2014-03-15, 13:39
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ett generande exempel på fullständig renons på slutledningsförmåga hos den som författat ovanstående rappakalja - de många relativt grunda sticken i ryggen tyder på raka motsatsen, dvs att de INTE utdelats i affekt.
Och hur kan du veta det? Just ja, jag glömde att du är expert inom alla områden. Och dessutom synsk.

Du kan kanske lägga till "Källa: allvetande oraklet MBoudine" som signatur. För det stämmer väl bra på alla dina inlägg?
Citera
2014-03-15, 13:48
Medlem
Komplettering till tidigare sök med spårhundarna "Kompis" och "Uno" vad gäller vattnet som filtrerades i värnet.
Efter att vattnet pumpats ut från värnet som var vattenfyllt, gjordes sökning med Kompis och Uno inne i värnet.
Söket genomförs först med hunden Uno, den söker intensivt och visar samma beteende som vid träning i större kontaminering. Hunden genomsöker ytan koncentrerat och söker sig upprepat mot de två fönstergluggarna, där hunden även tar sig ut och kallas tillbaka.
Söket avslutas med med att hunden inte markerat för substans.
Söket med hunden "Kompis" inleds med stor målmedvetenhet. Hunden söker ytan och kommer snabbt till markering och skallar på samma sätt som vid vattensök efter lik.
Skallgivningen är i bortre änden av värnet riktat mot fönstergluggarna. Vid förnyad sökning hoppar hunden upp på en bordsyta och ger en påvisad markering där, den kommer i skall också. Söket startas om men hunden kommer till tidigare markering.
Uno avslutar söket med att genomsöka ytan utanför värnets fönstergluggar. Hunden är först på marken men hoppar upp på betongytan i anslutning till fönstergluggarna.
Hunden söker ytan intensivt och kommer till en tydlig markering utanför den vänstra fönstergluggen sett utifrån.
Det var fyra stycken plankor, Uno söker noggrant och mycket intensivt han markerar en planka.
Uno är mycket bestämd och markeringen kommer från två håll.
De här hundarna är tränade för att markera för lukt från avliden människa, det är ingen tvekan det har förvarats kropp eller kroppsdelar i värnet och att det var VB:s kroppsdelar, anser jag att man kan ta för givet.
Att hundarna visade mycket stort intresse för fönstergluggarna och speciellt den vänstra anser jag har att göra med att när kroppsdelarna skulle placeras i värnet var det vattenfyllt med is på. Därför blev det en naturlig blockering av värnet som gjorde ingen kunde komma in dit.
Därför gick de här personerna till gluggarna och sannolikt en person klev upp på betongytan i anslutning till fönstergluggarna och den andre personen räckte över kroppsdelarna som placerades på isen vid den vänstra fönstergluggen.
Det här gjorde att kroppsdelarna hade en låg temperatur som motverkade förruttnelse och genom smältvatten som bildades blev de tvättade också, som visade sig när de kom in för kontroll till Rättsmedicinska.
När värnet vattentömdes stod vattnet i höjd till skottgluggarna, det är ett mycket stort värn ca 40 meter långt.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-15 kl. 14:09.
Citera
2014-03-15, 13:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Känns som att båda förklaringarna är möjliga, eller rentav en kombination av dem. Kristoffer försöker - vilket inte är ovanligt i förhören - att addera så mycket lokalfärg och detalj han kan i sina förnekanden genom att t.o.m. prata om färgen på sin pappas verktyg. Pappan - som uppenbart varken är obegåvad eller trögtänkt - fattar att frågor om en viss typ av verktyg måste betyda att polisen på något vis misstänker eller vet att de använts vid mordet eller efterföljande styckning. Så han försöker ge ett svar som ska leda bort från sonen så mycket det går. Det är precis som "kan inte rensa en fisk ens en gång"; mer eller mindre alla Jonnys svar känns som att de är eller kan vara tillrättalagda för det syftet. Det är också därför jag inte litar på honom när det gäller uppgifter om exempelvis sängen.
Citera
2014-03-15, 13:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Och hur kan du veta det? Just ja, jag glömde att du är expert inom alla områden. Och dessutom synsk.

Du kan kanske lägga till "Källa: allvetande oraklet MBoudine" som signatur. För det stämmer väl bra på alla dina inlägg?

