2014-03-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Ok! "Tibet-spåret" har av allt att döma fått förnyad aktualitet!

Gjorde lite närmare efterforskningar om vad det här snacket om "korridorer" betyder och hittade följande förklaring: http://imgur.com/g8Ma3a0
(Källa)

Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Though no actual data was transmitted via satellite, it still appears to have made contact through hourly 'handshakes,' the last instance being at 8:11 a.m. local time somewhere along the red lines.

Det sista "ping" som sändes ut av planet kl 08:11 sändes alltså någonstans PÅ den södra eller norra röda linjen.

Som man ser på bilden ligger cirka cirka 95% av den norra röda linjen i Tibet. Övriga tänkbara positioner är Kirgistan och nordligaste Burma möjliga.

Vad gäller den södra korridoren bör man leta i Jakartas på Java i Indonesien. Annars är det bara ute till havs som gäller.

Med hjälp av dessa data borde det vara möjligt för malaysierna att fastställa vilken rutt som varit aktuell. Man borde ju även ha "pingdata" för de andra "pingarna" inte bara den sista. I och med att man vet utgångspunkten samt tiden mellan de olika "pingarna" borde det gå att göra en hyffsat bra bedömning av vilket håll som är mest sannolikt!
Citera
2014-03-15, 18:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Det där stämmer inte. Eller menar du att pressreleasen från Malaysia Airlines inte stämmer?
(FB) Flygplan saknas, Kuala Lumpur - Peking, 239 personer ombord

Lite på sidan till detta:

Som vanligt när det gäller såna här händelser så spinns genast konspirationsteorier på temat att olika officiella instanser inte ger tillräckligt mycket info till media därför att de har något att dölja. Så KAN det givetvis vara, men det är långt ifrån den enda förklaringen.

För det första: Exemplet ovan visar tydligt på faran med att gå ut med information för tidigt. I ett kaotiskt och komplext skeende av denna typ så har man till en början massvis av oklara, overifierade och helt eller delvis motsägande uppgifter. Det kan vara felregistreringar, missuppfattningar och kombinationer av dessa båda. Alla som sysslar med kommunikation och information vet detta och deras standardråd lär vara att vara väldigt återhållsam i början innan man skaffat sig mer på fötterna. Ett oerhört tragiskt exempel på motsatsen är de misstag som begicks av svenska myndigheter under kaoset efter tsunamin 2004. Bland annat fick några oroliga anhöriga fullständigt felaktiga besked om att deras saknade satt på ett flygplan på väg hem till Sverige. De gjorde de inte, de var döda.

För det andra: Vid ett förmodat flyghaveri kommer naturligtvis också många säkerhetsfrågor att aktualiseras. Det hör till sakens natur att människor som arbetar med sådant inte tycker om att sprida information runt ikring sig. Snarare är det ofta en ryggmärgsreflex hos dem att skydda och vägra lämna ut data så länge de ser minsta lilla teoretiska risk att det skulle kunna innebära någon typ av fara.

Även om jag som sagt inte kan lova att Malaysiska myndigheter INTE har något otrevligt de döljer så kan jag lova att ovanstående saker garanterat har spelat in när det gäller deras verkliga eller påstådda ovilja att släppa information om olika saker. Att spinna konspirationsteorier om det här just nu på den info vi har är därför bara löjligt och ovidkommande.
Citera
2014-03-15, 18:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Den uppgiften kommer väl från malaysiska flygvapnets primärradar, men om den fått signal från planet precis i ytterkanten av det operativa området så ska man nog ta dessa höjdindikationer med en stor nypa salt. Radar överlag är väl inte så där jättebra på att läsa av just höjden med stor precision och speciellt inte då det gäller stora avstånd. Att planet t.ex. skulle ha fallit med 40000 fot/minut är tekniskt omöjligt med tanke på att det kunde flyga vidare efteråt. Man kan väl se de höjdvärdena som indikationer på om de sjunkit eller stigit, men jag tror inte man ska lägga för stor vikt vid de exakta siffrorna.

