2014-03-15, 14:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
///

Hur var det med olyckan för ett antal år sen där ett flygplan flög rakt in i ett berg och man efteråt kunde konstatera att ett tryckfall av något slag i kabinen tycks ha orsakat medvetslöshet så snabb att ingen ombord hade hunnit ta på sig de syrgasmasker som automatiskt hade fallit ner från takpanelerna?
Du tänker väl på http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522 och där gick inte trycksänkningen alls snabbt utan snarare lömskt långsamt så piloterna inte fattade att det var något fel. Maskerna i kabinen fälldes automatiskt men syrgasen till dessa räcker bara knappt en kvart.
Citera
2014-03-15, 14:32
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Tack då återstår att få veta när han var på chalmers resp. jönköping för att kanske få förstahandsinfo om honom av nån i tråden...

Du kan ringa honom på hans kontor på universitetet där han nu befinner sig. Han var alltså inte med på planet
Citera
2014-03-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.

Nej, vad du påstår har ingen bäring för ett annat plan på en annan plats på jorden.
Vi inte vet dom faktiska förutsättningarna för mer än de uppgifter du uppger och som vi ej på något sätt kan kontrollera.

Sluta tillskriva saker som fakta, det förvirrar trådens stora idioter som StanTheMan och EnergizerBunny (m.fl.)som inte kan särskilja på eventuella möjligheter, rykten och fakta.
Citera
2014-03-15, 14:34
Medlem
Någon pilot kanske kan svara på detta:

Medierna skriver att man måste vara flygkunnig för att följa den flygkorridor som planet uppenbarligen tagit enligt Malaysias radar.

Är detta sant? Kan man inte programmera autopiloten att följa vedertagna flygkorridorer till en viss flygplats?

När man flyger längre sträckor och planet ändrar kurs då och då, är detta alltså på grund av att piloterna matar in nya koordinater hela tiden och inte på grund av att autopiloten helt på egen hand följer en viss korridor?
Citera
2014-03-15, 14:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Alla som är inne på de spåren att mobilerna haft eller icke haft täckning på MH370 kan lika gärna skrota den egentligen. OM där hade gjorts lyckade försök för kontakt från eller till de telefonerna, så hade vi vetat detta från första dagen. För i nästan samtliga fall kontaktar resenerärna anhöriga i sådana situationer som nödrop p.g.a kapning eller att planet till synes håller på att crasha eller någonting liknande. De vill ta adjö, säga att de älskar sina närmaste och så vidare.
Och i ett sådant fall hade det väldigt snabbt kommit fram att det hade gjorts någon sorts kontakt, vare sig det är samtal, text- eller bildmeddelanden. Anhöriga är inte riktigt de som skulle hålla sådant där hemligt, tvärt om. De hade ju skrikit ut det i megafon i desperation för att få hjälp.

Även om kapningen, vilken man nu verkar fastställt mer eller mindre, har gått tyst till, så borde där ha förekommit affärssamtal, samtal till nära och kära, älskare/älskarinnor, och min moster vet vad. De flesta av de uppgifterna skulle också framkommit vid detta laget, att "hallå, jag hade kontakt med X efter flygplanet försvann".

Det troligaste är att man på något sätt samlat in samtliga mobiler. Det kan säkert väldigt enkelt göras genom att lugnt och fint tala om för passagerare att p.g.a säkerhetsrisker måste man i det fallet samla in alla telefoner för att skärma av de från planets styrsystem, då man har problem med någonting som kan få planet att störta annars.
Vilken idiot skulle inte gå med på den uppmaningen liksom? Alla skulle snällt stänga av och lämna ifrån sig sina mobiler.

Låter möjligtvis mer som en film, men en av de väldigt få verkligt möjliga teorier om hur man kan få resenärer att frivilligt bryta kontakten med omvärlden.
Citera
2014-03-15, 14:39
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Intressant info om två s.k. flygkorridorer. Kanske inte betyder så mycket, men den sista iakttagelsen av planet var ju på kurs mot nordväst mot Andamanska öarna och det skulle isåfall indikera att den nordliga korridoren är aktuell. Det över då chansen att passagerarna /besättning skulle kunna klara sig. Om planet kapats och tvingats flyga på någon av de här jordens rövhål som ligger i denna regionen...

