2014-03-15, 10:32
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Amerikanska basen på Diego Garcia vore en rejäl fjäder i hatten för islamisterna om de kunde krascha ett flygplan där, eftersom den basen ses som osårbar.

Resten av öarna sydost om Indien är ju MYCKET isolerade, bland annat finns en stam där som än i dag lever helt isolerade från omvärlden, dock inget flygfält.
Citera
2014-03-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
mobilen har man på sig, i kläderna. Den har man tillgång till hela tiden.
Okej. Senaste gången jag själv flög var mobiltelefonen knappt uppfunnen. Men är det samma rutiner överallt? Kanske gör man annorlunda i Malaysia?
Citera
2014-03-15, 10:34
Medlem
kan det finnas något strategiskt smart i, om man e kapare och har kapat detta plan och landat nånstans, att inte höra av sig på så här lång tid?
Citera
2014-03-15, 10:35
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
mobilen har man på sig, i kläderna. Den har man tillgång till hela tiden.
En fundering bara som någon kan svara på.
Om man besitter denna kunskap att hacka sig in i ett system på ett B-777,då borde väl det inte vara några svårigheter för en sådan person att störa ut mobilsignaler?
Eller?
Citera
2014-03-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Enligt aftonbladet har satellitsignaler från planet fångats upp sju timmar efter att det försvann från radarn. Vad innebär det om det stämmer? Planet hade väl inte ens bränsle som räckte så länge. Sänder planet även signaler från marken? Eller innebär det att planet i så fall landat och återigen lyft?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18544592.ab

OffT:
Tror ni inte att många länder känner en viss oro av att inte finna planet? Särskilt om de inte har en susning om varför planet kapades? Det vore ju inte helt omöjligt att planet skulle kunna användas vid en eventuell terrorattack liksom.

Slaskblaskan aftonbladet har då fel som vanligt. Sista "ping" från planet kom 08:11 malaysisk tid enligt presskonferensen. Sista radarobservation var 200 km nordväst om Penang kl 02:15 malaysisk tid. Planet har då flugit utanför malaysias radar i 5 timmar och 56 minuter.

Jag tycker inte heller pressen verkar ha så god uppfattning om hur långt planet hunnit på dessa "saknade" 5 timmar och 56 minuter. "Typical cruising speed" för 777:an är 905 km/h. Förutsatt att man åkte i den hastigheten bör man ha kunnat ta sig ca 5370 km.

Det talades vidare i presskonferensen om två "korridorer" där satellitsignalerna kan ha kommit ifrån. Har här gjort två skisser över dessa "korridorer" med den beräknade flyglängden 5370 km inritad. Varsågoda:

"Södra korridoren": http://i.imgur.com/fJYJ7vm.png

"Norra korridoren": http://imgur.com/fRrZpli,fJYJ7vm

Stämmer uppgiften att planets rutt kan ungefärligt begränsas till någon av dess "korridorer" så finns det som jag ser det ett par olika spelteoretiska scenarion:

1) Södra indiska oceanen. Pilot eller kapare blir vansinnig och får för sig att flyga rätt ut i indiska oceanen, med kurs mot sydpolen. Färden slutar när bränslet tar slut och planet kraschar långt ut till havs.

2) Australien. Planet håller en mer sydostlig kurs och landar (eller kraschar) i Australien.

3) Sovietrepublik. Planet lyckas pga Indisk och pakistansk inkompetens ta sig igenom hela luftrummet och vidare in i centralasien där planet landar. Kanske på en övergiven Sovjetisk militär landningsbana.

Sedan kan man tänka sig andra varianter också, att planet mellanlandat någonstans eller att det landat och stått med motorerna på så att "ping" signalerna sänts ut ändå, och därigenom hamnat en kortare sträcka från utgångspunkten.

