Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-15, 08:41
  #1
Avstängd
Jag vet att det går att få reda på någons mac-adress och IP-adress och att kartlägga diverse mönster kring ställen på internet som besöks med mera, MEN

om jag köper en ny dator i en affär och betalar den kontakt och inte uppger något namn så kan ju inte en mac-adress spåras till mig som individ. Den säger något om vart och när datorn producerats, och eventuellt vart den är såld men veto sjutton om det dokumenteras hela vägen ned till enskild affär, låter krångligt. Krängs ju oerhörda mängder datorer varje dag ...

Om jag inte har någon internetleverantör, utan bara surfar på t.ex. trådlösa publika wifi, så kan en IP-adress säga i vilket land och stad som jag befinner mig vid olika tillfällen, men knappast exakt vart jag befinner mig geografiskt? Om jag är i centrum av en stor stad så kan ingen rimligen hitta mig som fysisk person.

Om jag endast använder denna dator (laptop) till fåtal saker, som att kolla upp ett fåtal sidor regelbundet och kanske loggar in på ett mail, aldrig använder datorn hemma, aldrig loggar in på banker, facebook, osv. ställen som har uppgifter om mig som person, då kan väl inte de mönster jag efterlämnar mig på internet spåras till mig?

Så hur kan jag bli funnen? Varför är jag inte anonym givet att jag beter mig enligt ovan?
__________________
Senast redigerad av StellaSkywalker 2014-03-15 kl. 09:21.
2014-03-15, 08:56
  #2
Avstängd
Mycket snack om MAC-adresser här. Det är möjligt att spoofa din MAC-adress och surfar du på offentliga wifis och krypterar din anslutning så kommer du vara säker nog att göra det mesta. Rekommenderas att du sitter i t.ex. en bil utanför själva platsen som innehar wifi:t så du slipper fastna på övervakningskamera.
2014-03-15, 08:59
  #3
Medlem
Vem är det som ska spåra dig? Och varför? Om det är så att du är kriminell och det är polisen som letar efter dig så har de naturligtvis helt andra resurser att lägga på jakten än vad en vanlig person har.

Du lämnar alltid digitala spår efter dig men det är inte alla som har möjligheter att hitta dem.
2014-03-15, 09:05
  #4
Medlem
Ja, man undrar ju lite vad syftet är. Och om du nu vill vara anonym så får man hoppas att du hade vett nog att ställa denna frågan från en lika anonym dator. Annars kan ju ditt inlägg här kopplas till dig som person och indikera att du har en sådan laptop du beskriver. Du skriver också att du inte ska använda facebook på den samtidigt som du skriver "de mönster jag efterlämnar mig på facebook spåras till mig". Självklart får du också tänka på andra enheter som spårar dig (mobiltelefoner exempelvis) som du också får se till att de inte är på samma plats som din anonyma dator när den används. Men kort sagt, inget sätt är 100% säkert att anonymisera dig.
2014-03-15, 09:19
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trq
Mycket snack om MAC-adresser här. Det är möjligt att spoofa din MAC-adress och surfar du på offentliga wifis och krypterar din anslutning så kommer du vara säker nog att göra det mesta. Rekommenderas att du sitter i t.ex. en bil utanför själva platsen som innehar wifi:t så du slipper fastna på övervakningskamera.

Jo, det var här jag läste om mac-adresser, vilket inte känns särskilt relevant för anonymitet. Har ingen betydelse att veta vart en dator är producerat eller inköpt ... så känns onödigt att spoofa mac-adressen?

Ja, övervakningskameror är en aspekt, men en stor offentlig plats vid en tidpunkt där det rör sig mycket folk, hur ska då en granskning av kamerabilder kunna identifiera mig som den som gjort något på internet? och även en bild på mig är långt från att veta vem jag är, jag är inte en känd person. En bild på mig kan väl inte användas för att söka reda på vem jag är?

Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Vem är det som ska spåra dig? Och varför? Om det är så att du är kriminell och det är polisen som letar efter dig så har de naturligtvis helt andra resurser att lägga på jakten än vad en vanlig person har.

Du lämnar alltid digitala spår efter dig men det är inte alla som har möjligheter att hitta dem.

Är nog ingen som vill spåra mig då det saknas skäl till att spåra just mig, men jag tycker dels att frågan är teoretiskt intressant, dessutom så kan det finnas skäl till att vilja vara anonym utan att vara kriminell, men låt oss ta fasta på det senare för att utsätta mitt scenario för det hårdaste testet:

Jag har gjort något olagligt och internet har används på ett eller annat sätt, t.ex. för att förbereda brottet genom att samla information, hitta kriminella medhjälpare, spelar inte så stor roll exakt vad det är som gjorts ... jag har alltså använd den dedikerade datorn för kriminell verksamhet till detta, och jag har gjort det genom att ansluta mig till internet via offentligt wifi e.d. så att inte spår jag lämnat till internet kan leda till mig som fysisk person. Hur ska då en polis kunna använda de digitala spåren för att få fast mig som fysisk person? Hur ska de gå tillväga? Vart brister min anonymitet med tillvägagångssättet jag beskrev i trådstarten?
2014-03-15, 09:29
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bananglass
Ja, man undrar ju lite vad syftet är. Och om du nu vill vara anonym så får man hoppas att du hade vett nog att ställa denna frågan från en lika anonym dator. Annars kan ju ditt inlägg här kopplas till dig som person och indikera att du har en sådan laptop du beskriver.

