2014-01-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Snälla, kan du inte länka till objektet?
Det där hamnar på "topplistan".
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=44CAJRHB018PG13L
Citera
2014-01-17, 21:27
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
De är ytterst ytterst snåla med byggloven, det är just därför det ser ut som det gör. Lidingö är en mishmash av utspridda höghus á la miljonprogrammen, låghus och villor. Tittar man på en karta över bebyggelsen är det ganska tydligt att det inte finns någon som helst stadsplan eller ens tanke på hur när och var det ska byggas. Centrum ligger precis över bron, så so far so good. Ett par km bort finns ännu ett område som också är lite som ett centrum, men ändå inte. Larsberg heter det och är anskrämligt fult. Sedan finns ytterligare ett område som kallas Näset, med ett gäng trista höghus och några butiker. Både Larsberg och Näset ser helt malplacerade ut för utomstående och måste ha byggts under miljonprogramsåren, åren då man tydligen helt saknade sinne för estetik. Måhända är också därför man smäller upp jättevillor på alldeles för små tomter. Folk vill inte ha någon ny bebyggelse. Och i princip all obebyggd mark är naturreservat. Men i vilket fall som helst borde man som tumregel inte bygga hus som är större än tomten det står på.
Det är faktiskt delvis tvärtom. Man har minskat m2-kraven på tomterna till ca 800 m2 tror jag vilket medfört att många större tomter med hus byggda i början av 1900-talets styckats i två, tre eller fyra tomter med nya hus på. Här har man varit alldeles för frikostig med byggloven. Ofta har styckningen skett strax innan ägaren till det stora huset på den stora tomten skulle flytta och genom styckningen har han kunnat få ut kanske 30-40 procent mer för sin fastighet. Resultatet är att den inte ser klokt ut på många ställen. Gamla pampiga Gate-villor omgärdas nu av billiga osensuella fuskbyggen som kostar skjortan bara p.g.a. sin närhet till Stockholms centrum. Utseendemässigt är Lidingö en förlorad plats.

Nu ska centrum byggas ut och det är redan fult som det är. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag slipper bo där.
Senast redigerad av Jumalauta 2014-01-17 kl. 21:31.
Citera
2014-01-17, 21:34
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är faktiskt delvis tvärtom. Man har minskat m2-kraven till ca 800 m2 tror jag vilket medfört att många större tomter med hus byggda i början av 1900-talets styckats i två, tre eller fyra tomter med nya hus på. Här har man varit alldeles för frikostig med byggloven. Ofta har styckningen skett strax innan ägaren till det stora huset på den stora tomten skulle flytta och genom styckningen har han kunnat få ut kanske 30-40 procent mer för sin fastighet. Resultatet är att den inte ser klokt ut på många ställen. Gamla pampiga Gate-villor omgärdas nu av billiga osensuella fuskbyggen som kostar skjortan bara p.g.a. sin närhet till Stockholms centrum. Utseendemässigt är Lidingö en förlorad plats.

Nu ska centrum byggas ut och det är redan fult som det är. Jag tackar min lycklig stjärna att jag slipper bo där.
Det jag menar. De borde kräva att huset inte får ta mer än en viss procent av tomten. Det gör de väl men för slappt tydligen. Annars kommer girigheten förstöra hela Stocholmsområdet.
Citera
2014-01-17, 21:36
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen

Hela huset kanns som ett stort misslyckat renoveringsjobb. Kolla hur taknockarna har har malarfarg på sig, maskering, vad ar det ?

Koket ar ju ocksa en historia, diskbanken ser ut att vara 2 olika modeller, hornan ar tom/oppen. Element som malats. Taket i ena sovrummet far ju en att rysa.

Jag undrar dock hur man tankt med trappen. Skulle vara seriost kul att hora en forklaring angaende den.
Citera
2014-01-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Hela huset kanns som ett stort misslyckat renoveringsjobb. Kolla hur taknockarna har har malarfarg på sig, maskering, vad ar det ?

Koket ar ju ocksa en historia, diskbanken ser ut att vara 2 olika modeller, hornan ar tom/oppen. Element som malats. Taket i ena sovrummet far ju en att rysa.

