Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaLindersson
Så när ett plan försvinner så är din första tanke att den demokratiska politiska oppositionen på något sätt är inkopplad? Det låter ganska vrickat om du frågar mig.
Det är dock härliga och friska spekulationer och konspirationsteorier. De faller helt inom ramen för en regim som ser oppositionen som terrorister och inte som demokratiska medtävlare om makten. Spekulationerna kan ju ha viss klangbotten inom Malaysia, men ter sig som helt absurda för folk som inte är indoktrinerade av regimens media.
Det låter dessutom som att du har en känslomässig koppling till Malaysia att döma av din värdering av oppositionen och deras ledare som knappast alls kännetecknas av desperation. Däremot är det snarare en regim som kastar sin politiska motståndare i fängelse stup i kvarten och som givetvis blandar in oppositionsledaren när ett plan försvinner, som verkligen har tappat konceptet och är desperat.
Oppositionsledaren leder en multi-etnisk koalition i ett land med stora minoriteter. Detta ser du kanske som något negativt och konstigt. Men det verkar vara en styrka, då Anwar har starkt stöd för sitt försök. Regimen, å andra sidan, spelar ut det malaysisk-nationalistiska kortet stup i kvarten i sitt försök att sitta kvar.
Jag är svensk utan kopplingar till Malaysia men jag har varit i landet många gånger. Medierna är fulla av politisk propaganda för regimen och dagliga hyllningar till regeringen och dess företrädare - samt sockrade med smädelser mot den politiska oppositionen och dess ledare.
Regimen gör nu totalt bort sig inför världen och på internationella presskonferenser. Den framstår som helt igenom inkompetent, särskilt då den plötsligt blandar in oppositionen på helt lösa spekulationer. Det är totalt lol. Regimen fattar tyvärr inte hur mycket den skadar landet.
Nej, jag anklagar inte oppositionen som organisation för någon konspiration. Däremot anhängare till denna opposition, vilket är en viktigt skillnad. Jag tror inte Anwar har ett dugg med detta att göra, lika lite som fremskrittspartiet hade något med Breivik att göra. (Kanske ett dåligt exempel, men du förstår nog min poäng)
Det är klart att det är spekulationer! Men du kan väl inte förneka att det finns intressanta kopplingar mellan piloten och hans stora intresse för PKR, och att detta sker samma kväll som domen mot Anwar föll? Det är inte så långsökt som du får det att låta.
Du har helt rätt i att jag har en känslomässig koppling till Malaysia, jag har bott här i 3 år och min hustru är Malaj. (Jag är alltså också svensk) Jag har min politiska hemvist i vänstern, men i Malaysia går det inte att applicera höger-vänsterskalan på samma sätt som hemma i Sverige. Jag kan säga ett och annat om UMNO och dess koalition BN också, tro mig. (Som också är multi-etnisk. Kika gärna på valresultatet från 2013.) Jag tillbringar mycket tid i Kelantan, en delstat i nordöst som är styrt av oppositionen (PAS) sedan länge, och jag kan tala länge om hur det ser ut där. Jag hyser inget förakt mot oppositionen i sig, men de känns inte som ett trovärdigt alternativ. Malaysia skulle må gott av en regimskifte, men först när det finns ett vettigt alternativ.
Som jag skrev tidigare så är det väldigt polariserat i Malaysia. Men jag vill hävda att du har fel i att regimen blandar in oppositionen i detta fallet. Först nu kommer dessa spekulationerna upp till ytan, tidigare har man varit väldigt noga med att undvika att spekulera i piloterna. I statlig media har jag inte hört oppositionen nämnas alls i detta sammanhang. Det är snarare så att surret i sociala medier har handlat om konspirationer som den Malaysiska regeringen skulle vara inblandade i. Jag är dock dålig på bahasa malaysia, så jag tar främst in engelsspråkiga nyheter, förutom när frugan kan hjälpa till med översättningen.
Jag tror att du har ideologiska skygglappar på dig, och har väldigt starka uppfattningar om Malaysia och dess regim. Demokratin är bristfällig här, i synnerhet pressfriheten, men det du beskriver låter mer som Nordkorea än som Malaysia. Jag vet inte vilka du har pratat med, men diskutera gärna med någon som sympatiserar med UMNO eller MCA så att din bild blir lite mer nyanserad. Själv är jag nog fel man för det, då jag förvisso hoppades på att BN skulle segra, men det berodde mer på oppositionens sammansättning och dess politiska förslag än på att jag vurmar för den sittande koalitionen.
Det är lite off-topic nu. Skicka ett PM om du vill att jag ska utveckla mina tankar någon annanstans.