2014-03-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu blir jag förvirrad - piloten/flygläraren som intervjuades på CNN idag sa ju att transpondern var ett av de instrument eller rentav DET instrument i flygplanselektroniken som drog absolut minst ström. Det var ett av hans skäl till att det var ytterst osannolikt att någon slags elektroniskt haveri kan ha slagit ut den, i så fall borde problem ha uppstått med andra saker långt innan och piloterna borde ha hunnit varna flygledningen.

Då kanske jag förstått det fel, jag är flygledare och inte pilot så det är inte omöjligt.
Citera
2014-03-15, 19:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
För att ytterligare bygga på spöktråden, är det 3 flyg som plötsligt försvinner från radarn (trassel med transpondrarna) samtidigt. Kanske är det en bugg i systemet. Har kört loopen ganska många ggr nu och samma fenomen upprepas:

MH370, CCA970, KAL672 försvinner alla en stund från skärmen. Underligast är KAL672:s rutt, förutom att MH370 försvinner för alltid. Detta händer samtidigt som en Airbus A320-214, flight MU539 / CES539 närmar sig från China Eastern Airlines. Kan något på detta flyg stört och slagit ut transpondrar?

http://www.flightradar24.com/2014-03-07/17:10/12x/CES539/2d7bfc1
Citera
2014-03-15, 19:21
Medlem
Tråden verkar ha väldigt många läsare just nu, har det hänt något nytt? Något fynd eller så?
Citera
2014-03-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
För att ytterligare bygga på spöktråden, är det 3 flyg som plötsligt försvinner från radarn (trassel med transpondrarna) samtidigt. Kanske är det en bugg i systemet. Har kört loopen ganska många ggr nu och samma fenomen upprepas:

MH370, CCA970, KAL672 försvinner alla en stund från skärmen. Underligast är KAL672:s rutt, förutom att MH370 försvinner för alltid. Detta händer samtidigt som en Airbus A320-214, flight MU539 / CES539 närmar sig från China Eastern Airlines. Kan något på detta flyg stört och slagit ut transpondrar?

http://www.flightradar24.com/2014-03-07/17:10/12x/CES539/2d7bfc1

Det är inte radar, flightradar24 bygger på ADS-B-mottagare, när flygen hamnar utanför täckningen försvinner dom. Ifall en mottagare går offline försvinner flygen som bara trackas av den mottagaren etc.

Radar bygger på att något skickar ut en signal, alltså ett aktivt system, FR24 är helt passivt och bygger helt på att fånga upp signaler som skickas av flygplanen.
Citera
2014-03-15, 19:25
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Nej det fanns inga somalier ombord och dessutom så varför skulle en somalier
lägga ut en massa pengar på att flyga hela vägen till Malaysia när det finns
lika dyra flygplan på närmare håll?

nej, jag tror inte på det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Då kanske jag förstått det fel, jag är flygledare och inte pilot så det är inte omöjligt.

777an har dessutom en RAT
Citera
2014-03-15, 19:26
Medlem
Charlie6789s avatar
Om det nu är en kapning kan de ha fyllt på med massa soppa för att kunna använda en del utav det att "dumpa" på låg höjd ut i havet så att haveriekommissioner skall tro att dem störtat medan själva planet avaktiverade alla sensorer och gps'er mm. Detta om det var något viktigt dem ville komma åt ombord, vilka är personerna ombord på planet?

Någon som har en lista över alla passagerare?
Citera
2014-03-15, 19:26
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Måste be dig förtydliga lite:
a) Hur vet du att källan på pprune har rätt? Jag har sett flera uppgifter som säger att planet hade bränsle för totalt 7:30. Skulle det ens i teorin kunna landa med så mycket bränsle ombord?

b) Din länk till Washington Post fungerar inte

a) inte 100%, men flera anger den nya "soppatiden". Det står på wiki att den klarar max 213 ton i landningsvikt, och eftersom det uppenbarligen är en riktig pilot bakom spakarna så dumpar väl han överflödigt bränsle isf, se : http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777

b) fixat klantade mig.

Sen en grej i uträkningarna om Inmarsat där dom går efter antenn-lobens dämpning.
Jag skulle inte gå 100% i dessa uträkningar som dom presenterar, för antennens "footprint" på exemplet är den teoretiska och inte uppmätt-det finns inga 100% exakta antenner. Sen är plastbehållaren med gridantennen på planet också en svag punkt, där det kan finnas ojämnheter som orsakar dämpning.