Jag undrar dock hur man tankt med trappen. Skulle vara seriost kul att hora en forklaring angaende den.
Håller verkligen med. Vill man ta det i bold steget längre kan man ju ringa mäklaren och leka spekulant men lite diskret smyga in en fråga om den konstiga tillbyggnaden på trappen, hur kom den till och hur såg det ut innan?
Citera
2014-01-17, 21:42
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Inte snyggt! Varför har man inte maskerat takbjälkarna? Vad jag gissar är ett avluftningsrör på toaletten är ju bedrövligt!!
Citera
2014-01-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Inte snyggt! Varför har man inte maskerat takbjälkarna? Vad jag gissar är ett avluftningsrör på toaletten är ju bedrövligt!!
Kanske någon som fått rådet att "fräscha upp" av mäklaren innan man tar bilder... Och så blev det som det blev
Citera
2014-01-17, 21:57
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är faktiskt delvis tvärtom. Man har minskat m2-kraven på tomterna till ca 800 m2 tror jag vilket medfört att många större tomter med hus byggda i början av 1900-talets styckats i två, tre eller fyra tomter med nya hus på. Här har man varit alldeles för frikostig med byggloven. Ofta har styckningen skett strax innan ägaren till det stora huset på den stora tomten skulle flytta och genom styckningen har han kunnat få ut kanske 30-40 procent mer för sin fastighet. Resultatet är att den inte ser klokt ut på många ställen. Gamla pampiga Gate-villor omgärdas nu av billiga osensuella fuskbyggen som kostar skjortan bara p.g.a. sin närhet till Stockholms centrum. Utseendemässigt är Lidingö en förlorad plats.

Nu ska centrum byggas ut och det är redan fult som det är. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag slipper bo där.
Jag tänkte mest bygglov på nya tomter. Det verkar helt hopplöst att få bygga något. Jag minns att när jag vistades där att det satt protest-banderoller över hela ön som handlade om något nybygge, dessutom ett ganska blygsamt bygge. Det verkar inte som man får fälla ett enda träd där utan att någon ska gå i taket. Annars är jag helt med dig, det är många gamla områden som inte mår bra av nybyggen precis runt knuten.
Citera
2014-01-17, 22:02
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Citat:

Bedrövligt är ordet. Är det där verkligen ett avluftningsrör? Det är inte ett avloppsrör då? Från nån diskbänk eller nåt?

Trappan var antagligen en ganska brant och smal rak trappa. Källartrappan kommer upp på samma ställe, och den är rak. Det har antagligen funnits en rak kökstrappa upp till vinden tidigare. Det är ganska vanligt i skåne med obebodda vindar, förritiden användes dom för förvaring och torkning av utsäde osv. Dvs, när huset byggdes var det ingen som hade en tanke på att övervåningen skulle användas varje dag.

Om man inte vill ha en lika brant trappa måste den gå ut längre i rummet, och det där var den bästa lösningen dom kunde komma på. Det bästa hade naturligtvis varit att flytta trappan, men sånt fattar dom inte hur man gör. Man kunde ha vänt trappan 180 grader och lagt den mot väggen till sovrummet. Det rummet har ändå dubbla ingångar, och trappan skulle ha kommit upp längs väggen mot sovrummet/allrummet på övervåningen.

Det där är nog en av dom värsta renoveringar jag har sett. Skulle inte förvåna mig om det var polacker inblandade. Alla skåningar använder polsk svart arbetskraft, och dom har ingen aning om vad dom sysslar med...
Citera
2014-01-17, 22:31
Medlem
Antevantes avatar
Bedrövligt är ordet. Är det där verkligen ett avluftningsrör? Det är inte ett avloppsrör då? Från nån diskbänk eller nåt?[/quote]
Det verkar vara badrummet på ovanvåningen så jag tror mer på avluftningsrör. Avloppsrör brukar väl inte gå helt vågrätt heller? Väl? Jag vet inte. Tyckte det verkade mest logiskt med avluftningsrör

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Alla skåningar använder polsk svart arbetskraft, och dom har ingen aning om vad dom sysslar med...
Oj! Här målar vi med bred pensel som Aschberg skulle sagt. Nej alla här nere använder sannerligen inte polacker. Finns ju Rumäner
Citera
2014-01-17, 23:02
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Oj! Här målar vi med bred pensel som Aschberg skulle sagt. Nej alla här nere använder sannerligen inte polacker. Finns ju Rumäner

Ja, "alla" är väl att ta i. Men det är väldigt vanligt på landsbygden. Framförallt i avkrokar som Sjöbo. Några grannar till mig har polska släktingar, och dom drar hit en massa folk som jobbar överallt i bygden. Framförallt såna där projekt som att rusta upp gamla hus för billig penning och sen sälja till intet ont anande turister. Österlen är ju Sveriges Provence, och allt det där...
Citera
2014-01-17, 23:15
Medlem
Skidaddles avatar
Om någon söker mest yta för pengarna tror jag det är svårt att slå det här:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-skorped-ornskoldsviks-kommun-skorpedsvagen-83-5958853

350 000 kr för 330 kvadratmeter. Såg ut att vara i väldigt bra skick också, för dom pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in