2014-03-16, 14:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
2 seal-soldater som hittades döda på en fraktskuta från Maersk hade någon transport som skulle vidare via Kuala Lumpur till Kina

Det var visserligen suspekt att två vakter skulle dött av droger, i ett område som har dödsstraff på innehav, men det skulle alltså vara kopplat till denna flight, dessutom?
Citera
2014-03-16, 14:51
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Fast det innebar ju inte planet inte kraschat. Aven om deras motiv var att landa planet nagonstanns sa kan det ju ha kraschat iaf, likt 4:e 9/11 planet te.x

Självklart innebär det inte att planet inte har crashat. Det håller jag med dig om till 100%.

Men därför vill jag återigen be alla försöka se det logiskt, enligt sannolikhetsläran.

Väldigt många här vill SÅ fort avfärda att planet landat och det är alltid foliehattvarning på de som tror det är mest sannolikt. Men jag kan för mitt liv inte veta hur deras tankegångar går?

Alltså rent logiskt, med den fakta vi har idag, så är det ju inte det mest sannolika.

Att det låter GALET att han landat, det är en heeelt annan sak. Jag tycker hela historien är ju helt galen och sjuk, låter osannolikt. Skulle någon frågat mig om något sådant här kan hända dagen före nyheten kom ut första gången, hade jag sannolikt svarat: "Nej det tror jag ju inte förstås, man borde ha såpass koll på flygplan via radar etc. att man inte bara kan smyga omkring med en stor jet."

Men det kan man ju tydligen.

Därför kan man ju tydligen också landa ett plan.

Jag vill alltid i största mån se till vad som är logiskt i första hand, vad som är sannolikt, och åsidosätta andra känslor och uppfattningar - hur korkat eller galet det än låter.

Jag tror vi gör mer "nytta" genom att gå vidare på spår som kan leda någonvart för att fundera ut var det eventuellt kan finnas passagerar levande, än att ställa oss in på en teori som innebär att de ligger i havet och blir fiskmat. - återigen, för att det är mer sannolikt, inte för att "det är ändå människor det handlar om".
Citera
2014-03-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"Please, let them find the aircraft first. Zaharie is not suicidal, not a political fanatic as some foreign media are saying," a Malaysia Airlines pilot who is close to Zaharie told Reuters. "Is it wrong for anyone to have an opinion about politics?"

Police hunt for motive as search for Malaysian jet spans hemispheres

http://www.reuters.com/article/2014/03/16/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140316

Håller med. Han är med största sannolikhet inte självmordsbenägen. Och angående politik... Jag kommer rösta på SD. Vet någon av mina kompisar detta? Nej. Hur mycket vet vi egentligen om varann?

Mina frågor tillbaka:
But what if they never find the aircraft? What if the plane is already scrap metal, disposed of, never to be found again?

Why are there no demands for hostage ransom money because there are no more hostages?

What if this is not a hijacking, but a HEIST?
Citera
2014-03-16, 14:53
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
skrev så för att inte folk skulle gräva upp exempel då flyplan i princip kört rakt ner i vattnet från runway, (hänt många gånger i främst Karibien) men alltså finns de facto bara ett fall med liknande flygplanstyp. finns många andra flyplanstyper som är direkt lämpade för vattenlandning då motorerna är så placerade att dom inte gräver ner sig i vattnet, kanske borde varit mera specifik på den punkten. men Boeing 777 har enorma motorer som oundvikligen kommer att gräva ner sig och då är det tvärnit i 300 knyck. och nej jag bara fritidsflyger cessna

Var kommer informationen att en Boeing 777 inte går att ditcha utan att "det blir tvärstopp" ifrån?

Jag hittar information om det rakt motsatta. Förvisso icke-officiell, rent teoretisk, information från en flygkaptens egna hemsida, så givetvis skall det tas med en nypa salt.

"A Boeing 777 is designed to be capable of ditching safely on the water and stay afloat. That is why there are 8 slide rafts in the aircraft capable of accommodating more than 300 passengers in the event of a safe ditching on the sea.

How long will the B777 stay afloat on the water will depends on many factors. Firstly, there must not be substantial damage on the aircraft body to cause massive leaks. Secondly, the ditching must be properly executed (it is possible to do so) and the impact with the water surface must be reduced sufficiently to that of a normal landing profile. The sea condition must also be reasonably smooth.

According to Boeing, if the Boeing 777 ditching is properly handled with an optimum center of gravity and normal gross weight, the airplane should come to a rest slightly nose high on the water. The forward doors should be about four and a half feet and the aft doors be about two and a half feet above the water. At high gross weight, the aft doors may be less that two feet.

After ditching, an undamaged Boeing777 will stay afloat for a fairly long time - something like a drifting boat on the sea (see story below). "

http://www.askcaptainlim.com/ditching-flying-81/389-can-a-boeing-777-ditch-safely.html
Citera
2014-03-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
ABC News

Enligt videon så verkar den södra rutten troligare pga att dom annars borde upptäckts av radar. Men varför skulle någon förprogrammera en vänstersväng för att ett flygplan sedan ska flyga rakt ut i indiska oceanen??
Citera
2014-03-16, 14:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
What if this is not a hijacking, but a HEIST?

