2014-03-15, 21:04
Avslutad
Det senaste är att planet försvann i en västlig eller nordvästlig riktning, inga direkt exakta uppgifter. Säkert något enkelt, en decompression elektronik slås ut, piloterna hinner inte få på sig syrgasmaskerna, omtöcknade ändras kursen, planet flyger till soppan tar slut. Sånt har hänt förr på liknande sätt.
Citera
2014-03-15, 21:06
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Då kanske jag förstått det fel, jag är flygledare och inte pilot så det är inte omöjligt.

Piloter och flygledare i all ära men det vore bättre om du var flygtekniker/elektriker för att svara på frågor som dessa, finns det någon flygtekniker/elektriker i tråden?

/Provokatör
Citera
2014-03-15, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det senaste är att planet försvann i en västlig eller nordvästlig riktning, inga direkt exakta uppgifter. Säkert något enkelt, en decompression elektronik slås ut, piloterna hinner inte få på sig syrgasmaskerna, omtöcknade ändras kursen, planet flyger till soppan tar slut. Sånt har hänt förr på liknande sätt.
Kan du ge exempel? Tack.

Bortsett från Helios 522, som inte liknar detta över huvud taget i och med att man inte försvann helt spårlöst, passagerarna skickade meddelanden/ringde till anhöriga, planet kraschade och påträffades omedelbart.

Nu har planet snart varit borta längre än Adam 574. Är det rekord i så fall?
Citera
2014-03-15, 21:10
Medlem
Hur kan ett plan bara försvinna. Finns det många tidigare fall med plan som försvunnit helt spårlöst. Hur lång tid brukar det ta innan (om) dom dyker upp, alternativt vrakdelarna?
Citera
2014-03-15, 21:10
Medlem
Vilken besvikelse det kommer att bli när nyheten kommer att vrakdelar hittats i Indiska oceanen.
Citera
2014-03-15, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Hur kan ett plan bara försvinna. Finns det många tidigare fall med plan som försvunnit helt spårlöst. Hur lång tid brukar det ta innan (om) dom dyker upp, alternativt vrakdelarna?
Adam Air Flight 574 försvann spårlöst och vrakdelar påträffades först efter en vecka. Boeing 737, inträffade 2007. Utöver det känner jag inte till något liknande fall.

Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Vilken besvikelse det kommer att bli när nyheten kommer att vrakdelar hittats i Indiska oceanen.
Knappast. Då vill man veta varför planet tog sig dit och utredarna lär få reda på mer om det när/om de svarta lådorna (CVR & FDR) hittas.
Citera
2014-03-15, 21:16
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Kan piloterna låsa in sig så inte ens crew kan öppna? Har crew någon möjlighet att kontakta omvärlden utan tillgång till det som finns i cockpiten??

Är det möjligt att en av dem två som styr bestämmer sig för att ha ihjäl han brevid, stänga ner allt och flyga söder ut? Kan piloterna "ha ihjäl" alla i planet? (få folk att somna in)

Jag vill påstå att detta kan vara en av två mest sannolika teorier. (Den andra är kapning av någon form)
Citera
2014-03-15, 21:20
Medlem
trongforhuds avatar
Om dom åkte åt väst eller nordväst borde inte thailändarna upptäckt planet då? Låter ju sjukt konstigt att planfan korsar massa länder utan att nån upptäcker de? Det liknar en stor jävla komplott av astronomiska mått ju! Ett flygplan som tar 239 passagerare försvinner inte bara det behöver nog lite hjälp på traven isf!
Citera
2014-03-15, 21:21
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Kan piloterna låsa in sig så inte ens crew kan öppna? Har crew någon möjlighet att kontakta omvärlden utan tillgång till det som finns i cockpiten??

Är det möjligt att en av dem två som styr bestämmer sig för att ha ihjäl han brevid, stänga ner allt och flyga söder ut? Kan piloterna "ha ihjäl" alla i planet? (få folk att somna in)

Jag vill påstå att detta kan vara en av två mest sannolika teorier. (Den andra är kapning av någon form)

Ja mycket talar för att den ena kaptenen haft ihjäl den andra. Låst dörren och flygit mot självmordet. Vem vet varför ? Psykiska och ekonomiska problem? Kanske ville vara säker på att familjen fick ut livförsäkringen genom att försvinna totalt.
Citera
2014-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men varför är det öht nödvändigt att uppfinna teorier över alla möjliga och omöjliga scenarior?

Att landa i mörker, oavsett flygplats, är naturligtvis precis lika svårt som du tror (förmodligen ännu svårare). Med tanke på att sista sändningen via satellit mottogs 08:11 lokal tid kanske de inte heller tänkt landa annat än i dagsljus?

Men när jag ändå är igång, låt mig spekulera mer: Det har spekulerats i att ett syfte var de Freecom-anställda, en "flyktväg" att gömma sig i radarskugga från en annan flight, ha perfekt flygväder att landa i mörker (månsken, inga moln).

Detta är ömsesidigt uteslutande kriterier, eller hur? Think about it

Så, nu har jag bidragit till mytbildningen

Jag tycker det är ganska intressant eftersom de flesta nu verkar luta åt kapning. Har planet flugit västerut så förskjuts tiden så om du säger lokal tid 08:11 Kuala Lumpur så innebär det kanske 07:11 eller 06:11 där planet landade. Det säger en del om hur långt man flög. Troligtvis har man alltså flugit i stort sett så långt som man kunde komma på soppan i planet och då är Kina till exempel ganska troligt.
Citera
2014-03-15, 21:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker det är ganska intressant eftersom de flesta nu verkar luta åt kapning. Har planet flugit västerut så förskjuts tiden så om du säger lokal tid 08:11 Kuala Lumpur så innebär det kanske 07:11 eller 06:11 där planet landade. Det säger en del om hur långt man flög. Troligtvis har man alltså flugit i stort sett så långt som man kunde komma på soppan i planet och då är Kina till exempel ganska troligt.

Det kanske du tycker, själv trodde jag Kina var en militär stormakt som till skillnad från Malaysia inte skulle låta ett oidentifierat eko från primär radar passera utan borde undersökas direkt
Citera
2014-03-15, 21:24
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jo det ser ju lite ut så. Fastän omständigheterna kring det hela är luddiga, Malaysierna, Kina och de där super forskarna..

Ni som är piloter, ett par finns ju här på fb, svara gärna på mina frågor. Ni bör ju veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in