2014-03-15, 14:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det är inte mobiltelefonens fysiska gräns som avgör om det går att ringa eller inte utan
att det rent tekniskt är begränsat till 35km från närmaste mast , för så vitt inte operatören har
ett mera avancerat system där man även kan sända i andra tidsluckan.
Masterna är utplacerade på marken och anpassade för dem som befinner sig på marken.
Jag gjorde min loggning av signal under flygning 2012 efter en massa tjafs i en av trådarna om elfte september och jag läste då en jäkla massa just om mobiltelefonanvändning på flyg. Det här är nog den mest kompletta sidan i ämnet http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html och visst går det att ringa, fast inte ute över ödemark eller större sjöar/hav. Helt enkelt får man inte vara för långt från en basstation och så ska den vara av ett system som ens lur klarar av etc.
Citera
2014-03-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Eh.. jag är en av många "idioter" som aldrig skulle gå med på en sådan uppmaning. Har du varit på ett flygplan? Folk börjar käfta bara flygvärdinnorna ber folk sätta sig ner pga turbulens.

Det troligaste i det scenariot är snarare att mobilerna inte hade täckning under perioden passagerarna eventuellt visste vad som höll på att hända.

Samla in mobilerna tror jag inte på.
Men kaparnas budget kanske tillät ett par tusenlappar på en störsändare.
Citera
2014-03-15, 14:58
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jasså min kära herre, säg mig, hur går det med källan till 'fakta' som du kommit med; t.ex.

Om jag nu har haft mest fel hittills, då borde du väl inte ha några problem att citera mig med dessa felaktigheter? Så vänligen citera mig, vilket du inte kan och som bekräftar vilken stor idiot du är som sitter och ljuger och hittar på saker för att bära dina ÅSIKTER.

Följ ditt eget råd och ignorera pajasen.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag gjorde min loggning av signal under flygning 2012 efter en massa tjafs i en av trådarna om elfte september och jag läste då en jäkla massa just om mobiltelefonanvändning på flyg. Det här är nog den mest kompletta sidan i ämnet http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html och visst går det att ringa, fast inte ute över ödemark eller större sjöar/hav. Helt enkelt får man inte vara för långt från en basstation och så ska den vara av ett system som ens lur klarar av etc.

Varför står det då "ingen teckning" under en hel flygning över centrala Europa? Ska testa nästa gång jag är ute och flyger men jag är på förhand väldigt säker på att det varken kommer gå att ringa eller skicka ett sms.

I de områden som verkar vara aktuella i det här fallet är det i vilket fall rimligt att de inte haft någon teckning.
Citera
2014-03-15, 14:58
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kan det ha varit så att planet började falla så snabbt eller i sån cirkulär rörelse att det var omöjligt att hantera en telefon pga kaoset / g krafter.

Är det ens möjligt att inte lyckas spåra planet? Hur många GPS:er fanns det på planet med alla mobiler inräknade? En satelit måste väl kunna se precis hur planet rört sig under färden? Om inte annat lokalisera någon av alla de pass, legitimationskort eller mobiler som finns på planet. Jag personligen tror inte det är möjligt att ingen myndighet vet vart planet tagit vägen.

Mvh
Citera
2014-03-15, 14:59
Medlem
Citat:

Så, du ser då inget problem alls med att jämföra med Malaysia, speciellt inte när vi är säkra på rut och altitud under flygningen?

Tolk mig rätt här, det är intressant att du ev. provat något (som vi inte kan verifiera), men steget från det till detta plan är långt. Att sedan presentera en slutsats utifrån detta att de HADE täckning. Vääääldigt långt.
Citera
2014-03-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Följ ditt eget råd och ignorera pajasen.

Varför står det då "ingen teckning" under en hel flygning över centrala Europa? Ska testa nästa gång jag är ute och flyger men jag är på förhand väldigt sker på att det varken kommer gå att ringa eller skicka ett sms.

I de områden som verkar vara aktuella i det här fallet är det i vilket fall rimligt att de inte haft någon teckning.

Jag har mottagit samtal på inrikesflygningar både i Sverige och i USA, sen hur det gått till eller varför vet jag inte. Däremot har min mobil ringt när jag suttit i ett flygplan påväg mellan en punkt A till B..
Citera
2014-03-15, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Är det ens möjligt att inte lyckas spåra planet? Hur många GPS:er fans det på planet med alla mobiler inräknade? En satelit måste väl kunna se precis hur planet rört sig under färden? Om inte annat lokalisera någon av alla de pass, legitimationskort eller mobiler som finns på planet. Jag personligen tror inte det är möjligt att ingen myndighet vet vart planet tagit vägen.

Mvh
Menar du att det finns någon slags inbyggd GPS-sändare i pass och legitimationskort?

Kapning förefaller alltmer troligt.
Citera
2014-03-15, 15:02
Medlem
Citat:

Försåvitt du inte har en telefon som baserar sig på CDMA2000 teknik
Citera
2014-03-15, 15:03
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jag har mottagit samtal på inrikesflygningar både i Sverige och i USA, sen hur det gått till eller varför vet jag inte. Däremot har min mobil ringt när jag suttit i ett flygplan påväg mellan en punkt A till B..

Jag säger inte att det är omöjligt men vad jag försökte fastställa är att det är fullt möjligt att passagerarna kan ha försökt ringa/sms utan att de lyckats och att man därför inte kan dra några slutsatser kring det. Detta eftersom jag själv flera gånger haft mobilen på under flygningar och aldrig sett något annat än "ingen service".
Citera
2014-03-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasip
Sluta nu planet ligger pa havets botten vare sig vi vill eller inte punkt slut.

Troligen, men vi är nog många som vill ha reda på hur och varför det har hamnat där...
Citera
2014-03-15, 15:07
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Har läst på flera forum att vissa tror att terrorister har kapat det för att i framtiden göra terrorist fasoner involverande atomvapen... Tror inte en sekund på det, men om nu så var fallet finns det något behov av just ett sådant här plan?

Låter väldigt omständligt att kapa ett fullsatt passagerarplan för att använda någon gång i framtiden. Man ska landa det någonstans utan att bli upptäckt, göra sig av med alla passagerare, hålla flygplanet gömt, ta sig upp i luften igen... Det borde vara betydligt enklare att bara köpa ett gammalt skabbigt begagnat flygplan i så fall, via bulvan om man är listad som terrorist. Eller om piloten nu är inblandad, åtminstone sno ett plan under en tom flygning.

Jag tror fortfarande att planet ligger någonstans på botten. Alternativt en kapning med efterföljande utpressning som myndigheterna mot förmodan lyckas hållas hemlig. Det sistnämnda skulle ju kanske förklara all virrig rapportering.
Citera
2014-03-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logKext
Håll käften. Visa respekt för oss anhöriga, vi måste få ett ordentligt slut på detta. Planet skall fram, så enkelt är det bara punkt slut.

Har du anhöriga på planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in