Det man gör men som man inte vill nämna här är att triangulära från rymden, bara 3 företag i världen klarar detta och det är mycket hysh hysh om detta, vad dom gör är att ta in 2 andra satelliter somockså kan plocka in samma signal från antennens sidlober och sen göra beräkning utifrån signalkälla jämfört med 2 sidlobs-beräkningar, men det har dom inte presenterat här ....än. Dom bör nog vid detta lag ha spårat var sändaren var fysiskt men håller tyst. Svenska rymdbolaget råkade för några år sen ut för störsändningar på Sirius-2 satelliten som störde en del hockey-sändningar, det visade sig vara en turkisk station som la ut en kraftig bärvåg i mikrovågsbandet för att störa en kurdisk tv-station som hade en kanal på Sirius, då användes totalt 3 satelliter för att pejla in, och det blev en mindre diplomatisk kris eftersom turkarna störde kommersiell verksamhet.

Samma sak kan göras med pingande Satcom:s, och militären har resurser.
Att bara lägga upp en karta med footprint på en satellit och dra ett rött streck blir alltså missvisande.

Den här visar alltså inte korrekt:
https://twitter.com/sunshinesulin/status/444763082254868482/photo/1/large
Citera
2014-03-15, 19:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är inte radar, flightradar24 bygger på ADS-B-mottagare, när flygen hamnar utanför täckningen försvinner dom. Ifall en mottagare går offline försvinner flygen som bara trackas av den mottagaren etc.

Radar bygger på att något skickar ut en signal, alltså ett aktivt system, FR24 är helt passivt och bygger helt på att fånga upp signaler som skickas av flygplanen.

Ja, men det är ju det jag skriver, att sändningen från alla 3 planen störs samtidigt som CES539 omger dem.
Citera
2014-03-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
ManTheStan
Du vil kanskje ha interesse av bedre kart med begge korridorer i postene # 4047 og 4049 her:

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-203.html

Tack! Mycket intressant med dessa två "korridorer" som jag förstått det är det typ 99% bevisat att kl 08:11 befann sig planet exakt på den röda linjen. Frågan är då bara: var på den röda linjen? Och hade planet landat eller flög det fortfarande?

Här är en liten sida för de som är intresserade av att läsa mer om "korridorerna": http://www.csse.uwa.edu.au/~mark/personal/MH370/mh370.html
Citera
2014-03-15, 19:28
Medlem
Funkydudes avatar
Tror verkligen inte någon kapat planet (eller mutat piloterna) och nu sitter inne på det i valfritt skitland och att man dödat passagerarna alternativt håller dem fångna. Planet hade inte obegränsat med bränsle och någon borde upptäckt det landa på någon av de isf realistiska landningsbanorna. Inte bara att landa detta plan på typ en obebodd ö:s sandstrand...

Men allt för mycket är skumt för att det skulle vara ett vanligt haveri. Att piloterna skulle begått självmord och tagit med sig alla passagerarna i döden tror jag inte heller på då det känns för omständigt. Hur psykiskt dåligt men än skulle må, vafan skulle man göra så för? Omständigt och du dödar flera hundra oskyldiga. Dessutom två piloter inblandade som ska kunna flyga planet själva om kumpanen spårar ur. Skulle en pilot gått bananas och sabbat cockpit borde ändå inte planet gjort en U-sväng och kört rakt ut i ingenstans (Indiska oceanen) som allt nu pekar på. Antar man kollat upp piloterna noga som fan nu i efterhand för att se om de mottagit stora summor pengar eller hade skumma kontakter. Men självmord eller mutning för att krascha/landa planet hos någon terrorist eller liknande? Nej, det köper jag inte.

Tror snarare det skett en kapning och att planet sprängts över havet alternativt kört till bränslet tagit slut. Kaparen/-na såg till att man inte kunde kommunicera med marken eller andra plan. Vad planen med det hela var och om man lyckades med detta eller vem/vilka som ligger bakom känns omöjligt att spekulera i på ett seriöst sätt. Antar man går igenom passagerarlistan noggrant just nu.

Detta är iaf min teori. Skulle tro många delar den.
Citera
2014-03-15, 19:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Någon som lagt ihop de tre bilderna, max bränslerange, den pingade satellitens 40-graderslinje och kartan med alla långa landningsbanor ?

Vore intressant...
Citera
2014-03-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja, men det är ju det jag skriver, att sändningen från alla 3 planen störs samtidigt som CES539 omger dem.

Så mottagaren får inte in signalen? Kanske skärmar det fjärde planet av dom första tre, vad vet jag. Oavsett så betyder det ingenting i sammanhanget, ADS-B används i ytterst liten utsträckning av flygledare och är ett system som utvecklas för framtiden.

Det du ser på FR24 har väldigt lite koppling till det som syns på en riktig radarskärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in