Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Tvärt om skulle jag vilja påstå. Finns inte på kartan att terroristerna skulle låta passagerarna leva. VARFÖR skulle de det?
Om det är ett terrordåd, oavsett om det är mot passagerarna i planet, eller om det är planer på senare användning av flygplanet för att mörda andra oskyldiga, så finns det ingen mening med att skona de på planet.
Finns ju ingen logik bakom.
Så om planet har landat är risken nästan total att passagerarna är döda vid detta laget. Allt annat vore ju extremt konstigt.
Man skjuter ju inte ihjäl 200 människor bara så där. Det är både logistiskt och psykologiskt inte helt enkelt. Kom ihåg att det fanns kvinnor och småbarn med också.
Min huvudinvändning mot alla teorier om att planen landat någonstans för att styckas om till kärnvapenmissil/kidnappa elektronikforskare/lägga rabarber på hemlig last är dock fortfarande denna: Radar. Så här säger t ex Pakistan och Indien enligt CNN:
Citat:
One of the nations involved in the search, Pakistan, said Sunday that the plane never showed up on its civilian radars and would have been treated as a threat if it had.
The Times of India reported that India's military also said there was no way the plane could have flown over India without being picked up on radar.
Man bör oftast välja den enklaste förklaringen som inte står i strid med några kända fakta, även känt som Occams rakkniv. Om inga radarobservationer finns på planet efter Andamanerna och vi har en tänkbar flygrutt som håller planet över havet där ingen radar finns så är denna enklaste förklaring att planet aldrig kom in över land, utan försvann någonstans över havet. Sen kan inte jag (och antagligen heller ingen av alla fantasifulla konspiratörer i tråden heller) bedöma sannolikheten för att planet ändå skulle kunna trassla sig upp en bit genom Asien utan att (såvitt känt) få en enda radarpejling på sig. Jag tror den är tämligen låg, men jag vågar inte säga att det är uteslutet.
Man kanske också ska påminna om att det material vi har tillgång till inte ger nån som helst anledning att formulera en trovärdig hypotes om kapning för att landa planet och senare använda det för ett terrordåd. Inte heller kidnappning eller att råna planet på värdefull last (och massakrera 200 människor på kuppen) stöds av något annat än otroligt lösa spekulationer. Det måste till något mer än det vi har nu för att inte sätta krasch i havet som mest troliga svar på vart planet har tagit vägen. Allt annat är definitivt foliehattande på hög nivå.