Märkligt dock att det isåfall inte uppmärksammats av Indisk radar . Man undrar om Indierna har möjlighet att kolla sina loggade ? radaruppgifter från aktuell natt

Startade inte flighten 12:41 am från Kuala Lumpur?
Citera
2014-03-15, 14:40
Medlem
Sluta nu planet ligger pa havets botten vare sig vi vill eller inte punkt slut.
Citera
2014-03-15, 14:41
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Alla som är inne på de spåren att mobilerna haft eller icke haft täckning på MH370 kan lika gärna skrota den egentligen. OM där hade gjorts lyckade försök för kontakt från eller till de telefonerna, så hade vi vetat detta från första dagen. För i nästan samtliga fall kontaktar resenerärna anhöriga i sådana situationer som nödrop p.g.a kapning eller att planet till synes håller på att crasha eller någonting liknande. De vill ta adjö, säga att de älskar sina närmaste och så vidare.
Och i ett sådant fall hade det väldigt snabbt kommit fram att det hade gjorts någon sorts kontakt, vare sig det är samtal, text- eller bildmeddelanden. Anhöriga är inte riktigt de som skulle hålla sådant där hemligt, tvärt om. De hade ju skrikit ut det i megafon i desperation för att få hjälp.

Även om kapningen, vilken man nu verkar fastställt mer eller mindre, har gått tyst till, så borde där ha förekommit affärssamtal, samtal till nära och kära, älskare/älskarinnor, och min moster vet vad. De flesta av de uppgifterna skulle också framkommit vid detta laget, att "hallå, jag hade kontakt med X efter flygplanet försvann".

Det troligaste är att man på något sätt samlat in samtliga mobiler. Det kan säkert väldigt enkelt göras genom att lugnt och fint tala om för passagerare att p.g.a säkerhetsrisker måste man i det fallet samla in alla telefoner för att skärma av de från planets styrsystem, då man har problem med någonting som kan få planet att störta annars.
Vilken idiot skulle inte gå med på den uppmaningen liksom? Alla skulle snällt stänga av och lämna ifrån sig sina mobiler.

Låter möjligtvis mer som en film, men en av de väldigt få verkligt möjliga teorier om hur man kan få resenärer att frivilligt bryta kontakten med omvärlden.

Eh.. jag är en av många "idioter" som aldrig skulle gå med på en sådan uppmaning. Har du varit på ett flygplan? Folk börjar käfta bara flygvärdinnorna ber folk sätta sig ner pga turbulens.

Det troligaste i det scenariot är snarare att mobilerna inte hade täckning under perioden passagerarna eventuellt visste vad som höll på att hända.
Citera
2014-03-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Intressant!

Jag flyger ungefär 4-6 legs per dag, 5 dagar i veckan. Plats i planet, stolen längst fram till vänster, typ av flygplan ATR.
Mina telefoner fungerar i princip aldrig, en gammal iPhone 3G en Ericsson P1i samt en arbetstelefon (billig Nokia).
Nu har jag ju inte mätt signalen med någon app utan nöjt mig med att titta på telefonerna som skriver inget nät i displayen och visar noll signalstyrka. Dessutom kopplar dom i ej upp samtalet om man försöker ringa.

Grattis till din supertelefon!

Det är inte mobiltelefonens fysiska gräns som avgör om det går att ringa eller inte utan
att det rent tekniskt är begränsat till 35km från närmaste mast , för så vitt inte operatören har
ett mera avancerat system där man även kan sända i andra tidsluckan.
Masterna är utplacerade på marken och anpassade för dem som befinner sig på marken.
Citera
2014-03-15, 14:45
Avslutad
Kan det ha varit så att planet började falla så snabbt eller i sån cirkulär rörelse att det var omöjligt att hantera en telefon pga kaoset / g krafter.
Citera
2014-03-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Du kan ringa honom på hans kontor på universitetet där han nu befinner sig. Han var alltså inte med på planet

Nä det hajjade jag men jag tänker mer på frivilligt utlämnande av pass pga ideologiska likheter med kaparna. Chansen att han erkänner 'visst är jag islamist' till en kaffir över telefon är mindre än chansen att passagerarna i detta fall fortfarande är vid liv.
Citera
2014-03-15, 14:52
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Har läst på flera forum att vissa tror att terrorister har kapat det för att i framtiden göra terrorist fasoner involverande atomvapen... Tror inte en sekund på det, men om nu så var fallet finns det något behov av just ett sådant här plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in