2014-03-16, 14:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markuus25
Tror inte på att piloten har tagit självmord genom att medvetet störta planet. Varför skulle han vilja ta med sig över 200 oskyldiga människor?
Som en protest mot regeringen? Det lär knappast ge negativ effekt mot Malaysias nuvarande regering.

Om piloterna är inblandade tror jag mer på att dem har varit delaktiga i en eventuell kapning.

Det handlar inte alls om det. Det är ju mycket möjligt han vill ta med sig nära över 220 människor om han är psykiskt sjuk. Det är inte det som är frågan.

Tittar man på det hela logiskt, så är frågan varför han någonsin skulle ändra kurs och flyga i flera timmar INNAN han crashar planet, när han enklast kunde gjort så efter takeoff.

Så länge ingen kan ge mig en vettig och hållbar förklaring om varför han skulle göra som han nu verkar gjort, så köper jag det helt enkelt inte.
Citera
2014-03-16, 14:34
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vill bara kolla läget, hur går tankegångarna här nu?

"– Det är mycket möjligt att planet är på marken. Det vore bisarrt för en kapare att genomgå allt det här och sen krascha planet i vattnet, säger John Lindsay före detta säkerhetschef för British airways till Sky news."

Jag är fortfarande fast besluten om att den rimligaste och mest sannolika teorin är att planet har landat. Fram tills annan fakta framkommit.

Fast det innebar ju inte planet inte kraschat. Aven om deras motiv var att landa planet nagonstanns sa kan det ju ha kraschat iaf, likt 4:e 9/11 planet te.x
Citera
2014-03-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det handlar inte alls om det. Det är ju mycket möjligt han vill ta med sig nära över 220 människor om han är psykiskt sjuk. Det är inte det som är frågan.

Tittar man på det hela logiskt, så är frågan varför han någonsin skulle ändra kurs och flyga i flera timmar INNAN han crashar planet, när han enklast kunde gjort så efter takeoff.

Så länge ingen kan ge mig en vettig och hållbar förklaring om varför han skulle göra som han nu verkar gjort, så köper jag det helt enkelt inte.

Detta har vi skrivit flera gånger. Han kanske inte vill att planet ska hittas och körde därför ut det i Indiska Oceanien.

Fullt möjligt och också väldigt troligt.
Citera
2014-03-16, 14:37
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om piloten begått självmord och störtat planet medvetet så undrar man varför

- han i så fall steg till 45.000 fot (det går útmärkt att kväva ihjäl passagerarna på 30.000)

De där uppgifterna om höjderna ska tas med en nypa salt, enligt vad jag hört från media.

Citat:
- varför han stängde av transpondern

För att inte bli upptäckt?

Citat:
- varför han flög fram och tillbaka och fortsatte flyga i flera timmar

Finns inga uppgifter om att han flög "fram och tillbaka". Att han fortsatte flyga i flera timmar kan helt enkelt ha varit för att göra det så svårt som möjligt att hitta planet.
Citera
2014-03-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har tittat lite på kartan igen och försökt föreställa mig ett scenario där planet i denna ganska instabila del av världen trasslar sig upp hela vägen till Kazakstan (flög denna rutt själv för inte jättelängesen) och passerar Indien, Pakistan och Afghanistan utan att uppmärksammas på någon radar. Det verkar så totalt osannolikt. Jag vet inte om det går att tänka sig en kurs över Bangladesh och Nepal in i norra Kina/Tibet som ett alternativ där det kanske är lite mindre övervakning? Å andra sidan måste man ju ta sig över Himalaya då. När jag flög sträckan själv fick jag intrycket av att flygrutterna är upplagda för att flyga så lite som möjligt över bergskedjan, jag vet inte ens vad det innebär ur flygsynpunkt att ligga och cruisa rakt över Mount Everest till exempel.

Planet har störtat i havet, jag ser heller ingen annan rimlig förklaring. Om det inte pågår någon oerhört avancerad mörkläggning...
Allt annat än krasch känns som något taget ur en Bond-film. Att gömma undan ett stort passagerarflygplan och samtidigt fixa landningstillstånd på någon okänd/hemlig flygplats kan inte vara allt för enkelt fixat. Lägg därtill att ingen passagerare hört av sig.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Om piloten begått självmord och störtat planet medvetet så undrar man varför

- han i så fall steg till 45.000 fot (det går útmärkt att kväva ihjäl passagerarna på 30.000)

- varför han stängde av transpondern

- varför han flög fram och tillbaka och fortsatte flyga i flera timmar

Han måste ha varit rejält galen i så fall.

Att piloten kapat planet och medvetet landat det någonstans känns i så fall troligare, även om jag fortfarande tycker det känns mer sannolikt att det kraschat någonstans och att det inte är självmord. Men även i detta fall är det svårt att förklara varför transpondern stängts av och planet gjort alla dessa manövrar.

Jag är glad för att du inser att det är troligare att han i så fall landat planet.

Men vad jag fortfarande inte förstår, är varför du tycker det känns mer sannolikt att det kraschat??

Självmord tycker jag är praktiskt taget helt uteslutet.

1. Det kan han göra hemma i ensamhet.
2. Det kan han göra rätt ner i Kuala Lumpur efter takeoff om han dessutom vill ta med sig en del av stadens invånare - vilket han INTE gör.
3. Det han kan göra så fort han kommit ut på öppet vatten - vilket han INTE gör.

Vad är då sannolikheten att han skulle kapat planet och sedan av misstag crashat det?

4. Sannolikheten är nästan precis lika liten som för vilket flygplan som helst, då inget tyder på att det var fel på detta plan överhuvudtaget.
5. Kan han gjort det med MENING? - fullkomligt ologiskt - se åter punkt 3.

