2014-03-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Nej mycket mycket otroligt. Först, kapten är oskyldig till annat bevisats.
Men om han slagit ut styrman, samlar man inte in syrgasflaskorna i cabin. Vill man ont finns det andra sätt.
Detta är ingen rättegång, så jag kan nog tycka att om Malaysiska myndigheter är väldigt intresserade i kaptenens förehavanden borde väl vi också vara det av naturliga skäl. Men min undran baseras på rent tekniska grunder, 777 är inte byggd för 45 000 fot, så kabinen klarar inte av att trycksätta till en nivå som är möjlig att sitta någon längre tid i. Syftet att samla in flaskorna är både nödvändigt och strategiskt vill jag tro. Säkerställer att den som kapar kärran har syre tills alla andra är medvetslösa och att inte någon i cabincrew grusar planerna. Tror nämligen inte att piloterna kan försätta trycksystemet ur funktion via någon manöverpanel. Då är det enklaste att stiga till en höjd där systemet inte klarar sin uppgift längre.

Måste för övrigt varit väldigt svårt att hantera kärran på den höjden. Den måste ha legat farligt nära stall.
Citera
2014-03-17, 06:47
Bannlyst
Läser på Aftonbladet att det spekuleras i att planet landat och ev ha gömts!
Är det ens möjligt att gömma ett plan av denna storlek för satelliter osv?Går ju knappast att hitta en pressenning stor nog hehe.Hur stort är planet?
Citera
2014-03-17, 07:08
Medlem
Om det nu var ett terrordåd, borde inte några ta på sig ansvaret för att få det "erkännande" de vill ha?
Citera
2014-03-17, 07:24
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackfash
Om det nu var ett terrordåd, borde inte några ta på sig ansvaret för att få det "erkännande" de vill ha?

De kanske planerar något större i 9/11 stuk, det är dock ytterst osannolikt att planet finns på ett ställe det klarar av att lyfta ifrån osv.

Tror mest på kapning som gick snett.
Citera
2014-03-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Läser på Aftonbladet att det spekuleras i att planet landat och ev ha gömts!
Är det ens möjligt att gömma ett plan av denna storlek för satelliter osv?Går ju knappast att hitta en pressenning stor nog hehe.Hur stort är planet?
Samtidigt, hur ska man se att det är just den trippelsjua man söker? Flygplan på flygplatser lär man inte ha svårt att se, inte ens med en satelit.
Citera
2014-03-17, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Samtidigt, hur ska man se att det är just den trippelsjua man söker? Flygplan på flygplatser lär man inte ha svårt att se, inte ens med en satelit.
Det har du rätt i men jag tycker det låter otroligt att nån militärmakt inte skulle kunna gå tillbaks och analysera bilder mm.Behöver knappast nämnas att jag ej är expert på ämnet men med all teknologi som finns..
Citera
2014-03-17, 07:50
Medlem
Citat:
Det har du rätt i men jag tycker det låter otroligt att nån militärmakt inte skulle kunna gå tillbaks och analysera bilder mm.Behöver knappast nämnas att jag ej är expert på ämnet men med all teknologi som finns..
Det är ju inte ens säkert att man har satellitbilder att tillgå, det är långtifrån alla delar på jorden som man har täckning på de satelliter som finns. Samtidigt tror jag det är rätt omöjligt att lösa en analys på något enkelt sett. Däremot tror jag inte att kärran står i någon hangar. Jag har fortfarande svårt att greppa att kärran skulle stå oskadd någonstans. Det kommer att lukta ganska illa snart om man inte städar ur planet från alla passagerare. När det kommer till nåt såhär underligt så lär vi nog inte ens komma nära verkligheten med våra gissningar.
Citera
2014-03-17, 07:54
Medlem
Samtidigt så tror jag ingen "grupp" erkänner om det nu är så att själva kapningen inte gick som planerat och det kraschade i vattnet.
Då finns det ju ingen anledning att säga något. Lika bra att vara tyst och börja smida en ny plan i lugn och ro.

För allt tyder ju på att krascha det i vattnet inte var själva målet med den här kapningen, om det nu var en sådan.
Citera
2014-03-17, 07:56
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:

Sannolikheten att en satellit har fångat händelseförloppet är i princip noll, om du vill kunna få en såpass bra bild att du kan urskilja ett flygplan eller vrakdelar från en krasch så måste man vara väldigt "inzoomad".

Tänk att du sitter uppe i rymden på en satellit och zoomar ner mot jorden med en kamera, för att kunna se någonting så måste du dels befinna dig ovanför det du vill kolla på samt zooma in väldigt mycket.

Finns absolut inget av värde för en stormakt att låta sina satelliter surra rund jorden för att leta efter delfiner i havet, dessa satelliter kanske just nu finner gränsen mellan Ryssland och Ukraina mycket intressantare än havet utanför Malaysia.
Citera
2014-03-17, 07:57
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De svarta lådorna (CVR & FDR) kan inte stängas av.

USA (NTSB) kopplades snabbt in för att det fanns amerikaner bland passagerarna.

Från malaysiskt håll hade man från början knappt en aning om att detta flyg ens lyft från KUL. De var helt ute och virrade inledningsvis.

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Både CVR & FDR går att stänga av genom att dra säkringarna för dem. Det finns legitima skäl för att kunna göra det.

NTSB kopplas in för att det är amerikansktillverkat flygplan.

Du blandat ihop det lite...

Sedan som U-fig skriver så är NTSB inkopplade eftersom det är ett Amerikanskt
plan...

Nej, U-fig skrev att NTSB kopplades in "för att det fanns amerikaner bland passagerarna". Det var xituno som skrev att de kopplades in "för att det är amerikansktillverkat flygplan". Vem var det som blandade ihop saker sa du?
Citera
2014-03-17, 08:04
Medlem
twoeggss avatar
Är det inte ganska osmidigt att kapa ett plan med 230 passagerare om syftet är att gömma undan planet för ett ev terrordåd i framtiden? Jag menar vad gör de av alla resenärer efter de har landat? Borde ju finnas tillfällen med färre passagerare
Citera
2014-03-17, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Sannolikheten att en satellit har fångat händelseförloppet är i princip noll, om du vill kunna få en såpass bra bild att du kan urskilja ett flygplan eller vrakdelar från en krasch så måste man vara väldigt "inzoomad".

Tänk att du sitter uppe i rymden på en satellit och zoomar ner mot jorden med en kamera, för att kunna se någonting så måste du dels befinna dig ovanför det du vill kolla på samt zooma in väldigt mycket.

Finns absolut inget av värde för en stormakt att låta sina satelliter surra rund jorden för att leta efter delfiner i havet, dessa satelliter kanske just nu finner gränsen mellan Ryssland och Ukraina mycket intressantare än havet utanför Malaysia.
Har för mig att de från satellit kunde se att Bin-Laden var lång innan de hittade honom i Pakistan.Det gjorde de med satellit,innan de visste det var han naturligtvis.I det fallet visste de ju var de skulle söka men jag finner det otroligt att man kan gömma ett plan på det sättet.Reagerade mest på det.Förstår du mina funderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in