OBS! Dessa hypoteser förutsätter att man utgår ifrån att planet medvetet bortförts, så kommentarer från sådana som ännu klamrar sig fast vid diverse hypoteser om att planet gått på autopilot efter en olycka eller helt enkelt sprängts i Siambukten undanbedes. Det är en annan diskussion.
Citera
2014-03-15, 10:37
Medlem
Citat:
om det är en kapning och kaparna inte ville att planets rutt skulle bli känt kanske de samlade in passagerarnas mobiler o förstörde dem.

Äh, jag tror planet ligger på havsbotten. Går på Ockhams rakkniv här.
Varför skulle kapare inte höra av sig på en hel vecka? Aliens?

Nä, det ligger på havsbotten.
Citera
2014-03-15, 10:42
Medlem
RolleWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tornen i Kuala Lumpur kanske, men varför skulle någon vilja ge sig på dem? Islamister? Malajsia är ett muslimst land, men kanske inte tillräckligt muslimskt för vissa? Kontrajihadister? Mja, Malajsia är som sagt muslimst men knappast ett av de drivande länderna i Världen - väl?

Singapore - men vem retar sig på detta land mer än skitnödiga liberaler, och de brukar inte kapa plan?

Malaysia är faktiskt ett av de mer radikala muslimska länderna , kan mycket väl finnas nån lokal grupp som vill göra ont åt Kina t.ex. (eller nåt annat) land , med en flygkapning av något slags .
Citera
2014-03-15, 10:46
Medlem
senapslamms avatar
Detta är en av världens mest avancerade "kunskapskapningar". Med mycket detaljerade kunskaper om luftkorridorer och färdvägar, men utan tyngre vapen, har man fört bort planet. Antingen har besättningen gjort detta eller så har man tvingats med ett enklare vapen MEN med mycket tydliga tekniska instruktioner om transpondrar, färdväg etc.

Tråden bör nu helt inriktas på att spekulera i:

1. Destinationen - var skulle man tvinga ner planet ?

2. Vad gick snett ? Kanske piloterna eller passagerarna försökte övermanna kaparna och planet blev "herrelöst" och störtade. Kanske piloten trots allt var en hjälte och medvetet vilseledde kaparna alternativt vägrade att utföra någon order.
Citera
2014-03-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vad vi ser här är möjligheten till att världens första high-tech kapning ägt rum där någon med en laptop går in i kärrans bus-system och tagit över kommandot där piloten upptäcker att han förlorat kontrollen över planet. Här kan vi verkligen snacka om baksätesförare mao..

Jag har väldigt svårt att tänka mig att konstruktörerna kopplar ihop kritiska styrsystem med passagerarnas mediaspelare. Det måste vara något missförstånd.
Citera
2014-03-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag får korrigera en felaktighet av mig, pressen hade gjort flera quotes på några av hans avhandlingar utan att nämna hans namn, så då var det enkelt att hitta namnet när jag googlade, men det var någon malaysiskt blaska där namnet syntes, tror det var i samband med vittnet som sett kärran på låg höjd med belysning "stora som kokosnötter"...

Lägg ner.

För 2 dagar sedan kom uppgiften i malaysisk press om att uiguren ifråga var intressant för utredningen. Ett halvt dygn senare hade jag presenterat namnet, och hans CV.

Skriver inte för att få cred, utan mest av intresse. Men om någon dyker upp och meddelar att han suttit och googlat 4-5 dygn på mannen ifråga, men inte skrivit ut namnet eller postat något om de sensationella uppgifterna, så är det dock på sin plats att ställa sig undrande till beteendet.
Citera
2014-03-15, 10:50
Medlem
senapslamms avatar
Dessa isolerade öar nära planets färdriktning hör till Indien, men i praktiken har man ingen statsmakt där. Endast infödingar på plats. (obs länk på engelska)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sentinelese_people
Citera
2014-03-15, 10:51
Medlem
Är inte Sidney ett terrorattack mål, skulle planet kunnat nå Sidney under de 4 h?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in