2014-03-14, 19:27
Medlem
Kan det inte va så att dom landat någonstans och lastat av planet (om vi säger det var nått på planet dom ville åt ) sen har dom lyft och gjort sig av med planet ute på havet någonstans , typ landat på vattnet och sänkt det , och sen att dom hämtats med båtar eller något . Låter kanske osannolikt ,men j´kanske inte helt omöjligt.
Citera
2014-03-14, 19:27
Medlem
styrlunds avatar
Att Andaman/Nicobar nämns som ställen där planet gått ner blir intressant när man läser denna.
http://indiatoday.intoday.in/story/pentagon-report-use-andaman-and-nicobar-islands-as-drone-base-india-today/1/273387.html

Att det skulle vara omöjligt för ett plan att landa osett där är löjligt.
Detta plan skulle till och med kunnat landa på Ärna eller Bromma utan att vi smartphonestirrade drönare hade tyckt saker var konstiga.
Citera
2014-03-14, 19:28
Medlem
Om nu planet stulits för att användas i ett terrorattentat borde det väl smälla någonstans snart..?

En trippel-7´a är ju inte direkt nånting man gömmer i en strumpa längst ner i en byrålåda när polisen knackar på. Med tanke på mediauppbådet och alla länder som letar efter det borde risken vara alldeles för stor för att gömma undan det i några månader...

Dags att krypa ner i bunkern och gömma sig?
Citera
2014-03-14, 19:29
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Jag hoppas någon uppmärksammar min fråga här i tråden. Vad är den kortaste landningssträckan som en Boeing-777 klarar när den har så lite bränsle och last som möjligt?

Cirka 1000 meter. Tar du lite risker kan du säkert landa kortare. Att starta igen är en helt annan sak... då krävs det mycket mer.

Citat:
According to Boeing’s specifications for 777 aircraft (pdf, pg. 16), the plane would need between approximately 1,160 to 1,600 meters (3,800 and 5,200 feet) to land at sea level, depending on its weight at the time

Fin graf över landingssträckan också

http://qz.com/187891/how-much-room-would-the-missing-malaysia-airlines-flight-need-to-land/
Citera
2014-03-14, 19:32
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har sett det skrivas av förment kunniga att 1.000-1.200 meter kan räcka; vet inte om det innefattar att man först gör sig av med last i form av passagerare och bagage

Tack för svaret. Då är det alltså en 1-1,2km lång landningsbana som det efterfrågas, men då kommer inte planet upp igen, men det är nog säkert skitsamma om det är några terrorister.
Citera
2014-03-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag ska bespara dig det mesta, du är ändå bara ute efter att provocera. Vet inte hur det ger dig glädje men varsågod.

Om du läst tråden, eller för den delen bara googlar det minsta eller frågar en vuxen om hjälp, så kanske du förstår skillnaden mellan primär och sekundär radar. Skillnaden mellan radiovågor i luft eller under vatten. Etc etc.

Jo, en sak som lär vara bra säker är att planet faktiskt lyft. Vet du var det sen tagit vägen kan du väl slå oss med häpnad

Jag var inte ens ute efter att diskutera med dig även om jag drog lite på smilbanden pga detta inlägg. Din teknik står sig

Vad jag var ute efter var snarast det jag skrivit uttryckligt. Känns det ens rimligt att passagerarflygplan ska kunna försvinna i denna tid? Jag tycker då rakt inte det.

Kanske dags att flygsäkerheten och kontroll revideras?

Väntade själv på ett försenat plan när nyheten kom och man blir lite konfunderad när allt som krävs för att gå ombord ett plan är en biljett.
Citera
2014-03-14, 19:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Att Andaman/Nicobar nämns som ställen där planet gått ner blir intressant när man läser denna.
http://indiatoday.intoday.in/story/pentagon-report-use-andaman-and-nicobar-islands-as-drone-base-india-today/1/273387.html

Detta plan skulle till och med kunnat landa på Ärna eller Bromma utan att vi smartphonestirrade drönare hade tyckt saker var konstiga.

Det enda möjligt märkliga med den flygplatsen är att den kontrolleras av Indiska flottan men vi gillar väl alla rediga konspirationsteorier. Rent praktiskt skulle nog de flesta piloter välja Port Blair före Bromma, banan är runt 1.500 meter längre vilket torde underlätta en start (om Indian Navy så medger)
Citera
2014-03-14, 19:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag var inte ens ute efter att diskutera med dig även om jag drog lite på smilbanden pga detta inlägg. Din teknik står sig

Vad jag var ute efter var snarast det jag skrivit uttryckligt. Känns det ens rimligt att passagerarflygplan ska kunna försvinna i denna tid? Jag tycker då rakt inte det.

Kanske dags att flygsäkerheten och kontroll revideras?

Väntade själv på ett försenat plan när nyheten kom och man blir lite konfunderad när allt som krävs för att gå ombord ett plan är en biljett.

Du får gärna komma med förslag på hur det du tycker är orimligt ska undvikas
Citera
2014-03-14, 19:38
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Enligt Denis Giles,editor på Andaman Chronicle så är det omöjligt.
http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/03/14/malaysia-andaman-chronicle-reporter-giles-beeper-newday.cnn.html
Citera
2014-03-14, 19:41
Medlem
Nu har jag endast smärre kunskaper kring en Boeing 777's dragkraft i motorerna samt dess aerodynamiska särdrag, men eftersom det verkar ha försvunnit från jordens yta totalt finns det väl inte många andra alternativ än att planet teoretiskt sett kan ha flugit ut i rymden?

Kan någon med mer kunskap utveckla huruvida denna teori håller?
Citera
2014-03-14, 19:43
Medlem
Gautamas avatar
Har det nånsin förr hänt att ett plan i denna storlek försvunnit och sen aldrig hittats? Inte ett spår av vad som hände alltså, likt det scenario vi befinner oss i nu.
Citera
2014-03-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
Nu har jag endast smärre kunskaper kring en Boeing 777's dragkraft i motorerna samt dess aerodynamiska särdrag, men eftersom det verkar ha försvunnit från jordens yta totalt finns det väl inte många andra alternativ än att planet teoretiskt sett kan ha flugit ut i rymden?

Kan någon med mer kunskap utveckla huruvida denna teori håller?

Ohållbart. Det har redan tagits upp. Sök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in