2014-03-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Mycket intressant, men vad kommer den uppgiften ifrån före den kom till pprune?
Jag tänkte instinktivt att det endast har med ekonomiska faktorer att göra, och här skriver en annan på pprune det jag tänkte: "Malaysia is an major oil producer. The national carrier can almost certainly negotiate a discount on its fuel prices at home. If it then needs to buy less fuel in Beijing, then it makes more money on the round trip."
Citera
2014-03-16, 00:44
Medlem
gusteno8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Mycket intressant, men vad kommer den uppgiften ifrån före den kom till pprune?

Jag kan inte hitta källan, eller jag orkar inte. Är inte medlem så kan inte söka på forumet. Men har läst en del och det är flera användare som låter väldigt säkra på detta och inte bara drar till med någon spekulation.

Ska försöka leta lite till.
Citera
2014-03-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteno8
Jag kan inte hitta källan, eller jag orkar inte. Är inte medlem så kan inte söka på forumet. Men har läst en del och det är flera användare som låter väldigt säkra på detta och inte bara drar till med någon spekulation.

Ska försöka leta lite till.
"Malaysia is an major oil producer. The national carrier can almost certainly negotiate a discount on its fuel prices at home. If it then needs to buy less fuel in Beijing, then it makes more money on the round trip."

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-212.html#post8379458
Citera
2014-03-16, 00:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur många meter är det ifrån den närmaste passagerarstolen till cockpit ?

Undrar lite över möjligheten att ev. kapare har väntat på stunden då piloterna får mat och dörren öppnas.
2,5-3 m. Beroende på konfiguration kan det även finnas en toalett precis utanför dörren till cockpit.
Citera
2014-03-16, 00:47
Bannlyst
Citat:
Nu drar jag bara upp lite för disskussion, ingen teori jag förespråkar.

Det diskuteras ganska mycket på pprune om kabinfaktor. Tydligen ska det varit 50 tomma platser.
50*75kg + 50*23kg = 4900kg. Ändå ska planet ha haft MZFW, maximum zero fuel weight. Dvs maximal vikt utan bränsle. Vilket är annorlunda för en sådan kort flygning.

Flygtiden skulle ligga runt 5 timmar. Med extra bränsle för diversions etc kunde man räkna med att flygplanet ska vara tankat med bränsle för flygtid 6 ½ timme. Tydligen ska detta plan ha haft bränsle för 8+ timmar.

Vad är problemet med extra bränslet? Att flyget skulle till annan destination ?
Citera
2014-03-16, 00:51
Medlem
gusteno8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Vad är problemet med extra bränslet? Att flyget skulle till annan destination ?

Ingen aning, men normalt sätt försöker man flyga med så lite bränsle som möjligt för att spara vikt.
Citatet några poster ovanför dock kanske förklarar varför man tankat extra, om man nu gjort det.
Citera
2014-03-16, 00:52
Medlem
Pixelknights avatar
Det senaste och mest troliga är alltså att piloten själv kapade planet efter en rättegång mot en oppositionsledare som piloten stöttade.
Citera
2014-03-16, 00:52
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
Menar du källa från Aftonbladet eller Expressen? Nej, det finns säkert inte. Iaf inte i dagsläget. 90% av det vi har fått veta från media stämmer inte eller dementeras av någon myndighet 12 timmar efter. Det här är alldeles för invecklat för Aftonbladet, och det är alldeles för skickligt gjort för att vi ska kunna förstå vad som har hänt, eller för någon myndighet att komma rakt ut och tell it like it is.

Följ @flyingwithfish på Twitter så får du en bättre bild. Foliehattar på i all ära, men det finns ett försvunnet plan med 20 st ingenjörer som jobbade med mycket känsliga US Defence Application conductors. Förmodligen inga gisslan eftersom "de" som tagit planet redan har vad de var ute efter. Det var inte planet de var ute efter. Utan något/någon/några. Då behöver de inte förhandla om gisslan. De har redan något mycket mer värdefullt... Vad det nu kan vara.

