2014-03-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Eller kanske inte?

Tänk om det vore tvärtom och han gjorde en mycket enkelt och uppenbart självmord. Då skulle alla veta vad som hänt vid den här punkten redan.

Ja? och vad skulle det spela för roll för han?
Citera
2014-03-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men suck, det är ju eftersökningarna i sydkinesiska havet ÖSTER om Malaysia. Och de avslutades redan i fredags tror jag.

Det finns inga uppgifter jag känner till om att eftersök längs planets troliga rutt över Indiska oceanen VÄSTER om Malaysia har avslutats.

Menar du källa från Aftonbladet eller Expressen? Nej, det finns säkert inte. Iaf inte i dagsläget. 90% av det vi har fått veta från media stämmer inte eller dementeras av någon myndighet 12 timmar efter. Det här är alldeles för invecklat för Aftonbladet, och det är alldeles för skickligt gjort för att vi ska kunna förstå vad som har hänt, eller för någon myndighet att komma rakt ut och tell it like it is.

Följ @flyingwithfish på Twitter så får du en bättre bild. Foliehattar på i all ära, men det finns ett försvunnet plan med 20 st ingenjörer som jobbade med mycket känsliga US Defence Application conductors. Förmodligen inga gisslan eftersom "de" som tagit planet redan har vad de var ute efter. Det var inte planet de var ute efter. Utan något/någon/några. Då behöver de inte förhandla om gisslan. De har redan något mycket mer värdefullt... Vad det nu kan vara.
Citera
2014-03-16, 00:19
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Som vi diskuterade tidigare. Försäkringen + ryktet.
Citera
2014-03-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteno8

Citat:
Doomed airliner pilot was political fanatic: Hours before taking control of flight MH370 he attended trial of jailed opposition leader

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-oppo sition-leader-sodomite.html

Kan också vara ett sätt för myndigheterna i Malaysia att smutskasta oppositionen, genom att antyda att en av dess sympatisörer utpekas som misstänkt. Man undrar varför det dröjer en hel vecka tills husrannsakan görs hos piloten, utifall det finns några misstankar.

I artikeln står för övrigt om hans förmodade familjesituation:
Citat:
Zaharie is believed to be separated or divorced from his wife although they share the same house, close to Kuala Lumpur’s international airport. They have three children, but no family members were at home yesterday: only the maid has remained there.
Citera
2014-03-16, 00:21
Medlem
Citat:
Så där låter det ju alltid efter terrorattacker också "han var en sån god människa, jag trodde aldrig han kunde göra något sådant, att en människa är "god" betyder inte att den inte kan ha onda tankar.

Menar rättrogna, kanske t.o.m bokstavstroende en tid tillbaka pga någon händelse. Om representanter för den religionen lyfter fram just det... fara på färde.
Citera
2014-03-16, 00:21
Medlem
Citat:

Livförsäkring, precis som killen i FedEx 705 var ute efter
Citera
2014-03-16, 00:22
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secrets20
Återigen... alla 3 "misstänkta" dvs piloten, andre-piloten och den mystiske passageraren är "goda muslimer", något som flera imamer och vittnen intygat som det vore av stor vikt. Att därför ej ifrågasätta gemensamt självmord i islams namn är lite märkligt.. Ponera att en av de 3 får ett vapen med ombord. Buntband finns säkert ombord. Längst fram står den beväpnade och sveper med vapnet, den andre börjar bakifrån och bakbinder alla passagerare... Vad händer sen? Tjaaa... säkert inget trevligt.

Jag vill minnas att jag läst att Kaptenen var ateist.
Citera
2014-03-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
I framtiden vore det intressant att verkligen se vem som sitter vid spakarna de sista minuterna vid en katastrof. Är det så svårt att förändra den svarta lådan att börja lagra typ 5 stillbilder de sista 5 minuter ett flygplan fortfarande fungerade?

Ett alternativ kunde vara att varje gång någon passerade cockpit dörren så tas en stillbild. Hur många andra arbetsplatser har inte videoövervakning? Nu kan man nöja sig med stillbilder för lagringsutrymmets skull i flygplan.
Polisbilar har ju allt oftare videoövervakning (iofs riktad framåt) men ändå. Detta kommer ju överallt och hade varit väldigt användbart här.

Det handlar om integritet och övervakning, regleringar om CVR och Flightrecordrar har funnits i kollektivavtalen sen Hedenhös. Dessa avtal ändrar man inte hursomhelst.
Citera
2014-03-16, 00:32
Medlem
Snapcounts avatar
Hur många meter är det ifrån den närmaste passagerarstolen till cockpit ?

Undrar lite över möjligheten att ev. kapare har väntat på stunden då piloterna får mat och dörren öppnas.
Citera
2014-03-16, 00:33
Medlem
gusteno8s avatar
Nu drar jag bara upp lite för disskussion, ingen teori jag förespråkar.

Det diskuteras ganska mycket på pprune om kabinfaktor. Tydligen ska det varit 50 tomma platser.
50*75kg + 50*23kg = 4900kg. Ändå ska planet ha haft MZFW, maximum zero fuel weight. Dvs maximal vikt utan bränsle. Vilket är annorlunda för en sådan kort flygning.

Flygtiden skulle ligga runt 5 timmar. Med extra bränsle för diversions etc kunde man räkna med att flygplanet ska vara tankat med bränsle för flygtid 6 ½ timme. Tydligen ska detta plan ha haft bränsle för 8+ timmar.
Citera
2014-03-16, 00:39
Medlem
Citat:

Det diskuteras ganska mycket på pprune om kabinfaktor. Tydligen ska det varit 50 tomma platser.
50*75kg + 50*23kg = 4900kg. Ändå ska planet ha haft MZFW, maximum zero fuel weight. Dvs maximal vikt utan bränsle. Vilket är annorlunda för en sådan kort flygning.

Flygtiden skulle ligga runt 5 timmar. Med extra bränsle för diversions etc kunde man räkna med att flygplanet ska vara tankat med bränsle för flygtid 6 ½ timme. Tydligen ska detta plan ha haft bränsle för 8+ timmar.

Mycket intressant, men vad kommer den uppgiften ifrån före den kom till pprune?
Citera
2014-03-16, 00:42
Medlem
Citat:

Behöver inte betyda något men det är väl piloten själv som bestämmer hur mycket som ska fyllas upp. Han behövde kanske extra mycket soppa just under denna flight för att kunna försvinna långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in