Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Du kan inte jämföra en ung människas psykologi med en äldres. Du vet själv att Jesus inte döpte sig förrens han var 30+.
Vad menar du med det, att man inte är mogen att fatta egna beslut förrän efter 30? Dessutom döpte han sig inte, han blev döpt.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Vill man döpa sig när man är 35 eller 80, fine!
Gränsen går vid 35?
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Men jag vet av egen erfarenhet att dopet uppmanas starkt av både familjemedlemmar, vänner och äldste redan när barnen är 15,16 år gamla. Och man kanske är medveten om konsekvenserna av en uteslutning rent kognetivt, men det är nog få som är medveten & redo för vad det innebär känslomässigt och i praktiken!
Och detta vet man inte förrän man är 35?
Du säger att man "uppmanas starkt", du vet nog att detta varierar väldigt mycket från familj till familj, och person till person. Jag är självklart emot att man övertalar, tvingar och utövar kompistryck mot varandra, detta oavsett om det är en 15-åring, 20-åring, 30-åring eller vilken annan ålder som helst. Men det är ändå så i slutändan att man själv har ett ansvar att tänka igenom saken innan man överlämnar sig själv till Gud.
Överlämnandet sker inte vid dopet, utan i sin ensamhet tillsammans med Gud. Ingen annan människa finns där för att utöva påtryckning på att du i bön talar med Gud och lovar att överlämna ditt liv till honom, som i värsta fall kan innebära döden för att man vägrar att avsäga sig sin relation till honom. Det kan handla t.ex. om att man under pistolhot ska avsäga sig sin tro, så som många Jehovas vittnen i Hitler Tyskland råkade ut för, där många dog, eller att man vägrar att döda andra människor i krig och därmed blir arkebuserade, eller att man vägrar att anamma det som världens människor hittar på i form av t.ex. användning av blod och stamceller från aborterade foster.
Dessutom finns det många exempel där man som ung blivit döpt och fortfarande är starkt troende Jehovas vittnen. Det finns t.o.m. exempel där barn med icke troende föräldrar gått emot föräldrarnas påtryckningar att INTE bli döpt. Vad har du för rättighet att förbjuda detta barn att bli döpt? Bibeln förbjuder inte detta i alla fall. Om man kan ta beslut om att överlämna sig till Gud efter noga överväganden genom omfattande bibelstudier, så är man lika kapabel att välja i sitt liv som en 80-åring.
Och det finns många exempel på när barnet valt att inte bli döpt, och senare gör det, eller inte blir döpt överhuvudtaget. Din situation där du känner dig i det närmaste tvingad till att bli döpt tror jag är väldigt få exempel, jag har ingen statistik, men det är min uppskattning. Det är nog flera av dessa som blir bittra och överdriver Jehovas vittnens behandling av barn, man tillämpar sin egen erfarenhet på alla Jehovas vittnen och drar alla över en kam. Man ser inte objektivt på det eftersom man känner sig illa behandlad trots att man har vetat konsekvenserna av att synda mot bibelns bud.
Men samtidigt så tycker jag själv att man ska uppmana barn att vänta med överlämnandet tills dom blir myndiga enligt det landets lagar, det finns ingen anledning att ha för bråttom med beslutet. Men om individen absolut har bestämt sig, så skulle man begå övergrepp mot barnet och Guds bud om man förbjuder människan att bli döpt. Om det vore så att Gud ville att man skulle uppnå en viss ålder innan man fick tillåtelse att bli döpt, så hade det stått i bibeln klart och tydligt. Men detta handlar i grunden om människans fria vilja, barn blir mogna vid olika åldrar. Bara för att landets lagar säger att man inte är myndig förrän 18 år, 16 år, 20 år så betyder det inte att man är en imbecill fram till just det datumet.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Jag har läst det många gånger ja, men det är ord som har skrivits av människor för tusentals år sedan med en helt annan världsbild än den vi har nu. Vissa saker kan man ta lärdom av, precis som man kan göra av koranen eller någon annan religion & livsuppfattning. Vi har blivit välsignade med ett sunt förnuft och jag tycker att många religiösa borde utnyttja det istället för att blint avkoda en gammal lagbok till sitt eget tycke.