Jag postade inlägg i trådens inledning att mordet på VB var ett event och att KJ inte varit ensam om detta - en eller två av hans intressegemensamma kompisar/nätkontakter tror jag är inblandade medgärningspersoner, en teori som jag då var ensam om. Det här är min "bakgård" så att säga, och jag brukar sällan ha fel, så vi får väl se hur det ligger till den här gången. Men jag hoppas att jag har fel den här gången, för VB:s skull - för om min teori är riktig led Vatchareeya alla helvetets kval och pinades svårt innan förövarna lät henne lämna jordelivet.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-15 kl. 14:43.
Citera
2014-03-15, 14:21
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Den ena av de misstänktas sambo misstänker/anar/vet direkt att VB är död. Den ena av de misstänkta brukar köra henne hem och var den sista som skickade sms till henne bara ett par h innan hon försvann. Han är även känd för att vara mycket hotfull, opålitlig, aggressiv, bristande impulskontroll och hade en infekterad och pågående konflikt med mordoffret. osv osv osv... OCH skulle självklart ha haft span på sig från dag 1!!!!!!!!!!!!!
Han är så pass pålitlig att man haft honom som ledare i massa år. Det tror jag inte hade funkat om han hade haft så pass bristande impulskontroll och varit så pass aggressiv. Dessutom vet du absolut ingenting om den "pågående" konflikten. Ingenting! Eller, vet du?
Om jag skulle anmäla en närståendes försvinnande så skulle jag säga - hen brukar aldrig vara borta så här! Jag skulle fått samma svar som alla andra, du får vänta 48 timmar, har hen inte kommit tillbaka då så kom och gör om anmälan.
Efter dessa 48 timmar går man dit igen och då tar det ytterligare timmar innan polisen sätter igång eftersom det är en jäkla massa papper som ska fyllas i, sen tar det ytterligare timmar innan man börjar misstänka eventuellt brott, då tar det ytterligare timmar medan man kollar upp om det ev. finns någon misstänkt. Då har personen varit borta ca 4 dygn.
Det är inte rimligt att sätta span från dag 1 om man inte vet direkt att det fanns en uppenbar hotbild mot henne, vilket inte fanns. Nej det fanns inte, kom inte och påstå att några bråkiga sms och lite bråk via FB var hot mot VB.
Jag menar uttalade hot, alvarliga hot, inte lite kärleksgnabb och otrohetstjafs. Det är inte hot.
VB var inget undantag från verklighetens Sverige. Tyvärr.
Citera
2014-03-15, 14:32
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Polisen bör, om de inte redan har gjort det, intervjua tonåringarna om vad de gjorde, vart de var i terrängen och vad de sade, särskilt vad WL sa till dem.

Edit: Var de exempelvis in i gula huset den 19 maj på kvällen? WL uppger att han parkerade sin bil 20 meter från huset och mötte upp tonåringarna där. Kan vara intressant, inte minst för att kunna tidsbestämma när benen lades in i gula huset.

4 maj WL är på introduktionsvecka. Efter tjänstens slut kl 1900 åker han hem, spelar spel och sover hemma. Han vet inte när han gick och lade sig, men det borde ha varit ganska tidigt. Hade ingen kontakt med Kibba under kvällen eller natten.

8 maj WL och KJ var båda med vid ett eftersök av VB, de var dock inte där tillsammans.

11 maj WL träffar KJ i samband med Airsoft spel i Boden,

17-19 maj KJ ringer till WL och vill att han följer med till stugan för att dricka öl, detta säger WL nej till. (FUP s.1309)

19 maj Tonåringar kontaktar honom för geocashing vid gula stugan, han parkerar 20 meter från gula huset och möter upp dem där.

23 maj WL åker till avspärrningarna vid Mjösjöfortet. Syftet var att geo coacha och kolla avspärrningarna. Han tror syftet var både och. Han ville se hur det såg ut där, ville se området, samtidigt som han hade haft ett Ari Soft område precis där. Han hade personligen byggt en koja tillsammans med KJ, AH, AB och H.

Han tror att om det var så att KJ gjort det skulle han inte ha gömt kroppen i ett hus,
men att det kanske inte var gömstället utan bara var någonting som var tills vidare.
WL säger att det måste ha varit hemskt att ha hittat kroppsdelarna i ett hus så där.
Han säger att det var synd att han inte hittade henne, för då hade ju någon annan sluppit
det besväret. WL säger att han inte känner sig så bekymrad över ifall han skulle ha
hittat en kropp. Han har sett styckade älgar tillsammans med morfar som var jägare.

Tja, vad ska man tro? En klassiker? Vanligt att brottslingar återvänder till brottsplatsen för att titta och minnas (har inget med WL att göra i nuläget, men varför inte?)
Nästa steg blir att kolla mobiltrafiken.

Har polisen verkligen kollat upp att det var den 19/5 som WL hjälpte kidsen?
Vad jag vet så var det 17/5.

