2014-03-16, 16:39
Medlem
Har funderat mer på vart planet kan befinna sig. Som jag ser det finns det egentligen bara 4 alternativ, i vart fall om man utgår från att den information vi fått de senaste dagarna vad gäller observarioner från primärradar och tidpunkter för satellit-"pingar".

Här har jag gjort en KARTA över de aktuella områdena: http://imgur.com/AYy7SSL

1) Centralasien
Kan tänkas finnas såväl övergivna landningsbanor från sovjettiden som "naturliga flygfält" som stäppmark och frusna sjöar.
Dock måste man passera Indien, Pakistan, Afghanistan och Tajikistan för att ta sig hit.

2) Tibet
Extremt isolerat. Mycket stora områden är helt obebodda. Mycket gott om tänkbara naturliga landningsbanor. Att få in planet i Kina obemärkt är dock ett stort problem då Kina och Indien haft ett kallt krig ända sedan 60-talet och Kina har väl utbyggd radarbevakning åt det hållet. Det är dock tänkbart att planet skulle kunnat ta sig in via Burma där radarbevakningen möjligen är lite mindre utvecklad. Dessa bergiga gränstrakter bör också vara mycket svåra att övervaka med radar i jämfört med t.ex. öppet hav.

3) Norra Burma/gränstrakterna till Yunnan i Kina.
Burma är mycket splittrat och delar av landet verkar i stort sätt sköta sig själva. Radarmässigt bör landet vara "ett svart hål". Det som talar emot är väl att det går betydligt snabbare än 6 timmar att flyga dit. Men de senaste rapporterna talar ju om att planet kan ha stått stilla när det sista "pinget" gick ut.

4) Södra indiska oceanen
Den plats som verkar vara det populäraste alternativet här. Ett stort område av södra indiska oceanen täcks dock av australiensisk radar, vilken tydligen skall vara mycket avancerad. Fortfarande osäkert om den var påslagen dock

Utifrån dessa 4 platser så utkristalliserar sig 2 huvudhypoteser:

1) Självmord. Har planet flugit till södra indiska oceanen rör det sig med 99% säkerhet om något bisarrt utvidgat självmord av någon av piloterna. Mest sannolikt då kaptenen, vilken verkar ha haft vissa problem, men det är svårt att avgöra då inte så mycket framkommit om den andra piloten.

2) Terror/utpressning. Har planet däremot flugit norrut rör det sig med 99% säkerhet om någon form av terror eller möjligen utpressning. Det som talar emot utpressning är att inte ett knyst har hörts från passagerarna. Någon passagerare borde rimligtvis ha dragit i väg ett sms och dennes telefon borde rimligtvis någon gång under färden fått kontakt med en mast och sms:et skickats. Det mesta talar för att passagerarna mördades med hjälp av dekompression redan i inledningsskedet. Om så är fallet rör det sig istället om terror.

Det troliga målet för eventuell terror/ utpressning är då Kina. Detta med tanke på att samtliga tänkbara platser för planet ligger inom eller i direkt anslutning till Kinas gräns. Det möjliga undantaget skulle då vara centralasien, som eventuellt skulle kunna vara rimlig att använda som nån slags utgångspunkt även för terror mot väst/Israel. Hypotesen där skulle kunna vara att ett terrornätverk fått tag på kemiska, biologiska eller nukleära massförstörelsevapen i något av de här länderna.

Kartan är baserad dels på den "korridor" som planet passerade eller befann sig på 7 timmar efter försvanndet, dels det beräknade avstånd planet kunnat flyga under denna tid (röd sträckad linje).

Dessa 4 platser är som jag ser det de ENDA realistiska platser planet kan befinna sig på (eller i vart fall landade/kraschade på den 8 mars.) Är det någon som har någon annan uppfattning så skulle jag gärna vilja höra den. (Så länge den är baserad på vetenskapligt resonemang och inte fördomar i stil med "öööh det fattar du väl att den inte är i Tibet?!" )
Citera
2014-03-16, 16:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Antar att planet hade så mycket bränsle som kaptenen begärt, ville han ha extra skulle ingen reagera, händer ju ibland att planet måste cirkulera innan landning.

Han hade inget extra bränsle, bekräftades tidigare idag/igår.
Citera
2014-03-16, 16:41
Medlem
Snapcounts avatar
Jag har iallafall svårt att tro på att den äldre piloten, skulle ligga bakom detta.

Varför ?

Jo, han figurerar med youtube-videor som fixare (önskar hjälpa folk), brinner för sitt jobb. Har ett bra jobb dessutom, en karriär, dessutom familj med barn (lite oklart hur denna relation är). Tyder enligt mig på en utåtriktad person.

