2014-03-16, 22:39
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Håller med om att om(m) vi följer kapningsspåret så är en av piloterna mest sannolik gm.
Men hur menar du att NÅGON skulle ringt etc? Var fanns det tillräckligt bra mobiltäckning?

Alltså piloten kan ju alltid kommunicera, även där det inte finns mobilteckning, men det gjorde han inte. Dessutom svängde ungefär i samband med att transpondern stängdes av, eller t.o.m före har jag läst någonstans tror jag?

Samt att en kapning kanske inte går riktigt så snabbt till att man från ena sekunden till den andra är inne i cockpit, varför de skulle behövt inleda kapningen tidigare, där det kanske rent av fanns mobiltäckning fortfarande? Och Internet ombord är väl heller inte bekräftat på något håll så där vet vi väl varken eller. Men om de hade konstant uppkoppling, hade de det även när mobilnätet var nere.

Men piloternas tystnad är ju det tydligaste spåret, ingen mayday eller liknande. Allt lugnt och fint.
Citera
2014-03-16, 22:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Alltså piloten kan ju alltid kommunicera, även där det inte finns mobilteckning, men det gjorde han inte. Dessutom svängde ungefär i samband med att transpondern stängdes av, eller t.o.m före har jag läst någonstans tror jag?

Samt att en kapning kanske inte går riktigt så snabbt till att man från ena sekunden till den andra är inne i cockpit, varför de skulle behövt inleda kapningen tidigare, där det kanske rent av fanns mobiltäckning fortfarande? Och Internet ombord är väl heller inte bekräftat på något håll så där vet vi väl varken eller. Men om de hade konstant uppkoppling, hade de det även när mobilnätet var nere.

Men piloternas tystnad är ju det tydligaste spåret, ingen mayday eller liknande. Allt lugnt och fint.

Piloten i form av gärningsman hade uppenbarligen inget intresse av att kontakta någon. Hur skulle någon i kabinen bära sig åt? Har ju tidigare diskuterats att mobiltäckning är rätt otillförlitlig på höjd och helt försvunnen ute till havs
Citera
2014-03-16, 22:43
Medlem
Provokatörs avatar
En liten tanke bara, vid flera resor som jag företagit till platser där jag har dålig koll på om mobilen funkar så har jag tagit med mig en satellittelefon, inte otänkbart att någon passagerare hade en sådan med sig, skulle den funka inifrån flygplanskabinen tro?

/Provokatör
Citera
2014-03-16, 22:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
En liten tanke bara, vid flera resor som jag företagit till platser där jag har dålig koll på om mobilen funkar så har jag tagit med mig en satellittelefon, inte otänkbart att någon passagerare hade en sådan med sig, skulle den funka inifrån flygplanskabinen tro?

/Provokatör

Ingen aning. Intressant tanke
Citera
2014-03-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Alltså, försvinner strömmen, av någon anledning så öppnas dörren och säkerheten är borta, men hur skulle du bryta strömmen inifrån kabin?
Dit jag vill komma är att om strömmen bryts så har antingen dörren gått i lås eller gått upp. Den svaga punkten kan alltså vara om man kan bryta strömmen. Är detta både teoretiskt och praktiskt omöjligt i en 777?
Citera
2014-03-16, 22:47
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Problemet är att ingen källa verkar rapportera samma sak och förövrigt så tror jag
snarare handlar om att TV4 har missuppfattat något.

