2015-11-23, 16:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ingen oppdatering av hjemmesiden til "Australian Transport Safety Bureau (ATSB)"
siden 14 oktober 2015:

https://www.atsb.gov.au/mh370-pages/...he-search.aspx

Verkar som att det är JACC som står för uppdateringarna, den senaste är från idag men nämner ingenting om nya sökområden.

http://jacc.gov.au/search/index.aspx
Citera
2015-11-23, 16:48
Medlem
Men hur var det nu,var det inte bekräftat att dom hade hittat delar från planet vid den där ön? blv ju helt tyst sen , dom skulle ju utreda och grejer.
Citera
2015-11-23, 16:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men hur var det nu,var det inte bekräftat att dom hade hittat delar från planet vid den där ön? blv ju helt tyst sen , dom skulle ju utreda och grejer.
Vilken ö? Den del som hittades på La Reunion bekräftades vara från MH370.
Om du menar påstådda fynd från Maldiverna, Diego Garcia, Grönland eller whatever glöm det.
Citera
2015-11-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vilken ö? Den del som hittades på La Reunion bekräftades vara från MH370.
Om du menar påstådda fynd från Maldiverna, Diego Garcia, Grönland eller whatever glöm det.

Ja La Reunion,men det är väl en ö eller?
Citera
2015-11-23, 17:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja La Reunion,men det är väl en ö eller?
Ja. Så var det ny info för dig att man bekräftat att en del från den ön kom från MH370? Stämmer det inte med var man nu letar efter planet eller hur menar du egentligen?

Man har bekräftat att en flaperon från MH370 hittats på La Reunion. Detta rapporterades flitigt i media men du tycker det blivit tyst om den? Vad mer menar du media ska skriva om saken?
Citera
2015-11-23, 17:33
Medlem
Elementarts avatar
Bra att man verkar vara på rätt spår i alla fall. Men man kommer väl troligtvis inte kunna ta sig ner på det djup som planet troligtvis befinner sig på? Och enligt artikeln från Aftonbladet som publicerades idag så står det att planet kan vara intakt, men jag hade för mig att trycket på ett sådant djup borde ha "krossat" flugplanet, det stämmer då inte?
Citera
2015-11-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Bra att man verkar vara på rätt spår i alla fall. Men man kommer väl troligtvis inte kunna ta sig ner på det djup som planet troligtvis befinner sig på? Och enligt artikeln från Aftonbladet som publicerades idag så står det att planet kan vara intakt, men jag hade för mig att trycket på ett sådant djup borde ha "krossat" flugplanet, det stämmer då inte?

Med intakt menas att planet inte delas i tusen bitar. Planet kan vara båda krossat och intakt. Dock behöver inte planet vara krossat p.g.a trycket om den är vattenfylld.
Citera
2015-11-23, 18:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ingen oppdatering av hjemmesiden til "Australian Transport Safety Bureau (ATSB)"
siden 14 oktober 2015:

https://www.atsb.gov.au/mh370-pages/...he-search.aspx

Nä, de uppdaterar "operational update" rätt ofta. Jag läser 18 november.
Citera
2015-11-23, 18:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Den här artikeln förklarar varför det "nya" sökområdet är så intressant, då en f.d pilot som varit expert på T7:an gjort beräkningar på en "kontrollerad" landning i vatten som matchar in i det nya sökområdet:
http://www.theaustralian.com.au/busi...-1227618882423

Stämmer hans beräkningar och tekniken funkar, kan det då bli "napp" innan julafton.....

Jag ska inte alls säga att han har fel, men det finns faktiskt lite brister i logiken(läste genom en artikel för rätt länge sen, minns fortfarande problemen). I det grova tänker han relativt rätt( han är tex i Södra indiska oceanen och inte längs norra pingringen. Men:

Positionen(om inte jag minns galet) är en bit norr om de två sista pingringarna. Hans tankesätt är att maskinen troligen inte gjort det komplicerade rörelsemönstret själv sedan den avvek från planerad färdäg, utan att det finns en människa bakom som ska ha försökt landa så bra som möjligt på havsytan i syfte att försvinna( det i sig, försöka, är rimligt). Men, om man flyger i timmar söderut, tills bränslet tar slut har jag svårt att se logiken i att vända norröver igen.
Pingringarn är relativt säkra eftersom de fungerar på samma sätt som det normala avståndet att mäta avstånd när man flyger. Större avvikelser är helt enkelt inte rimliga.

Själv har jag svårt att se att maskinen skulle ligga 'norr om' sista pinget. Var alla ombord medvetslösa skulle maskinen mest troligt ramla ned ganska nära söder om. Var det någon som styrde är det mest rimliga/troliga att piloten fortsatt glidflyga söderut och först på låg höjd vänt upp mot vinden för landningen(vindriktingen som rådde då där nere vet jag inte).

Flaperonen som hittades är naturligtvis bekräftad tillhöra MH370( det kan man googla så slipper man dränka tråden igen om det). Hur den lossnat är oklart. Det är rimligt att de som utreder kunnat dra lite slutsatser efter noggrann kontroll. Det som är klart är i alla fall att både en nödlandning(eller försök till....) samt dykande spiral om ingen satt vid rodret när första motorn stannade kunnat slita bort flaperonen från flygmaskinen. I fallet landning = Flaperon nere inför landning, tar i vattnet relativt tidigt och slits loss, andra fallet maskinen når överfart på vägen ned i spiralen och roderfladder får den att lossna. Det finns en lekmansutredning att läsa på duncalsteel, men där framkommer ingetdera som fastställt.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2015-11-23 kl. 18:24.
Citera
2015-11-24, 02:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Fortsätter: Hittar inte någon länk till den där Simons beräkningar, men det stämmer inte som han påstår att det går åka med den farten och träffa pingringarna på en rak linje, eller en konstant heading. Jag tror minsann positionen är lite mer östlig än han påstår.
Citera
2015-11-24, 08:01
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Betalartikel
Vad menar du med om tekniken funkar, tekniken att landa eller är det någon ny sökteknik?

Trevliga typer i Australien, artikeln var öppen först där dom sen la den bakom en betalvägg.
Nåja, IB-times har en liknande artikel på samma underlag om killens beräkningar:
http://www.ibtimes.com/flight-mh370-...vessel-2195755

En annan i samma ämne:
http://www.news.com.au/travel/travel...5c2e8c80b80cba
Senast redigerad av duqu 2015-11-24 kl. 08:03.
Citera
2015-11-24, 10:50
Medlem
Swan65s avatar
Jag springer fanimig tjejmilen naken om de hittar MH370.. Finns inte en chans. Det ligger i tusen oidentifierbara delar i olika raviner på över 4kilometers djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in