Jehovas vittnen undersöker bibeln objektivt, det är därför man har fått ändra sin synsätt och läror på många olika sätt genom tiden. Man tolkar inte bibeln till sitt eget tycke, om det står att man ska utesluta syndare, så följer vi det. Även Jesus talade om att man inte ska umgås med syndare som inte ångrar sig på samma sätt som judar inte umgicks med hedningar.
Om man inte tycker om budskapet i bibeln så är det ok för mig, men kom inte och påstå att Jehovas vittnen inte använder förnuft, och tolkar enligt sitt eget tycke. Jag kan bevisa och argumentera för dom flesta läror som Jehovas vittnen har, att det inte handlar om ett eget tycke, utan om bibelns tycke. Dessutom har du själv medgett indirekt att dessa bud om uteslutning står i bibeln. Att förneka detta är verkligen att tolka bibeln enligt sitt eget tycke, att man väljer det som kittlar i örat och struntar i dom mer obekväma sanningarna som bibeln uttrycker.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
För övrigt så var jag för ung och naiv för att till fullo förstå det "avtal" jag ingick.
Får jag fråga varför du inte kunde hålla avtalet?
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Detta kan man tolka på många sätt.
Ok, vilka andra sätt man kan tolka detta på?
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Vad jag personligen kan säga är att en gud som förväntar sig att jag ska älska honom mer än mitt eget barn kan ta och rövknulla sig själv med sin lilla heliga skrift tills hans blöder ur arslet och skiter ut sina egna heliga inälvor! Detta är något som jag stör mig mest med jv, dvs att Jehova går före allt annat inklusive sina egna barn. Jag har barn själv så jag kan aldrig gå med på det och jag kan aldrig tänka mig att en allsmäktig gud skulle kräva något sådant av oss människor.
Det är dina egna uppfattningar, vad bibeln säger är klart och tydligt.
Detta är ju bland dom viktigaste buden (Matt 22:37). Om du inte har förstått detta så förstår jag att det gick som det gick. Jag funderar på vad du tänkte och hur du tänkte när du i bön i din ensamhet pratade med Gud, och sade att du skulle överlämna ditt liv till honom, vad trodde du att det innebar?
I praktiken så innebär det att om ens barn, mor, bröder vänder Gud ryggen och blir ond, så kommer kommer Gud att avskära onda människor oavsett om dessa tillhör någons familj:
"
Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och skickade bud efter honom. Det satt mycket folk omkring honom, och de sade: ”Din mor och dina bröder är här utanför och söker dig.” Jesus svarade dem: ”Vem är min mor och mina bröder?” Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”(Markus 3:31-35 Bibel2000)
"
Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas"(2 Petrus 3:7 Bibel2000)
Om man då tar parti för det ogudaktiga onda barnet, föräldern, syskonet i dess onda gärningar, så kommer man hamna bland de ogudaktiga.
Du säger att du aldrig kan tänka dig att en allsmäktig gud skulle kräva sådant här av oss människor, vilken gud menar du då? Vad baserar du dina påståenden om den allsmäktiga guden? Baserar du det genom din egen visdom och dina egna moraliska värderingar, eller har du hört den allsmäktiga tala till dig och berättat hur det ligger till?
Det är självklart att den enda källan vi har till att veta vad som är gott och ont är bibeln. Och om man anser bibelns bud är onda, så är du bara vis i dina egna ögon:
"
Ve dem som kallar ont för gott och gott för ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, surt till sött och sött till surt! Ve dem som är visa i egna ögon och anser sig själva kloka!" (Jes 5:20-21 Bibel2000)