2014-03-17, 01:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det stör mig så jävligt att han svängde ungefär samtidigt som han stängde av transpondern, vilket i sin tur var i samband med att han skulle lämna Malaysiskt luftrum.

För att inte tala om ACAR som stängdes av så fort de lämnade östra kusten.

Piloten lär ju vetat att det är minst uppmärksammat att försvinna när man lämnat ett luftrum och skall in i ett annat.

Det är så jävla planerat liksom. Vad är det som är så viktigt att det planeras så noggrannt? Han vill ju inte att planet skall hittas.

Det är ju som att han vill gömma planet, men vad är det han vill gömma? Planet eller någonting inne i planet?
Citera
2014-03-17, 01:57
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vad vore motivet här ?

Denna kapten har jobbat år ut, och år in..(och då snackar vi inte om ett skitjobb, inte ens i sas, utan en kapten på utrikes-flygningar, ett prestige-jobb)

Varför, skall denna 53 åriga kapten börja gå "bananas" och börja dräpa 200 + passagerare ?

För sin ev (påstådda) sexulaitet ?

Knappast, då borde han kunna på semester och ledighet finna "sitt". Utan problem.

Detta ar ju en ratt komplex fraga. Men tanken att att en homosexuell man, i ett land dar homosexualitet bestraffas, far nog, ar inte en helt frammande tanke. Detta ar bara en teori saklart. Men just nu efter vad som framkommit, anser jag det vara en ratt god sadan.
Citera
2014-03-17, 01:57
Medlem
Patt-Lisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
a) Piloten var en yrkesman?

Eh. Ja. Pilot är ett yrke och båda piloterna var utbildade piloter = yrkesmän.

Allt tyder på ett terrordåd. Vore otroligt om planet har landat nånstans utan att bli upptäckt. Världen håller andan.
Citera
2014-03-17, 02:00
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
I Sverige får man frakta husdjur i flygplans lastutrymmen, i Asiens ses säkert apor etc som husdjur. Kan det vara möjligt att en apa har brutit sig fri och gjort kaos med elledningar och annan vital utrustning i lastutrymmet? Tänk hur mycket som kan gå sönder om en arg orangutang får härja fritt... Planet skulle till Peking, Kina, kanske var det en arg panda från ett Zoo som ställde till med oreda...

haha, sa nu har vi Ebola/Sars och kapning via rep samt apor. Blir bara battre och battre
Citera
2014-03-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Det är så jävla planerat liksom. Vad är det som är så viktigt att det planeras så noggrannt? Han vill ju inte att planet skall hittas.

Det är ju som att han vill gömma planet, men vad är det han vill gömma? Planet eller någonting inne i planet?
Va?????

Har du förmåga att tänka ut mer än ett perspektiv?
Citera
2014-03-17, 02:03
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Något ännu mer nytt och unikt, som dessutom skulle vara så ont gjort att det är genialt är enl. en teori jag haft om ett landat plan, som åter lyft för att vara på väg mot en stormakt, exempelvis USA.

Men säg att den skulle vara på väg mot Beijing istället, med över 150 kineser ombord, så Kina själva får skjuta ner sina egna.

Terroristen till kapten hade inte behövt mörda en enda människa, det hade Kinesiska myndigheter gjort åt honom. De hade dödat sina egna medborgare.

Händelsen hade blivit historisk - inte för att denna händelse inte kommer bli det, för det lär det bli också i och för sig, om än i mindre skala än om exempelvis Kina hade skjutit ner planet.

Da blir ju foljdfragan, om nu vi skall ga efter din teori, varfor inte flyga direkt till Kina/Peking ?
Varfor gora sig omaket med alla habrovinker och vanta ? Du tror inte Kina har koll pa sitt luftrum ?
Citera
2014-03-17, 02:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Hemma igen efter 9 timmar jobb och inget nytt

Du forbiser en vital del. Det skulle inte bli sa historiskt, faktiskt. Inget land skulle klandra det nedskjutande landet for att just ha skjutit er planet. Efter 9/11 sa ar det ingen hemlighet att alla lander ar pa sin vakt. Det skulle bli rubriker i tidningarna ett par dagar, kaparna skulle fa en lank till wikipedia, men sen ar det tyst. Inget varldskrig, ingenting kommer ut av det.

Sa nej, det ar ingen genial plan.

Tror du verkligen det skulle ebba ut i tomma inte? Tror inte jag i alla fall. Sjävla tillvägagångsättet är ju helt unikt. Terroristerna forcerar ju "de goda" till att mörda åt de.

Tror du inte det hade blivit ett jävla liv från anhöriga? Vi pratar om över 220 pers, varav många kanske rika, inflytelserika osv. Det är ingenting man bara sopar under mattan utan konsekvenser.

Det kan bli ordentligt liv i stugan för betydligt mindre incidenter.

Med krig/världskrig menar jag naturligtvis inte att där kommer flyga kärnvapenmissiler kors och tvärs Atlanten timmen efter planet blivit nerskjutet, utan snarare att det mycket väl skulle kunna leda upp till något sådant med tiden.
Små incidenter kan mycket väl skapa större, och större och större, och då är man där igen, krig osv.
Vi vet mycket väl genom att titta på historien, hur små skitsaker har kunnat starta krig.

Man kan bara gå ut på krogen och se hur skitsaker kan leda till att någon mördas. Någon råkar stöta till en annan så smått att den andra knappt känner det. Den som blir tillstött tittar upp och frågar den som stötte till "Va fan glor du på?", sen är skiten igång.

Små skitsaker kan bli väldigt stora när det är olika viljor inblandade. Så har det alltid varit och kommer att förbli.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-17 kl. 02:17.
Citera
2014-03-17, 02:07
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har iallafall svårt att tro på att den äldre piloten, skulle ligga bakom detta.

