2013-12-20, 21:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, den kommer automatiskt, tror även att den kommer lite innan spärrtiden är över.

Men de kommer ej att tillverka något körkort innan spärrtiden är över.
Har du nån koll på hur länge processen tar från det man skickar in grundhandlingen tills dess att man får kortet hemskickat? Behöver man ta ny bild eller använder de den gamla, och är det den där 1600kr summan som gäller (var inne på körkortsportalen där står det att det kostar 1600 om man fått körtkortstillståndet återkallat, men det är ju bara körkortet de tagit, om jag inte missuppfattat nåt)
Citera
2013-12-20, 23:23
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har du nån koll på hur länge processen tar från det man skickar in grundhandlingen tills dess att man får kortet hemskickat? Behöver man ta ny bild eller använder de den gamla, och är det den där 1600kr summan som gäller (var inne på körkortsportalen där står det att det kostar 1600 om man fått körtkortstillståndet återkallat, men det är ju bara körkortet de tagit, om jag inte missuppfattat nåt)

Beror på vad man har gjort, har man supit eller något likande så kan det behövas körkortstillstånd, men åkt mot rött ljus, dålig omkörningar osv så behövs enbart grundhandling.

Tillverkning av körkort kostar väl någon hundring sedan.

Nytt foto kan behövas, ta ett själv som är godkänt eller besök en fotograf. Man kan även besöka Trafikverkets förarprovs kontor för att ta kort om man vill.

Då kommer det en räkning senare.

Det ska gå på några dagar att få kortet, mig tog det dock fem veckor för, men det var när de höll på att flytta om myndigheterna. Lär vara mer flyt nu.
Citera
2013-12-21, 13:39
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Beror på vad man har gjort, har man supit eller något likande så kan det behövas körkortstillstånd, men åkt mot rött ljus, dålig omkörningar osv så behövs enbart grundhandling.

Tillverkning av körkort kostar väl någon hundring sedan.

Nytt foto kan behövas, ta ett själv som är godkänt eller besök en fotograf. Man kan även besöka Trafikverkets förarprovs kontor för att ta kort om man vill.

Då kommer det en räkning senare.

Det ska gå på några dagar att få kortet, mig tog det dock fem veckor för, men det var när de höll på att flytta om myndigheterna. Lär vara mer flyt nu.

Det var en hastighetsöverträdelse på 43km/h på en 80-väg + för kort avstånd till bilen framför + en 25km/h överträdelse för 1år och 8månader sen, detta sammanställdes och resulterade i 4 månader spärrtid på körkortet, låter det som praxis?
Citera
2014-01-14, 16:42
Medlem
Hallå!

Ponera att en förare gör en hastighetsöverträdelse på en tom motorväg med hastighetsbegränsningen 100 km/h. Hastighetsöverträdelsen är med 100 km/h, så bilen färdas alltså med en hastighet på 200 km/h. Föraren har ingen prövotid på sitt körkort. Jag undrar följande:
Hur lång kan spärrtiden tänkas bli?
Kan det bli aktuellt för föraren att behöva avlägga nytt förarprov?
Hur stort kan bötesbeloppet tänkas bli?
Kan eventuella passagerare i bilen påverka straffets grad, i så fall hur?

Jag vet att liknande frågor förmodligen ställts i denna tråd, men jag hittar inte det svar jag är ute efter med hjälp av sökfunktionen så postar därför i denna tråd.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Ptp910 2014-01-14 kl. 16:43. Anledning: Grammatik
Citera
2014-01-14, 19:22
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Hallå!

Ponera att en förare gör en hastighetsöverträdelse på en tom motorväg med hastighetsbegränsningen 100 km/h. Hastighetsöverträdelsen är med 100 km/h, så bilen färdas alltså med en hastighet på 200 km/h. Föraren har ingen prövotid på sitt körkort. Jag undrar följande:

Jag vet att liknande frågor förmodligen ställts i denna tråd, men jag hittar inte det svar jag är ute efter med hjälp av sökfunktionen så postar därför i denna tråd.

Tacksam för svar!

8+ månader. Vårdslöshet i trafik kanske man slipper undan.

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm
Citera
2014-01-17, 07:59
Medlem
Hej!

Blev av med körkortet igår. Stämmer det att polisen måste filma längre än ca 800m för att få fram en genomsnitt på hastigheten?
Citera
2014-01-17, 08:30
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Hallå!

Tacksam för svar!

En tjej kompis till mig blev klockad för 220 km/h på motorvägen hon blev av med det i 8 månader men hon fick det tillbaka utan att göra nytt förareprov och hon hade sin dotter med i bilen men blev inte mer för det 4800 kr tror jag hon fick betala.
Citera
2014-01-22, 21:11
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
En tjej kompis till mig blev klockad för 220 km/h på motorvägen hon blev av med det i 8 månader men hon fick det tillbaka utan att göra nytt förareprov och hon hade sin dotter med i bilen men blev inte mer för det 4800 kr tror jag hon fick betala.

Helt sjukt vad folk utsätter sina ungar för. Om spärrtiden är 12 månader eller kortare behöver man aldrig ta om några prov. Man får kortet efter att man fått körkortstillståndet godkänt och spärrtiden löpt ut. Sjukt lågt bötesbelopp fö för en så hög hastighet.
Citera
2014-01-23, 07:34
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Helt sjukt vad folk utsätter sina ungar för. Om spärrtiden är 12 månader eller kortare behöver man aldrig ta om några prov. Man får kortet efter att man fått körkortstillståndet godkänt och spärrtiden löpt ut. Sjukt lågt bötesbelopp fö för en så hög hastighet.

Ja fast till hennes försvar var ju att det var tidigt en söndag morgon och ingen trafik.
Citera
2014-01-23, 17:41
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ja fast till hennes försvar var ju att det var tidigt en söndag morgon och ingen trafik.

220 dock. I mean come on. Det är en rätt bra hastighet hon körde i.
Citera
2014-01-24, 07:45
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usmcc
220 dock. I mean come on. Det är en rätt bra hastighet hon körde i.

Hehe jo men hon kör alltid rejält fort så hon är van vid sådana hastigheter.
Citera
2014-01-24, 10:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:

4 000 kr är max för hastighetsöverträdelse. Fast det kan ju vara andra saker med.

Eller vårdslöshet i trafik, där beror ju en del av beloppet på årsinkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in