Jag är fast besluten. Med DEN fakta vi har IDAG, är det enskilt mest logiska att planet är landat, av vilken anledning? Vet vi inte.

Efter en teori skulle det vara värdefull last som en kartell har velat åt och kapten var med på noterna - förmodligen för en stor summa pengar.

Men med tanke på vad som skrivits om kapten så är det ganska troligt att det ändå handlar om någon terroraktion.

Men att planet är landat någonstans, är mer troligt idag än att det har crashat. Det är vad fakta pekar på idag, punkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markuus25
Tror inte på att piloten har tagit självmord genom att medvetet störta planet. Varför skulle han vilja ta med sig över 200 oskyldiga människor?
Som en protest mot regeringen? Det lär knappast ge negativ effekt mot Malaysias nuvarande regering.

Om piloterna är inblandade tror jag mer på att dem har varit delaktiga i en eventuell kapning.

Självmordsteorin är mycket osannolik skulle jag vilja påstå. För det första är de flesta som begår självmord kraftigt deprimerade och sådana personer kan knappt tänka klart. Att utföra en så pass avancerad manöver som detta rör sig om är knappast troligt. Dessutom verkar piloten vara en klok och redig person, varför skulle han ta med sig 250 personer i döden. Han har heller inte efterlämnat något avskedsbrev.

Skulle det vara typ en självmordsbombare så är det oftast unga extremister och inte medelålders piloter som sysslar med sånt. Dessutom borde då några ha tagit på sig skulden för dådet.
Skulle det vara självmord så är det normala att piloten helt enkelt störtdyker med planet, men det har ju inte hänt i det här fallet.
Citera
2014-03-16, 14:42
Medlem
duqus avatar
Nu får amerikanarna skulden, en ny version gör gällande att det handlar om tekniksmuggling där 2 seal-soldater som hittades döda på en fraktskuta från Maersk hade någon transport som skulle vidare via Kuala Lumpur till Kina.

Länken nedan skall tas med en stor nypa salt (hittade den på pprune):
http://www.eutimes.net/2014/03/russia-puzzled-over-malaysia-airlines-capture-by-us-navy/
Citera
2014-03-16, 14:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Detta har vi skrivit flera gånger. Han kanske inte vill att planet ska hittas och körde därför ut det i Indiska Oceanien.

Fullt möjligt och också väldigt troligt.

Varför vill han inte att planet ska hittas? P.g.a livförsäkring osv?

Nja, vet ej om jag köper det där heller. Låter extremt invecklat för en sådan grej. Då hade han hellre kunnat springa ut framför en lastbil på motorvägen medan han "byter däck" på bilen, det är lika mycket en trolig olycka det i så fall. Detta som har hänt nu är ju betydligt orimligare för försäkringsbolaget.
Citera
2014-03-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Ja, han ville hämnas och kom på planen att kapa flygplanet och transportera det till Iran på fyra timmar efter rättegången.

-Ring Ring-
Piloten: "Vi förlorade rättegången. Fy fan! Jag kapar ett flygplan om fyra timmar."
Iran: "Vad bra! Kom vi laddar flygplanet (som vi har massvis om) med kärnvapen (som vi inte ens har)."
Piloten: "Toppen! Nu kapar jag flygplanet och landar hos er".

Ja PRECIS! Det är ju precis det jag säger!

Vem har sagt något om kärnvapen? Just ja, ingen. Mein Gott.
Senast redigerad av alexcc 2014-03-16 kl. 14:57.
Citera
2014-03-16, 14:45
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
skrev så för att inte folk skulle gräva upp exempel då flyplan i princip kört rakt ner i vattnet från runway, (hänt många gånger i främst Karibien) men alltså finns de facto bara ett fall med liknande flygplanstyp. finns många andra flyplanstyper som är direkt lämpade för vattenlandning då motorerna är så placerade att dom inte gräver ner sig i vattnet, kanske borde varit mera specifik på den punkten. men Boeing 777 har enorma motorer som oundvikligen kommer att gräva ner sig och då är det tvärnit i 300 knyck. och nej jag bara fritidsflyger cessna

Nu blir det någon form av metadiskussion men jag är inte övertygad om att en B777 måste slitas sönder vid en vattenlandning, hastigheten vid en normal landing ligger väl runt 220-240 km/h och jag kan tänka mig scenarier där man flyger ännu långsammare och stallar ner planet sista biten med minimal "forward motion" vilket ger en rätt hård landning men kan vara sättet att gå sas.

Osannolikt? Ja definitivt, men varför ens ha flottar o flytvästar på ett plan om det vore garanterat att kroppen slits sönder.

Nu tror jag dock inte det är detta som har hänt MH370.
Citera
2014-03-16, 14:46
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Tråden börjar bli rätt urvattnad. Som jag ser det så är det mest troliga scenariot just nu att det rör sig om en kapning (av kaptenen eller någon annan) som gått fel, och planet har kraschat på en väldigt otillgänglig plats, troligast i havet. Håller ni med?
Nej. Det har enligt aftonbladet landat på hemlig ort.

Signaler kan ha sänts efter landningen.

Nästa gång vi får höra om planet är det nog lastat med atombomber eller biologiska stridsmedel på väg mot målet.

Frågan är om det är dom med svenska pass som är inblandade. Eftersom 60 000 svenska pass är på drift kan vi i så fall få se en våg av kapningar.
Citat:
Nu kommer även uppgifter att planet kan ha landat säkert på hemlig ort – och sänt ut signaler medan det var på marken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18550221.ab
Citat:
‘Pirated’ Boeing 777 may return to skies as stealth nuclear weapon

http://www.prisonplanet.com/flight-370-passengers-may-still-be-alive-pirated-boeing-777-may-return-to-skies-as-stealth-nuclear-w eapon.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in