2014-03-15, 10:17
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det var mitt inlägg som länkade till den cachade sidan. Ett halvt dygn efter att hans namn kom upp i tråden, plockades han bort från universitetets hemsida. Har inte sett hans namn nämnas på något annat ställe som "utpekat", än i den här tråden.

En malaysisk tidning skrev att man sökt universitetet ifråga, för att få det konfirmerat att uiguren var verksam där, men man hade inte fått något svar. En möjlighet är att universitetet i Zirve tycker det är pinsamt om mannen visar sig vara inblandad, men det kan finnas andra orsaker.

Hans namn har varit känt i 4-5 dar, jag googlade denna snubbe och hittade massor men väntade med att skriva ut hans namn, sen skrev du och vips så kom kvasten fram, mycket intressant eftersom dessa universitet knappast hänger på fb:s sidor. Snarare är det nog svenska läsare i Jönköping som har ringt runt och bett om raderingar till olika universitet, sen kan det också vara så att det är Bonnier som ställer till det, vi skriver här och 1-2 dagar senare skriver dom samma sak, så det kan vara inkompetenta journalister som medverkar till raderingarna.
Citera
2014-03-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det är inte bara universiteten som rensar bort honom. Killen var med och utvecklade bl.a svenska försvarets helm-cams och biologiska sensorer när han var i Jönköping, hans expertis inom bus-system där just Boeings system nämndes gör honom klippt och skuren. Sen har vi ju varningen från FAA som kom ut i nov,:
https://www.federalregister.gov/articles/2013/11/18/2013-27343/special-conditions-boeing-model-777-200--300-and--300er-series-airplanes-aircraft-electronic-system

Vad vi ser här är möjligheten till att världens första high-tech kapning ägt rum där någon med en laptop går in i kärrans bus-system och tagit över kommandot där piloten upptäcker att han förlorat kontrollen över planet. Här kan vi verkligen snacka om baksätesförare mao..

Det gör att helt nya frågor måste ställas, om han är helt ensam i sin aktion eller om han har medhjälpare på marken. Genom att planets färdväg nu läckt ut visar detta på att myndigheterna har helt mörkat hela händelseförloppet med alla de tekniska detaljer som sakta sipprat ut.

Man kan klart se att killen valde en rutt som skulle hålla planet borta från de flesta radarstationerna efter sin kursändring, detta indikerar att han ville sätta ner planet någonstans för ev förhandling/utbyte, hade det varit frågan om terrorattack hade planet redan gått in i någon militärzon och då blivit nedskjutet.
Det finns ett geografiskt område som han kunde ta sig till utan att pax kan larma, det är att han flög in mot Burma och valde något nedlagt flygfält från WW2 där, Burma är fortfarande ett slutet land där det är mycket sällsynt med mobiltäckning.

Sen har det också varit busenkelt att helt enkelt gå ner på en låg FL-nivå typ FL240, åkt där någon timme, samtidigt som han ändrat transponera till ett annat flightnummer och sedan stigit upp och synts på radarn igen, kan ju inte vara så svårt om han nu har medhjälpare att någon skickat in en fejkat färdplan för en påhittad flight som då sen "anmäler sig" vid punkt x efter att ha flugit utanför radartäckning ett bra tag.

Eftersom alla far runt som yra höns samtidigt som myndigheterna mörkar för mycket tyder jag detta som att kärran redan landat någonstans i Burma, slängt av pax eller så har planet tankats, piloterna kastats ur och då ersatts med en remote-enhet och sen lyfter planet igen med pax + remote för att flyga in i något mål i Kina senare.

Så följande versioner är väl möjliga just nu.
1: Planet parkerat i Burma på gammalt flygfält utan mobiltäckning.
2: Planet flög långt norrut i riktning mot Kina och fick fejkad identitet och sköts sen förmodligen ner bland bergen innan terrorattacken kunde genomföras, där man nu funderar på hur fan man ska kunna gå ut med detta.
3: Planet redan krashat och ligger på oceanbotten någonstans.

Men både 2 och 3 medför att nödsändare har aktiverats och att det då finns tonvis med delar från planet, så jag tror mest på 1, att kärran har parkerats.

Mycket intressant teori, men att någon skulle kunnat sitta på sitt säte med en laptop i knät och utfört hela den här manövern är väl ändå inte troligt. För det första skulle piloterna ganska snabbt reagera och man skulle nog hitta den här kaparen relativt snart, sedan skulle det vara enormt svårt att landa planet från passagerarsätet.

Om det är som du säger så tror jag ändå inte personen har varit ensam och någon form av våld eller hot om våld tror jag inte att man kommer ifrån.

