2014-03-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekongo
Skulle planet ha kunnat nå afrikas horn/somalia?

Ta upp kartan,,kolla längden från avgångsort til destination och lägg till at det finns liite mera bränsle,,
sen drar du en cirkel runt där den sist sågs och destinationsorten,,då ser du hur långt kommer du om du cirklar et fullt varv runt,,
Citera
2014-03-16, 21:21
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Nu var det ju inte fråga om att kapare skulle ta sig in i cockpiten utan passagerare och crew
som skulle in till en pilot som bestämt sig för att ta livet av sig.
Jag är inte intresserad av dina egna teorier om kassaskåpsdörren , verktyg finns det alltid om
man tänker till och har sex timmar på sig.

Piloten kan enkelt ha ihjäl alla på flygplanet genom att depresurisera kabinen. Det är helt omöjligt för passagerare att bryta in i cockpiten innan de dör.
Citera
2014-03-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
De har kapat ett plan och mot all jävla förmodan lyckats landa den någon stans i säg Pakistan utan att någon märker. Then what? Nu är du tillbaka på ruta noll. Det hade varit tusen gånger enklare att bara stjäla ett tomt plan i ett land med mindre flygsäkerhet om det nu var det du behövde.

Om syftet med en kapning var att använda planet i terrorattack (vilket är fullt möjligt) så är det enda tänkbara scenariot att attacken skulle utföras i samband med kapningen.

Ja, det är är ju inte omöjligt att planet skulle kunna befinna sig i Pakistan, de härbärgerade faktiskt Usama Bin Laden.

Citat:
Then what?

Det kan ju vara så att det INTE är flygplanet i sig man vill ha. Det kan ju faktiskt finnas något mycket speciellt ombord på planet man vill ha. Det skulle kunna vara något ur lasten, en passagerares handbagade, eller kanske till och med en passagerares kunskap.

Detta skulle kunna vara en anledning till att man inte hittat planet eller att någon terror grupp tagit på sig ansvaret. De som kapat planet har redan fått vad de vill ha.
Citera
2014-03-16, 21:26
Bannlyst
Vet inte om det här har tagits upp förut men var det inte en pilot från kina eller liknande som tog livet av sig i slutet på -90 början på -00 talet genom att krascha planet rakt ner i sjön efter drygt halva resan. Han hade också en ung andrepilot med sig som var från australien om jag inte mins helt fel. Han sa åt andrepiloten att gå ut och hämta en huvudvärkstablett och vatten åt han eller något liknande och när han var ute så stängde förstepiloten av transpondern och all annan utrustning samt låste dörren till cokpit och samlade sig någon minut innan han tröck planet rakt ner i havet.

Han gjorde detta för att han hade förlorat några miljoner på börsen ett tag innan och hade lovat att betala tillbaka pengarna så fort han kom hem från den resan. Måste va lätt att googla upp det för den som är intresserad. Dom hittade ju inte mycket av planet förutom att några grabbar på stranden hade hört ett plan krascha, eftersom planet gått sönder i luften för det gick så snabbt när han dök så hamnade lite delar i skogen som dom hittade först, men resten av planet fick dom börja gräva i havsbotten för att få fram med stora kranar på båtar. Dom hittade ändå inte så många % av hela planet vad jag kommer ihåg.
Citera
2014-03-16, 21:28
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W3s
Vet inte om det här har tagits upp förut men var det inte en pilot från kina eller liknande som tog livet av sig i slutet på -90 början på -00 talet genom att krascha planet rakt ner i sjön efter drygt halva resan. Han hade också en ung andrepilot med sig som var från australien om jag inte mins helt fel. Han sa åt andrepiloten att gå ut och hämta en huvudvärkstablett och vatten åt han eller något liknande och när han var ute så stängde förstepiloten av transpondern och all annan utrustning samt låste dörren till cokpit och samlade sig någon minut innan han tröck planet rakt ner i havet.

Han gjorde detta för att han hade förlorat några miljoner på börsen ett tag innan och hade lovat att betala tillbaka pengarna så fort han kom hem från den resan. Måste va lätt att googla upp det för den som är intresserad. Dom hittade ju inte mycket av planet förutom att några grabbar på stranden hade hört ett plan krascha, eftersom planet gått sönder i luften för det gick så snabbt när han dök så hamnade lite delar i skogen som dom hittade först, men resten av planet fick dom börja gräva i havsbotten för att få fram med stora kranar på båtar. Dom hittade ändå inte så många % av hela planet vad jag kommer ihåg.

Är det denna du menar?

http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185
Citera
2014-03-16, 21:29
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Hur är det med radartäckning i Australien? Det spekuleras att planet kan ha flugit dit. Men jag har svårt att tro det. Australien känns inte som det land man tar ett kapat plan till. Det är troligare i mina ögon att man tagit sig obemärkt igenom Indiens luftrum, som visst bara har radarn igång "när det behövs".
Jag har inte flugit över Australien, så jag vet inte.

