2014-03-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Adam Air Flight 574 försvann spårlöst och vrakdelar påträffades först efter en vecka. Boeing 737, inträffade 2007. Utöver det känner jag inte till något liknande fall.
Synnerligen bizarrt hursomhelst. Enligt denna artikel har sex andra plan försvunnit i området.
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysian-airlines-flight-seven-3241706
Citera
2014-03-15, 21:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag har en undring. Finns det inte en del sateliter i rymden som spanar ner på oss och spelar in oss. (Är inte exempelvis google-earth samt kartbilder tagna av sådana sateliter?)

Skulle man inte då tänka sig att man kan få fram IRL-inspelning över området planet flög i och försvann i? Om det fanns sådan "coverage", skulle man kunna manipulera fotot att man kan zooma in just det försvunna planet?

Eller är jag ute och cyklar nu...
Inte med någon vidare tät uppdateringsfrekvens om vi snackar sådan upplösning så det ska vara värt något. Vi har ju vädersatelliter som jämnt och ständigt avbildar i stort sett hela planetens yta men på de bilderna kan man liksom urskilja en stor ö på sin höjd, inte mycket bättre. Ju finare detaljnivå desto mer sällan tas det bilder och spionsatelliterna styrs just dit där man vill titta på något spännande för att sedan fotografera (eller ta radarbilder) i en ganska smal remsa.

De mest högupplösta bilderna du kan se på Eniro, Hitta, Google Earth etc. där man kan se bilar, människor o dyl skarpt är inte satellitbilder utan tagna från flygplan och ihopklippta till en jättebild med hjälp av dator.
Citera
2014-03-15, 21:28
Medlem
trongforhuds avatar
Det mest troliga scenariot som jag tror är någon form av tekniskt strul som gör att planet flyger åt helvete. OM det inte hade varit för den Lilla detaljen att någon har gjort sig omaket med att stänga av transpondrarna manuellt vilken enligt min mening gör stt vilket anat scenario som helst är möjligt. Förutom den eminenta teorin som någon hade här om stt planet åkt ut i atmosfär och i omloppsbana runt jorden( det är praktiskt omöjligt)!
Citera
2014-03-15, 21:29
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det har dock hänt förut att piloter begått självmord med flyg (Flight 990). Jag tror själv att så är fallet här. Han ville helt enkelt begrava planet i Indiska Oceanien som är betydligt djupare än Gulf of Thailand. Kanske han stört sig på Kina pga något samt fått en rejäl knäpp.

Kapning känns inte lika troligt. Dels är det mkt svårt att få ombord vapen med dagens säkerhetsapparat. Sedan verkar det inte vara några med terrorkopplingar ombord som man funnit.
Men det var ju två piloter med ombord. Att båda är med på en sådan plan är helt otänkbart imo så då måste den andre vara oskadliggjord så att säga. Detta tror jag inte skulle ske utan att passagerare och flygvärdinnor skulle märka det. Men visst, de kanske ser hur pilot ett stryper sin kamrat för att sedan bara sitta och be medan idioten skrattandes kör till bränslet tar slut (eftersom de var ur kurs så lång tid borde detta ha skett ifall det nu var ett självmord). Hörde på CNN att kontakten tappades just när de gick från malaysiskt till kinesiskt luftrum. Enligt en f.d. pilot är detta skeende "kritiskt", iaf så pass att båda piloterna ska vara på plats. Därmed uteslöt iaf han att en pilot typ gått på toaletten då och sedan blivit utelåst av sin sjuka arbetskamrat. Om det alltså handlade om ett självmord och den "gode" piloten inte blev dödad utan bara hindrades ingripa av annan anledning. För där skulle givetvis han ana oråd då planet avviker från rutten och går 90 grader åt fel håll istället.

Det kan så klart ha skett men jag finner det så extremt osannolikt (även om hela den här storyn är helskum). De gjorde med stor sannolikhet en U-sväng och körde sedan fyra timmar till. Co-piloten skulle alltså dödats redan då och sedan skulle den suicidala oberörd flyga vidare flertalet timmar trots gråt och vädjan från 250 oskyldiga människor? Bara för att han ska ta livet av sig? Det är så det måste gått till när jag lägger ihop ett och ett här. Kan såklart vara så men känns verkligen som ett långskott. Antar också att man kollat upp dessa båda skitnoga och är någon självmordsbenägen och man letar efter sådana signaler borde man hitta dem tycker jag. Kanske man har bara det att vi inte vet det än.

Att ta ombord vapen är jävligt svårt men ändå Malaysia vi pratar om och inte USA. Det har trots allt hänt oftare (kapningar) än självmord med plan. Och det finns klart fler att välja på där, alltså potentiella kapare när man kollar på passagerarlistan.
Senast redigerad av Funkydude 2014-03-15 kl. 21:31.
Citera
2014-03-15, 21:32
Medlem
Är det möjligt för piloten att inifrån cockpit via någon knapp iscensätta en "slow decompression" av planet?

Säg att han väntar till co-pilot går på toaletten. Sen sätter han på sig syrgasmasken och ser till så passagerarna somnar in. Efter femton minuter utan syre så har alla passagerare och övrig personal dött. Sen har han ett flygplan helt för sig själv, utan transponder och flyger utanför radarn. Det skulle även förklara varför inte några SMS snappats upp från passagerare eller att varför inte passagerarna gjort något försök att ta tillbaka planet då det flugit i upp till åtta timmar.
Citera
2014-03-15, 21:33
Medlem
Den äldre pilotens fru och barn flyttade ut ur huset dagen innan flighten ? Uppgiften finns i kinesisk media, oklart hur pass tillförlitlig.