Ok, tack! Då är inte teorin om en stigning till en höjd där alla blir medvetslösa (och kanske dör) och att planet sen flyger herrelöst till det störtar i vattnet någonstans särskilt trolig heller då?
Citera
2014-03-15, 18:32
Medlem
trattfans avatar
Angående de personerna som checkade-in men inte dök upp på planet så finns ju de där twitter-kontot och de verkade ju vara en familj som inte "kunde" åka med planet.
Citera
2014-03-15, 18:35
Medlem
Antevantes avatar
Typiskt! När det börjar bli intressant och man vill se hur snacket går på FB så är det 4000+ inlägg och omöjligt att greppa.

Har detta diskuterats innan och vad har man kommit fram till?

1. Finns det någon sammanfattning? Hittar ingen i TS
2. Hur kan ett plan flyga 4-5h utan att tas upp på radar? Jag vet att någon stängt av viss utrustning men planet är ju knappast av stealthtyp
3. Kapare, och terrororganisationer brukar vara hyffsat kvicka på att ta på sig sina dåd, men här har inget hörts. Teorier om det?
4. Om det nu kapats och landats. Hur kan det i så fall inte ha setts av sateliter, vittnen o.s.v. Man behöver väl en ganska schysst landningsbana för ett plan av den typen.
5. Nordkorea? Kim ville ha ett nytt plan..

Sorry om det blir upprepningar men som sagt omöjligt att greppa tråden..
Citera
2014-03-15, 18:43
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Typiskt! När det börjar bli intressant och man vill se hur snacket går på FB så är det 4000+ inlägg och omöjligt att greppa.

Har detta diskuterats innan och vad har man kommit fram till?

1. Finns det någon sammanfattning? Hittar ingen i TS
2. Hur kan ett plan flyga 4-5h utan att tas upp på radar? Jag vet att någon stängt av viss utrustning men planet är ju knappast av stealthtyp
3. Kapare, och terrororganisationer brukar vara hyffsat kvicka på att ta på sig sina dåd, men här har inget hörts. Teorier om det?
4. Om det nu kapats och landats. Hur kan det i så fall inte ha setts av sateliter, vittnen o.s.v. Man behöver väl en ganska schysst landningsbana för ett plan av den typen.
5. Nordkorea? Kim ville ha ett nytt plan..

Sorry om det blir upprepningar men som sagt omöjligt att greppa tråden..

The Guardian har en ganska bra sammanfattning här:
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/15/malaysia-airlines-mh370-lost-plane-questions?CMP=twt_fd
Citera
2014-03-15, 18:47
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Om det skulle ha rört sig om en kapning, krav på något om något - bör ju rimligen inte kaparna ha meddelat att de kapat planet och kräver saker under flygningens tid? Jag menar det är väl själva poängen med grejen - få uppmärksamhet och göra sig känd?

Jag kan inte begripa hur det jävla plan kan försvinna helt idag med all jävla teknologi.
Citera
2014-03-15, 18:49
Medlem
Har inte haft möjlighet att följa denna långa debatt om MH370.
Men det är en sak som jag undrat över.
Varför kan man stänga av de s.k. transpondrarna på ett trafikflygplan?
Av vad jag läst så verkar det finnas fler än en.
Det verkar gå att stänga av dessa manuellt med en strömbrytare el. dyligt.
För mig låter det inte klokt. (stänga av en säkerhetsfunktion)
Att göra det på ett militärplan kan jag förstå ( dölja sig för ev. fiende)
Borde inte åtminstone en av dessa transpondrar vara omöjliga att stänga av?
Är det någon som vet hur det förhåller sig med dessa transpondrar?
Hur sköts strömförsörjningen till dessa och hur många finns på ett plan som detta?
Citera
2014-03-15, 18:49
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
The Guardian har en ganska bra sammanfattning här:
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/15/malaysia-airlines-mh370-lost-plane-questions?CMP=twt_fd