Att han sedan skall blivit förbannad på att en politiker har blivit dömd, är bara : han har blivit förbannad, inget mer.
Citera
2014-03-16, 16:44
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Här är ett:

http://www.youtube.com/watch?v=_6ndR0h3h5c

Här är ett simulerat:

http://www.youtube.com/watch?v=7cXlorZr7WI

Vad jag förstår övar piloter buklandningar med jämna mellanrum i simulatorer. Vore galet annars.

Sedan kan det vara mindre bekväma landningar för piloter och vara helt normalt:

http://www.youtube.com/watch?v=YRb-xF0RW-k

öh?
i havet pratade vi om
Citera
2014-03-16, 16:45
Medlem
Provokatörs avatar
Vi vet inte hur mycket bränsle det var ombord.
Tydligen var det maxlastat med bagage/frakt trots att det fanns ganska många lediga platser ombord.
Det finns uppgifter om att en container lastades ombord men aldrig röntgades.
Flygplanet bara försvinner.

Massor av motsägelsefulla rapporter ofokuserade presskonferenser där olika uppgifter ändras från dag till dag, allt är bara väldigt pinsamt.

Nej det här är nog 2014 års version av det stora tågrånet (1963). Då hade dom hjälp från insidan av 'The Ulsterman' honom och en stor del av bytet fick man aldrig tag i.

Skillnaden är väl att 2014 så offrar man över 200 människoliv, 1963 slog dom lokföraren i skallen.

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har iallafall svårt att tro på att den äldre piloten, skulle ligga bakom detta.

Varför ?

Jo, han figurerar med youtube-videor som fixare (önskar hjälpa folk), brinner för sitt jobb. Har ett bra jobb dessutom, en karriär, dessutom familj med barn (lite oklart hur denna relation är). Tyder enligt mig på en utåtriktad person.

Att han sedan skall blivit förbannad på att en politiker har blivit dömd, är bara : han har blivit förbannad, inget mer.

Så bara för att man är utåtriktad kan man inte begå något sånt här?
Citera
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
[b]Är det någon som har någon annan uppfattning så skulle jag gärna vilja höra den

Det jag kan komma på är ju, varför?

Vad skulle syftet vara? Ingen gör en så stor operation utan ett mål, och det, saknas...
Citera
2014-03-16, 16:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Angående smugglingsteorierna:

Om godset var amerikanskt och amerikanerna kände till och ville stoppa en eventuell smuggling: varför slog man då inte till innan godset lastades på planet? Och om man misstänkte att några passagerare själva bar på något känsligt (tex information på usb-minnen) så kunde man hindrat dem från att borda.

Därför känns det väl mer sannolikt att någon tredje part - under en längre tid - planerat att lägga rabarber på godset och funnit att det var lättast när planet var i luften.

Frågan blir i så fall: Vad kan det vara för tredje part? Iran? Ryssland? Kina? Någon annan som vill få bra betalt?
Citera
2014-03-16, 16:48
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
[b]
[b]Dessa 4 platser är som jag ser det de ENDA realistiska platser planet kan befinna sig på

Säger du och nämner i princip hela Asien. Bra jobbat!
Citera
2014-03-16, 16:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Varför ?

Shah är tillräckligt smart, uppfinningsrik och kunnig för att göra det. Han verkar ha nerver, men att offra passagerarna.. Nej, känns inte rätt.
Citera
2014-03-16, 16:50
Medlem
Jag läste i expressen att nån Al Queda informatör hade försett nån Malaysisk terrorcell med en skobomb ,han trodde den skulle användas för att ta sig in i Cockpit ,han påstod Petronas tower skulle va målet ,han satt visst i förhör förra veckan , var theguardian som hade gått ut med det från början .
Citera
2014-03-16, 16:52
Medlem
trattfans avatar
Tänkte på en sak.
Går det att få reda vem som är pilot för ens flygning som passagerare?

Jag menar, säg att 2 kapare går ombord planet och "ringer" in till cockpit och säger.

"Hej mr XXXXX. Jag har 5 mannar som har kontroll över dina barn "Siiiet" "Phuck" och din fru "Sum Tin Wong" öppna dörren in till cockpit annars så dödar vi dom".

Detta bör väl ändå kunna ske ganska dolt för andra passagerare och väl inne i cockpit göra vad dom vill.

Som sagt inget jag tror på utan undrar bara om det går att få reda på ens pilots namn och hur tidigt "markpersonal" får reda på sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in