2014-03-14, 21:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrick.ekwall
En SJUKT överskattad spelare är Didier Drogba. Har aldrig sett honom göra något bra på planen och ändå höjs han till skyarna av alla anglofiler, främst Chelsea-fans då naturligtvis. Jag har i ärlighetens namn inte sett honom göra en enda bra match någonsin. Han bara springer runt och filmar...

Citat:
Ursprungligen postat av patrick.ekwall
Jag trollar verkligen inte. Och jag kan nog mer om fotboll än du. Drogba är en medelmåtta på sin höjd.

Du har tyvärr med eftertryck visat att du inte är särskilt kunnig i det här med fotboll. Jag ska förklara varför:

* Du tar dig friheten att dra till med att du minsann kan mer om fotboll än Viking. Redan här ringer ju varningsklockorna om att du är en pajas. Kan man något om fotboll så visar man det på andra sätt än att påstå att man kan mer om fotboll än andra.

* Du påstår att du aldrig sett Drogba göra en bra match. Givetvis ett tvättäkta "hål i huvudet-argument". Då kan jag ju dra till med att jag varken sett Messi eller Xavi eller Robben göra en bra match...och samtidigt skryta med att jag kan jävligt mycket om fotboll. Uppenbarligen finns det ju andra som sett Drogba göra bra matcher. Men du har tydligen tolkningsföreträde så det är vad du påstår dig ha sett som gäller.

* Ditt argument är tydligen att han bara springer runt & filmar. Ja, antingen är han väl då oerhört bra på att filma eftersom han är så uppskattad eller så gör han annat på planen också som du tydligen missat. Dessutom drar du här iväg en smiley som är svårbegriplig.

Alltså, bara för att internet finns så måste man ju inte gå ut & orera om allt som poppar upp i ens huvud. Här ansåg du att du kläckt sanningen om att Drogba egentligen på sin höjd är en medelmåtta & då måste du tala om det för oss andra. Att han är SJUKT överskattad. Okej då vet vi det. Intresseklubben har antecknat.

Sen finns det spelare i eliten som jag själv är lite tveksam till. Men man bör vara lite självkritisk & fundera över hur intressant det är för andra att läsa att spelare X är SJUKT överskattad. Har man inga riktiga argument att bygga det på utan det mest är en känsla man har, att någon i själva verket inte är något vidare, så får man nog respektera att folk som arbetar med fotboll tar ut spelaren i laget & ser kvalitéer. Sen har han ju gjort en del mål också Drogba, men det var kanske snedsparkar allihopa.
Citera
2014-03-15, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Nej, överskattad kan man inte kalla honom. Han var urstark och effektiv under en lång period, däremot är han väl normalskattad som en duktig och tongivande anfallare.

Zlatan är överskattad och har varit det länge. Å andra sidan var han väldigt underskattad i början av sin karriär, dock blev han aldrig så bra som man ibland trodde att han skulle ha kunnat bli och har varit alldeles för ojämn i sin karriär och haft svårt mot bra försvarare och topplag.

Alltså, spelare med sådana facit som Zlatan eller Drogba kan omöjligt vara överskattade. Det finns liksom inte, eftersom det knappt finns några andra i världens som bevisat sin nivå på så hög grad. Just dessa spelare har ju tagit sig från den absoluta botten av fotbollsherraväldet till den absolut högsta toppen genom att match efter match, säsong efter säsong, bevisa sitt otroliga värde, vilket jag tycker också borde väga in tungt här.

Zlatan började i Superettan, sedan i Allsvenskan och är nu där han är. Det är ju helt omöjligt att vara underskattad på den vägen. Drogba harvade runt i massa franska småklubbar innan han gick till Le Mans och Guingkamp för att sedan bli köpt till Marseille och fortsätta bevisa sin förmåga.

Spelare som Zlatan och Drogba är de som jag ser som nästan allra minst överskattade i världsfotbollen. Jag tycker i all ärlighet deras resa är bra mycket mer imponerande än Messi som fått sin talang utvecklad på ett silverfat i Barcelona sedan barnsben och sedan fått fortsätta utvecklas till den han är i världens bästa seniorlag med världens bästa passningsspel.

