2014-03-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tänker mig att planet kunde ha tagit nordlig kurs från Mallacka-sundet upp genom Burma, sedan Indien och Tibet. Eftersom de flesta på planet var kineser så är det troligast att det är Kina man vill utöva utpressning mot. I Kina bor även Uigurerna som kämpar för självständighet.

Lyckas man flyga över Himalaya in i Kina så finns det stora områden där man enkelt skulle kunna landa utan flygfält mitt ute i ödemarken. Om vi tänker oss att Uigurerna hade kapat planet så skulle de alltså kunna ha 250 gisslan någonstans i västra Kina. Med så många personer skulle man kunna begära miljarder i skadestånd från kinesiska staten, eller självständighet för Uigurien.

Om det förelåg en förhandlingssituation mellan Kinesiska staten och kaparna så är det inte säkert att någon sida skulle vara intresserad av att informationen kom ut. Kinesiska staten håller oftast tyst så länge de kan om saker och kaparna kan ha krävt tystnad, i annat fall kan de ha hotat att döda gisslan.

Om den här hypotesen skulle vara korrekt skulle det innebära att gisslan fortfarande lever. Kinesiska staten vet inte om de skall gå kaparna till mötes eller låta gisslan dö och låtsas som att planet bara försvann.

Kineserna skulle aldrig ge upp en bit land för 250 människors skull. Det ligger inte alls i den kinesiska filosofin. Sverige hade säkerligen gjort det, men aldrig Kina.
Citera
2014-03-15, 17:30
Medlem
Pixelknights avatar
Citat:
Jag tänker mig att planet kunde ha tagit nordlig kurs från Mallacka-sundet upp genom Burma, sedan Indien och Tibet. Eftersom de flesta på planet var kineser så är det troligast att det är Kina man vill utöva utpressning mot. I Kina bor även Uigurerna som kämpar för självständighet.

Lyckas man flyga över Himalaya in i Kina så finns det stora områden där man enkelt skulle kunna landa utan flygfält mitt ute i ödemarken. Om vi tänker oss att Uigurerna hade kapat planet så skulle de alltså kunna ha 250 gisslan någonstans i västra Kina. Med så många personer skulle man kunna begära miljarder i skadestånd från kinesiska staten, eller självständighet för Uigurien.

Om det förelåg en förhandlingssituation mellan Kinesiska staten och kaparna så är det inte säkert att någon sida skulle vara intresserad av att informationen kom ut. Kinesiska staten håller oftast tyst så länge de kan om saker och kaparna kan ha krävt tystnad, i annat fall kan de ha hotat att döda gisslan.

Om den här hypotesen skulle vara korrekt skulle det innebära att gisslan fortfarande lever. Kinesiska staten vet inte om de skall gå kaparna till mötes eller låta gisslan dö och låtsas som att planet bara försvann.
Kan du ge några exempel på ställen där man enkelt landar en 777:a i ödemarken? Och snälla, ta av dig foliehatten. Att kinesiska staten skulle "låtsas som att planet bara försvann" är väldigt osannolikt.
Citera
2014-03-15, 17:31
Medlem
Arngrips avatar
Karta som visar hur långt planet skulle kunna ha flugit - i teorin - baserat på uppgiften att de hade bränsle för över 7 timmar:

How far the flight could have gone
http://www.washingtonpost.com/world/new-twist-in-the-hunt-for-missing-plane/2014/03/13/dcee10da-aae6-11e3-98f6-8e3c562f9996_graphic.html
Citera
2014-03-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Kan du ge några exempel på ställen där man enkelt landar en 777:a i ödemarken? Och snälla, ta av dig foliehatten. Att kinesiska staten skulle "låtsas som att planet bara försvann" är väldigt osannolikt.

Nej det är faktiskt väldigt sannolikt.
Citera
2014-03-15, 17:33
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwls
Någon som har en lista på landningsbanorna på öar i Indiska oceanen? Det vore angenämt om vi kunde ta fram en lista på (allra helst) privatägda sådana. Då skulle vi kunna ha en diskussion om hur troligt det är att planet kan ha landat på någon av de flygplatserna med tanke på geografisk placering, hangar med mera.