"känsliga US Defence Application conductors" sluta sprid sånt här skitsnack. Tror du verkligen att USA delar med sig av "känsliga" försvarsdokument till Kinesiska ingenjörer? Tror verkligen att du har hittat något här... "En bättre bild" Du har ingen aning om vad de var ute efter. Att det kan vara en person/personer kan vara sant, men sluta sprid saker som fakta jävla idiot.
Citera
2014-03-16, 00:53
Medlem
Okej då slutar jag. Men för fem dagar sen så pratade alla om foliehattar hit och dit och jag var assäker på att det var en olycka. Jag är absolut ingen idiot. Jag trollar inte. Men du verkar knappast vara beredd på en diskussion så jag låter det vara.

Kolla på vad folk säger därute som INTE förlitar sig på magkänsla utan på FAKTA. Se på vad människor som är fyra-fem dagar före "media", och se vad dom säger. Sluta hetsa upp dig och gapa om att kinesiska ingenjörer som aldrig kan ha tillgång till känslig info. Det kan man läsa om i Guardian, men det är inte Aftonbladet så kanske inte tillräckligt bra för dig..?

Läs själva. Allt finns därute. Ingen hittar på nåt. Om någon säger sig ha direkt kontakt med personer på DoD och DHS, ta det med en nya salt OCH KOLLA SJÄLVA.

Det är knappast lögn om malaysiska PM kommer ut med sån information fem-sex dagar efteråt. Eller? Kom igen.
Senast redigerad av alexcc 2014-03-16 kl. 01:05.
Citera
2014-03-16, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
2,5-3 m. Beroende på konfiguration kan det även finnas en toalett precis utanför dörren till cockpit.

Oki, thx !

Då är det möjligt då.., säger inte att det är så, bara att möjligheten finns.
Citera
2014-03-16, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Det senaste och mest troliga är alltså att piloten själv kapade planet efter en rättegång mot en oppositionsledare som piloten stöttade.

Omså så är det inte sjyst av piloten jämtemot alla människor som han har ansvar över.
Ifall alla lever och hittas så ska piloten avrättas. Hängas upp levande som Jesus någonstans där han kan lida som mest. Livecam så alla i världen kan se.
Citera
2014-03-16, 00:57
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Nu drar jag bara upp lite för disskussion, ingen teori jag förespråkar.

Det diskuteras ganska mycket på pprune om kabinfaktor. Tydligen ska det varit 50 tomma platser.
50*75kg + 50*23kg = 4900kg. Ändå ska planet ha haft MZFW, maximum zero fuel weight. Dvs maximal vikt utan bränsle. Vilket är annorlunda för en sådan kort flygning.

Flygtiden skulle ligga runt 5 timmar. Med extra bränsle för diversions etc kunde man räkna med att flygplanet ska vara tankat med bränsle för flygtid 6 ½ timme. Tydligen ska detta plan ha haft bränsle för 8+ timmar.

Jag har också läst det men det verkar vara lite olika bud från olika källor.
Jag har sett lite olika påståendet om räckvidd från där de försvann. Allt ifrån 2200nm till 3600nm.

Det ger en ganska stor spridning på eventuella destinationer.
http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-KUL%2C+NAW-BTJ%2C+NAW-CBD%2C+NAW-NNG%2C+NAW-KWE%2C+NAW-CTU%2C+NAW-LHW%2C+NAW-GOQ%2C+NAW- BOM%2C+NAW-NKW%2C+NAW-PEK%2C+NAW-KHI%2C+NAW-FNJ%2C+NAW-URC%2C+NAW-PER%2C+NAW-KBL%2C+NAW-ULN%2C+NAW-A LA%2C+NAW-MCT%2C+NAW-IKA%2C+NAW-MGQ%2C+NAW-SAH%2C+NAW-&R=2200nm%40NAW%0D%0A2500nm%40NAW%0D%0A3500nm%40NA W&PM=b%3Adisc7%2B%25N&MS=wls&DU=nm&SG=430&SU=kts&E =240&EV=389&EU=kts

Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight

Njae det är väl inte direkt nytt, det har spekulerats om det ett par dagar
i alla fall och jag skrev en del om det i förmiddags dessutom.

Ursprunget till det ska vara ett inlägg som kaptenen ska ha gjort på facebook.
Använda gärna Kapten och styrman när ni pratar om de olika piloterna så blir
det lättare att hålla ordning på vem ni menar.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-16 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in