Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Har ju hänt förr, dessutom över betydligt mer övervakade och "känsliga" områden. Så det går nog utan problem. Luftrummet är nog inte så övervakat som man tror. Vi pratar ändå om en vanlig 777:a så det är inte många som misstänker någonting bara för att allt inte stämmer med transponder och givna flygrutter mm
Jag tänker mig att planet kunde ha tagit nordlig kurs från Mallacka-sundet upp genom Burma, sedan Indien och Tibet. Eftersom de flesta på planet var kineser så är det troligast att det är Kina man vill utöva utpressning mot. I Kina bor även Uigurerna som kämpar för självständighet.
Lyckas man flyga över Himalaya in i Kina så finns det stora områden där man enkelt skulle kunna landa utan flygfält mitt ute i ödemarken. Om vi tänker oss att Uigurerna hade kapat planet så skulle de alltså kunna ha 250 gisslan någonstans i västra Kina. Med så många personer skulle man kunna begära miljarder i skadestånd från kinesiska staten, eller självständighet för Uigurien.
Om det förelåg en förhandlingssituation mellan Kinesiska staten och kaparna så är det inte säkert att någon sida skulle vara intresserad av att informationen kom ut. Kinesiska staten håller oftast tyst så länge de kan om saker och kaparna kan ha krävt tystnad, i annat fall kan de ha hotat att döda gisslan.
Om den här hypotesen skulle vara korrekt skulle det innebära att gisslan fortfarande lever. Kinesiska staten vet inte om de skall gå kaparna till mötes eller låta gisslan dö och låtsas som att planet bara försvann.