Jag skrev lite om det här: (FB) Flygplan saknas, Kuala Lumpur - Peking, 239 personer ombord
Citera
2014-03-15, 17:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nja terrordåd måste nog ske direkt, planet är efterlyst över hela världen och skulle något land se den senare vet man att det är nåt på gång och skjuter ner det direkt.

Jo men det är ju en 777a. Finns väldigt många 777or i reguljär flygtrafik idag. Enda man behöver göra är att måla om den och helst skall den få en transponder som motsvarar en annan 777a eller att man löser det på annat sätt.

Tänk bara tanken att planet är landat, målas om, förses med en atombomb och sedan kapar man en annan 777a från samma flygbolag som den stulna 777an är ommålad i. Samtidigt som den andra 777an flyger mot New York hänger denna stulna 777a på och skuggar, utan transponder. När de börjar närma sig målet New York, övertas 777an som är i vanlig flygtrafik och transpondern slås av. Transpondern på den stulna 777an som är omprogrammerad, eller hur det nu skulle kunna vara möjligt att "klona" den andra flightens transponder, slås på och plötsligt har man en 777a lastad med atombomb på väg till New York under den reguljära 777ans namn.

Är detta möjligt att utföra? Jag vet inte.
Är detta troligt över huvudtaget? Varför inte?
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt? Ja det gör det.
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt med tanke på hur svårt det på annat sätt skulle vara att få in en atombomb i New York? Förmodligen inte.

Skall vi avfärda detta som en idiotisk teori av en galen foliehatt? Nja, i så fall har vi alla bara drömt om händelsena den 11 september, som var mer än komplexa. Extremt väl samordnat och lyckat skulle jag vilja påstå, för att inte säga nästan helt osannolikt. Kunde det ske, så varför skulle inte någonting som jag nu har beskrivit, kunna ske? Finns ingen skälig anledning till att tro att teorin är totalt omöjlig eller idiotisk.
Om man avfärdar det som idiotiskt så måste man ändå vara en av de mest kunniga och pålästa terrorexperterna för att inte säga terrorister.

Jag tror definitivt inte att något sådant här är i görningen, men vill mena på att tanken i detta läge med allt vi vet i dag, inte är helt omöjlig och kan inte helt avfärdas. Jag är ganska övertygad om att antiterrororganisationer i New York redan börjat tänka i dessa banor och forska i det, allt annat vore väldigt oansvarigt och naivt.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-15 kl. 17:38.
Citera
2014-03-15, 17:34
Medlem
BBC berättar om nästa steg i utredningen:

"The BBC's Jonah Fisher in Kuala Lumpur says investigators will now focus on trying to obtain the radar data from any of the countries the Boeing 777 may have passed over.

This could include Thailand, Myanmar, Nepal, Bangladesh, Bhutan, China, India and Pakistan."

http://www.bbc.com/news/world-asia-26591056

Så förhoppningsvis får vi snart svar på om MH370 kan ha "tjuvåkt" på ett annat plan.
(Eller kanske rentav smugit sig in bakvägen i Kina enligt min ökända "Tibet-hypotes" )

Denna karta figurerar även i BBC-artikeln: http://news.bbcimg.co.uk/media/images/73602000/jpg/_73602229_possible_plane_area3_624(3).jpg

Vad tror ni? Hur smal är egentligen den "korridor" som planet befann sig i kl 08:11? Får intrycket av kartan att planet måste befunnit sig i stort sett någon av dessa orangea linjer? Eller tror ni det är mer vagt än så? Dålig illustration i sånt fall.
Citera
2014-03-15, 17:36
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven
AB "Abdul Rahman, chef över haveriutredningen, säger att passagerarnas väskor avlägsnades från flygplanet innan avfärd" MEN uppenbarligen har ingen av de 5 bett att få tillbaka sina väskor, eller? Ganska märkligt, inte att man missar planet, 5 lite ovanligare, men att man inte vill ha sin resväska och för alla 5 är konstigt. Man borde undersöka om de 5 "hör ihop" för att 5 missar planet och ingen enda vill ha sin väska verkar konstigt.....