Mycket troligt.

Som en skrivit tidigare och hänvisat från en blogg, så har de med stor sannolikhet landat i Iran. Vad bloggaren baserar den sannolikheten på vet jag däremot ej, men han verkar påläst och är själv pilot så vitt jag förstått.

Passagerarna i det fallet har förmodligen redan avrättats, dessvärre.
Citera
2014-03-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
[b]Om piloten begått självmord och störtat planet medvetet

Att piloten kapat planet och medvetet landat det någonstans känns i så fall troligare, även om jag fortfarande tycker det känns mer sannolikt att det kraschat någonstans och att det inte är självmord. Men även i detta fall är det svårt att förklara varför transpondern stängts av och planet gjort alla dessa manövrar.

Att piloten sicksackade kan bero på att han ville undvika olika radarsystem nära tex Indien. Det där med olika höjder osv tror jag inte har bekräftats, faktiskt. Tvärtom så säger experter att det vore mycket svårt att få ett tomt plan att lyfta till 45k feet, ännu mindre ett fullastat.

Var också inne på spåret som du, att kapningen hade misslyckats något kapitalt, men tror nu på att planet kapades, landade, de onödiga/ ointressanta på planet har "eliminerats" och att kaparna har fått det de var ute efter. Antingen någon av passagerarna eller någonting i cargo.
Citera
2014-03-16, 14:57
Medlem
Wittgensteins avatar
Om nu piloten medvetet dumpat flygplanet någonstans i havet där det (sannolikt) aldrig går att hitta så är det ju i alla fall en ny och unik form av terrorism. Om det inte hittas så tar man dessutom med råge över "rekordet" som flygplan som försvunnit med flest antal passagerare, från Flying Tiger Line Flight 739 med sina 107.
Citera
2014-03-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Allt annat än krasch känns som något taget ur en Bond-film. Att gömma undan ett stort passagerarflygplan och samtidigt fixa landningstillstånd på någon okänd/hemlig flygplats kan inte vara allt för enkelt fixat. Lägg därtill att ingen passagerare hört av sig.

Kan inte annat än hålla med.
Som jag påpekade tidigare hur i helvete tror man att kaparna lyckats landa ett 300 ton tungt flygplan och gömma det från världens ögon i över en vecka. Dessutom har de alltså lyckats, diskret, transportera 300 personer till en annan plats som i grund och botten är ett fullt utrustat självförsörjande fängelsebyggnad/komplex (som de också har tagit över). Stället ska då även vara fullt utrustad med catering och andra nödvändigheter som har tillfredsställt gruppens behov i en vecka utan att de har upptäckts.
Citera
2014-03-16, 15:03
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Enligt videon så verkar den södra rutten troligare pga att dom annars borde upptäckts av radar. Men varför skulle någon förprogrammera en vänstersväng för att ett flygplan sedan ska flyga rakt ut i indiska oceanen??

Nej, vad jag menade var att denne "någon" isåfall kunde ha förprogrammerat hela händelseförloppet, inklusive eventuella manövrar vi ännu inte vet någonting om. Avstängning av transponder, blockering av all kommunkationsutrustning, den första vänstersvängen, höjdändringarna, samt eventuellt ytterligare manövrer som skulle ta planet någonstans (storstad, landningsbana?), i något syfte (terrorhandling, testkörning för att se hur deras programmeringsutrustning fungerar i praktiken?). Man skulle kunna gå så långt som att fantisera om att de programmerat in en landning någonstans, mest för att se OM det är möjligt, vilket skulle förklara att planet ej ännu hittats...
Citera
2014-03-16, 15:03
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
om det finns överlevande från en enda krasch i havet (med liknande flyplan) kontra alla andra med 100% dödlig utgång så behöver man ju inte läst avancerad sannolikhetslära för att inse att planet har försvinnande dåliga odds. vidare har Boeing 777 dåligt lämpade motorer för vattenlandning då de är extremt stora och sträcker sig en bra bit under själv buken på flygplanskroppen, när dessa gräver sig ner i vatten i minimum 300km/h kommer det att skita sig rejält..

Motorerna är samtidigt konstruerade för att släppa från sin fästen vid relativt låg belastning.
Citera
2014-03-16, 15:04
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveRavel
Kan inte annat än hålla med.
Som jag påpekade tidigare hur i helvete tror man att kaparna lyckats landa ett 300 ton tungt flygplan och gömma det från världens ögon i över en vecka. Dessutom har de alltså lyckats, diskret, transportera 300 personer till en annan plats som i grund och botten är ett fullt utrustat självförsörjande fängelsebyggnad/komplex (som de också har tagit över). Stället ska då även vara fullt utrustad med catering och andra nödvändigheter som har tillfredsställt gruppens behov i en vecka utan att de har upptäckts.

När de väl har landat borde väl sateliter fångat planet. Jag är inte säker men tror att man spelar in datan sateliten samlar in vilket borde betyda att man i efterhand hitta planet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in