Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Den här artikeln förklarar varför det "nya" sökområdet är så intressant, då en f.d pilot som varit expert på T7:an gjort beräkningar på en "kontrollerad" landning i vatten som matchar in i det nya sökområdet:
http://www.theaustralian.com.au/busi...-1227618882423
Stämmer hans beräkningar och tekniken funkar, kan det då bli "napp" innan julafton.....
Jag ska inte alls säga att han har fel, men det finns faktiskt lite brister i logiken(läste genom en artikel för rätt länge sen, minns fortfarande problemen). I det grova tänker han relativt rätt( han är tex i Södra indiska oceanen och inte längs norra pingringen. Men:
Positionen(om inte jag minns galet) är en bit norr om de två sista pingringarna. Hans tankesätt är att maskinen troligen inte gjort det komplicerade rörelsemönstret själv sedan den avvek från planerad färdäg, utan att det finns en människa bakom som ska ha försökt landa så bra som möjligt på havsytan i syfte att försvinna( det i sig, försöka, är rimligt). Men, om man flyger i timmar söderut, tills bränslet tar slut har jag svårt att se logiken i att vända norröver igen.
Pingringarn är relativt säkra eftersom de fungerar på samma sätt som det normala avståndet att mäta avstånd när man flyger. Större avvikelser är helt enkelt inte rimliga.
Själv har jag svårt att se att maskinen skulle ligga 'norr om' sista pinget. Var alla ombord medvetslösa skulle maskinen mest troligt ramla ned ganska nära söder om. Var det någon som styrde är det mest rimliga/troliga att piloten fortsatt glidflyga söderut och först på låg höjd vänt upp mot vinden för landningen(vindriktingen som rådde då där nere vet jag inte).
Flaperonen som hittades är naturligtvis bekräftad tillhöra MH370( det kan man googla så slipper man dränka tråden igen om det). Hur den lossnat är oklart. Det är rimligt att de som utreder kunnat dra lite slutsatser efter noggrann kontroll. Det som är klart är i alla fall att både en nödlandning(eller försök till....) samt dykande spiral om ingen satt vid rodret när första motorn stannade kunnat slita bort flaperonen från flygmaskinen. I fallet landning = Flaperon nere inför landning, tar i vattnet relativt tidigt och slits loss, andra fallet maskinen når överfart på vägen ned i spiralen och roderfladder får den att lossna. Det finns en lekmansutredning att läsa på duncalsteel, men där framkommer ingetdera som fastställt.