Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Måste be dig förtydliga lite:
a) Hur vet du att källan på pprune har rätt? Jag har sett flera uppgifter som säger att planet hade bränsle för totalt 7:30. Skulle det ens i teorin kunna landa med så mycket bränsle ombord?
b) Din länk till Washington Post fungerar inte
a) inte 100%, men flera anger den nya "soppatiden". Det står på wiki att den klarar max 213 ton i landningsvikt, och eftersom det uppenbarligen är en riktig pilot bakom spakarna så dumpar väl han överflödigt bränsle isf, se :
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777
b) fixat klantade mig.
Sen en grej i uträkningarna om Inmarsat där dom går efter antenn-lobens dämpning.
Jag skulle inte gå 100% i dessa uträkningar som dom presenterar, för antennens "footprint" på exemplet är den teoretiska och inte uppmätt-det finns inga 100% exakta antenner. Sen är plastbehållaren med gridantennen på planet också en svag punkt, där det kan finnas ojämnheter som orsakar dämpning.
Det man gör men som man inte vill nämna här är att triangulära från rymden, bara 3 företag i världen klarar detta och det är mycket hysh hysh om detta, vad dom gör är att ta in 2 andra satelliter somockså kan plocka in samma signal från antennens sidlober och sen göra beräkning utifrån signalkälla jämfört med 2 sidlobs-beräkningar, men det har dom inte presenterat här ....än. Dom bör nog vid detta lag ha spårat var sändaren var fysiskt men håller tyst. Svenska rymdbolaget råkade för några år sen ut för störsändningar på Sirius-2 satelliten som störde en del hockey-sändningar, det visade sig vara en turkisk station som la ut en kraftig bärvåg i mikrovågsbandet för att störa en kurdisk tv-station som hade en kanal på Sirius, då användes totalt 3 satelliter för att pejla in, och det blev en mindre diplomatisk kris eftersom turkarna störde kommersiell verksamhet.
Samma sak kan göras med pingande Satcom:s, och militären har resurser.
Att bara lägga upp en karta med footprint på en satellit och dra ett rött streck blir alltså missvisande.
Den här visar alltså inte korrekt:
https://twitter.com/sunshinesulin/status/444763082254868482/photo/1/large