Varför ?

Jo, han figurerar med youtube-videor som fixare (önskar hjälpa folk), brinner för sitt jobb. Har ett bra jobb dessutom, en karriär, dessutom familj med barn (lite oklart hur denna relation är). Tyder enligt mig på en utåtriktad person.

Att han sedan skall blivit förbannad på att en politiker har blivit dömd, är bara : han har blivit förbannad, inget mer.

Far jag da inflika med att vi har en polis, en hogt uppsatt sadan, som jobbade med och "brinner" for" for kvinnovald mm. Han gar aven under smeknamnet Kapten Klanning.

Jag sager inte att piloten gjort detta, men man skall heller inte dra slutsatser enbart utifran vad man ser. Det kan finnas sa mycket mer under ytan.
Citera
2014-03-17, 02:08
Medlem
Citat:
Det stör mig så jävligt att han svängde ungefär samtidigt som han stängde av transpondern, vilket i sin tur var i samband med att han skulle lämna Malaysiskt luftrum.

För att inte tala om ACAR som stängdes av så fort de lämnade östra kusten.

Piloten lär ju vetat att det är minst uppmärksammat att försvinna när man lämnat ett luftrum och skall in i ett annat.

Det kan vara att han bara ville undkomma upptäckt och att han sket i planet (och att det bara är en bieffekt av det förstnämnda att planet inte hittas). Eller så ville han gömma planet och var tvungen att undkomma upptäckt och spårning för att lyckas med det.
Citera
2014-03-17, 02:14
Medlem
Citat:
Tror du verkligen det skulle ebba ut i tomma inte? Tror inte jag i alla fall. Sjävla tillvägagångsättet är ju helt unikt. Terroristerna forcerar ju "de goda" till att mörda åt de.

Tror du inte det hade blivit ett jävla liv från anhöriga? Vi pratar om över 220 pers, varav många kanske rika, inflytelserika osv. Det är ingenting man bara sopar under mattan utan konsekvenser.

Det kan bli ordentligt liv i stugan för betydligt mindre incidenter.

Med krig/världskrig menar jag naturligtvis inte att där kommer flyga kärnvapenmissiler kors och tvärs atlanden timmen efter planet blivit nerskjutet, utan snarare att det mycket väl skulle kunna leda upp till något sådant med tiden.
Små incidenter kan mycket väl skapa större, och större och större, och då är man där igen, krig osv.
Vi vet mycket väl genom att titta på historien, hur små skitsaker har kunnat starta krig.

Man kan bara gå ut på krogen och se hur skitsaker kan leda till att någon mördas. Någon råkar stöta till en annan så smått att den andra knappt känner det. Den som blir tillstött tittar upp och frågar den som stötte till "Va fan glor du på?", sen är skiten igång.

Små skitsaker kan bli väldigt stora när det är olika viljor inblandade. Så har det alltid varit och kommer att förbli.

Din teori går alltså ut på att planet blev kapat av terrorister för att vid något senare tillfälle återanvändas vid en terrorattack genom att flygas in i ett främmande lands territorium och bli nedskjutet av landets militär? Med syftet att orsaka högsta möjliga lidande och eventuellt starta ett tredje världskrig? Och att planet med besättning och passagerarna just nu befinner sig på en okänd plats i väntan på att terrorattacken ska gå in i nästa fas?
Senast redigerad av FimpeDimpen 2014-03-17 kl. 02:24.
Citera
2014-03-17, 02:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Da blir ju foljdfragan, om nu vi skall ga efter din teori, varfor inte flyga direkt till Kina/Peking ?
Varfor gora sig omaket med alla habrovinker och vanta ? Du tror inte Kina har koll pa sitt luftrum ?

Varför skulle kineserna skjuta ner ett kommersiellt passagerarplan som flyger enligt rutt till Beijing?

I så fall skulle piloten själv kontaktat flygledningen och menat på att "nu jävlar skall jag flyga upp planet i arslet på er, böj er ner och vänta, eller kom med åtgärder". Dvs kommit med hot.

Grejen med det är att det hade varit över på några timmar, världen hade fått reda på det genom att läsa morgontidningen liksom.

Scenariot nu är ju ett helt annat. Hela världen följer detta just nu. Skulle transpondern återigen dyka upp på kartorna, så hade det blivit kalabalik. Världen hade suttit och hållt andan.

Därför jag menar att det hade blivit historiskt.

Kom ihåg att det inte behöver vara en händelse i sig som är så unik att det blir historiskt, utan mycket väl allt annat runtomkring. När någonting uppmärksammas så mycket som den här incidenten, så har det blivit historiskt i sig. Lägg till att planet lyfter igen. Händensen skulle sakna motstycke, klart det skulle bli historiskt.
Citera
2014-03-17, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det skulle inte förvåna mig om det senare framkommer (och blir en stor skandal) att det mörkats något extremt i utredningen för att typ premiärministerns son skulle transportera sina sedlar/eskortflickor/heroinpåsar och att röntgenapparaten därför "pajade" den dagen så att några terrorister lyckades slinka igenom.
Instämmer. Dessa oftast tragiska historier ger ibland en inblick i hur saker egentligen funkar.
Här har vi redan lärt oss att cockpit används som kärleksnäste. (Funkar gissningsvis bara i auktoritära länder där kabinpersonalen inte vågar knysta.)
Eller efter en jordbävning i Taiwan när sonen till en hög kinesisk (fastlandet) tjänsteman hittats död i Taibei i sitt hotellrum med enorma summor cash (som pappa behövde tvätta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in