"Arkitektritat" och "flerfaldigt arkitektprisbelönat". Men dom skriver inte ut vilka arkitekter det handlar om.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-mariastaden-helsingborgs-kommun-talgoxegatan-2-6048718
Nu har jag googlat mig fram på Kvarteret Rosmarinen i Helsingborg, och fått fram följande information:
Arkitekt: Griab genom Anders Lundin (ansvarig), Abbas Chahrour (tidigare Griab nu Chahrour Huhtilainen A+D), Juha Huhtilainen (tidigare Griab nu Chahrour Huhtilainen A+D)
Byggherre: HSB Nordvästra Skåne.
Men jag tycker det är jävligt svagt att inte skriva ut vem det handlar om, när man faktiskt trycker på ganska hårt i annonsen att det är namn det handlar om.
Rent arkitektoniskt sett var väl utsidan intressantare än insidan. Kök och vardagsrum i öppen planlösning på bottenvåningen. Allrum, badrum, och tre likvärdiga sovrum på mellanvåningen. Föräldrarsovrum, spa-avdelning, och terass på tredje våningen.
Och det är väl den tredje våningen som är problematisk. Sovrummet har öppen planlösning med hallen och trappan, det går alltså inte att stänga för. I min mening är det då inte ett sovrum, utan ett allrum. Framförallt som man måste passera den öppna planlösningen för att komma ut på altanen. Och om rummet inte används som sovrum, så har man en helt separat spa-avdelning i husets översta våningsplan, samtidigt som livet levs på dom nedre våningsplanen. Hur praktiskt är det?
Men flådigt värre är det. Fem miljoner är i sammanhanget ganska billigt för allt det där.