2014-03-15, 17:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Får en byssja-känsla av det huset, vissa dimensioner är snarlika storleken på "containerbyssjor" och det finns varianter som är avsedda att monteras ihop för mera bredd.

Ja, det kan ju förklara trailerpark-känslan. Men jag tycker dom ser lite för breda ut? Såna där brukar vara en aningens smalare. Och det är ju rätt ambitiöst gjort med en nergrävd källare i betong, iallafall under vissa delar. Men visst, det ser ju ut som om det var ihopbyggt av en massa byggelement av nåt slag, delarna sitter ju väldigt märkligt ihop.
Citera
2014-03-15, 19:51
Medlem
Rätt fint läge, udda stil, och lite roligt att TVn inte får plats på väggen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ojersjo-partille-partille-kommun-ravstigen-23-6047952
Citera
2014-03-15, 19:57
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomike
Rätt fint läge, udda stil, och lite roligt att TVn inte får plats på väggen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ojersjo-partille-partille-kommun-ravstigen-23-6047952

Ja, jag såg den där tidigare idag, och den ser lite kul ut. Det påminner ganska mycket om ett liknande hus som låg ute i somras. Jag har för mig det låg ute på en liten klippig udde i Karlstadtrakten nånstans. Men det är samma typ av handgjord puts inomhus, också med samma typ av öppen spis som rumsdelare mellan flera olika rum. Fast i det huset låg spisen öppen i korsningen mellan fyra olika rum, mot två i det här fallet. Jag undrar om det kan vara samma arkitekt? Med tanke på att stilen är så udda.
Citera
2014-03-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tror nu mer att det har varit en del för tjänstefolket. Jag tror att entrén är en fd köksingång till en större lägenhet. Och att den lägenheten har haft genomgång genom trappan och upp till terassen. Köket och rummet är avskilda med en liten hall. Dvs, folket i den större lägenheten har gått in i hallen, uppför trappan, och upp till sin stora terass. Medan tjänstefolket har fått dela hallen när dom ska gå mellan sovrummet och sitt separata lilla kök.

Nja. Förutom att dessa hus är HSB-hus från rörelsens glansdagar, och där lösningar för tjänstefolk inte var lika vanliga som tidigare, verkar det hyfsat orimligt att herrskapet skulle behöva gå genom något rum som var tjänstefolkets för att ni den representativa terassen (tillsammans med sina gäster).

Nä, ursprungsplanen måste varit nån annan.
Citera
2014-03-15, 20:46
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Nja. Förutom att dessa hus är HSB-hus från rörelsens glansdagar, och där lösningar för tjänstefolk inte var lika vanliga som tidigare, verkar det hyfsat orimligt att herrskapet skulle behöva gå genom något rum som var tjänstefolkets för att ni den representativa terassen (tillsammans med sina gäster).

Nä, ursprungsplanen måste varit nån annan.

Ja, det var bara en teori. Utan mer kunskap måste jag spekulera. Och då kan man ju ha fel. Men huset fascinerar mig, skulle gärna veta mer.

Jag gjorde bara en parallell till husen på Norr Mälarstränd, där bla dom von Sydowska morden begicks. Trodde alltid att det var i ett av dom berömda tjugotalshusen längs stranden, där det finns enorma våningar i två plan högst upp i alla husen, och med utrymmen för tjänstefolk och dylikt. Men nu ser jag att Norr Mälarstrand 24 är ett äldre hus i jugendstil.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Sydowska_morden

Hittade dessutom en lätt översikt i olika byggnadsstilar i Stockholms historia, med lättfattliga exempel. Vill ni ha en snabb resumé över stilar och epoker så släng ett getöga på den.

http://www.historiskastockholm.se/byggstilar/stockholmshistoria
Citera
2014-03-16, 00:44
Medlem
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den här renoveringen av en gammal skånelänga är smakfull eller inte: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-veberod-gamla-byn-lunds-kommun-kyrkogatan-5-6048039

Stilbytet när man jämför in- och utsidan, och även takbjälkarna på insidan med resten av inredningen, är totalt. Lägg till ett par livsfarliga trappor och en landgång över vardagsrummet där minsta snedsteg kan resultera i döden och vi har något som förvisso är rätt underhållande att betrakta men som jag undrar om det verkligen går att sälja...