Nästan varenda "världsspelare" idag har ju startat med klart bättre förutsättningar än t.ex. Zlatan, som egentligen inte har någon grundlig "fotbollsuppfostran" att skryta med öht.

Jag tycker de allra flesta överskattade spelare idag är sådana som fått sin karriär upplagda på ett silverfat. Svårt att se att spelare som t.ex Thomas Müller hade varit sedd som en av världens bästa idag om han inte fick sina ungdomsår i Bayern Munchen för att sedan ta steget upp till A-laget. Puyol, Busquets, Raúl Gonzalez en hel klump med gamla Man U-spelare och väldigt många andra topp-divisonsspelare likaså. De är där det är för att det fick vara i rätt lag, annars 80% av dem aldrig varit "världsstjärnor" i CL-lag.

Det är omöjligt att Zlatan är underskattad med den långa vägen han har tagit med ständigt avgörande prestationer för sina klubbar och fortfarande gör nu när han börjar riktigt erkänd som +30åring. Han kanske snarare är underskattad, fatta att den mannen säkerligen hade kunnat uträtta mer om han fostrats i en CL-toppklubbs akademi sen 10års-ålders och sedan spelat internationell toppfotboll sedan ca 18-årsåldern.
Senast redigerad av Faleralera 2014-03-15 kl. 04:54.
Citera
2014-03-15, 04:57
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faleralera
Alltså, spelare med sådana facit som Zlatan eller Drogba kan omöjligt vara överskattade. Det finns liksom inte, eftersom det inte finns några andra av i närheten samma facit på samma nivå. Just dessa spelare har ju dessutom tagit sig från den absoluta botten av fotbollsherraväldet till den absolut högsta toppen genom att match efter match, säsong efter säsong, bevisa sitt otroliga värde, vilket jag tycker också borde väga in tungt här.

Zlatan började i Superettan, sedan i Allsvenskan och är nu där han är. Drogba harvade runt i massa franska småklubbar innan han gick till Le Mans och Guingkamp för att sedan bli köpt till Marseille och fortsätta bevisa sin förmåga.

Spelare som Zlatan och Drogba är de som jag ser som nästan allra minst överskattade i världsfotbollen. Jag tycker i all ärlighet deras resa är bra mycket mer imponerande än Messi som fått sin talang utvecklad på ett silverfat i Barcelona sedan barnsben och sedan fått fortsätta utvecklas till den han är i världens bästa seniorlag med världens bästa passningsspel. Detsamma gäller spelare som C.Ronaldo.

Nästan varenda "världsspelare" idag har ju startat med klart bättre förutsättningar än t.ex. Zlatan, som egentligen inte har någon grundlig "fotbollsuppfostran" att skryta med öht.
Zlatan har som sagt varit väldigt ojämn genom åren. Jag såg många av hans matcher under säsongerna i Italien och stundtals var han rent bedrövlig på planen, häckade på mittplan och väntade på bollar, jobbade varken framåt eller hemåt, det var promenadtempo. Han var även tam i många av dom viktiga matcherna mot dom andra topplagen, fick inte ut något av sitt spel och blev osynlig.

Han är en mycket mognare, klokare och mer aktiv och konstruktiv fotbollsspelare idag som får utlopp för sin talang, men han spelar också i franska ligan i ett lägre tempo. Men kanske baserar jag min bild av hans överskattning på den fjantiga svenska pressens ständiga Zlatan-hyllande där han enligt svenska journalister tydligen är den överlägset bästa spelaren i världshistorien och där sportsidorna varje dag har minst femtio artiklar om Zlatan. Här slår Zlatan en bredsida, här tar Zlatan emot bollen, här tränar Zlatan skott, här pillar Zlatan sig i näsan. Ser man på hur Zlatan betraktas internationellt av fotbollskunnigt folk och andra spelare så håller man ju honom under den yttersta toppen, bakom Messi, Ronaldo, Ribery etc. och det är där nånstans jag skulle placera honom också. I England är han väl rentav något underskattad.
Citera
2014-03-15, 17:08
Medlem
Calogeros avatar
Nu har han ju förvisso stått för en väldigt bra säsong, men en spelare jag alltid hållit som lite överskattad är Karim Benzema. Tycker han känns stel och statisk. Tycker Real Madrid borde satsat på att behålla Higuain istället. Nåja.
Citera
2014-03-15, 19:06
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Zlatan har som sagt varit väldigt ojämn genom åren. Jag såg många av hans matcher under säsongerna i Italien och stundtals var han rent bedrövlig på planen, häckade på mittplan och väntade på bollar, jobbade varken framåt eller hemåt, det var promenadtempo. Han var även tam i många av dom viktiga matcherna mot dom andra topplagen, fick inte ut något av sitt spel och blev osynlig.

