2014-03-15, 17:58
Medlem
Det ska vara omöjligt att flyga in över olika landgränser utan att någon reagerar.

Men Matias Russ eller vad han heter lyckades flyga ända till Moskva och landa på Röda Torget utan att någon reagerade. Detta var under Sovjetunionens tid då kalla kriget fortfarande pågick.

De olika radarsystemen registrerar nog men för att det ska hända något måste en fysisk person göra något. Gör man inte det så försvinner snart pricken från skärmen.

Så att det kan vara möjligt att man flugit över t.ex. Indien utan att någon reagerat kanske inte är så otroligt trots allt. Indiens resurser är nog riktade mot Pakistan. Här kommer man in från andra sidan och där kanske man inte har lika stor beredskap.
Citera
2014-03-15, 18:01
Medlem
Ok! "Tibet-spåret" har av allt att döma fått förnyad aktualitet!

Gjorde lite närmare efterforskningar om vad det här snacket om "korridorer" betyder och hittade följande förklaring: http://imgur.com/g8Ma3a0
(Källa)

Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Though no actual data was transmitted via satellite, it still appears to have made contact through hourly 'handshakes,' the last instance being at 8:11 a.m. local time somewhere along the red lines.

Det sista "ping" som sändes ut av planet kl 08:11 sändes alltså någonstans PÅ den södra eller norra röda linjen.

Som man ser på bilden ligger cirka cirka 95% av den norra röda linjen i Tibet. Övriga tänkbara positioner är Kirgistan och nordligaste Burma möjliga.

Vad gäller den södra korridoren bör man leta i Jakartas på Java i Indonesien. Annars är det bara ute till havs som gäller.
Citera
2014-03-15, 18:03
Medlem
pappasvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Fast det där har ju dementerats av Malaysia Airlines för länge sedan, dvs inga passagerare som var incheckade missade planet och inget bagage lastades av:

http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html

Om detta stämmer: "Malaysia Airlines wishes to clarify that there were four (4) passengers who had valid booking to travel on flight MH370, 8 March 2014, but did not show up to check-in for the flight."

Har vi ju fortfarande möjligheten att det fanns ett B-lag som avvaktade att A-laget passerade incheckning och security gissar att det kan finnas den tidsmässiga skillnaden på många flygplatser dvs man kan checka in och passera säkerhetskontrollen långt innan boarding....så möjligt för B-laget att avvakta men varför? Speciella saker gömda i handbagage.....
Senast redigerad av pappasven 2014-03-15 kl. 18:05. Anledning: typo
Citera
2014-03-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag letar på både CNN och BBC efter bekräftelse på uppgiften om planets ändringar i marschhöjd. Men i denna informativa sammanfattning (rekommenderas) http://www.bbc.com/news/world-asia-26503141 hittar jag i varje fall inget. Varifrån kom egentligen uppgiften om marschhöjdsändringen och har den blivit dementerad av officiella talespersoner?

http://www.nytimes.com/2014/03/15/world/asia/malaysia-military-radar.html?_r=0
Varsågod!
Citera
2014-03-15, 18:07
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven
Om detta stämmer: "Malaysia Airlines wishes to clarify that there were four (4) passengers who had valid booking to travel on flight MH370, 8 March 2014, but did not show up to check-in for the flight."

Uppgifterna har ändrats flera gånger, det senaste såvitt jag vet är att fyra passagerare checkade in men klev aldrig ombord, bagadet avlägsnades och fyra andra på standbybiljett tog deras platser.
Citera
2014-03-15, 18:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Förutom begränsningen med 35 Km rent praktiskt finns det en sak till som gör att mobiltelefoner inte fungerar så bra i flygplan.
Mobiltelefonens programvara är anpassad och förutsätter att du befinner dig på marken och tappar
den kontakten med en BST så söker den kontakt med den närmaste stationen till denna BST , den är för dum för att begripa att man färdats över ett hav tex.
Då behöver man stänga av telefonen och börja om från början.
Vad är din poäng? Är den att mobiltelefoner sällan eller aldrig fungerar på 10 000 m höjd så har du fel. Jag har redan sagt mitt och du fick en lång sida med källor till detta förutom min egen mätning. Här har du en till sida med flera exempel på fungerande mobiltelefoner på marschhöjd: http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2295696/
Citera
2014-03-15, 18:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven

Har vi ju fortfarande möjligheten att det fanns ett B-lag som avvaktade att A-laget passerade incheckning och security gissar att det kan finnas den tidsmässiga skillnaden på många flygplatser dvs man kan checka in och passera säkerhetskontrollen långt innan boarding....så möjligt för B-laget att avvakta men varför? Speciella saker gömda i handbagage.....

Ja, men det hör inte på något vis till ovanligheterna att passagerare uteblir. Det kan vara sjukdom eller sent ändrade planer. Om det var folk som reste på affärsbiljetter så hade de ju kanske också i princip 100% refund. Ett av skälen till att affärsresebiljetter är dyra är ju att man ska ha möjlighet att göra såna här saker om det blir ändrade planer i sista stund av något skäl.

