Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Från bandat i förhör med KJ:
KJ: Har haft ett vanligt rakt stämjärn med rött skaft. Verktyget finns hos föräldrarna.
Har man kollat att det finns där och låtit AB identifiera det?
Intressant att du tar upp det.
Mitt öga råkade fall på en detalj i FUP som jag är ganska säker på inte har uppmärksammats tidigare. Eller snarare var det så att två till synes orelaterade utsagor sammantagna skapade något intressant.
Det handlar just om det misstänkta mordvapnet.
Jag vet inte riktigt vad – eller ens om - man ska dra för slutsatser, men tycker det sätter en del myror i huvudet på åtminstone mig.
Here we go…
Förhör 2013-06-20 (1877)
KJ får frågan om han inte har haft ett stämjärnsliknande verktyg hemma i lägenheten. Detta med anledning av att Alexander har uppgett sig nästan ha trampat på ett sådant med orange skaft:
”F: Det var som ett stämjärn.
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det.
Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.
F: Hos föräldrarna?
H: Jo. För att det är ju som lite svårt att arbeta i trä med…i en lägenhet där man får klagomål
på sånt.
F: Känner du igen den här beskrivningen?
H: Nej, inte gulorange.
Alla m…stämjärnen som jag har och som farsan har de är röda.”
Den andra passagen dyker upp i ett förhör med pappan.
Förhör 2013-08-21 (1153)
Pappan får frågan om han har en
märlspik i sin ägo:
”Jonny uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och
har inte heller andra verktyg som kan likna det, exempelvis när man arbetar med trä. Jonny uppger att han håller sig till cirkelsåg när han arbetar med trä.”
Här är det enkelt att konstatera att KJ:s och pappans utsagor utesluter varandra.
* Om KJ talar sanning (och det finns stämjärn i föräldrahemmet) måste pappan ljuga.
* Om pappan talar sanning (och det inte finns - och det aldrig har funnits - några stämjärn i föräldrahemmet) måste KJ ljuga.
Frågan är bara vem som ljuger och varför?
Jag kan förstå att KJ kan ha ett intresse av att säga som han gör. Det han vill uppnå i förhöret är uppenbarligen att tillbakavisa att det har funnits ett stämjärnsliknande verktyg med
orange skaft hemma hos honom. För att inskärpa att han inte har något sådant verktyg säger han att de enda som finns har
rött skaft och finns hemma hos farsan.
Detta är helt ofarligt om det är
sant att det finns sådana verktyg i föräldrahemmet.
Det kan däremot vara vanskligt för honom om han
ljuger, eftersom han inte vet om polisen kommer att kontrollera hans påstående.
Vilket kan då ligga bakom farsans påstående?
Om det är
sant som farsan säger – att det inte finns eller aldrig har funnits några sådana verktyg hemma – så är det hela oproblematiskt (annat än att KJ uppenbarligen ljuger).
Men om farsan
ljuger, vilket intresse skulle han ha av det? Det mest näraliggande svaret är väl att han skulle kunna ljuga för att skydda sin son. Genom att förneka existensen av stämjärnen skulle han hjälpa sonen om polisen skulle påstå att KJ åtminstone haft tillgång till ett möjligt mordvapen i föräldrahemmet.
Men detta förutsätter ju en sak: att farsan
vet att det är ett stämjärnsliknande verktyg har använts vid mordet! Och hur skulle han kunna veta det?
Ett alternativ finns i denna röra - att det verkligen är den oranga stämjärnsliknande saken som är mordvapnet och att KJ vid något tillfälle innan han häktades berättade det för farsan. Givet detta skulle bådas agerande vara
rationellt, även om det hela slår fel ut på grund av att den ena inte känner till vad den andre säger. Lite som ”fångarnas dilemma”.
KJ vill ha bort uppmärksamheten från stämjärnet med orange skaft och drar till med att det finns sådana verktyg i föräldrahemmet fast med röda skaft -
men KJ kan ju inte veta att hans far två månader senare kommer att förneka existensen av dessa verktyg.
Farsan känner till att det var ett stämjärnsliknande verktyg som användes vid mordet och när polisen frågar om dem så hävdar han att några sådana aldrig har funnits, inte för att något av dessa användes vid mordet, utan för att KJ ska kunna hävda att han inte har tillgång till några sådana –
men farsan kan ju inte veta att KJ har hävdat i förhör att det verkligen finns sådana verktyg i föräldrahemmet.
Vet inte riktigt vad jag ska tro själv, men tyckte att det kunde vara intressant för tråden.