Han är en mycket mognare, klokare och mer aktiv och konstruktiv fotbollsspelare idag som får utlopp för sin talang, men han spelar också i franska ligan i ett lägre tempo. Men kanske baserar jag min bild av hans överskattning på den fjantiga svenska pressens ständiga Zlatan-hyllande där han enligt svenska journalister tydligen är den överlägset bästa spelaren i världshistorien och där sportsidorna varje dag har minst femtio artiklar om Zlatan. Här slår Zlatan en bredsida, här tar Zlatan emot bollen, här tränar Zlatan skott, här pillar Zlatan sig i näsan. Ser man på hur Zlatan betraktas internationellt av fotbollskunnigt folk och andra spelare så håller man ju honom under den yttersta toppen, bakom Messi, Ronaldo, Ribery etc. och det är där nånstans jag skulle placera honom också. I England är han väl rentav något underskattad.

Instämmer, det är bara att leta upp gamla trådar om Zlatan där folk hela tiden sågar och ifrågasätter honom och hans spel rejält. Dock ska det sägas att även om ibland kritiken mot Zlatans spel var befogad så låg det mycket avundsjuka och politik bakom många av de bittra "forumexperterna" som då spottade på Zlatans spel men att han inte var på någon hög nivå längre perioder ibland stämmer också.
Först när Z fyllde 30 mognade han ordentligt i sitt spel och det är nog ingen som ifrågasätter hans briljans på plan de senaste 3 åren.
Det som hjälpte honom att göra stor karriär var ju att han i tidigt ålder vann skytteligan i en av de bästa ligorna i Europa dvs i Italien och på det sättet gjorde sig ett välkänt namn inom fotbollsvärlden.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-03-15 kl. 19:16.
Citera
2014-03-15, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Nu har han ju förvisso stått för en väldigt bra säsong, men en spelare jag alltid hållit som lite överskattad är Karim Benzema. Tycker han känns stel och statisk. Tycker Real Madrid borde satsat på att behålla Higuain istället. Nåja.

Han har aldrig varit riktigt bra när jag sett honom. Känns inte som en striker av världsklass.
Citera
2014-03-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Han har aldrig varit riktigt bra när jag sett honom. Känns inte som en striker av världsklass.

Under stora perioder i Real har Benzema varit värdelös och jävligt ojämn. Men att säga att han inte är en striker i världsklass är ju bara hjärndött och befängt. Duger inte 108 mål och 55 assist på 221 matcher? det har han mäktat med i Real. Dessutom har han gjort 35 mål på 55 matcher i CL, vilket innebär att hans målratio i CL är bland de bästa i historien. Levererar också till skillnad ifrån Higuain i stora matcher.

Benzema är utan tvekan topp tio på sin position.
Citera
2014-03-16, 18:01
Medlem
Citat:
Nej, överskattad kan man inte kalla honom. Han var urstark och effektiv under en lång period, däremot är han väl normalskattad som en duktig och tongivande anfallare.

Zlatan är överskattad och har varit det länge. Å andra sidan var han väldigt underskattad i början av sin karriär, dock blev han aldrig så bra som man ibland trodde att han skulle ha kunnat bli och har varit alldeles för ojämn i sin karriär och haft svårt mot bra försvarare och topplag.

Zlatan överskattad? Överlag håller jag inte med dig där. De som hävdar att han är bäst i världen överskattar honom, men de flesta gör icke det. Han är ju bättre än någonsin och skulle knappast hävda att hans utvecklingskurva varit någon form av besvikelse. I min mening rättvist framröstad som världens 4:e bästa fotbollsspelare, vilket är en jävla bedrift med tanke på att har konkurrerar med gubbar som Ronaldo och Messi, vilka av många anses och i framtiden antagligen kommer anses som bland de främsta genom tiderna.
Citera
2014-03-16, 22:09
Medlem
Jag tycker Peter Crouch är underskattad, och även i viss mån hans vapendragare i Stoke - Walters.
Crouch ger ofta försvarsspelare fullt upp på fasta situationer speciellt. Han har även vissa spetskvaliteter som inte alla har, med nickar och långa spindelben. Jag ser han som bra mer teknisk än vad han ger sken av. Spelat i många klubbar med hyfsad framgång, gjort bra matcher mot bra lag, t ex sänkt Milan i CL för Tottenham, Drömmål mot City härom säsongen etc.