Du får det också att låta som det finns fyra mystiska personer som eventuellt kan tillhöra något slags jihadsällskap. Men så är det ju inte: Det är fyra personer som garanterat har kollats upp av myndigheterna. Troligen har man inte funnit något som helst samband med dem och nästan lika troligt kan det vara just folk som skulle resa någonstans i tjänsten men beslöt sig för att skjuta resan framåt.
Citera
2014-03-15, 18:09
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag letar på både CNN och BBC efter bekräftelse på uppgiften om planets ändringar i marschhöjd. Men i denna informativa sammanfattning (rekommenderas) http://www.bbc.com/news/world-asia-26503141 hittar jag i varje fall inget. Varifrån kom egentligen uppgiften om marschhöjdsändringen och har den blivit dementerad av officiella talespersoner?
Den uppgiften kommer väl från malaysiska flygvapnets primärradar, men om den fått signal från planet precis i ytterkanten av det operativa området så ska man nog ta dessa höjdindikationer med en stor nypa salt. Radar överlag är väl inte så där jättebra på att läsa av just höjden med stor precision och speciellt inte då det gäller stora avstånd. Att planet t.ex. skulle ha fallit med 40000 fot/minut är tekniskt omöjligt med tanke på att det kunde flyga vidare efteråt. Man kan väl se de höjdvärdena som indikationer på om de sjunkit eller stigit, men jag tror inte man ska lägga för stor vikt vid de exakta siffrorna.
Citera
2014-03-15, 18:10
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Min fetning. Tolkar jag dig rätt om planet i så fall kunde befinna sig inom den tänkta cirkeln? Då tillför inte satelliterna något nytt eftersom cirkeln omsluter de redan identifierade områdena. Eller har jag helt missförstått det?

Jag är inte säker själv men jag tolkar det som att de menar att planet ska finnas
någonstans utmed endera av de två röda linjerna som följer den linje/cirkel som
finns på en viss radie ifrån satelliten. Dvs att den sista positionen ska finans utmed
något av dessa linjer.

Dvs de vet på något vis planets avstånd från satelliten och har därmed kunnat
räkna ut var planet senaste möjliga position kan ha varit.

I och med att Australien har omfattande radartäckning utmed en möjligt sydlig rutt
så antar jag att utredarna tror/misstänker att planet finns norrut.
De menar att det i så fall skulle innebära att planet antagligen inte finns i havet utan på land.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-15 kl. 18:15.
Citera
2014-03-15, 18:11
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tänker mig att planet kunde ha tagit nordlig kurs från Mallacka-sundet upp genom Burma, sedan Indien och Tibet. Eftersom de flesta på planet var kineser så är det troligast att det är Kina man vill utöva utpressning mot. I Kina bor även Uigurerna som kämpar för självständighet.

Lyckas man flyga över Himalaya in i Kina så finns det stora områden där man enkelt skulle kunna landa utan flygfält mitt ute i ödemarken. Om vi tänker oss att Uigurerna hade kapat planet så skulle de alltså kunna ha 250 gisslan någonstans i västra Kina. Med så många personer skulle man kunna begära miljarder i skadestånd från kinesiska staten, eller självständighet för Uigurien.

Om det förelåg en förhandlingssituation mellan Kinesiska staten och kaparna så är det inte säkert att någon sida skulle vara intresserad av att informationen kom ut. Kinesiska staten håller oftast tyst så länge de kan om saker och kaparna kan ha krävt tystnad, i annat fall kan de ha hotat att döda gisslan.

Om den här hypotesen skulle vara korrekt skulle det innebära att gisslan fortfarande lever. Kinesiska staten vet inte om de skall gå kaparna till mötes eller låta gisslan dö och låtsas som att planet bara försvann.

Ok, vi ponerar nu att du har ratt, dock faller det pa en ratt viktig punkt, enligt mig. Varfor skulle det vara i kaparnas intresse att saken tystas ner ? Det torde ju vara tvartom faktiskt.

Isf sa har ju Kina varldens chans att bara lokalisera planet, ta ut rubb och stubb och ingen vet nagot. Det finns ingen press pa Kina alls att tillmotesga kaparna, for ingen vet nagot.

Sedan tror jag personligen, och om vi nu tar av foliehattarna, att Kina skulle for det forsta aldrig riskera nagot for att tillmotesga nagra kapare. Dom skiter fullstandigt i sina 250 medborgare, det ar jag overtygad om.
Men om nu kaparna ar dessa Uigurer (?) sa blir det ju en fjader i hatten for Kina om nagot hander passagerarna. Kina far legitimitet att gora livet surt for terroristerna (Uigurerna), Kina far varldens sympatier osv.

Sa nej sorry, ditt tankande koper jag inte
Citera
2014-03-15, 18:12
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Uppgifterna har ändrats flera gånger, det senaste såvitt jag vet är att fyra passagerare checkade in men klev aldrig ombord, bagadet avlägsnades och fyra andra på standbybiljett tog deras platser.

Det där stämmer inte. Eller menar du att pressreleasen från Malaysia Airlines inte stämmer?
(FB) Flygplan saknas, Kuala Lumpur - Peking, 239 personer ombord
Citera
2014-03-15, 18:15
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är din poäng? Är den att mobiltelefoner sällan eller aldrig fungerar på 10 000 m höjd så har du fel. Jag har redan sagt mitt och du fick en lång sida med källor till detta förutom min egen mätning. Här har du en till sida med flera exempel på fungerande mobiltelefoner på marschhöjd: http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2295696/
Det är väl rätt många flygbolag som erbjuder internetuppkoppling till sina resenärer. Via satellit får man anta så länge det gäller rutter över hav. Om det är ett elhaveri så är det såklart tack för kaffet. Men vore det någon form av kapning tycker man väl att åtminstone några stackare borde ha fått iväg ett meddelande av något slag på twitter eller facebook eller någon annan av alla myriader med kommunikationskanaler vi har till buds.

(Om inte annat borde ju nätverkstrafiken ge ytterligare ledtrådar vad gäller tidslinjen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in