2014-03-15, 21:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja man ska nog inte riktigt lita på namnen i MBs mobil, EL kan ju vara någon helt annan
Vi kan hoppas på att polisen ändå har kollat detta.

Vart har du läst att MB brukar åka till Älvsbyn?

Enligt hitta eller eniro(minns inte vilket) står WL på det abonnemanget som kontaktade MB 1/5.
Citera
2014-03-15, 21:50
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Du blandar ihop saker här.
Det var vid Aldersjön festen var och det var KJ och hans "Syrra" hennes kille och en vän till dom som firade JJ.

WL var nog inte på den festen. KJs pappa hade en släkting med sig så dom kunde ta hem KJs bil samtidigt.

Jag förstår inte din logik
Har PH ens körkort?
Som sagt, jag hade inte FUP och frågeställningen var om dessa var med. De var inte med så jag hade blandat ihop det, eller inte.
Logiken i detta ligger i en teori som bygger på att KJ blivit ditsatt och inte är GM överhuvudtaget alt. att han blivit lurad in i detta av sina sk. vänner. Men det är ingen idé att dra den teorin här överhuvudtaget.
Nej PH har inte körkort men det har väl aldrig direkt hindrat från att köra i de Norrländska skogarna ändå?
Citera
2014-03-15, 22:12
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Som sagt, jag hade inte FUP och frågeställningen var om dessa var med. De var inte med så jag hade blandat ihop det, eller inte.
Logiken i detta ligger i en teori som bygger på att KJ blivit ditsatt och inte är GM överhuvudtaget alt. att han blivit lurad in i detta av sina sk. vänner. Men det är ingen idé att dra den teorin här överhuvudtaget.
Nej PH har inte körkort men det har väl aldrig direkt hindrat från att köra i de Norrländska skogarna ändå?

Om det är en ny teori kan du väl dra den.
Du har kanske uppmärksammat något som vi andra inte märkt.

Det här fallet känns som ett pussel och det saknas många bitar.

Ju mer fakta som går att verifiera om personerna som skulle kunna vara inblandade i mordet gör att vi kommer en liten bit närmare sanningen vad som hänt VB 4/5.

Antar att det är därför vi är så många som inte kan släppa det.

Alla som hänger här vill nog veta vad som faktiskt hände 4/5.
Citera
2014-03-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Soldat april-juli. Ägare av en vit skåpbil/kombi.

Soldat? Han måste väl ha en tjänstebeteckning?
Citera
2014-03-15, 22:25
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Soldat? Han måste väl ha en tjänstebeteckning?
Numera kan man ha anställning som soldat.
Citera
2014-03-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En av KJ närmsta vänner har upprepade kontakt med MB försvinnandedygnet, och MB kännde inte till KJ som person, det är ju så skrattretande. För mig är det totalt uteslutet att MB inte kände till KJ före mordet. Här ligger en hund begraven oavsett vad KJ gjorde med sin fyrbenta kompis.

Höftskada, visst, klarar inte av fortsatt tjänstgöring i Försvarsmakten, men reppelerar och klättrar är vad han ägnar sin tid åt efter avslutad tjänstgöring.

Vem har en höftskada? Ursäkta, men jag verkar inte hänga med riktigt? I svängarna.
Citera
2014-03-15, 22:27
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Vem har en höftskada? Ursäkta, men jag verkar inte hänga med riktigt? I svängarna.

WL
Citera
2014-03-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Numera kan man ha anställning som soldat.

Jaha, det kan man. Vad gör en sådan då? Månne.
Citera
2014-03-15, 22:34
Medlem
Citat:
WL

TACK!

OK. Så WL var anställd som soldat apr-juli (enligt highfive). Vilket var en kort anställningsperiod.

Slutade han pga av höftskadan?
Citera
2014-03-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Intressant att du tar upp det.

Mitt öga råkade fall på en detalj i FUP som jag är ganska säker på inte har uppmärksammats tidigare. Eller snarare var det så att två till synes orelaterade utsagor sammantagna skapade något intressant.

Det handlar just om det misstänkta mordvapnet.

Jag vet inte riktigt vad – eller ens om - man ska dra för slutsatser, men tycker det sätter en del myror i huvudet på åtminstone mig.

Here we go…

Förhör 2013-06-20 (1877)

KJ får frågan om han inte har haft ett stämjärnsliknande verktyg hemma i lägenheten. Detta med anledning av att Alexander har uppgett sig nästan ha trampat på ett sådant med orange skaft:

”F: Det var som ett stämjärn.
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.

