar.

Dessutom så om han nu inte brytt sig om den Australiensiska radarn, varför verkar
han då ha gjort sig ett sådant besvär med att undvika den Indonesiska radarn?

Jag skrev lite om den Australiensiska radar här:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09

Jag vet inte om USA har nåt liknade på Diego Garcia men i sådana fall skulle en
radartäckning kunna se ut ungefär så här över Indiska Oceanen:
http://www.gcmap.com/mapui?P=GET-NKW&R=3000km%40GET%0D%0A3000km%40NKW&MS=wls&DU=km

Inte helt lätt att smyga in en Boeing 777 där.

Är det säkert att Australiens radar ser ut sådär? Om det ser ut sådär så kan planet knappast ha farit mot söda indiska oceanen utan att bli upptäckt. Där planet sågs sist är ju inte långt från cirkelns kant så då borde planet strax efter det svängt mot östra indien/burma typ.
Citera
2014-03-17, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Militärt kamouflage nät , inga som helst problem , finns gott om övergivna landningsbanor från WW2
i området , brukbara med lite jobb eller långa nog ?
Borde ha upptäckts av civilbefolkning som sen varskott myndigheterna.Tycker det verkar osannolikt att gömma ett plan för att sen använda det som vapen.Nu är ju dessutom överraskningsmomentet borta.
Citera
2014-03-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Borde inte passagerarna ombord kunna ha ringt via sina telefoner ifall det nu är så att planet landat någonstans?

Det finns områden som saknar mobiltäckning. Men personligen tror jag passagerarna var döda då planet tog mark. I alla fall tyder en del på det.

Om det var piloten som låg bakom detta så skulle det inte förvåna mig om det rör sig om något sorts sjukt practical joke i kombination med självmord. I så fall tog han troligen livet av passagerarna genom att sänka kabintycket tills de dog. Var han slutligen satte ner planet är ju svårt att veta men det skulle kunna vara på en obebodd söderhavsö eller i djungeln någonstans, så att det någon gång i framtiden skulle hittas.
Han kanske skapade sitt eget Lost.
Citera
2014-03-17, 09:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allavetdinipadress
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18553867.ab

Om det är sant att planet skall användas som missil i ett terrorangrepp kan man ju fundera på om dom kommer att behålla passagerarna kvar ombord som "mänskliga sköldar" åt planet. Det skulle vara fullkomligt diaboliskt. Tänk själva det dilemma stridspiloten har inför valet att anstingen skjuta ner planet och därmed döda över 250 människor eller låta planet vara så att det flyger in i en byggnad och dödar ännu fler..

En möjlighet är att passagerarna redan dödats. En annan att de kommer hållas fångna där planet landat (om det landat). Vad gäller planet skulle terrorister så klart teoretiskt kunna fylla planet med människor igen, men ska de använda planet som missil så är det väl kanske bättre att fylla det med tunnor med diesel blandat med konstgödning. Tänk en 777:a fylld med hemmagjorda sprängmedel, det blir en potent missil.
Citera
2014-03-17, 09:58
Medlem
Passagerarna/crew gasas till döds eller medvetslöshet medan piloterna bär gasmasker. Planet flygs på låg höjd till en tillfälligt uppbyggd flygplats på ett privatägt område. Detta är en organiserad plan där flygfältet maskeras som något annat i allmänhetens ögon men just under denna natt är området vad det så länge planerats att vara. När solen går upp på morgonen är området som det var när solen gick ner - en mycket väl förklädd landningsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in