Citat:
edde
‏@Edourdoo
Midlife Crisis? Wife and three kids of #MH370 captain Zaharie Ahmad Shah moved out the house one day before incident. pic.twitter.com/7ySAjlwwuE
https://twitter.com/Edourdoo/status/444858546849476608
Citera
2014-03-15, 21:34
Medlem
Nu har jag suttit och läst nästan hela tråden här, och måste säga att jag är lite förvånad att Iranteorin hamnat i skymundan så snabbt. Någon här tipsade om användaren @flyingwithfish på Twitter, och han har tydligen nån insider info via Dept of Homeland Security som säger att planet har visst landat tryggt och säkert och att piloten/erna är synnerligen inblandade. Han och några andra påstår att planet finns i Iran, ev i närheten av Isfahan. Det finns några som twittrat om Iran redan för fyra dagar sen, med hänvisning till DHS, men att myndigheterna måste hålla det tyst. Div satellitbilder från Kina och Andamanspåret och jordbävningen är alla smoke screens för att köpa tid med kaparna och förhandla om gisslan. Därmed inte sagt att alla lever i nuläget men killarna från Freescale ska man inte avfärda så snabbt.

Länk till @flyingwithfish karta:
https://twitter.com/flyingwithfish/status/444736126482272256

Redan dag två var det någon som kommenterade på Huffington Post att planet kunde likväl ha kapats och förts med piloternas hjälp till något "säkert" ställe och att myndigheterna förhandlade med dem i smyg. Egentligen ganska naivt att tro att tom USA inte vet vart planet är, tror knappast att myndigheterna berättar helt öppet om varje steg de tar och varje ledtråd de följer. Det här med att pilotens hem skulle ha rannsakats först idag är ju också lite halvkomiskt - ingen regering skulle väl fucka upp ett sådant spår, eller? Dåligt skött, JA, men självklart får inte media och oss vanliga civila veta PRECIS allting. Det vore ju absurt.

Och alla verkar vara eniga om att Freescale employeesen besitter något i kunskapsväg som många vill komma åt... Ev en konspiration mellan Iran och Malaysia... Kolla på @angela_stalcup. Weird shit, jag vet...
Senast redigerad av alexcc 2014-03-15 kl. 21:42.
Citera
2014-03-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det kanske du tycker, själv trodde jag Kina var en militär stormakt som till skillnad från Malaysia inte skulle låta ett oidentifierat eko från primär radar passera utan borde undersökas direkt

Kan tyckas så kanske men det är inte alls säkert. Tänk på tysken som landade på röda torget med sin Cessna. Sedan är det här ganska otillgängliga bergstrakter. Det är inte alls säkert att Kina har en massa radaranläggningar i det här området. Sedan är ju frågan vad Kina skulle göra om man såg ett passagerarplan utan transponder komma flygande. Skulle man skjuta ner det eller låta det fortsätta.
Hade man skjutit ner planet så hade vi haft just den situation vi har idag, nämligen att planet är försvunnet. Har de inte skjutit ner planet så har vi kanske en gisslansituation där parterna av någon anledning vill hålla det hela hemligt.
Citera
2014-03-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trongforhud
Det mest troliga scenariot som jag tror är någon form av tekniskt strul som gör att planet flyger åt helvete. OM det inte hade varit för den Lilla detaljen att någon har gjort sig omaket med att stänga av transpondrarna manuellt vilken enligt min mening gör stt vilket anat scenario som helst är möjligt. Förutom den eminenta teorin som någon hade här om stt planet åkt ut i atmosfär och i omloppsbana runt jorden( det är praktiskt omöjligt)!

Det var ju det alla trodde i början, men det har visat sig inte stämma. Skulle säga att chansen att det rör sig om någon form av kapning, antingen av utomstående eller piloten själv, nu är helt överväldigande.
Senast redigerad av ManTheStan 2014-03-15 kl. 21:41.
Citera
2014-03-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Den äldre pilotens fru och barn flyttade ut ur huset dagen innan flighten ? Uppgiften finns i kinesisk media, oklart hur pass tillförlitlig.

https://twitter.com/Edourdoo/status/444858546849476608

Intressant om det stämmer. Skulle ev kunna vara förklaringen.
Citera
2014-03-15, 21:37
Medlem
junazs avatar
Uppgifterna säger ju att man är säker på att transpondern stängts av. Jag undrar hur man kan vara så säker att den just stängts av (alltså manuellt från cockpit) och inte t ex gått sönder pga andra omständigheter?
Citera
2014-03-15, 21:38
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Är det möjligt för piloten att inifrån cockpit via någon knapp iscensätta en "slow decompression" av planet?

Säg att han väntar till co-pilot går på toaletten. Sen sätter han på sig syrgasmasken och ser till så passagerarna somnar in. Efter femton minuter utan syre så har alla passagerare och övrig personal dött. Sen har han ett flygplan helt för sig själv, utan transponder och flyger utanför radarn. Det skulle även förklara varför inte några SMS snappats upp från passagerare eller att varför inte passagerarna gjort något försök att ta tillbaka planet då det flugit i upp till åtta timmar.

hemskt. Men fullt möjligt anser jag. Någon expert på ämnet kanske kan verifiera möjligheten till att göra en sådan här manöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in