F: Hos föräldrarna?
H: Jo. För att det är ju som lite svårt att arbeta i trä med…i en lägenhet där man får klagomål
på sånt.
F: Känner du igen den här beskrivningen?
H: Nej, inte gulorange. Alla m…stämjärnen som jag har och som farsan har de är röda.”

Den andra passagen dyker upp i ett förhör med pappan.

Förhör 2013-08-21 (1153)

Pappan får frågan om han har en märlspik i sin ägo:

”Jonny uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och har inte heller andra verktyg som kan likna det, exempelvis när man arbetar med trä. Jonny uppger att han håller sig till cirkelsåg när han arbetar med trä.”

Här är det enkelt att konstatera att KJ:s och pappans utsagor utesluter varandra.

* Om KJ talar sanning (och det finns stämjärn i föräldrahemmet) måste pappan ljuga.

* Om pappan talar sanning (och det inte finns - och det aldrig har funnits - några stämjärn i föräldrahemmet) måste KJ ljuga.

Frågan är bara vem som ljuger och varför?

Jag kan förstå att KJ kan ha ett intresse av att säga som han gör. Det han vill uppnå i förhöret är uppenbarligen att tillbakavisa att det har funnits ett stämjärnsliknande verktyg med orange skaft hemma hos honom. För att inskärpa att han inte har något sådant verktyg säger han att de enda som finns har rött skaft och finns hemma hos farsan.

Detta är helt ofarligt om det är sant att det finns sådana verktyg i föräldrahemmet.

Det kan däremot vara vanskligt för honom om han ljuger, eftersom han inte vet om polisen kommer att kontrollera hans påstående.

Vilket kan då ligga bakom farsans påstående?

Om det är sant som farsan säger – att det inte finns eller aldrig har funnits några sådana verktyg hemma – så är det hela oproblematiskt (annat än att KJ uppenbarligen ljuger).

Men om farsan ljuger, vilket intresse skulle han ha av det? Det mest näraliggande svaret är väl att han skulle kunna ljuga för att skydda sin son. Genom att förneka existensen av stämjärnen skulle han hjälpa sonen om polisen skulle påstå att KJ åtminstone haft tillgång till ett möjligt mordvapen i föräldrahemmet.

Men detta förutsätter ju en sak: att farsan vet att det är ett stämjärnsliknande verktyg har använts vid mordet! Och hur skulle han kunna veta det?

Ett alternativ finns i denna röra - att det verkligen är den oranga stämjärnsliknande saken som är mordvapnet och att KJ vid något tillfälle innan han häktades berättade det för farsan. Givet detta skulle bådas agerande vara rationellt, även om det hela slår fel ut på grund av att den ena inte känner till vad den andre säger. Lite som ”fångarnas dilemma”.

KJ vill ha bort uppmärksamheten från stämjärnet med orange skaft och drar till med att det finns sådana verktyg i föräldrahemmet fast med röda skaft - men KJ kan ju inte veta att hans far två månader senare kommer att förneka existensen av dessa verktyg.

Farsan känner till att det var ett stämjärnsliknande verktyg som användes vid mordet och när polisen frågar om dem så hävdar han att några sådana aldrig har funnits, inte för att något av dessa användes vid mordet, utan för att KJ ska kunna hävda att han inte har tillgång till några sådana – men farsan kan ju inte veta att KJ har hävdat i förhör att det verkligen finns sådana verktyg i föräldrahemmet.

Vet inte riktigt vad jag ska tro själv, men tyckte att det kunde vara intressant för tråden.

I ett tidigt skede av tråden såg jag ett foto på KJ sittande vid ett bord med ett stämjärn med rak egg i handen. Alltså ingen skölp. Det va även en burk med, kanske konservburk.
Tyvärr kan jag inte hitta bilden. Någon?
Citera
2014-03-15, 22:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
TACK!

OK. Så WL var anställd som soldat apr-juli (enligt highfive). Vilket var en kort anställningsperiod.

Slutade han pga av höftskadan?
Oftast kan man få en provanställning efter genomförd GMU. En anställning som kan brytas av båda parter. Du förbereds för att delta i nationella och internationella uppdrag.
Citera
2014-03-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I ett tidigt skede av tråden såg jag ett foto på KJ sittande vid ett bord med ett stämjärn med rak egg i handen. Alltså ingen skölp. Det va även en burk med, kanske konservburk.
Tyvärr kan jag inte hitta bilden. Någon?

Detta stämjärn (eller vad det nu var) har varit uppe tidigare. Och jag råkade lägga det på minnet pga färgen på skaftet, nämligen orange.

Det visade sig att den finns (är) upptagen i besiktningsprotokollet som ett (av många) föremål som låg i Sonatans baklucka. Står i FUP (osäker på sidan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in