2014-03-15, 12:53
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2311484-utredarna-planet-blev-kapat

Såååå mycket tyder på kapning ändå. Att malaysierna har svårt att se motiv ser jag som snömos, vad sägs om en offensiv mot han-kina från era religiösa bröder i Xinjiang? "Fredens religion" jo tjena....
Citera
2014-03-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Hur nära bör man flyga det andra planet för att inte synas på marken? Skulle inte piloterna i sq68 märkt att de blivit förföljda och blivit misstänksamma? Hur bra är den visuella sikten från cockpit? Finns det typ backspeglar eller nåt?

Jävligt smart plan annars. Tyder ju på en riktigt välplanerad kapning om uppgifterna skulle stämma.

F: Hur nära? S: Vet inte.
F: Märkt att dom är förföljda? S: Nej är transpondern avstängd får dom ingen TCASinformation
F: Backspeglar? S: Nej, det finns inga backspeglar du kan bara se ut ur rutorna.
Citera
2014-03-15, 12:57
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
KL kan lika gärna vara KLM i det här fallet, KL är en officiellt beteckning för just KLM.
http://en.wikipedia.org/wiki/KLM

Dessutom om du kollar på KL-666s profil så ser du att han har varit aktiv hela
veckan och gjorde dessutom en flygning senast idag så glöm KL-666.

Absolut, har gjort det. Men det kan vara flera som delar profilen (om än osannolikt).

Tanken var mest att föreslå ett till sätt att söka information, det kanske finns flera online-simulatorer med tracker?. På trackern kan man även se flygplatser och vilka som tränat på dessa. Är det ovanliga flygplatser blir det genast intressantare.
Citera
2014-03-15, 13:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadwolfzor
Är det inte dags för mod att flytta tråden till rätt delforum? Allt verkar tyda på en kapning av något slag.

Jag tror att planet har landat någonstans och att myndigheterna vet om detta, men att de är tvungna att hålla käft p.g.a. rädsla för gisslans liv.

Om planet blev kapat så borde ju någon av passagerarna ha hunnit meddela någon anhörig om vad som hänt, t.ex med sms.
Citera
2014-03-15, 13:03
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var kan man se att transpondern stängdes av stegvis i detta fall?

Om den informationen är tillgänglig för oss vet jag inte. Nyhetsrapporteringen (t ex SR P1) säger att myndigheterna påstår sig veta att den stängdes av manuellt. Hur kan man veta det då? Jo, om man utläst att den stängts stegvis förstås. De som sitter på transponderdataloggarna vet om så är fallet eller ej. (Om den ej stängts stegvis, utan bara plötsligt slutat sända, hur vet man då att den stängts manuellt? Det är liksom där poängen sitter.)
Citera
2014-03-15, 13:05
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Absolut, har gjort det. Men det kan vara flera som delar profilen (om än osannolikt).

Tanken var mest att föreslå ett till sätt att söka information, det kanske finns flera online-simulatorer med tracker?. På trackern kan man även se flygplatser och vilka som tränat på dessa. Är det ovanliga flygplatser blir det genast intressantare.

På vilket sett då? Jag håller själv på rätt mycket med FSX och det händer rätt ofta att jag
flyger till "udda" flygplatser för att få omväxling gentemot att flyga till/från storflygplatserna.

Se t.ex. dessa inlägg:

(FB) MS Flight Simulator X
(FB) MS Flight Simulator X
Citera
2014-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Fullt möjligt att köra "piggy-back" på flight SQ68, men då reserverar jag mig att personen i fråga måste sitta i cockpit om han ska ligga snett bakom denna flight med egen transponder avslagen. Dörrarna till cockpit har ellås med motorkolv enligt piloterna på pprune , som också påstår att det finns en dold knapp , och om nu kaparen vetat om denna knapp eller om den också legat med i bus-systemet kan det inte ha varit svårt att öppna dörren.

http://sv.flightaware.com/live/flight/SIA68/history/20140307/1640Z/WSSS/LEBL

Tror att detta är den aktuella flighten. Märk väl att den passerar över så väl Pakistan som Afghanistan och Iran...
Citera
2014-03-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det borde ju rimligtvis finnas någon här på fb som träffat honom när han bodde i sverige och kanske till och med känner honom. Ut med språket. Vem är snubben? En kapartyp? Militant muslim? Terroristvurmare?

Kan man få en snabb sammanfattning om va det är för snubbe och när han läste på chalmers resp. i jönköping?
Citera
2014-03-15, 13:09
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om planet blev kapat så borde ju någon av passagerarna ha hunnit meddela någon anhörig om vad som hänt, t.ex med sms.

Om planet flög på lägre än 8,000 meters höjd över land så bör det ha funnits möjlighet att använda mobiltelefoner.
Citera
2014-03-15, 13:10
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Kan man få en kort sammanfattning?

(Senaste sidorna utan konspirationsteorierna...)

Hur kan planet försvinna helt plötsligt, är det ens möjligt idag?
Citera
2014-03-15, 13:14
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
På vilket sett då? Jag håller själv på rätt mycket med FSX och det händer rätt ofta att jag
flyger till "udda" flygplatser för att få omväxling gentemot att flyga till/från storflygplatserna.

Sett ut mitt lekmanna-perspektiv. Jag håller inte själv på med FSX. Det kanske är helt ointressant att en profil övar mycket landning på en speciell flygplats som MH370 ev. har landat på? Då är det så, inget som jag debatterar om
Citera
2014-03-15, 13:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Maken till jävla pisstråd har man ju sällan skådat. Idiotin flödar ur alla kroppsöppningar. Om det finns någon motsvarighet till Flashback Awards för sämsta tråd ligger ju den här i högt för 2014.

Så då är det ju självklart att jag måste hälla lite bensin på elden...

Redan för flera dagar sedan gick tidningar i Hong Kong och Singapore ut med att det var en kapning, att piloterna var med på den, att passagerarna togs som gisslan i utpressningssyfte, att de förhandlade med Malaysia men att förhandlingarna strandade och att planet störtade och att det är därför Malaysia har uppträtt så veligt och märkligt under utredningsarbetet. Får väl se hur mycket av den där story som visar sig stämma...

Helt klart är att det finns personer som vet jävligt mycket mer om vad som verkligen har hänt än Flashbackarna här som följer storyn genom Aftonbladet och således ter sig som ett enda stort mysterium. Om man läser vad Kinas kritik verkligen bestod av så var den först att Malaysia är ett jävla u-land utan nödvändig teknik eller kompetens för att bedriva en sådana här sökoperation, och att de är lata och oorganiserade (länder i norr har väl alltid den åsikten om länder i söder), men senare blev kritiken att Malaysia får sluta med sin jävla pajaskonster och berätta vad man verkligen vet...

Sorry, ingen snajdiga länkar, det är mina kollegor som läser och berättar för mig muntligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in