2014-03-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har tittat lite på kartan igen och försökt föreställa mig ett scenario där planet i denna ganska instabila del av världen trasslar sig upp hela vägen till Kazakstan (flög denna rutt själv för inte jättelängesen) och passerar Indien, Pakistan och Afghanistan utan att uppmärksammas på någon radar. Det verkar så totalt osannolikt. Jag vet inte om det går att tänka sig en kurs över Bangladesh och Nepal in i norra Kina/Tibet som ett alternativ där det kanske är lite mindre övervakning? Å andra sidan måste man ju ta sig över Himalaya då. När jag flög sträckan själv fick jag intrycket av att flygrutterna är upplagda för att flyga så lite som möjligt över bergskedjan, jag vet inte ens vad det innebär ur flygsynpunkt att ligga och cruisa rakt över Mount Everest till exempel.

Planet har störtat i havet, jag ser heller ingen annan rimlig förklaring. Om det inte pågår någon oerhört avancerad mörkläggning...

Var hade du varit då när du flög sträckan, Thailand eller?

Här är en teori om att planet kan ha sänt satellitdata när det redan hade landat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18550221.ab
Citera
2014-03-16, 14:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Har planet tagit den sydliga rutten kanske vi aldrig får reda på sanningen, länkar till Reuters sida:

http://www.reuters.com/article/2014/03/16/us-malaysia-airlines-indianocean-idUSBREA2F03K20140316
Citera
2014-03-16, 14:21
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Men om det pågår någon oerhört avancerad mörkläggning är din förklaring att planet inte störtat i havet. M a o är då chansen att planet landat någonstans omkring 50% enligt dig. Intressant faktiskt, när man ser på problematiken ur ditt perspektiv.

Alla pratar bara om vart planet är,men var är alla 240 passagerarna om planet har kapats?Har de dödats av "kaparna"?Har planet flugit till nåt land som har tillgång till atombomb så kan ju hända att en sån lastats i planet för att attakera ett mål någonstans.Spekulationer,spekulationer....
Citera
2014-03-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, sluta inte. Du är inne på ett spår som möjligen kan vara intressant.

Dock undrar jag över dina funderingar om Iran: Iran är Shia-muslimskt medan Malaysia är Sunni. Och dom är sannerligen inte bästa vänner.

Tack!

Och nej, Iran och Malaysia är inte vänner... Men då har man en väldigt skicklig pilot som beskrivs som en "politisk fanatiker" (dagens Aftonbladet), som kanske ville hämnas på sin egen regering.
Citera
2014-03-16, 14:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
Tack!

Och nej, Iran och Malaysia är inte vänner... Men då har man en väldigt skicklig pilot som beskrivs som en "politisk fanatiker" (dagens Aftonbladet), som kanske ville hämnas på sin egen regering.

Citat:
But a Malaysia Airlines pilot who is close to Zaharie told Reuters. "Is it wrong for anyone to have an opinion about politics?"

"Please, let them find the aircraft first. Zaharie is not suicidal, not a political fanatic."

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/mh370-live-deliberate-action-taken-3244038#ixzz2w8F7qGPV
Follow us: @DailyMirror on Twitter | DailyMirror on Facebook
Citera
2014-03-16, 14:27
Medlem
Tror inte på att piloten har tagit självmord genom att medvetet störta planet. Varför skulle han vilja ta med sig över 200 oskyldiga människor?
Som en protest mot regeringen? Det lär knappast ge negativ effekt mot Malaysias nuvarande regering.

Om piloterna är inblandade tror jag mer på att dem har varit delaktiga i en eventuell kapning.
Citera
2014-03-16, 14:28
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Nu får du förklara varför det skulle vara omöjligt att landa i havet utan att planet totalförstörs, och vad det har med marschhöjden, eller någon annan höjd för den delen, att göra?