Tack! Riktigt bra sammanfattning som åtminstone svarar på en del frågor. Borde klippas in i TS
Citera
2014-03-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Tack! Riktigt bra sammanfattning som åtminstone svarar på en del frågor. Borde klippas in i TS
Vi brukar normalt ha sammanfattningar i svenska, finns det någon god själ som kan översätta så skulle jag gladeligen infoga som sammanfattning
//moderator
Citera
2014-03-15, 18:52
Medlem
duqus avatar
Uppdaterad Bränsledata:

MAS370 got airborne at 1643z
LKP according to Radar/Mode S transponder was 1722z
Flight time was ZBAA0521 - 5 hours 21 minutes
When it went missing it had fuel reportedly for a further 7 hours 30 minutes.
39 minutes of TRIP fuel was burned to that point and presumably 10-15 minutes APU/TAXI.

Källa : http://www.pprune.org/8378140-post3975.html
Senaste beräkningar som även här är i underkant:
http://www.washingtonpost.com/world/new-twist-in-the-hunt-for-missing-plane/2014/03/13/dcee10da-aae6-11e3-98f6-8e3c562f9996_graphic.html

Kärran kunde alltså i princip nå Lettland eller Somalia med den uppdaterade bränslemängden.

På pprune angavs för flera dagar sedan att lasten skulle vara "glitter" på engelska, vilket är samma på svenska, alltså utsmyckningsgrejor av ringa värde - hittar inte den tråden i röran just nu.

Allt mer pekar på att det är piloten själv, eller den mekaniker som följde med som ligger bakom detta, med tanke på att dom i princip tankade nästan fullt, på en rutt som anses kräva mycket mindre.
Professor "monk" ser ut att behöva skrivas av, han var visst inte å planet, det kan då förklara raderingarna på nätet när folk började ringa honom, men fakta kvarstår att FAA gick ut med en varning i nov 13 om att obehöriga kunde ta sig in i data-sub på planet. Någon har också lagt ut c:a 1 år gamla texter från pilotens Facebook-sida som har mycket politiska vinklar, men det är inte 100% att det verkligen är pilotens Facebook-sida, får återkomma när den röran har retts ut.

Så förutom Burma har då Somalia poppat upp som tänkbart alternativ att landa på med anledning av den extra bränslemängden.
Senast redigerad av duqu 2014-03-15 kl. 19:10.
Citera
2014-03-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Har inte haft möjlighet att följa denna långa debatt om MH370.
Men det är en sak som jag undrat över.
Varför kan man stänga av de s.k. transpondrarna på ett trafikflygplan?
Av vad jag läst så verkar det finnas fler än en.
Det verkar gå att stänga av dessa manuellt med en strömbrytare el. dyligt.
För mig låter det inte klokt. (stänga av en säkerhetsfunktion)
Att göra det på ett militärplan kan jag förstå ( dölja sig för ev. fiende)
Borde inte åtminstone en av dessa transpondrar vara omöjliga att stänga av?
Är det någon som vet hur det förhåller sig med dessa transpondrar?
Hur sköts strömförsörjningen till dessa och hur många finns på ett plan som detta?

Detta har redan tagits upp, men till att börja med:

Transpondrarna drar mycket ström, du vill kunna stänga av dom ifall du har problem med strömmen.

På marken kan transpondrarna orsaka falska radarkontakter.

En felaktig transponder kan skapa problem med diverse säkerhetssystem (både på flygplanet och på marken)

Där har du tre anledningar till att börja med, söker du finns det mera skrivet i tråden.

Strömförsörjningen kan jag inte svara på i detalj, men flygplan har normalt en generator per motor (så i fallet 777, två) plus batterier. Man har också möjlighet att starta en APU som är en liten jetmotor som sitter längst bak, den kan också producera ström att använda. Med andra ord är ett totalt strömavbrott väldigt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in