Men han kanske var där fler gången

Undras om polisen kollat upp om det var WL eller hans mamma som var i kontakt med MB 1/5
Citera
2014-03-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Känns som att båda förklaringarna är möjliga, eller rentav en kombination av dem. Kristoffer försöker - vilket inte är ovanligt i förhören - att addera så mycket lokalfärg och detalj han kan i sina förnekanden genom att t.o.m. prata om färgen på sin pappas verktyg. Pappan - som uppenbart varken är obegåvad eller trögtänkt - fattar att frågor om en viss typ av verktyg måste betyda att polisen på något vis misstänker eller vet att de använts vid mordet eller efterföljande styckning. Så han försöker ge ett svar som ska leda bort från sonen så mycket det går. Det är precis som "kan inte rensa en fisk ens en gång"; mer eller mindre alla Jonnys svar känns som att de är eller kan vara tillrättalagda för det syftet. Det är också därför jag inte litar på honom när det gäller uppgifter om exempelvis sängen.
Håller med dig, litar inte på honom heller. Lyssna även på ljudfilen, det låter inövat och falskt.
Citera
2014-03-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Han är så pass pålitlig att man haft honom som ledare i massa år. Det tror jag inte hade funkat om han hade haft så pass bristande impulskontroll och varit så pass aggressiv. Dessutom vet du absolut ingenting om den "pågående" konflikten. Ingenting! Eller, vet du?
Om jag skulle anmäla en närståendes försvinnande så skulle jag säga - hen brukar aldrig vara borta så här! Jag skulle fått samma svar som alla andra, du får vänta 48 timmar, har hen inte kommit tillbaka då så kom och gör om anmälan.
Efter dessa 48 timmar går man dit igen och då tar det ytterligare timmar innan polisen sätter igång eftersom det är en jäkla massa papper som ska fyllas i, sen tar det ytterligare timmar innan man börjar misstänka eventuellt brott, då tar det ytterligare timmar medan man kollar upp om det ev. finns någon misstänkt. Då har personen varit borta ca 4 dygn.
Det är inte rimligt att sätta span från dag 1 om man inte vet direkt att det fanns en uppenbar hotbild mot henne, vilket inte fanns. Nej det fanns inte, kom inte och påstå att några bråkiga sms och lite bråk via FB var hot mot VB.
Jag menar uttalade hot, alvarliga hot, inte lite kärleksgnabb och otrohetstjafs. Det är inte hot.
VB var inget undantag från verklighetens Sverige. Tyvärr.

Det var ju just precis så... det fanns en uppenbar hotbild ju!!

Jag betvivlar inte att MB är en jätteduktig och professionell karatetränare.... det är en annan sak!
Citera
2014-03-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, eller så hade polisens spanare tagit Kristoffer på bar gärning.

Fantastisk logisk slutledning du har. Förutsätter det du ska bevisa. Det är av de allra taffligaste och ynkligaste argumentationsfel man kan göra.

Jag kan iaf inte hitta felaktigheter i polisens prioritering från försvinnande av VB och sedan fynd.
Jag tror de gjorde en normal bedömning av just spaningsläget initialt och där framkom KJ som siste som såg henne och sms konversation med annan MB.

Sen kan vi till dödagar diskutera om det var rätt, med facit var det kanske inte rätt för KJ borde naglas och med minst en loppa på sig från dag ett och framgent. Nu hade han sannolikt en mini loppa på sig genom sina märkliga utsvävninger i diverse sök mm.
Man lade en loppa på MB vilket jag iaf tycker ger vid hand att just den personen inte är baningsman, det begav sig ca sju dygn och man hittade intet.. inte ett uns spår.

Polis och åklagare har hittat rätt och jag är helt övertygad.
Citera
2014-03-15, 15:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Har polisen verkligen kollat upp att det var den 19/5 som WL hjälpte kidsen?
Vad jag vet så var det 17/5.

Men han kanske var där fler gången

Undras om polisen kollat upp om det var WL eller hans mamma som var i kontakt med MB 1/5

Hur vet du det?
Citera
2014-03-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kriminaltekniker Lindblom anser att såren på ryggen kan ha gjorts med en märlspik. Det troligare enligt mig är att han menar splitsnål. Namnen förväxlas ofta. Såren är formade som bokstaven D. Ett skölpjärn/holkjärn/potatisskalare ger ett C.

Splitsnålar:
https://www.google.se/search?q=splitsn%C3%A5l&espv=210&es_sm=93&tbm=isch &tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8D0kU4uiKaiF4AS2-4GgAQ&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1024&bih=667

Är det bara Lindblom som anser det?

Kan det inte vara en vanlig kökskniv?

Om det är en splitsnål krävs det mycket mer kraft för att komma igenom kroppen..
Citera
2014-03-15, 15:40
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det var ju just precis så... det fanns en uppenbar hotbild ju!!

Jag betvivlar inte att MB är en jätteduktig och professionell karatetränare.... det är en annan sak!
Enligt dig fanns det hotbild, enligt mig fanns det inte det, vi kan hålla på att dra detta till sin spets genom tjat o cat-fight, vilket är trist och onödigt.
På något sätt har vi båda rätt trots att bilden skiljer eftersom ingen av oss vet till hundra procent hur det egentligen var. Eller hur? Fridens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in