Men Indien flyger jag däremot regelbundet över.
Det är få länder där militären är så på tå som där. Även civila flyg (som ju är planerade och därmed föranmälda) måste separat kontakta militären innan man närmar sig Indiskt luftrum, för att minska risken för missförstånd.
Betänk att Indien är en kärnvapennation i en ganska orolig del av världen.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Nu var det ju inte fråga om att kapare skulle ta sig in i cockpiten utan passagerare och crew
som skulle in till en pilot som bestämt sig för att ta livet av sig.
Jag är inte intresserad av dina egna teorier om kassaskåpsdörren , verktyg finns det alltid om
man tänker till och har sex timmar på sig.
De förstärka dörrarna som började installeras efter 911 är konstruerade just för att det ska vara omöjligt att ta sig in i cockpit med de medel som står till buds inne i ett flygplan.
Citera
2014-03-16, 21:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Så kapningen gick snett efter att de landat planet menar du? Man fick pings i 7 timmar, det är bekräftat. Det är inte Malaysia som kom ut med den uppgiften utan satelliterna.

Höjderna ska tas med en nypa salt enligt uppgift.

Rättegången/politik, skadeståndet, familjeproblem.

Nr 3 avfärdar jag direkt som ett påstående, ingen fakta bara påstående. Rättegångar/politik.., hur många känner du som inte är nöjda med dagens samhälle ?

Det är ett myyycket långt steg att gå ifrån missnöje med politik (o inneha ett mkt bra jobb) till massmord.

2`an.., okej vi lämnar det. Vi skall ta det med en nypa salt då.

1. Det är den springande frågan.., hur länge och vart/kurs/fart, i vilken höjd..?

1:an är den intressanta, men jag litar inte idag på vad som sägs ha hänt, dvs pings 7 timmar efter som du säger. I denna historia har det flera gånger om kommit fram "bekräftade uppgifter", som senare blivit dementerade.

Myndigheterna i Malaysia är desperata för att finna förklaringar
Citera
2014-03-16, 21:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tror du tänker lite omvänt här. Som de flesta gör här i tråden. Det ni gör, är att ni försöker leta efter den ENKLASTE, den mest RIMLIGA förklaringen.
Vem vem pratar om rimlighet?
Nu skall vi tala om sannolikhet snarare än rimlighet.
Är det rimligt att planet försvinner som det gör ÖVERHUVUDTAGET? Nej du, det är inte rimligt, men ändå hände det.

Är det rimligt att kapten stjäl planet med 200 passagerare ombord? Nej du, inte det minsta rimligt, varför skulle någon göra något sådant? Finns liksom inte mycket rimlighet i det.

Men är det sannolikt? Ja, det är ju högst sannolikt vet vi ju idag, med den fakta vi har.

Och då är åter frågan, vad är mest SANNOLIKT i denna situation?

Att piloten medvetet flyger ur kurs, och drar iväg till världens ändå för att styra planet rätt i havet?

Eller att han faktiskt har någon TANKE bakom det han gör?

Vad kan då tanken vara bakom det han gör? Att mörda passagerarna? Det kan han ju göra direkt efter takeoff så det håller inte.
Då finns det ju inte många anledningar kvar för honom, mer än att landa planet någonstans, av någon idag okänd anledning. Sedan kan man spinna vidare på den linjen också, och vidareutveckla det. Och det är vad VI, "idiotiska foliehattar" gör, baserat på det som idag är MEST sannolikt. Inte RIMLIGT, utan SANNOLIKT. Det är en STOR skillnad.

Ett bra tips. Sluta titta på vad som är rimligt och titta mer på vad som är sannolikt..

Du drar slutsatser som är väldigt dåligt underbyggda när du bygger dina hypoteser.

Låt mig börja med den mest uppenbara (som du ändå tydligen inte kan se): Varför måste det vara kaptenen? Finns det någonting i de fakta vi har som utesluter att det inte är flygstyrmannen som ligger bakom alltihop?

Detta leder vidare till nästa fråga: Varför utgår du från att en medveten kapning i syfte att landa planet någonstans MÅSTE ha resulterat i en landning. Apropå osannolikheter och rimligheter: Det kanske var den unge styrmannen som gjorde en felbedömning. Med resultatet att planet kraschade i havet. Det kanske var ett nytt Pennsylvania: Människor stormar cockpiten och vem som än sitter bakom spakarna förlorar kontrollen över planet som kraschar. DET vet vi ju faktiskt har hänt redan.

Är självmord då helt uteslutet? För det första blir det inte uteslutet för att du upprepar din teori om att han "borde" ha kraschat planet direkt efter take-off. Du har redan fått förklarat för dig att det är ett förenklat och grunt psykologiskt tänkande du ägnar dig åt här. Dessutom finns som kanske bekant indikationer på pilotsjälvmord (Egypt Air flight 990) som inträffade halvvägs in i flygningen. Man kan inte räkna med att varje självmördare följer vanlig standardlogik i sitt handlingssätt. Det kan finnas många skäl till att göra som han gjorde (om han nu gjorde det). Ett kan vara att få tid att tänka efter helt enkelt, reflektera under sina sista ögonblick. Ett annat att det faktiskt psykologiskt kan ta emot att bara flyga mot sin egen död på det sätt du beskriver. Jag har redan föreslagit att stigningen kan ha varit ett sätt att försätta sig själv och resten av planet i medvetslöst tillstånd och senare död och sen låta planet flyga över havet till bränslet tar slut. Ett ganska fridfullt slut. Kanske "behövde" han göra något sådant för att rättfärdiga det hela inför sig själv. Spekulationer naturligtvis, men inte egentligen mer osannolika än dina spekulationer. Och de har dessutom fördelen att de kommer runt problemet med bristen på radarobservationer av planet.
Citera
2014-03-16, 21:33
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nr 3 avfärdar jag direkt som ett påstående, ingen fakta bara påstående. Rättegångar/politik.., hur många känner du som inte är nöjda med dagens samhälle ?