Jo? I flera dagar har världspressen rapporterat om husrannsankan och kartläggning av piloter m fl. Menar du att polisen i Malaysia kan agera hur som helst utan att det pågår en utredning?
Citera
Medlem
trongforhuds avatar
En fråga som någon kanske kan svara på om det är möjligt? Det kan inte vara så att piloten eller någon annan stänger av transpondern en stund å fippöar lite med den, gör en gir med planet och sedan dyker upp på radarn igen fast denna gång med nya beteckningar från transpondern så att alla tror att det är ett annat plan? Detta kanske inte ens är möjligt någon som vet?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Piloten i form av gärningsman hade uppenbarligen inget intresse av att kontakta någon. Hur skulle någon i kabinen bära sig åt? Har ju tidigare diskuterats att mobiltäckning är rätt otillförlitlig på höjd och helt försvunnen ute till havs

Säkert missförstånd från min sida. Piloten lär ju självkart inte skickat ut mayday om han själv är den som kapar planet

Jag tänkte snarare på övrig personal, utanför cockpit, samt passagerarna. Är det någon som har räknat ut hur många minuter det var mellan att transpondern försvann och mobiltäckning tog slut?

Om det tidsspannet är kortare än tiden det tog för eventuella "externa kapare" att ta sig in i cockpit, så borde rimligtvis någon av passagerarna skickat ut ett nödrop av något slag.
Citera
2014-03-16, 22:48
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:

/Provokatör

Kan inte svara på om någon passagerare hade satellittelefon med sig, men man kan nog lugnt utgå ifrån att de allra flesta förutsätter att man inte behöver en sådan i Beijing.

Sen har det diskuterats av och till om satellittelefoner i planet tidigare, vet inte vad vi kom fram till där? Någon som har koll på om det inte brukar finnas portabla satellittelefoner på flygen? Vore väl rätt käckt med en sån om planets egna system klappar ihop, eller man ligger och guppar mitt ute på Indiska oceanen i en livflotte?
Citera
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:

/Provokatör

Inte otänkbart, men osannolikt. Jag känner ingen med satellittelefon nuförtiden.
Citera
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Efter alla dessa presskonferenser och uttalande från Malaysia som minst sagt varit pajaserier. Är det helt enkelt så att de har från början fruktat att piloten låg bakom allt? Har de mörkat och dessutom skapat dimridåer för allmänheten?

Det är inte alls omöjligt att de anade från tidigt skede att deras egen personal låg bakom detta. En sak som får mig att rysa är när man tänker på att den svarta lådan lagrar 120 minuter data tillbaks i tiden. Har läst det någonstans. Kan någon verifiera åt mig om det stämmer? Är det därför som piloten flugit på en konstig kurs. Han vet att han måste bränna minst 120 minuter flygtid innan han sänker planet ner i havet annars kan någon om de hittar planet höra när andre piloten i panik försöker banka på cockpitdörren för att komma in i cockpit igen. Det kan ha utspelat sig någon form av kaos när han tog över planet själv som han inte vill skall kunna lyssnas på igen av en haveriutredning. Jag tror att det är en av anledningarna till att han flög så pass länge efter att ha stängt av transpondern. Dels ville han ut i Indiska Oceanen så att planet blir oerhört svårhittat dels ifall att någon hittar de svarta lådorna så skall de inte kunna fälla piloten postumt för massmord/flygplanskapning. I och med att piloten flög så pass länge finns inga spår kvar hur "kapningen" av planet gick till. Detta har gjort planerat och med vilje. Jag tror flygplanet blir oerhört svårhittat.
Citera
2014-03-16, 22:49
Medlem
God kväll, kära medapor!

Jag har funderat på en sak de senaste dagarna. Nämligen: hur stor är sannolikheten att mh370 inte ens lämnat marken från första början? Ganska stor, anser jag. Bevis?

http://imgur.com/AYy7SSL planets estimerade position inte alls långt ifrån Kuala Lumpur. Otippat.

•Hanteringen luktar mörkläggning och konspiration. Man presenterar syndabockar på löpande band i media till höger och vänster utan att verifiera uppgifterna.

Finns säkert en uppsjö punkter men jag orkar inte fundera ut fler. Ni kan säkert hjälpa till.

Konkret. Vad finns det öht som bevisar att mh370 entrade luftrummet kring Kuala Lumpur ca 00:41 för drygt en vecka sedan?

5k+ inlägg, grattis fb-anhängare. Väl använd tid *cough*, eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in