Gillar dock att utsidan ändå bibehållits i vad som ser ut som originalskick. Såna där tak är inte helt vanliga nuförtiden, och det är kul om de kan renoveras utan att bytas ut till mer traditionella takpannor.

(Sedan är det väl en glasskiva till vinkällaren? Hade varit skoj att trolla besökare att hoppa till första gången de är på besök...)
Citera
2014-03-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Härligt utnyttjade kvadratmeter. http://www.hemnet.se/bostad/6048652

Som flera påpekat var den häftig och konstig, precis sånt som ska in i den här tråden

Hade nästan kunnat tänka mig att bo där, om man bortser från att trappan nog kommer bli dryg i längden.

Dock, får man verkligen kalla det för en tvåa? Hade fått för mig att minimistorleken för ett rum är 8 kvm, annars blir det ett halvrum? Hade nog mer kallat det 1,5:a.
Citera
2014-03-16, 01:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Får passa på att komma med dagens bidrag: http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-bromma-hoglandet-stockholms-kommun-domherrevagen-5-6047491?&partner_id=eniro

Huset är fint inuti. Det är byggt 1929 och mycket är fint bibehållet. Men 246 kvm på en tomt på 559 kvm! Man får andtäppa av åsynen. Jag antar att tomten har blivit avstyckad, 1929 kan man inte ha nöjt sig med något så pluttigt.
Sicket skethus. Stackars Stockholmare, lider verkligen med dom när det kommer till priser på hus
Citera
2014-03-16, 01:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den här renoveringen av en gammal skånelänga är smakfull eller inte: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-veberod-gamla-byn-lunds-kommun-kyrkogatan-5-6048039

Stilbytet när man jämför in- och utsidan, och även takbjälkarna på insidan med resten av inredningen, är totalt. Lägg till ett par livsfarliga trappor och en landgång över vardagsrummet där minsta snedsteg kan resultera i döden och vi har något som förvisso är rätt underhållande att betrakta men som jag undrar om det verkligen går att sälja...

Gillar dock att utsidan ändå bibehållits i vad som ser ut som originalskick. Såna där tak är inte helt vanliga nuförtiden, och det är kul om de kan renoveras utan att bytas ut till mer traditionella takpannor.

(Sedan är det väl en glasskiva till vinkällaren? Hade varit skoj att trolla besökare att hoppa till första gången de är på besök...)
Fantastiskt trevligt hus med mycket eget liv i sig.
Citera
2014-03-16, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Får passa på att komma med dagens bidrag: http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-bromma-hoglandet-stockholms-kommun-domherrevagen-5-6047491?&partner_id=eniro

Huset är fint inuti. Det är byggt 1929 och mycket är fint bibehållet. Men 246 kvm på en tomt på 559 kvm! Man får andtäppa av åsynen. Jag antar att tomten har blivit avstyckad, 1929 kan man inte ha nöjt sig med något så pluttigt.

Tror faktiskt inte det är avstyckat. Kolla en karta över området och Hittas gatubilder. Alla hus ser likadana ut och alla hus har minimala tomter.
Citera
2014-03-16, 03:36
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Jag förstår inte vad du klagar över. Det är ju naturligtvis en smaksak, men jag ser inga större fel med det där huset. Huset är byggt 1845, så mycket är ju utbytt under tiden. För att vara så gammalt så finns det förhållandevis mycket kvar av det gamla. Det ser bara lite onaturligt ut, eftersom renoveringen fortfarande är ganska ny. Det kommer ju att dröja ett tag tills det börjar bli lite slitet och patinerat så att det smälter in med intrycket av utsidan. Såna där hus renoveras ungefär som kroppen fungerar när den byter ut alla celler flera gånger om under ens livstid. Allt byts ut, men ser fortfarande likadant ut. Same same, but different.