Nej det är klart att det "dig veterligen" inte finns ett enda fall, eftersom du inte brytt dig om att kolla upp det
http://www.rescue007.org/ditchings.htm

Återigen, vad har det med marschhöjden att göra? Vi är alla tacksamma för att du inte blev pilot (hoppas jag?), då ett minimikrav väl ändå måste vara att man kan resonera logiskt? Enligt din logik skulle alltså farten vid landning stå i direkt relation till marschhöjden?

skrev så för att inte folk skulle gräva upp exempel då flyplan i princip kört rakt ner i vattnet från runway, (hänt många gånger i främst Karibien) men alltså finns de facto bara ett fall med liknande flygplanstyp. finns många andra flyplanstyper som är direkt lämpade för vattenlandning då motorerna är så placerade att dom inte gräver ner sig i vattnet, kanske borde varit mera specifik på den punkten. men Boeing 777 har enorma motorer som oundvikligen kommer att gräva ner sig och då är det tvärnit i 300 knyck. och nej jag bara fritidsflyger cessna
Citera
2014-03-16, 14:29
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Tack!

Ja, han ville hämnas och kom på planen att kapa flygplanet och transportera det till Iran på fyra timmar efter rättegången.

-Ring Ring-
Piloten: "Vi förlorade rättegången. Fy fan! Jag kapar ett flygplan om fyra timmar."
Iran: "Vad bra! Kom vi laddar flygplanet (som vi har massvis om) med kärnvapen (som vi inte ens har)."
Piloten: "Toppen! Nu kapar jag flygplanet och landar hos er".

Citera
2014-03-16, 14:30
Medlem
BadCash81s avatar
Hörni grabbar och tjejer!

Det rapporteras via bl.a. ABC News att åtminstone den första kraftiga vänstersvängen var förprogrammerad.

De säger att den programmerades av någon "vid kontrollerna". Men kan det vara så att någon, t.ex. en flygmekaniker, programmerat in rutten i förväg? Kan denne någon isåfall också mixtrat med planet och på något vis programmerat in att transpondern och radion skulle stängas av, utan att piloterna skulle kunna overridea det?

Det låter ju inte sannolikt att planets system i sig själv skulle gå att programmera så, men kan någon ha kopplat in extern utrustning i förväg, som vid ett visst klockslag/position aktiveras och börjar styra planet utan att någon ombord kan göra något?

Jag säger verkligen inte att det är den troligaste förklaringen, men det gör ju att alla ombord planet kan vara oskyldiga offer, och att alla som haft tillgång till planet, framförallt servicetekniker, är misstänkta...
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Tack!

"Please, let them find the aircraft first. Zaharie is not suicidal, not a political fanatic as some foreign media are saying," a Malaysia Airlines pilot who is close to Zaharie told Reuters. "Is it wrong for anyone to have an opinion about politics?"

Police hunt for motive as search for Malaysian jet spans hemispheres

http://www.reuters.com/article/2014/03/16/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140316
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vill bara kolla läget, hur går tankegångarna här nu?

"– Det är mycket möjligt att planet är på marken. Det vore bisarrt för en kapare att genomgå allt det här och sen krascha planet i vattnet, säger John Lindsay före detta säkerhetschef för British airways till Sky news."

Jag är fortfarande fast besluten om att den rimligaste och mest sannolika teorin är att planet har landat. Fram tills annan fakta framkommit.
Citera
2014-03-16, 14:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om piloten begått självmord och störtat planet medvetet så undrar man varför

- han i så fall steg till 45.000 fot (det går útmärkt att kväva ihjäl passagerarna på 30.000)

- varför han stängde av transpondern

- varför han flög fram och tillbaka och fortsatte flyga i flera timmar

Han måste ha varit rejält galen i så fall.

Att piloten kapat planet och medvetet landat det någonstans känns i så fall troligare, även om jag fortfarande tycker det känns mer sannolikt att det kraschat någonstans och att det inte är självmord. Men även i detta fall är det svårt att förklara varför transpondern stängts av och planet gjort alla dessa manövrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in