2014-03-16, 19:31
Medlem
526s avatar
Finns det något som inte kan förklaras med evolution enligt er?
Citera
2014-03-16, 19:45
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Evolutionsteorin förklarar det evolutionsteorin förklarar. Att det finns mycket vi ännu inte vet om det tidiga livet och hur det evolverade är inte ett giltigt argument emot de delar av modellen som är väldokumentade och oerhört robusta. Jag förstår inte hur du tror att detta på något sätt är en svag punkt för evolutionsteorin som helhet och som debattekniskt grepp känns det ärligt talat ganska desperat. Du kritiserar en modell för att den ännu inte omfattar något den ännu inte omfattar.

Minns jag fel när jag tror att du var en av dem som menade att evolutionsteorin skulle omfatta utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen och framåt, eller?

Menar du att evolutionsteorin omfattar utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen eller inte?

Det märkliga är att många debattörer tror och menar att teorin inte har några grundläggande brister, problem eller frågor som inte är besvarade. Det verkar t o m som att somliga tror att evolutionsteorin är ett utan tvivel bevisat faktum.

Man marknadsför detaljer som avgörande bevis samtidigt som man undviker att medge eller belysa de grundläggande frågorna och problemen som hela tiden finns där.

Tyvärr framställs och marknadsförs teorin på ett mycket felaktigt sätt i både media och i läromedel så att många får uppfattningen att evolutionsteorin om en utveckling från ett gemensam ursprungligt första liv till dagens mångfald av organismer är ett utan tvivel bevisat faktum.

stebe2
Citera
2014-03-16, 19:47
Medlem
guderis avatar
[quote=526|47964170]
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Vilka "egenskaper"?

Jag skrev det lite längre ner i en post, de inre egenskaperna är förmågan till förändringar i arvsmassan samt förmågan att föra dessa vidare, det skulle inte finnas evolution utan detta, de yttre omständigheterna är ett selektivt tryck alltså något som premierar de inre egenskaperna.

Man brukar prata om

— genetisk variation
— selektion

Sen finns en tredje viktig faktor för delningar i släktträden och det är isolation
Citera
2014-03-16, 19:50
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Nu blandar du ihop hypotes och teori igen.

Menar du att vetenskapen inte skall försöka falsifiera sina teorier? Eller vad menar du?

Jag menar att både hypoteser och teorier skall falsifieras.

stebe2
Citera
2014-03-16, 19:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Jag skrev det lite längre ner i en post, de inre egenskaperna är förmågan till förändringar i arvsmassan samt förmågan att föra dessa vidare, det skulle inte finnas evolution utan detta, de yttre omständigheterna är ett selektivt tryck alltså något som premierar de inre egenskaperna.

Man brukar prata om

— genetisk variation
— selektion

Sen finns en tredje viktig faktor för delningar i släktträden och det är isolation
Och var kommer de egenskaperna ifrån? Från början.
Senast redigerad av 526 2014-03-16 kl. 19:58.
Citera
2014-03-16, 19:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det något som inte kan förklaras med evolution enligt er?
Det finns gott om saker som evolution inte förklarar. T.ex Gravitation, hur elektroner fungerar osv.
Citera
2014-03-16, 20:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Minns jag fel när jag tror att du var en av dem som menade att evolutionsteorin skulle omfatta utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen och framåt, eller?

Menar du att evolutionsteorin omfattar utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen eller inte?

Det märkliga är att många debattörer tror och menar att teorin inte har några grundläggande brister, problem eller frågor som inte är besvarade. Det verkar t o m som att somliga tror att evolutionsteorin är ett utan tvivel bevisat faktum.

Man marknadsför detaljer som avgörande bevis samtidigt som man undviker att medge eller belysa de grundläggande frågorna och problemen som hela tiden finns där.

Tyvärr framställs och marknadsförs teorin på ett mycket felaktigt sätt i både media och i läromedel så att många får uppfattningen att evolutionsteorin om en utveckling från ett geme
nsam ursprungligt första liv till dagens mångfald av organismer är ett utan tvivel bevisat faktum.

stebe2
Kan de bero på striden i usa mellan kreationister och vetenskapen. Kan det vara så att den ena fanatismen har skapat fanatism på motsatt sida. Om de bara skulle ge upp en enda liten bit skulle kristna högern ta hela handen. Därför finns det starka intressen som lobbar hårt för att scientismen ska segra.
Citera
2014-03-16, 20:37
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och var kommer de egenskaperna ifrån? Från början.

Vilka menar du, de selektiva?

Fast allvarligt, jag är inte här för att utbilda dig utan för att diskutera, vill du lära dig om evolutionens drivkrafter finns mängder med info både på nätet och i literatur
Senast redigerad av guderi 2014-03-16 kl. 20:41.
Citera
2014-03-16, 21:08
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Menar du att människan inte har utvecklats ifrån en bakterieliknande encellig organism?

