2014-03-16, 20:55
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Fast dagens plan kan ju landa på automaten.

Jo, men då måste landningsbanan vara utrustad med sändare som flygplanet kan låsa på för att ta sig ner automatiskt. Tror inte detta finns på första bästa sandstrand.
Citera
2014-03-16, 20:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jaha, så bara för att terrorister har haft ihjäl mängder av oskyldiga människor genom att spränga sig samt oskyldiga i luften i ett ögonblick så kommer kaptenen på detta flygplan nödvändigtvis inte ha några problem att låta det tynga ner hans samvete?

Samvete? Trollar du nu eller menar du på fullaste allvar att en terrorist som vill mörda låter bli för att inte tynga ner sitt samvete?

Begriper inte hur du tänker?
Citera
2014-03-16, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svennekongo
Skulle planet ha kunnat nå afrikas horn/somalia?
Nej. Diego Garcia är i vägen. Om man ens hade tillräckligt med bränsle för att nå Afrikas östkust, vilket jag tvivlar på.
Citera
2014-03-16, 20:58
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Även kaparna vill kanske leva så länge som möjligt , även om de misslyckats med sitt uppdrag.
och ser de en annan utväg så låter de piloterna flyga så länge som möjligt.

Jag vill gärna ha en källa på att dörren till cockpiten skulle vara omöjlig att ta sig igenom på sex timmars tid. Det är väl knappast en kassaskåpsdörr.

Det är ju knappast så att dom hade med sig en kofot på planet. Det går säkert att forcera dörren men dom lär är ju mer eller mindre limiterade till sina händer och kanske något tillhygge dom kunnat göra utav vad som fanns på interiören i planet.

Det troligaste i sådana fall skulle ju vara att dom lyckats hota sig in i cockpiten. Genom att döda en passagerare i taget eller liknande så att dörren öppnades.
Men det ska ju inte vara så att man bara kan göra hopp tacklingar i flera timmar på dörren tills den går sönder.
Citera
2014-03-16, 20:58
Medlem
Pixelknights avatar
Med "God Natt" som sista ord från piloten känns det ju som att ett självmord har ägt rum...
Citera
2014-03-16, 21:00
Medlem
Track3rs avatar
Angående den nuvarande teorin om att planet blivit kapat och gjort en helvändning till någon ögrupp flera timmar från platsen, borde inte någon på planet gjort en uppdatering om detta via sociala medier? Det känns osannolikt att ingen av de 239 passagerarna inte lämnat några tecken som tyder på en kapning.
Citera
2014-03-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Jo, men då måste landningsbanan vara utrustad med sändare som flygplanet kan låsa på för att ta sig ner automatiskt. Tror inte detta finns på första bästa sandstrand.

Nej men det var det ju inte tal om i inlägget utan på en förut utvald plats,

Det finns väl portabel militär sådan utrustning också då?
Citera
2014-03-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej, du ÄR en halmgubbetönt. Då vet vi det och kan skita i dig och dina konspirationsteorier i fortsättningen. Det gör tråden LITE enklare att följa åtminstone. #LyfterPåHatten

I ett fall som detta är inte det inte den enklast lösningen man går på utan man försöker i första hand uttömma alla möjligheter att hitta passagerare vid liv. Den enklaste lösningen är ju naturligtvis att planet störtade i havet och alla dog, men teorierna om att planet har landat är betydligt intressantare eftersom då finns fortfarande ett hopp att några kan ha överlevt och då finns de anledning att sätta in stora resurser.
Eftersom det nu finns indikationer som skulle kunna peka på Kina så hoppas man att kineserna verkligen hjälper till att leta i det aktuella området. Samma sak om planet skulle flugit söderut. Alla länder som har öar måste hjälpa till.
Har man inte hittat något om en månad kanske så kan man nog ge upp hoppet att hitta någon vid liv och då kan man fortsätta sökningarna i havet.
Citera
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Och medan ni var inne på totalhaveri och crash och annat idiotiskt, där det var otänkbart att piloten ens var inblandad. Så skrev jag följande, för hela 6 dagar sedan:
"Kanske skulle ändrat "kraschat" till "försvunnit" i trådrubriken? Ingen vet någonting. Den skulle lika gärna kunna vara kapad och "stulen", därmed flugen någonstans."