Men själva idén är ju jättesmart och det där med att man kan ha ändrat identitet på planet i transpondrarna är ju verkligen inte osannolikt.
Citera
2014-03-15, 10:19
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Det är inte bara universiteten som rensar bort honom. Killen var med och utvecklade bl.a svenska försvarets helm-cams och biologiska sensorer när han var i Jönköping, hans expertis inom bus-system där just Boeings system nämndes gör honom klippt och skuren. Sen har vi ju varningen från FAA som kom ut i nov,:
https://www.federalregister.gov/articles/2013/11/18/2013-27343/special-conditions-boeing-model-777-200--300-and--300er-series-airplanes-aircraft-electronic-system

Vad vi ser här är möjligheten till att världens första high-tech kapning ägt rum där någon med en laptop går in i kärrans bus-system och tagit över kommandot där piloten upptäcker att han förlorat kontrollen över planet. Här kan vi verkligen snacka om baksätesförare mao..

Det gör att helt nya frågor måste ställas, om han är helt ensam i sin aktion eller om han har medhjälpare på marken. Genom att planets färdväg nu läckt ut visar detta på att myndigheterna har helt mörkat hela händelseförloppet med alla de tekniska detaljer som sakta sipprat ut.

Man kan klart se att killen valde en rutt som skulle hålla planet borta från de flesta radarstationerna efter sin kursändring, detta indikerar att han ville sätta ner planet någonstans för ev förhandling/utbyte, hade det varit frågan om terrorattack hade planet redan gått in i någon militärzon och då blivit nedskjutet.
Det finns ett geografiskt område som han kunde ta sig till utan att pax kan larma, det är att han flög in mot Burma och valde något nedlagt flygfält från WW2 där, Burma är fortfarande ett slutet land där det är mycket sällsynt med mobiltäckning.

Sen har det också varit busenkelt att helt enkelt gå ner på en låg FL-nivå typ FL240, åkt där någon timme, samtidigt som han ändrat transponera till ett annat flightnummer och sedan stigit upp och synts på radarn igen, kan ju inte vara så svårt om han nu har medhjälpare att någon skickat in en fejkat färdplan för en påhittad flight som då sen "anmäler sig" vid punkt x efter att ha flugit utanför radartäckning ett bra tag.

Eftersom alla far runt som yra höns samtidigt som myndigheterna mörkar för mycket tyder jag detta som att kärran redan landat någonstans i Burma, slängt av pax eller så har planet tankats, piloterna kastats ur och då ersatts med en remote-enhet och sen lyfter planet igen med pax + remote för att flyga in i något mål i Kina senare.

Så följande versioner är väl möjliga just nu.
1: Planet parkerat i Burma på gammalt flygfält utan mobiltäckning.
2: Planet flög långt norrut i riktning mot Kina och fick fejkad identitet och sköts sen förmodligen ner bland bergen innan terrorattacken kunde genomföras, där man nu funderar på hur fan man ska kunna gå ut med detta.
3: Planet redan krashat och ligger på oceanbotten någonstans.

Men både 2 och 3 medför att nödsändare har aktiverats och att det då finns tonvis med delar från planet, så jag tror mest på 1, att kärran har parkerats.

Det låter som tagit ifrån en film. Men jag måste erkänna att i detta sjuka fall så är det ett ganska troligt scenario faktiskt.

Men jag tycker inte vi bör utesluta piloten eller båda piloterna. Alltså jag är väldigt skumt att kapningen sker precis då man lämnar över kontakten med Malaysia till Vietnam. Liksom hur kan en kapare kunna veta att det sker just vid den tidpunkten? För jag menar, det är väl inget som tar 30 min eller så att byta vilka man har kontakt med, utan det är väl något som bör ske mer eller mindre direkt?
Citera
2014-03-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
om det är en kapning och kaparna inte ville att planets rutt skulle bli känt kanske de samlade in passagerarnas mobiler o förstörde dem.
Det är större sannolikhet för att passagerarna aldrig fick tillgång till sitt handbagage.
Citera
2014-03-15, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Det är större sannolikhet för att passagerarna aldrig fick tillgång till sitt handbagage.
mobilen har man på sig, i kläderna. Den har man tillgång till hela tiden.
Citera
2014-03-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag frågar mig också detta. Vad jag kan se i olika nyhetskällor så baserar Malaysiska myndighter sin bedöming på att ACARS respektive transponder slogs av vid olika tidpunkter. Jag tycker fortfarande inte att det är uteslutet att detta skulle kunnat bero på exempelvis en kabelbrand.

vild spekulation:
Om uppgifterna om stigning till 45000 fot tillfälligt stämmer så kan åtmonstone en lekman tänka sig att detta skulle vara ett desperat försök att minka syretillförseln till en eventuell brand...

Skulle planet brunnit i 6 timmar då?
Citera
2014-03-15, 10:26
Medlem
Citat:
Hans namn har varit känt i 4-5 dar, jag googlade denna snubbe och hittade massor men väntade med att skriva ut hans namn, sen skrev du och vips så kom kvasten fram, mycket intressant eftersom dessa universitet knappast hänger på fb:s sidor. Snarare är det nog svenska läsare i Jönköping som har ringt runt och bett om raderingar till olika universitet, sen kan det också vara så att det är Bonnier som ställer till det, vi skriver här och 1-2 dagar senare skriver dom samma sak, så det kan vara inkompetenta journalister som medverkar till raderingarna.

