2014-03-15, 17:38
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt med tanke på hur svårt det på annat sätt skulle vara att få in en atombomb i New York? Förmodligen inte.
Det låter högst krångligt. Enklare vore att frakta dit din hypotetiska bomb med hjälp av båt och/eller lastbil.
Citera
2014-03-15, 17:39
Medlem
MrFolds avatar
Svarar på min egen fråga från tidigare idag om eventuellt elektriskt haveri (t ex orsakat av brand i elsystemet). Enligt ett inslag på CNN där en flyglärare på plantypen intervjuades så är det scenariot helt osannolikt. Transpondern är ett av de instrument, om inte DET instrument, ombord som drar minst ström. Man borde alltså med ha haft allvarliga problem med planets övriga system INNAN transpondern gick ner.

Piloterna: Det jag lyssnat på CNN och läst om dem gör inte någon av dem till någon direkt kandidat för ett utvidgat självmord eller medlemsskap i någon mystisk terrororganisation.
Citera
2014-03-15, 17:41
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo men det är ju en 777a. Finns väldigt många 777or i reguljär flygtrafik idag. Enda man behöver göra är att måla om den och helst skall den få en transponder som motsvarar en annan 777a eller att man löser det på annat sätt.

Det finns ju en planering, varje plan har en rutt och en destination som inblandade länder vet om, det är närmast omöjligt att smyga in ett till plan, speciellt när varenda land i regionen antagligen ser över sina rutiner in i minsta detalj just nu.
Citera
2014-03-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Kan du ge några exempel på ställen där man enkelt landar en 777:a i ödemarken? Och snälla, ta av dig foliehatten. Att kinesiska staten skulle "låtsas som att planet bara försvann" är väldigt osannolikt.

Tibet har över tusen grunda sjöar varav ett stort antal troligen är bottenfrusna vid den här tiden på året. Detta kombinerat med låg nederbörd (= knappt någon snö) ger ett flertal väldigt platta "landningsbanor" att gå ned på. Problemet är väl snarast att komma in i Tibet, snarare än själva landningen. Kina skall enligt uppgift ha ett väldigt utbyggt radarövervakningssystem, i vart fall mot Indien. Hur det är mot Burmahållet vet jag dock inte.
Citera
2014-03-15, 17:42
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jämfört med den teorin tycker iaf jag att 9/11 var ett under av enkelhet

Men jag medger att jag inte är expert på terrorism, vi kanske kan fråga Ranstorp?

Visst kan det kännas så. Men rent teoretiskt så kan ju hälften av den planen redan vara avklarad.

Vi är ju där idag, att planet rent teoretiskt kan redan vara landat på hemlig ort. Det är en av många teorierna av även experterna som utreder, även om det naturligtvis inte är den troligaste och den som är högst prioriterad. Men den finns med i beräkningarna.

Visst är situationen komplex, men inte omöjlig.

Man kan ju ändå inte säga att situationen den 11 september var en "walk in the park" ... men de lyckades banne mig ändå de jävlarna.
Citera
2014-03-15, 17:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det finns ju en planering, varje plan har en rutt och en destination som inblandade länder vet om, det är närmast omöjligt att smyga in ett till plan, speciellt när varenda land i regionen antagligen ser över sina rutiner in i minsta detalj just nu.

Precis, och varför ser de över sina rutiner just nu? ...eller hur?
Citera
2014-03-15, 17:47
Avslutad
När tror ni vi får fram någon film på sökandet, live eller något? Eller rättare sagt, när tror ni dom börjar hitta det? (Längtar sjukt mycket tills man får se film på sökandet eller något, om inte någon redan har en då dom är under vatten eller något)(Vi kanske får tag på en film när dom väl hittat..)

Men när tror ni vi kommer till "slutet" ?
Citera
2014-03-15, 17:48
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
BBC berättar om nästa steg i utredningen:

"The BBC's Jonah Fisher in Kuala Lumpur says investigators will now focus on trying to obtain the radar data from any of the countries the Boeing 777 may have passed over.

This could include Thailand, Myanmar, Nepal, Bangladesh, Bhutan, China, India and Pakistan."

http://www.bbc.com/news/world-asia-26591056

Så förhoppningsvis får vi snart svar på om MH370 kan ha "tjuvåkt" på ett annat plan.
(Eller kanske rentav smugit sig in bakvägen i Kina enligt min ökända "Tibet-hypotes" )

Denna karta figurerar även i BBC-artikeln: http://news.bbcimg.co.uk/media/images/73602000/jpg/_73602229_possible_plane_area3_624(3).jpg

Vad tror ni? Hur smal är egentligen den "korridor" som planet befann sig i kl 08:11? Får intrycket av kartan att planet måste befunnit sig i stort sett någon av dessa orangea linjer? Eller tror ni det är mer vagt än så? Dålig illustration i sånt fall.

Gällande korridor så ska det ha varit en del av en tänkt cirkel som just visas på
din understa länk. Denna cirkel ska vara en del av satellitens "räckviddsomkrets".

Här två andra bilder som visar samma sak på ett annat sätt:
https://twitter.com/sunshinesulin/status/444763082254868482/photo/1/large
http://www.airliners.net/aviation-photos/misc/uf/194294/phpnp1ByG.png

Den senare bilden visar hur en eventuell sydlig färdriktning utmed den tänkta
korridoren skulle innebära att planet kommer in inom räckvidden för Australiensisk radar.
Citera
2014-03-15, 17:52
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Men när tror ni vi kommer till "slutet" ?

När planet hittas?

Blir dock intressant om det inte hittas, får väl gå minst 50 år bak i tiden för liknande fall, vi skriver isåfall flyghistoria
Citera
2014-03-15, 17:55
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
När planet hittas?

Blir dock intressant om det inte hittas, får väl gå minst 50 år bak i tiden för liknande fall, vi skriver isåfall flyghistoria

Inte direkt, en Boeing 727-223 "stals" på en flygplats i Angola år 2003, vilket fortfarande inte har hittats (mestadels av sökandet slutade 2005 dock).

http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Boeing_727-223_disappearance
Citera
2014-03-15, 17:56
Medlem
MrFolds avatar
Jag letar på både CNN och BBC efter bekräftelse på uppgiften om planets ändringar i marschhöjd. Men i denna informativa sammanfattning (rekommenderas) http://www.bbc.com/news/world-asia-26503141 hittar jag i varje fall inget. Varifrån kom egentligen uppgiften om marschhöjdsändringen och har den blivit dementerad av officiella talespersoner?
Citera
2014-03-15, 17:58
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Gällande korridor så ska det ha varit en del av en tänkt cirkel som just visas på
din understa länk. Denna cirkel ska vara en del av satellitens "räckviddsomkrets".

Min fetning. Tolkar jag dig rätt om planet i så fall kunde befinna sig inom den tänkta cirkeln? Då tillför inte satelliterna något nytt eftersom cirkeln omsluter de redan identifierade områdena. Eller har jag helt missförstått det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in