Om jag haft en sådan laptop och bedrivit kriminell verksamhet, begår brott, osv. så hade jag haft vett att INTE ställa frågan. Men nu är jag bara en nyfiken jäkel som tycker det är intellektuellt stimulerande att fundera över anonymitet, övervakning, kriminalitet, osv. Dessutom så är jag liberal och värnar om individens privatliv och rätt till anonymitet och stor frihet ...

Citat:
Ursprungligen postat av Bananglass
Du skriver också att du inte ska använda facebook på den samtidigt som du skriver "de mönster jag efterlämnar mig på facebook spåras till mig".
Jag skrev fel, har nu redigerat inlägget. Det skulle stå internet och inte facebook. sorry för det. De mönster jag efterlämnar mig på INTERNET ...

Citat:
Ursprungligen postat av Bananglass
Självklart får du också tänka på andra enheter som spårar dig (mobiltelefoner exempelvis) som du också får se till att de inte är på samma plats som din anonyma dator när den används. Men kort sagt, inget sätt är 100% säkert att anonymisera dig.

Ja, givetvis. Inte så smart att göra som Dr Åsas sambo, bränna ner ett hus och åka dit i egen bil med gps som senare används för att visa att han befann sig exakt på den plats där huset brann ner exakt när det brann ner
2014-03-15, 09:31
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StellaSkywalker
Jo, det var här jag läste om mac-adresser, vilket inte känns särskilt relevant för anonymitet. Har ingen betydelse att veta vart en dator är producerat eller inköpt ... så känns onödigt att spoofa mac-adressen?

Ja, övervakningskameror är en aspekt, men en stor offentlig plats vid en tidpunkt där det rör sig mycket folk, hur ska då en granskning av kamerabilder kunna identifiera mig som den som gjort något på internet? och även en bild på mig är långt från att veta vem jag är, jag är inte en känd person. En bild på mig kan väl inte användas för att söka reda på vem jag är?
Alltså tänk såhär istället. Tänk att du ska spränga en skola och planerar din kupp med några polare online. Du går till kaféet för att prata säkert genom ett offentligt WiFi. Dagarna går och boom där sprängs skolan. Nu kommer ALLT sökas igenom, och då vill inte du på något sätt kunna kopplas till det. Om du fastnar på en övervakningskamera så är det inte tillräckligt för att säga att DU gjort det, nej, men det är tillräckligt för att bevisa att du befann dig på platsen med en dator och kunde möjligtvis varit uppkopplad på deras nätverk.

Själva grejen med att göra kriminella saker är inte att lista ut hur du ska fly, utan att lista ut hur du aldrig kommer bli påkommen.
2014-03-15, 09:47
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trq
Alltså tänk såhär istället. Tänk att du ska spränga en skola och planerar din kupp med några polare online. Du går till kaféet för att prata säkert genom ett offentligt WiFi. Dagarna går och boom där sprängs skolan. Nu kommer ALLT sökas igenom, och då vill inte du på något sätt kunna kopplas till det. Om du fastnar på en övervakningskamera så är det inte tillräckligt för att säga att DU gjort det, nej, men det är tillräckligt för att bevisa att du befann dig på platsen med en dator och kunde möjligtvis varit uppkopplad på deras nätverk.

Själva grejen med att göra kriminella saker är inte att lista ut hur du ska fly, utan att lista ut hur du aldrig kommer bli påkommen.

Det är ett bra exempel. Så de har hittat spår på internet, en diskussion om bombtillverkning t.ex. och de kan spåra att en som deltagit i diskussionen varit på samma café eller i alla fall i närheten som mig vid samma tidpunkt. Det vore inte bra. Med ett så allvarligt brott så kommer de gräva rejält och om de har starka misstankar att jag är gärningsmannen så kan de gå ut med bild på mig på dagstidningen i staden där jag bor och då kommer någon som känner mig ringa polisen.

Men tänk om jag slängt min brottsliga dator för länge sedan. Dessutom hade jag en helt annan dator dold i en väska som jag kopplade upp mot samma wifi utan att det syns på övervakningskamerorna. Då kan jag styrka att jag surfat på en dator från platsen men från en helt annan dator än den dator som spåren på internet leder fram till. Vad gör polisen då?
2014-03-15, 12:01
  #9
Moderator
Protons avatar
https://www.flashback.org/sok/spåra+datorer

Tråd låst/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback