2014-03-15, 13:20
Medlem
Nido6s avatar
Skulle ju vara jävligt ballt om någon har snott det.. Sånna där flygplan är ju inte gratis direkt. :P Laptop-kapningsteorin i kombination med stöld får min röst.
Senast redigerad av Nido6 2014-03-15 kl. 13:23.
Citera
2014-03-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffersson
If 4 of the 5 Patent holders die, then the remaining Patent holder gets 100% of the wealth of the patent. That remaining Patent holder is Freescale Semiconductor.

Det där kanske vore signifikant om det vore något verkligt revolutionerande i det där patentet.
Men kollar man på patentet så handlar det bara om ett sätt att optimera hur många elektronik-chips man kan packa på en kiselbricka (wafer) under tillverkningen. Kanske det kan leda till en viss ökad verkningsgrad i tillverkningen och lite kostnadsbesparing för Freescale men inget i en magnitud som motiverar att uppfinnarna skulle behöva avlivas. Dessutom brukar de flesta anställda i industriföretag redan vid inlämning av patentansökan ha avtalat med sin arbetsgivare att rättigheten till patentet tillfaller arbetsgivaren. Det är ju arbetsgivaren som står för alla kostnader det innebär att ansöka om och betala patentavgifter. De som är meduppfinnare brukar få några tusenlappar i ersättning om ett patent godkänns, resten är bara ära.
Citera
2014-03-15, 13:27
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Om planet flög på lägre än 8,000 meters höjd över land så bör det ha funnits möjlighet att använda mobiltelefoner.

Ja det är sant. Passagerarna var förmodligen omedvetna om att det var en kapning, nattflygning etc, eller så har kaparna intalat passagerarna att en nödsituation uppstått och att man ABSOLUT INTE fick slå på telefoner.
Citera
2014-03-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
http://sv.flightaware.com/live/flight/SIA68/history/20140307/1640Z/WSSS/LEBL

Tror att detta är den aktuella flighten. Märk väl att den passerar över så väl Pakistan som Afghanistan och Iran...

Ja om det är någon av piloterna inblandade så är det ett briljant sätt att smita igenom luftrummet hos mindre nogräknade länder men det kräver ju i så fall enorm planering och kräver i princip att det är en rutinerad pilot som dessutom är medveten om den andra flighten sedan tidigare. Koordineringen är ju ingen smal sak att genomföra och att dessutom haka på en flight i marschfart på marschöjd försvårar ju det hela ytterligare. Det kommer att kosta på i bränsleförbrukning om du ens kan ta dig ikapp innan flygledare i Thailand börjar gapa och skrika om kollisionsvarning till den förföljda kärran.

Sen skall du ju flyga snornära för att militära radarstationer hos mer alerta nationer som Indien inte skall reagera.

Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Jämförelsen med AdamAir är dock relevant då den visar på hur satans svårt det är att hitta flygplan som ramlat ner när man inte vet var nånstans och då tror jag att det sökområdet var mycket mindre än vad man har att jobba med nu.

Japp det var främst det jag ville belysa. Dvs att det faktum att transpondern inte visar på några problem (utan att planet faktiskt försvinner spårlöst från höjd) och att det kan ta lång tid att hitta något så litet som ett flygplan i ett stort område.
Citera
2014-03-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Maken till jävla pisstråd har man ju sällan skådat. Idiotin flödar ur alla kroppsöppningar. Om det finns någon motsvarighet till Flashback Awards för sämsta tråd ligger ju den här i högt för 2014.

Så då är det ju självklart att jag måste hälla lite bensin på elden...

Redan för flera dagar sedan gick tidningar i Hong Kong och Singapore ut med att det var en kapning, att piloterna var med på den, att passagerarna togs som gisslan i utpressningssyfte, att de förhandlade med Malaysia men att förhandlingarna strandade och att planet störtade och att det är därför Malaysia har uppträtt så veligt och märkligt under utredningsarbetet. Får väl se hur mycket av den där story som visar sig stämma...

Helt klart är att det finns personer som vet jävligt mycket mer om vad som verkligen har hänt än Flashbackarna här som följer storyn genom Aftonbladet och således ter sig som ett enda stort mysterium.

Jag håller inte alls med om att tråden är så förfärligt dålig, men visst finns det en och annan som verkar ha väldigt lite kunskaper. Annars tycker jag det är ett intressant ämne och det blir gärna vilda teorier om man vet så lite som man gör och det dessutom sprids motsägelsefulla nyheter hela tiden.
Att folk bara skulle få sin information från AB stämmer definitivt inte. Jag har sett en hel flora med olika källor från hela världen, så det kan du bara glömma.

Att det är en kapning och att man kan ha känt till den i Kina skulle jag säga är ganska troligt. Men däremot tror jag inte man förhandlade med Malaysia utan med Kineserna själva och i så fall tror jag att förhandlingar fortfarande pågår. Hade det gått till som du säger så finns det ingen anledning att hålla det hemligt längre såvitt jag kan förstå, eller menar du att de skäms för att de misslyckades att få loss gisslan.
Citera
2014-03-15, 13:35
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Om planet flög på lägre än 8,000 meters höjd över land så bör det ha funnits möjlighet att använda mobiltelefoner.

Och denna slutsats baserar du på vad då?

Problemet med mobiltelefoner är att dom skall koppla upp sig mot närmaste mobilmast, när man är uppe i luften så blir det helt plötsligt flera master som ligger på ungefär samma avstånd från telefonen. Detta gör att det blir svårt att få kontakt och att telefonen bara hoppar mellan olika master och att den inte går att använda. Ju färre master på marken desto bättre går det att använda telefonen i luften, men fortfarande inte bra.
Det är endast undantagsvis jag får någon som helst täckning på någon av mina telefoner när jag är ute och flyger, oftast börjar dom hitta en mast precis innan jag slår ner hjulen i asfalten...
Citera
2014-03-15, 13:39
Medlem
Citat:

Malaysia är inte Sverige (LTE i SK60 på 300m höjd), mobiltäckningen ute på landsbygden där är ju rutten utanför samhällen och mobilbasstationer har inte celler riktade mot luften heller så täckningen i höjd är klart begränsad. På flera tusen meters höjd så är jag ytterst tveksam till att det går att ringa överhuvudtaget.
Citera
2014-03-15, 13:41
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
. Om man läser vad Kinas kritik verkligen bestod av så var den först att Malaysia är ett jävla u-land utan nödvändig teknik eller kompetens för att bedriva en sådana här sökoperation, och att de är lata och oorganiserade (länder i norr har väl alltid den åsikten om länder i söder), men senare blev kritiken att Malaysia får sluta med sin jävla pajaskonster och berätta vad man verkligen vet...

Visst förutom att det troligen inte längre är Malaysia som sköter utredningen (mer än
utåt sett) då jag är rätt säker på NTSB är mer involverade mer än som bara rådgivare.

Sedan så ska du ha i åtanke att även Kina kan ha dolda motiv med sina utspel.
De liksom Malaysia är ju inte direkt känt för sin öppenhet och demokrati.

Jag personligen tror att även Kina döljer något. Dessutom (som det väl diskuterades igår)
så har ju Kina gjort några märkliga uttalanden. T.ex. satellitbilderna "på vrakdelar" som
de helt plötsligt släpptes av de Kinesiska myndigheterna men som senare dementerade
att bilderna avsiktligen skulle ha gjorts offentliga. Sedan var det "jordbävningen"
som de gick ut med som om Kina försökte sabotera utredningen för Malaysia.

Som sagt Kina har säkert en egen agenda som inte handlar et 100-tal
Kineser så jag skulle vara skeptiskt/kritisk mot allt som kommer från
Kinesiska myndigheter/Kinesisk media.
Citera
2014-03-15, 13:45
Medlem
Provokatörs avatar
Kan någon förklara för mig varför man inte kan ta emot signaler under 30000 fot som det sägs i denna artikel. http://www.usatoday.com/story/news/nation/2014/03/14/airliner-radar-malaysia-ads-b/6422109/

"Fredrik Lindahl, CEO of FlightRadar24, said the company hadn't received any distress signals from the jet before losing track of it. Reasons for being unable to track the jet include the transponder being turned off, the transponder malfunctioning or having the aircraft drop below 30,000 feet, he said.