Var skrev man ut namnet? Var har det varit känt?

Fick fram hans CV genom att söka på uppgifter som stod i en malaysisk onlinetidning. Vid den tidpunkten såg jag inte hans namn omnämnas vid googling, men det är möjligt att någon annan letat rätt på namnet, eller att google inte visade sökresultatet.

Skulle du kunna länka till forum eller media där namnet har funnits i 4-5 dagar?
Citera
2014-03-15, 10:28
Medlem
Xfiless avatar
En fråga! Har inte så mkt kunskap om flygsäkerhet etc så ber om ursäkt i förväg om det är en korkad fråga

På presskonferensen imorse att sökandet kommer att koncentreras längs med två möjliga "korridorer", där de sist kända signalerna ska ha identifierats.
1) Norr mot Thailand, Kazakstan och Turkmenistan
2) Söderut över Indonesien och vidare ut över Indiska Oceanen.

Om flyget ändrade sin planerad rutt, transpondrarna slogs ut o planet försvann från radarn samt noll kontakt med flygledare, hur kan man undvika en krock i luften?

Trafikledningen övervakar och leder in flygplan i luftkorridorer. Flygplanen tilldelas dessutom olika flyghöjder för att skilja korsande, upphinnande eller mötande flygplan åt. Dessutom finns ett kollissionvarningssystem. (Om systemet fortf fungerar när transpondrarna slagits ur så skulle vi vid detta lag ha hört från andra plan att de blev varnad för krock med ett okänt plan i regionen).

Om detta flyg nu försvann från radar samt tappade all kontakt m flygledningen är inte risk för krock mellan flyg överhängande? Nu skedde ju ingen krock men att "flyga runt o gömma sig undan" från radar kan ju onekligen leda till en kollision... så ett sådant motiv/alternativ är väl inte direkt så smart om piloten nu av ngn anledning cirkulerat runt i luften?
Senast redigerad av Xfiles 2014-03-15 kl. 10:33.
Citera
2014-03-15, 10:28
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Mycket intressant teori, men att någon skulle kunnat sitta på sitt säte med en laptop i knät och utfört hela den här manövern är väl ändå inte troligt. För det första skulle piloterna ganska snabbt reagera och man skulle nog hitta den här kaparen relativt snart, sedan skulle det vara enormt svårt att landa planet från passagerarsätet.

Om det är som du säger så tror jag ändå inte personen har varit ensam och någon form av våld eller hot om våld tror jag inte att man kommer ifrån.

Men själva idén är ju jättesmart och det där med att man kan ha ändrat identitet på planet i transpondrarna är ju verkligen inte osannolikt.

Just detta hände med båten Arctic Sea som kapades utanför Öland, dom mixtrade med båtens AIS-transponder, för när ryska flotten tog dom nere vid Cap Verde hette den Ying Jan någonting och hade ett helt annan AIS-transponder kod. Vår kille behöver inte sitta med laptop i knät, är han flygkunnig och kan beräkningar har han skrivit ett script/färdigt program, han behövde bara koppla in den i en bus, sen trycka enter och gömma undan den och gå och ta en drink medan hela helvetet bryter ut i cockpit.
Citera
2014-03-15, 10:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Det kanske var tänkt att bli en variant på 9/11 kraschen, men att det gick snett innan målet nåddes.
Finns det något spektakulärt att krocka med inom planets räckvidd?

Amerikanska basen på Diego Garcia vore en rejäl fjäder i hatten för islamisterna om de kunde krascha ett flygplan där, eftersom den basen ses som osårbar.
Citera
2014-03-15, 10:31
Medlem
senapslamms avatar
Kapningen verkar så välplanerad så jag förundras över att man inte nått slutdestinationen och landat inför världens TV-kameror, såsom var vanligt på 70-talet.
Citera
2014-03-15, 10:31
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Var skrev man ut namnet? Var har det varit känt?

Fick fram hans CV genom att söka på uppgifter som stod i en malaysisk onlinetidning. Vid den tidpunkten såg jag inte hans namn omnämnas vid googling, men det är möjligt att någon annan letat rätt på namnet, eller att google inte visade sökresultatet.

Skulle du kunna länka till forum eller media där namnet har funnits i 4-5 dagar?

Jag får korrigera en felaktighet av mig, pressen hade gjort flera quotes på några av hans avhandlingar utan att nämna hans namn, så då var det enkelt att hitta namnet när jag googlade, men det var någon malaysiskt blaska där namnet syntes, tror det var i samband med vittnet som sett kärran på låg höjd med belysning "stora som kokosnötter"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in