Det är ett myyycket långt steg att gå ifrån missnöje med politik (o inneha ett mkt bra jobb) till massmord.
Även om den dömande rättegången slutade för endast 4 timmar innan du klev på flygplanet? Det låter iaf som en mycket troligare förklaring än en kapning som gick snett.
Citera
2014-03-16, 21:37
Medlem
Uran233s avatar
Var syftet med att stiga till 45000 feet att ha ihjäl passagerarna?
Citera
2014-03-16, 21:38
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Kan du förtydliga vad era teorier som involverar att planet landat exakt är? Det enda jag har sett från er är extremt otänkbara teorier.

Det har ju presenterats ett otal gånger men jag kan dra det snabbt igen:

1. Planet landar för att sedan bestyckas med massförstörelsevapen, för att sedan leverera detta till exempelvis New York, London, eller annat möjligt mål. Varför göra så här då? Du skulle ju knappast kunna få ombord ett kärnvapen på ett flyg i exempelvis Kuala Lumpur, eller hur? Plus att nu har de en 777a i så fall som är precis som vilket annat passagerarplan som helst, som flyger in och ut ur bland andra städer - New York. Så med rätt kompetens, kanske man skulle kunna se till så den kan komma in utan att bli nerskjuten. Är detta rimligt? Nej, men är det rimligt att planet överhuvudtaget försvinner? Nej. Var 9/11 rimligt? Nej, hände det ändå? Ja.
Förstår du mina tankegångar? Man kan ju knappast avfärda teorin helt och hållet, även om sannolikheten inte är den största. Men vad har man att gå på nu egentligen? Det blir ju inte mycket vettigt kvar att gissa på.

2. Annan teori från mig, som jag tog upp mer som en helt genial handling (egentligen), att man bara behöver lyfta med planet igen, fullt med passagerare och flyga mot USA, eller Kina eller whatever.
Om det är en terroaktion så behöver inte terroristerna mörda en enda människa, det skulle USA eller Kina eller whatever, göra åt de genom att skjuta ner planet när det närmar sig tänkbara mål.

Scenario 2 är så enkelt att genomföra att de skulle kunna göra det när som helst, förutsatt att planet redan har landat. Man har ju redan kommit över ett plan fullt med passagerare och kommit undan med det, så tillvida planet inte ligger på havets botten.

Citat:
Det andra som tagits upp är att planet kapats och landats för att användas i en terrorattack. Den här teorin är ännu mer hjärndöd. Hur har ni ens tänkt att detta ska gå till? De har kapat ett plan och mot all jävla förmodan lyckats landa den någon stans i säg Pakistan utan att någon märker. Then what? Nu är du tillbaka på ruta noll. Det hade varit tusen gånger enklare att bara stjäla ett tomt plan i ett land med mindre flygsäkerhet om det nu var det du behövde.

Ett passagerarplan av typen 777a är ju betydligt mer vanlig in och ut ur exempelvis New York, än några konstiga ovanliga små plan som är stulen från något arabland eller liknande. Plus att du måste kunna ta dig till andra sidan jordklotet med den, så den måste klara långa sträckor.

Citat:
Om syftet med en kapning var att använda planet i terrorattack (vilket är fullt möjligt) så är det enda tänkbara scenariot att attacken skulle utföras i samband med kapningen.

Inte om du vill bestycka den med massförstörelsevapen, för då måste du mellanlanda, och då är vi där återigen.
Citera
2014-03-16, 21:38
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkef
Ja, det är är ju inte omöjligt att planet skulle kunna befinna sig i Pakistan, de härbärgerade faktiskt Usama Bin Laden.

Det kan ju vara så att det INTE är flygplanet i sig man vill ha. Det kan ju faktiskt finnas något mycket speciellt ombord på planet man vill ha. Det skulle kunna vara något ur lasten, en passagerares handbagade, eller kanske till och med en passagerares kunskap.

Detta skulle kunna vara en anledning till att man inte hittat planet eller att någon terror grupp tagit på sig ansvaret. De som kapat planet har redan fått vad de vill ha.

Dumheter. Den enorma elefanten i rummet för den teorin är ju faktumet att det finns ungefär tusen enklare och mindre riskabla sätt att kidnappa en person eller stjäla ett föremål än att kapa ett passagerarplan från en av världens modernaste flygplatser, flyga obemärkt genom flera länder och sedan landa planet. Tanken är löjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in