Walters ser jag som en elmander-typ fast lite vassare. Jobbar över hela planen och ger allt. Tycker han har bra psyke som inte räds att ta straffar när som helst oavsett hur det gått innan. Han verkar vara första killen i laguttagningen, både nu under Hughes men även av tidigare managers, så han måste ju göra nånting rätt. Har en känsla av att han gör mycket jobb i det tysta i matcherna.

Dessa två killar håller ju i mycket av Stokes anfallsspel och det räcker uppenbarligen till för att ledigt undvika nedflyttning i alla fall.
Citera
2014-03-16, 22:56
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag tycker Peter Crouch är underskattad, och även i viss mån hans vapendragare i Stoke - Walters.
Crouch ger ofta försvarsspelare fullt upp på fasta situationer speciellt. Han har även vissa spetskvaliteter som inte alla har, med nickar och långa spindelben. Jag ser han som bra mer teknisk än vad han ger sken av. Spelat i många klubbar med hyfsad framgång, gjort bra matcher mot bra lag, t ex sänkt Milan i CL för Tottenham, Drömmål mot City härom säsongen etc.

Walters ser jag som en elmander-typ fast lite vassare. Jobbar över hela planen och ger allt. Tycker han har bra psyke som inte räds att ta straffar när som helst oavsett hur det gått innan. Han verkar vara första killen i laguttagningen, både nu under Hughes men även av tidigare managers, så han måste ju göra nånting rätt. Har en känsla av att han gör mycket jobb i det tysta i matcherna.

Dessa två killar håller ju i mycket av Stokes anfallsspel och det räcker uppenbarligen till för att ledigt undvika nedflyttning i alla fall.
Haha Walters som skyfflade en boll 30 meter over mot Chelsea fran straffpunkten efter att tidigare under matchen gjort 2 sjalvmal. Usel fotbollsspelare.

Haller med om att Crouch ar battre an man tror dock.
Citera
2014-03-16, 23:19
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag tycker Peter Crouch är underskattad. Crouch ger ofta försvarsspelare fullt upp på fasta situationer speciellt. Han har även vissa spetskvaliteter som inte alla har, med nickar och långa spindelben. Jag ser han som bra mer teknisk än vad han ger sken av. Spelat i många klubbar med hyfsad framgång, gjort bra matcher mot bra lag, t ex sänkt Milan i CL för Tottenham, Drömmål mot City härom säsongen etc.

Håller med. En av världens bästa target forwards, han är ju inte bara bra på att nicka ner bollarna utan även på att ta emot med fötterna och sätta ner på mittfältare. Gör bra med poäng för att spela i Stoke tycker jag. 6+5 hittills på kanske 25-26 matcher (bänkades en del i början av säsongen).

Glöm heller inte hans landslagsmålfacit: 42 matcher och 22 mål. Det är grymt.

Är man två meter lång och kan använda den styrkan samt har medspelare som förmår använda sig av det är man alltid ett hot mot vilket lag som helst.
Citera
2014-03-17, 13:54
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillmats
Du kan ju inte tro på allvar att du ska bli tagen på allvar när du vräker ur sig såna idiotgrejer? Och hur i helvete vet du om du kan mer om fotboll än hen??

Inte ens på fotbollsforumet kan man få slippa vidriga politiserade ord som "hen", trist.

On topic: Jag har alltid tyckt att Pablo Aimar varit underskattad. Visst var han kanske lite ojämn och vek, men ofta helt briljant. Stort passningsspel och stor spelförståelse, kryddat med en underbar teknik. Han borde ha spelat i större klubbar och han borde haft en längre landslagskarriär, speciellt med tanke på att Argentina lidit brist på kreativa/offensiva mittfältare under den aktuella tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in