Det jag svarade på var formulerat som "en bakterie blir en människa". Det tror jag aldrig har hänt, utan tror att man håller sig inom samma art livet igenom, så att säga. Det är möjligt att personen som skrev inlägget menade det du skriver, men även möjligt att hen menade exakt vad hen skrev, med tanke på sammanhanget. "Dogs giving birth to cats", eller vad nu vissa kreationister brukar förvränga evolutionen till att innebära.
Citera
2014-03-16, 21:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Man får nästan intrycket att dom inte vill kännas vid vad dom själva tror på. Att dom känner sig tvungna att ta avstånd från stolligheterna. "Vi kommer från apliknande förfäder, men bakterier... nej nej, var har du läst det, visa källor!". lol

Det du skrev var "en bakterie blir människa". Det är en stollighet som jag aldrig sagt mig tro på.
Citera
2014-03-16, 22:09
Medlem
Citat:
Nu avhandlade vi detta i en tråd nyligen och de flesta verkade överens om att evolutionsteorin skall gälla fr o m att en självreplikerande RNA sträng finns. Och en sådan är ju självkatalyserande utan hjälp från några proteiner.

Så denna grundläggande fråga tillhör alltså evolutionsteorin att besvara.
Nej, hur menar du då? Jag svarade på frågan: "Tycker du att uppkomsten av ett system för överföring av information och produktion av proteiner är en detalj?", och jag menar att ett sånt system sannolikt behövs för att vi ska kunna tala om "liv". Således abiogenes.

Menar du att liv är möjligt utan ett sådant system? Hur tänker du då?

Citat:
Då kan vi konstatera att vi har mycket olika syn på vad som är detaljer och vad som är grundläggande inom evolutionsteorin.
Tydligen.

Citat:
Att en schimpansliknande skall ha utvecklats till människa är detaljer och inte alls en sådan märkvärdig förändring som att ett informationskopierings-system som DNA skulle råka uppkomma. Eller att ett system för avkodning och produktion av proteiner skulle råka uppkomma är oerhörd mycket märkvärdigare jämfört med att ett däggdjur skulle utveckla en lång näsa som den kan gripa små saker med.
Märkvärdigt - ja. Grundläggande för evolutionsteorin - nej.

Citat:
Aning kanske var fel ord. Det finns möjligen fantasifulla gissningar.
Avsevärt mycket mindre fantasifulla än de alternativ du ibland förespråkar. Mer inspirerade av kunskap, helt klart, men knappast mer fantasifulla.

Citat:
Men du kanske har något exempel på förklaring som jag inte sett på hur lagrings- och kopierings-systemet DNA har uppkommit eller hur systemet för avkodning och produktion av proteiner skulle ha kunnat uppkomma som du kan länka till.
Jag vet inte vad du sett.

Citat:
Hur man kan se uppkomsten av DNA, produktion av proteiner, uppkomsten av det första enzymet, första hormonet, uppkomsten av flercelliga organismer, uppkomsten av flagellmotorn, uppkomsten av meios, uppkomsten av det första hjärtat och blodomloppet, uppkomsten av det första nervsystemet, uppkomsten av den första hjärnan eller första uppkomsten av vilket system eller organ som helst som detaljer i evolutionen.
Ja, självklart är det detaljer. Vad skulle det annars vara, menar du? Grundläggande? Du får nog förklara hur enskilda steg i en utvecklingshistoria som sträcker sig över miljarder år kan ses som annat än detaljer.

Citat:
Att sedan titta på detaljer hur system, organ, funktioner, förmågor eller egenskaper marginellt har förändrats är ju bara små detaljer i jämförelse. Det borde vara uppenbart om man ser på saken med öppna ögon.
Det är ju just såna detaljer du talar om ovan! Begriper du verkligen inte det!?

Citat:
Men det är helt tydligt att vi ser helt olika på saken och har helt olika åsikt om vad som är detaljer och grundläggande förändringar.
Aja baja. Vi talade om vad som var grundläggande i evolutionsteorin. Grundläggande förändringar är något annat. Visst kan vi tala om det också, men i så fall är det ett annat ämne.

Citat:
Detta är också förstås orsaken till att vi inte når fram till varandra i debatterna när vi har så totalt olika syn på vad som är avgörande förändringar och grundläggande steg i evolutionen.
En annan tänkbar orsak är att du ofta byter ämne under förhoppningen att ingen ska märka det. Vilket du just nu försöker göra.
Citera
2014-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Du måste försöka förstå att dessa ID-are också är vetenskapsmän som vet hur vetenskap fungerar
Det verkar inte så.

Citat:
och som har tillgång till all den evidens och observationer som alla andra forskare har men med den skillnaden att de ger allvarlig kritik och pekar på brister i de slutsatser som dras utifrån tillgänglig fakta.
Sedan presenterar de slutsatser som är grundade på samma evidens och observationer som ger en helt annan slutsats.
Jag skulle vilja påstå att deras slutsatser tar hänsyn till ett större perspektiv och de grundläggande problemen än att bara se till de detaljer som för tillfället är aktuella.
Då har du fel.

Citat:
Kampen ligger inte mellan vetenskap och tro som man försöker få det till. Kampen ligger på det ideologiska planet. Kampen står mellan naturalism-materialism-ateism och tron på inblandning i skapelsen av en gud eller något övernaturligt.
Du har rätt i att striden inte står mellan vetenskap och tro. Ken Miller är ett bra exempel på det.

Striden står mellan vetenskap och politiskt/religiöst motiverade pseudovetenskapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in