Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den här renoveringen av en gammal skånelänga är smakfull eller inte:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-veberod-gamla-byn-lunds-kommun-kyrkogatan-5-6048039
Stilbytet när man jämför in- och utsidan, och även takbjälkarna på insidan med resten av inredningen, är totalt. Lägg till ett par livsfarliga trappor och en landgång över vardagsrummet där minsta snedsteg kan resultera i döden och vi har något som förvisso är rätt underhållande att betrakta men som jag undrar om det verkligen går att sälja...
Gillar dock att utsidan ändå bibehållits i vad som ser ut som originalskick. Såna där tak är inte helt vanliga nuförtiden, och det är kul om de kan renoveras utan att bytas ut till mer traditionella takpannor.
(Sedan är det väl en glasskiva till vinkällaren? Hade varit skoj att trolla besökare att hoppa till första gången de är på besök...)
Jag förstår inte vad du klagar över. Det är ju naturligtvis en smaksak, men jag ser inga större fel med det där huset. Huset är byggt 1845, så mycket är ju utbytt under tiden. För att vara så gammalt så finns det förhållandevis mycket kvar av det gamla. Det ser bara lite onaturligt ut, eftersom renoveringen fortfarande är ganska ny. Det kommer ju att dröja ett tag tills det börjar bli lite slitet och patinerat så att det smälter in med intrycket av utsidan. Såna där hus renoveras ungefär som kroppen fungerar när den byter ut alla celler flera gånger om under ens livstid. Allt byts ut, men ser fortfarande likadant ut. Same same, but different.
Väggarna är fortfarande putsade. Fönsterbrädorna i fönsternicherna kan vara renoverade men från 20-talet. Fönstren ser ut vara nya tvåglasfönster med fuskspröjs, dock den äldre formen med båge i mitten och fönsterhakar. En av innerväggarna är klassisk korsvirkesvägg. Takbjälkarna ser ut att vara ordentligt inoljade. Det som gör det onaturligt är det vitmålade ekgolvet och övervåningens alldeles för jämna innertak/innerväggar.
Nu har dom ju iofs en gång som går tvärsöver, men om jag hade öppnat upp till nock där hade jag nog bytt ut takstolarna. I Sverige har man en speciell form av takstol, där den nedre balken fyller två funktioner. Både för att hålla ihop takstolarna, men också fungera som bjälklag till övervåningens golv. Om ni tänker er takstolarna som två spelkort som man ställer mot varandra som ett A, så inser man att det behövs en tvärgående balk för att ta upp dragkrafter. Annars skulle korten rasa när man trycker på uppifrån.
Men det innebär också att om man tar bort balkens funktion som bjälklag så behövs det egentligen ingen överdimensionerad balk för att ta upp dom krafterna. Man kan alltså byta ut dom balkarna till exempelvis dragband i stål, eftersom dom bara behöver ta upp dragkrafter och inte tryckkrafter. Dvs, dom tvärgående balkarna är egentligen överflödiga. Om jag hade öppnat upp till nock i det huset hade jag gärna velat bli av med dom för att skapa lite riktig rymd i rummet. Även om dom är jävligt snygga att se på.
Nuförtiden är det ju populärt med jämna innerväggar. Vilket mest byggs upp av gipsskivor och spackel. Jag skulle tro att hela övervåningen är just en orgie i gipsskivor och spackel. Vilket ser lite onaturligt jämnt ut med tanke på husets ålder. Så jämnt fick dom det aldrig förritiden. Även om den där rundningen i taket vid det halvmåneformade lunettfönstret är jävligt snyggt. Lunettfönster är för övrigt en skånsk specialitet, så dom håller sig ju faktiskt till lokala byggtraditioner. Hade jag gjort det där hade jag nog använt nån sorts panel i fallande längder med glipor mellan plankorna, för att få lite struktur i innertaket och skapa ett spel mellan ljus och skuggor. När det är sådär jämnt och vitt så blir man ju bara snöblind.
Man kan faktiskt få hantverk som är alldeles för jämnt och bra. Korsvirkeshus ska vara lite sneda och vinda, det ser bara fel ut om det är för perfekt. Putsen i rummen på nedervåningen är jämn och fin, men man ser fortfarande att den är handpålagd. Om dom hade lagt resten av huset på den nivån så hade det sett lite mer mänskligt ut och inte lika stelt och hårt. Och det är ju en kul liten paradox.
Jag kanske inte skulle ha gjort en del av deras materialval, som typ av golv osv. Men dom har iallafall inte gjort något med huset som inte går att återställa. Dom har inte förstört det på något sätt. För att vara 170 år gammalt så tycker jag dom har gjort ett förhållandevis ganska bra jobb. Det kunde ha varit mycket värre.