Väggarna är fortfarande putsade. Fönsterbrädorna i fönsternicherna kan vara renoverade men från 20-talet. Fönstren ser ut vara nya tvåglasfönster med fuskspröjs, dock den äldre formen med båge i mitten och fönsterhakar. En av innerväggarna är klassisk korsvirkesvägg. Takbjälkarna ser ut att vara ordentligt inoljade. Det som gör det onaturligt är det vitmålade ekgolvet och övervåningens alldeles för jämna innertak/innerväggar.

Nu har dom ju iofs en gång som går tvärsöver, men om jag hade öppnat upp till nock där hade jag nog bytt ut takstolarna. I Sverige har man en speciell form av takstol, där den nedre balken fyller två funktioner. Både för att hålla ihop takstolarna, men också fungera som bjälklag till övervåningens golv. Om ni tänker er takstolarna som två spelkort som man ställer mot varandra som ett A, så inser man att det behövs en tvärgående balk för att ta upp dragkrafter. Annars skulle korten rasa när man trycker på uppifrån.

Men det innebär också att om man tar bort balkens funktion som bjälklag så behövs det egentligen ingen överdimensionerad balk för att ta upp dom krafterna. Man kan alltså byta ut dom balkarna till exempelvis dragband i stål, eftersom dom bara behöver ta upp dragkrafter och inte tryckkrafter. Dvs, dom tvärgående balkarna är egentligen överflödiga. Om jag hade öppnat upp till nock i det huset hade jag gärna velat bli av med dom för att skapa lite riktig rymd i rummet. Även om dom är jävligt snygga att se på.

Nuförtiden är det ju populärt med jämna innerväggar. Vilket mest byggs upp av gipsskivor och spackel. Jag skulle tro att hela övervåningen är just en orgie i gipsskivor och spackel. Vilket ser lite onaturligt jämnt ut med tanke på husets ålder. Så jämnt fick dom det aldrig förritiden. Även om den där rundningen i taket vid det halvmåneformade lunettfönstret är jävligt snyggt. Lunettfönster är för övrigt en skånsk specialitet, så dom håller sig ju faktiskt till lokala byggtraditioner. Hade jag gjort det där hade jag nog använt nån sorts panel i fallande längder med glipor mellan plankorna, för att få lite struktur i innertaket och skapa ett spel mellan ljus och skuggor. När det är sådär jämnt och vitt så blir man ju bara snöblind.

Man kan faktiskt få hantverk som är alldeles för jämnt och bra. Korsvirkeshus ska vara lite sneda och vinda, det ser bara fel ut om det är för perfekt. Putsen i rummen på nedervåningen är jämn och fin, men man ser fortfarande att den är handpålagd. Om dom hade lagt resten av huset på den nivån så hade det sett lite mer mänskligt ut och inte lika stelt och hårt. Och det är ju en kul liten paradox.

Jag kanske inte skulle ha gjort en del av deras materialval, som typ av golv osv. Men dom har iallafall inte gjort något med huset som inte går att återställa. Dom har inte förstört det på något sätt. För att vara 170 år gammalt så tycker jag dom har gjort ett förhållandevis ganska bra jobb. Det kunde ha varit mycket värre.
Citera
2014-03-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag förstår inte vad du klagar över.

Jag klagar väl inte så mycket egentligen. Tyckte det var ett kul objekt, men min käpphäst är ju att man inte ska behöva vara rädd för att ramla handlöst i över en meter i sitt eget hem

Den där landgången i samband med överförfriskade tonåringar kan aldrig vara nån bra kombination exempelvis.

Men de har väl också två trappor till ovanvåningen för att man ska slippa gå på den om man inte vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in