Istället för att vara en "dålig förlorare" och gå runt och må dåligt för att någon haft mer rätt än dig, så behöver du inte kasta skit på den som haft mer rätt än dig.

Det jag misstänkte, baserat på det fakta som fanns då, för 6 dagar sedan. Det är idag allmänt kännt att det är så det förmodligen gått till. Det är alltså den bästa bild vi kan få av händelsen idag.

Hade jag TUR? Tur skulle det ha varit om jag HELT VILT gissade. Mina teorier var redan då baserade på fakta vi kände till för tillfället. Sen var det, åtminstone enligt mig själv, extremt lätt att räkna ut vad som var mest sannolikt.

Tydligen har vissa svårigheter att få samma "siffror att gå ihop".

Kan du förtydliga vad era teorier som involverar att planet landat exakt är? Det enda jag har sett från er är extremt otänkbara teorier.

Det fösta som tagits upp är en gisslandsituation för att utpressa flygbolaget/myndigheter på pengar. Denna teori är helt hjärndöd. För det första blir det ju väldigt svårt att förklara varför inte kaparna i sådana fall hört av sig. Sedan finns det ingen som helst möjlighet att komma undan med något sådant. Omvärlden med USA i spetsen skulle aldrig vika sig och betala ut några pengar. Det finns en anledning till att terrororganisationer slutade med flygkapningar i ett försök att få in pengar för flera decennier sedan. Redan på den tiden gick det alltid åt helvete och idag vore det oändligt mer omöjligt.

Det andra som tagits upp är att planet kapats och landats för att användas i en terrorattack. Den här teorin är ännu mer hjärndöd. Hur har ni ens tänkt att detta ska gå till? De har kapat ett plan och mot all jävla förmodan lyckats landa den någon stans i säg Pakistan utan att någon märker. Then what? Nu är du tillbaka på ruta noll. Det hade varit tusen gånger enklare att bara stjäla ett tomt plan i ett land med mindre flygsäkerhet om det nu var det du behövde.

Om syftet med en kapning var att använda planet i terrorattack (vilket är fullt möjligt) så är det enda tänkbara scenariot att attacken skulle utföras i samband med kapningen.

Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Så är det.

2012 så var det i snitt 30'000 flighter varje dygn, tänk då om alla flighter ska skicka
den information som sparas till FDR och CVR, var 5:e minut.

Även om långtifrån alla flight flyger inte samtidigt men det skulle ändå röra sig om en ofantlig mängd
data som hela tiden skulle behöva skickas via satellit till en stor serverpark någonstans.

Den kapacitet finns inte helt enkelt inte hos satelliterna.

Nej, så är det verkligen inte. Jag flög Emirates A380 nyligen och satt och surfade upp mångdubbelt så mycket bandbredd som det hade behövts för att skicka "svarta lådans" information var 5e sekund under den aktuella flighten.

Det kostade mig 10 dollar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Track3r
Om teorin att planet blivit kapat och gjort en helvändning till någon ögrupp flera timmar från platsen, borde inte någon på planet gjort en uppdatering om detta via sociala medier? Det känns osannolikt att ingen av de 239 passagerarna inte lämnat några tecken som tyder på en kapning.

Ute till havs där planet vände finns ingen mobiltäckning.
Citera
2014-03-16, 21:03
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Med "God Natt" som sista ord från piloten känns det ju som att ett självmord har ägt rum...

Nästa gång jag ska säga hej då till någon och det är kväll och personen säger god natt ska jag direkt ringa psykakuten för självmordsbevakning på min vän.

Kaptenen har nog sagt så till alla flygledare under hela sin karriärer varenda gång dom han ska avsluta kontakten med en flygledare på ett nattflyg. Man kan vara konspiratorisk och leta logiska förklaringar utanför lådan men man ska inte överanalysera allt.
Citera
2014-03-16, 21:04
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det vet vi inte, dvs att planet var uppe i 7 timmar.

Så kapningen gick snett efter att de landat planet menar du? Man fick pings i 7 timmar, det är bekräftat. Det är inte Malaysia som kom ut med den uppgiften utan satelliterna.

Citat:
Helios alternativet tror jag inte på, man gick upp.., ner.., samtidigt som vitala data är "offline", medvetet.

Höjderna ska tas med en nypa salt enligt uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Självmord.., varför..? Ett stort varför ?.

Rättegången/politik, skadeståndet, familjeproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in