FlightRadar24 can't track planes flying lower than 30,000 feet in that area because its coverage is shaped like a funnel from the antenna receiver, with high altitude covered farther than low altitude, Lindahl said."

Informationen är ny för mig
Citera
2014-03-15, 13:45
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Malaysia är inte Sverige (LTE i SK60 på 300m höjd), mobiltäckningen ute på landsbygden där är ju rutten utanför samhällen och mobilbasstationer har inte celler riktade mot luften heller så täckningen i höjd är klart begränsad. På flera tusen meters höjd så är jag ytterst tveksam till att det går att ringa överhuvudtaget.

Nej jag är också skeptisk till det, möjligen att de i absolut bästa fall under maximalt
gynnsamma förhållanden gällande väder och luftegenskaper skulle kunna få iväg ett
kort SMS eftersom det antagligen inte kräver lika lång uppkopplingstid som ett samtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Kan någon förklara för mig varför man inte kan ta emot signaler under 30000 fot som det sägs i denna artikel.

Fr24 är ju en tjänst sim bygger på att frivilliga användare har en mottagare som kan ta
emot den aktuella transpondersignalen. Det innebär att FR24 just i detta område kanske
inte har någon som är tillräckligt nära för att ta emot signaler från höjder under 30KFT.

Det kan ju vara berg eller liknande som skymmer signalen från lägre höjder till
de användare som finns i området. http://www.flightradar24.com/how-it-works
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-15 kl. 13:50.
Citera
2014-03-15, 13:55
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
......

Fr24 är ju en tjänst sim bygger på att frivilliga användare har en mottagare som kan ta
emot den aktuella transpondersignalen. Det innebär att FR24 just i detta område kanske
inte har någon som är tillräckligt nära för att ta emot signaler från höjder under 30KFT.

Det kan ju vara berg eller liknande som skymmer signalen från lägre höjder till
de användare som finns i området. http://www.flightradar24.com/how-it-works

Om man då har denna kunskap kan man alltså utnyttja denna brist på information, i princip behöver man inte ens slå av transpondern man går alltså ned under 30000 fot och försvinner dit man vill så länge man håller sig utanför primärradarn, eller har jag missförstått något?
Citera
2014-03-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja om det är någon av piloterna inblandade så är det ett briljant sätt att smita igenom luftrummet hos mindre nogräknade länder men det kräver ju i så fall enorm planering och kräver i princip att det är en rutinerad pilot som dessutom är medveten om den andra flighten sedan tidigare. Koordineringen är ju ingen smal sak att genomföra och att dessutom haka på en flight i marschfart på marschöjd försvårar ju det hela ytterligare. Det kommer att kosta på i bränsleförbrukning om du ens kan ta dig ikapp innan flygledare i Thailand börjar gapa och skrika om kollisionsvarning till den förföljda kärran.

Sen skall du ju flyga snornära för att militära radarstationer hos mer alerta nationer som Indien inte skall reagera.

Japp det var främst det jag ville belysa. Dvs att det faktum att transpondern inte visar på några problem (utan att planet faktiskt försvinner spårlöst från höjd) och att det kan ta lång tid att hitta något så litet som ett flygplan i ett stort område.

Ja, verkligen en brilliant och vågad plan om det nu gått till på det sättet. Är det så det gått till verkar Singapore Airlines 68 till Barcelona vara den absolut hetaste kandidaten till "cover". (http://sv.flightaware.com/live/flight/SIA68/history/20140307/1640Z/WSSS/LEBL)

Den befann sig kl 02:15 strax framför den "blipp" som misstänks ha varit MH370 och följde samma flygled som MH370 följde när den försvann från radarn.

Kl 08:11 när det sista "pinget" gått ut från MH370 befann sig SIA68 över Iran...

Här är en karta för att illustrera situationen: http://imgur.com/eEzR5oV
Senast redigerad av ManTheStan 2014-03-15 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in