Old news, det har dementerats. Gäller att hålla koll på datumen när man läser artiklar om den här soppan!

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/igp-says-missing-5-never-checked-into-mh370
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Fast då är frågan om Kina verkligen skulle våga något sådant där. En sådan handling skulle förmodligen leda till ett tredje världskrig där Kina angrips av många stater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, vid start höjer man nosen upp till 20 grader.
Men på hög höjd är luften tunn att man endast kan stiga i flack vinkel.

Tack. Då är det utrett!
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo men det är ju en 777a. Finns väldigt många 777or i reguljär flygtrafik idag. Enda man behöver göra är att måla om den och helst skall den få en transponder som motsvarar en annan 777a eller att man löser det på annat sätt.

Tänk bara tanken att planet är landat, målas om, förses med en atombomb och sedan kapar man en annan 777a från samma flygbolag som den stulna 777an är ommålad i. Samtidigt som den andra 777an flyger mot New York hänger denna stulna 777a på och skuggar, utan transponder. När de börjar närma sig målet New York, övertas 777an som är i vanlig flygtrafik och transpondern slås av. Transpondern på den stulna 777an som är omprogrammerad, eller hur det nu skulle kunna vara möjligt att "klona" den andra flightens transponder, slås på och plötsligt har man en 777a lastad med atombomb på väg till New York under den reguljära 777ans namn.

Är detta möjligt att utföra? Jag vet inte.
Är detta troligt över huvudtaget? Varför inte?
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt? Ja det gör det.
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt med tanke på hur svårt det på annat sätt skulle vara att få in en atombomb i New York? Förmodligen inte.

Skall vi avfärda detta som en idiotisk teori av en galen foliehatt? Nja, i så fall har vi alla bara drömt om händelsena den 11 september, som var mer än komplexa. Extremt väl samordnat och lyckat skulle jag vilja påstå, för att inte säga nästan helt osannolikt. Kunde det ske, så varför skulle inte någonting som jag nu har beskrivit, kunna ske? Finns ingen skälig anledning till att tro att teorin är totalt omöjlig eller idiotisk.
Om man avfärdar det som idiotiskt så måste man ändå vara en av de mest kunniga och pålästa terrorexperterna för att inte säga terrorister.

Jag tror definitivt inte att något sådant här är i görningen, men vill mena på att tanken i detta läge med allt vi vet i dag, inte är helt omöjlig och kan inte helt avfärdas. Jag är ganska övertygad om att antiterrororganisationer i New York redan börjat tänka i dessa banor och forska i det, allt annat vore väldigt slarvigt och naivt.

Jämfört med den teorin tycker iaf jag att 9/11 var ett under av enkelhet

Men jag medger att jag inte är expert på terrorism, vi kanske kan fråga Ranstorp?
Citera
2014-03-15, 17:37
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven
AB "Abdul Rahman, chef över haveriutredningen, säger att passagerarnas väskor avlägsnades från flygplanet innan avfärd" MEN uppenbarligen har ingen av de 5 bett att få tillbaka sina väskor, eller? Ganska märkligt, inte att man missar planet, 5 lite ovanligare, men att man inte vill ha sin resväska och för alla 5 är konstigt. Man borde undersöka om de 5 "hör ihop" för att 5 missar planet och ingen enda vill ha sin väska verkar konstigt.....

Fast det där har ju dementerats av Malaysia Airlines för länge sedan, dvs inga passagerare som var incheckade missade planet och inget bagage lastades av:
Citat:
Tuesday, March 11, 05:29 PM MYT +0800 Malaysia Airlines MH370 Flight Incident - 12th Media Statement

This statement is in reference to the many queries on the alleged five (5) passengers who checked-in but did not board MH370 on 8 March 2014 from Kuala Lumpur to Beijing despite having valid tickets to travel.

Malaysia Airlines wishes to clarify that there were four (4) passengers who had valid booking to travel on flight MH370, 8 March 2014, but did not show up to check-in for the flight.

As such, the issue of off-loading unaccompanied baggage did not arise, as the said four passengers did not check in for the flight. Hence, the above claim is untrue.
http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in